DOLNÝ KUBÍN. „Toto podujatie sa doteraz konalo väčšinou v Žiline, ale chceli sme ho dostať aj do iných regiónov, aby sa aj tam ľudia dozvedeli, akých šikovných a dobrých pedagógov máme,“ povedal Michal Lavrík, prednosta Okresného úradu Žilina, dôvod usporiadania slávnostného odovzdávania ocenení pedagogickým a odborným zamestnancom škôl zo Žilinského kraja v Dolnom Kubíne. Zúčastnila sa ho aj ministerka školstva Martina Lubyová.
„Naviac, ministerka pri každom podobnom výjazde navštívi aj niektoré miestne školy, stretne sa so žiakmi a zamestnancami.“
Stretla sa so študentmi
V Dolnom Kubíne zavítala do Spojenej školy na Matúškovej ulici, prišla aj medzi študentov Gymnázia P. O. Hviezdoslava.

Veľmi sa jej páčil historický ráz, ktorý si budova stále zachováva,“ povedal riaditeľ Peter Strežo. S profesormi aj študentmi sa rozprávala na tému reformy školstva.
„Na podobné výjazdy chodím rada, lebo sa stretám s ľuďmi z praxe a priamo od nich počujem, aké problémy musia riešiť, čo treba zlepšiť,“ povedala ministerka.
Riaditeľa zaujal postup zavádzania reformy. „Vravela, že v blízkej dobe ide na medzirezortné pripomienkovanie. Hľadá sa model, ktorý by nás posunul vpred.“
Počas rozhovoru so študentmi odpovedala na ich otázky. „Spýtala som sa, ako vníma nedostatky vo vzdelanosti študentov v príprave na vysoké školy,“ povedala Michaela Adamcová zo septimy.

Lubyová jej odpovedala, že vzorom môže byť fínske škol-stvo. Zlepšenie by mohla priniesť možnosť, aby žiaci materských škôl mohli chodiť na vyučovacie hodiny do základných škôl, žiaci základných škôl na hodiny stredných škôl a študenti stredných škôl na prednášky vysokých škôl.
Od Michaely Adamcovej dostala aj otázku, či reforma zahŕňa lepšiu prax. „Na chémii sa učíme veľa vzorcov, ale v skutočnosti si to nevieme predstaviť a po písomke to zabudneme,“ povedala študentka. „Ministerka mi odpovedala len okrajovo. Vraj je na učiteľovi, ako prepojí teóriu s praxou.“
Ocenili aj oravských učiteľov
V medzinárodnom meraní PISA sú škandinávske krajinu na vrchole a pre Slovensko sú vzorom. „Máme sa čo učiť od nich,“ povedal Peter Strežo.
Cieľom medzinárodných meraní, medzi ktoré PISA patrí, nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov krajín a ich zmeny v čase, odhaľovať ich silné aj slabé stránky a nachádzať možnosti zlepšenia.
Ministerka počas slávnostného odovzdávania ocenení učiteľom potvrdila orientovanie sa na škandinávske krajiny.
„V tomto roku začíname reformné kroky v rámci národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Začiatkom apríla navštívila Slovensko skupina odborníkov z Fínska. Čerpali sme od nich inšpiráciu, aby sa náš vzdelávací systém podarilo priblížiť fínskemu, ktorý je uznávaný ako jeden z najlepších na svete.“

Zdôraznila, že Slovensko je krajinou, ktorej úspechy jednoznačne záležia od ľudského kapitálu. „Preto potrebujeme dobrých učiteľov, odborníkov. Bez ich práce budeme ťažko zvládať výzvy, ktoré pred nami stoja. Medzi ďalšie úlohy, ktoré stoja pred nami, je zvýšenie prestíže učiteľského povolania.“
Michal Lavrík povedal, že Učitelia si ocenenia určite zaslúžili. „Je to len malé poďakovanie za zodpovednú a namáhavú prácu, ktorej sa venujú s veľkým nasadením. Snažia sa aj nad rámec svojich povinností odovzdať svoje vedomosti žiakom.“