DOLNÝ KUBÍN. Výkyvy počasia zapríčinili zosuv pôdy, skál a stromov na cestu, ktorá spája Dolný Kubín s Oravskou Porubou. Stromy a zem ju koncom februára úplne zatarasili. Sprejazdnili ju až na druhý deň.
Zatvorenie cesty nie je riešenie
„Stalo sa mi, že som videl padať malé kamene, pribrzdil som a popred mňa preletela skala veľká ako hlava,“ povedal starosta Oravskej Poruby Peter Hrivnák, ktorý cestou jazdí pravidelne.
Skalnatý svah patrí Spolku bývalých urbarialistov obce Veľký Bysterec. Jeho zástupcovia sa vzniknutou situáciou zaoberali viackrát.
„K uvoľňovaniu častí skalnatého svahu a k jeho degradácii nedochádza v dôsledku činnosti spoločenstva, ale dôsledkom prírodných vplyvov, prirodzenej erózie, zvetrávania a stekaním povrchových vôd, ktoré výrazným spôsobom narušujú a zároveň urýchľujú rozpad existujúcej štruktúry svahu,“ povedal predseda spoločenstva Martin Horemuž. Tvrdí, že spoločenstvo na stabilizáciu časti svahu alebo komplexnú sanáciu nemá peniaze. Ale je ochotné poskytnúť súhlasné stanovisko na akékoľvek technické riešenia a opatrenia. „V prípade, že vzniknutú situáciu nie je možné ponechať v existujúcom stave, navrhujeme, aby príslušné orgány prijali z dôvodu ohrozenia obyvateľov rozhodnutie o úplnej uzávierke cesty.“
Na toto riešenie okamžite zareagoval Peter Hrivnák. „Toto je výsmech a príklad toho, ako to u nás funguje. Najjednoduchšie, najlacnejšie a najrýchlejšie je cestu zatvoriť. Ale to predsa nie je riešenie. Urbárnici sľúbili urobiť geologický prieskum. Kde sú výsledky?“
Na sanáciu treba veľa peňazí
Nesúhlasné stanovisko poskytol aj Milan Ďaďo, riaditeľ Oravskej vodárenskej spoločnosti, ktorá prevádzkuje čistiareň odpadových vôd pre celý Dolný Kubín pri Gäceli. „Pre nás by obchádzka cez Oravskú Porubu znamenala časovú a finančnú stratu. Denne odtiaľ vychádza auto na pretlak potrubia, ale najmä cisterny na odvoz kalov zo žúmp rodinných domov. Zvýšené náklady by sa určite premietli do ceny týchto služieb.“

Majiteľ autokempingu Daniel Škerda nechápe, prečo sa urbár takto vyhovára. „Túto cestu nemôžu len tak zatvoriť. Zákon hovorí jasne. Kto spôsobil škodu, ten ju musí nahradiť.“ Ako príklad použil vodu, ktorá tečie z ciest na súkromné pozemky. „Ak spôsobí na nich škodu, uhradí ich majiteľ cesty a zároveň musí prijať také opatrenia, aby sa to neopakovalo. Majiteľom svahu je urbár, tak urbár musí konať.“
Kritický úsek meria viac ako pol kilometra, svah je vysoký niekoľko desiatok metrov. „Sanácia by stála obrovské peniaze a tie nikto nemá,“ povedal Ľubomír Bláha, prednosta Okresného úradu v Dolnom Kubíne.
Krízový štáb sa situáciou zaoberal minulý rok. „Vtedy sme tam dali betónové zábrany, ktoré by mali padajúce kamene zachytiť,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ Závodu Orava správy ciest Žilinského samosprávneho kraja.

Ale minulý mesiac sa zem pohla v inej časti. No také množstvo a vysoké stromy by nezastavili ani zábrany.
„Uzavretie cesty zatiaľ vôbec nepripadá do úvahy,“ povedal Bláha. „Slúži aj ako náhradná trasa medzi Kraľovanmi a Dolným Kubínom. Preto ju župa, ktorej patrí, opravila, dala nový povrch. Treba urobiť bezpečnostné opatrenia na ochranu ľudí.“ Potvrdil, že je to vec urbáru.
Naposledy cestu skrížili vysoké smreky. Keby v tom čase tadiaľ prechádzalo auto, cyklisti, korčuliari či chodci, ktorí cestu hojne využívajú, následky by boli určite tragické. Súčasné mrazy bralo zastabilizovali, ale to, že sa opäť dá do pohybu, je isté. Nikto ale nevie kedy a v akom rozsahu.