Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

Rok 2017 na oravských cestách. Pribudli tri kríže a more sĺz

Vlani zahynulo na oravských cestách najmenej ľudí od roku 2010, ale počet dopravných nehôd, ktoré spôsobili vodiči pod vplyvom alkoholu, vzrástol o 40 percent.

Trstená, september 2016.Trstená, september 2016. (Zdroj: Polícia)

Prinášame štatistiku dopravných nehôd na Orave od roku 2010, rozhovor s riaditeľom Okresného dopravného inšpektorátu v Dolnom Kubíne či fotonávraty k nehodám. A tipnite si, koľko áut a koľko vodičov registruje dopravná polícia na Slovensku.

POZNÁMKA ..............................................................................................................................

Ak nepribrzdíš, urobí tak auto

Fajčenie môže zabíjať, odkazujú tabakové fabriky na každom svojom výrobku. Mohli by to robiť aj automobilky.

Vraj prvý človek zomrel na následky automobilovej havárie v roku 1898. Odvtedy sa počet obetí áut vyšplhal celosvetovo na neuveriteľných 50 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchlosť a sekundy

Vybrať z množstva nehôd, ktoré sa stali na Orave, je ťažké. Každá je tragédiou rodiny obetí a ich najbližších.
O mnohých sme od roku 2000 písali. Mne sa často vynára v pamäti úsek cesty pri Oravskom Podzámku. Kým dopravu z neho nepresmerovali na novú rýchlostnú cestu, stalo sa tam veľa tragédií.

Pri jednej, napríklad, zahynula žena z Talianska. Predstavte si, prešla viac ako tisíc kilometrov na sever a vracala sa domov, keď sa v jednej zákrute pod hradom míňala s kamiónom z Turecka. Tiež mal za sebou desiatky hodín za volantom. Ale práve v tej zákrute sa mu z návesu zosunul ťažký hydraulický lis a spadol práve na osobné auto, ktoré šoférovala tá žena. Po toľkých rovných i kľukatých kilometroch jazdy sa stretli v osudnej sekunde.

Skryť Vypnúť reklamu

V tých istých zákrutách som bola aj osobne svedkom zvláštneho momentu, keď predo mnou horel autobus. V osudnej zákrute totiž zachytil drevom naložený príves nákladiaka prednú časť autobusu, ktorý viezol futbalistov tvrdošínskeho klubu z prípravného zápasu v Ružomberku. Ľudia vyskakovali z autobusu. Šoféra sa im nepodarilo vykliesniť, zhorel aj s autobusom. Vodič nákladiaka plakal.

Naopak, mladík z Babína si smrť na ceste privolal sám. V osudnú noc si po nezhodách s priateľkou ľahol na cestu a telefonoval kamarátom, že sa chce zabiť. Vzápätí oni počuli nejaké buchnutie a ostalo ticho. Po chlapcovi prešli dve autá.

No a úplná nerozvážnosť bola príčinou nehody, ktorá sa z hľadiska počtu obetí radí k najväčším na Slovensku. Šesť mladíkov vo veku od 16 do 18 rokov sa zabávalo v Dolnom Kubíne, štyria z Komjatnej, dvaja zo Žaškova. Potom sadli do škodovky. Chlapec za volantom nemal ani vodičák. Pridal, keď zbadal policajné auto a vo vysokej rýchlosti narazil do budovy reštaurácie v meste. Neprežil ani jeden.

Skryť Vypnúť reklamu

Autospomalenie

Za absolútnu väčšinu mŕtvych na cestách môžu vodiči motorových vozidiel, v ktorých tiež umiera najviac ľudí. Do ich bezpečnosti sa snažia automobilky investovať nemálo, no pri vysokej rýchlosti to aj tak pomôže pramálo.
Preto by malo byť, myslím si, riešenie smerované najmä do obmedzenia rýchlosti. A to nielen kvôli posádke auta, ale najmä kvôli nechráneným účastníkom cestnej premávky, chodcom či cyklistom. Dať vedľa cesty značku zrejme nestačí, ukazujú štatistiky dopravných policajtov.

A preto, keď nechcú auto pribrzdiť vodiči, nech pribrzdí auto samo. Stačilo by málo – kamerka s rozpoznávaním značiek obmedzujúcich rýchlosť. Signál auto spomalí a pridať pedálu neumožní, až kým ho ďalšia značka neodblokuje.

LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ

NÁVRAT ..............................................................................................................................

Tragické dopravné nehody na Orave

Počas troch týždňov zomreli na oravských cestách traja ľudia.

ORAVA. Až do polovice septembra minulého roku sa na cestách Oravy nestala dopravná nehoda, pri ktorej by niekto zomrel. Zlom nastal až v septembri. Čo sa stalo?

V pondelok18. septembra sa prvou obeťou stal 33-ročný motocyklista. Počas jazdy na terénnej motorke narazil do osobného auta odstaveného na kraji vozovky. V čase nehody nebolo jasné, prečo si auto nevšimol a nevyhol sa mu . Ukázalo to až vyšetrenie krvi, v ktorej mal takmer štyri promile alkoholu.

O týždeň sa stala ďalšia tragická nehoda, tentoraz na obchvate Trstenej. Škoda Octavia prešla do protismeru, kde sa zrazila s poľským kamiónom. Vodič osobného auta zraneniam podľahol na mieste. Jeho spolujazdkyňu záchranári previezli s ťažkými zraneniami do nemocnice.

Tragické tri týždne uzavrela nehoda v Námestove. Na rovnom úseku cesty neďaleko čerpacej stanice sa zrazili dve osobné autá, v ktorých sa viezli štyria ľudia. Devätnásťročný vodič na Škode Octavia išiel v smere od Námestova do Oravskej Jasenice, prešiel do protismeru a čelne narazil do protiidúceho Suzuki Swift. Traja ľudia skončili s ťažkými zraneniami v nemocnici. Štyridsaťšesťročnej spolujazdkyni v Suzuki už nedokázali pomôcť ani záchranári.
Toto bola posledná dopravná nehoda v roku 2017, pri ktorej na Orave vyhasol ľudský život, ale z viacerých si ľudia odniesli ťažké zranenia.

MARTIN PAVELEK

ROZHOVOR ....................................................................................................................

Počet opitých vodičov za volantom neustále narastá

V roku 2017 zahynulo na oravských cestách najmenej ľudí od roku 2010, ale dopravných nehôd, ktoré spôsobili vodiči pod vplyvom alkoholu, vzrástol o 40 percent.

Policajné štatistiky sú neúprosné. Každý rok zomrú na slovenských cestách desiatky ľudí. Negatívnymi číslami prispievajú aj oravskí vodiči.
Hovoríme so Štefanom Dlugošom, riaditeľom Okresného dopravného inšpektorátu v Dolnom Kubíne.

Ako hodnotíte rok 2017?

Pri 310 dopravných nehodách zomreli traja ľudia, čo je oproti roku 2016 o šesť menej. Ľahko sa zranilo 159, ťažko 21.

Oproti roku 2016 ste riešili o 66 nehôd viac a pritom sú výsledky pozitívnejšie. Čím to je?

Zaujímavý údaj je, že len 135 dopravných nehôd malo následky na zdraví, čo je len o dve nehody viac ako v roku 2016. Trápi nás však iná kategória vodičov. Takmer 60 nehôd spôsobili neznámi vodiči. Ide hlavne o menšie nehody na parkoviskách, pri ktorých, ako hovoríme, to odnesú len pokrčené plechy na autách a vinník z miesta odíde bez toho, aby to riešil s poškodeným. Ten to nahlási polícii a zo škodovej udalosti sa stane dopravná nehoda.

Čo hrozí vinníkovi?

V prípade dokázania viny je najmenší trest odňatie vodič-ského oprávnia na jeden rok. Keby na mieste ostal a dohodol sa s poškodeným, polícia to nemusí riešiť, lebo ide o škodovú udalosť. Tento prípad nastáva vtedy, ak škoda na jednom vozidle zrejme nepresiahne 1,5-násobok väčšej škody podľa trestného zákona, čo je 3990 eur.
Závažným porušením pravidiel cestnej premávky je jazda pod vplyvom alkoholu. Ako sú na tom oravskí vodiči?
Napriek tomu, že tresty za alkohol za volantom sú vysoké, počet takýchto vodičov stúpa nielen na Orave, ale celom Slovensku. Na Orave asistoval alkohol minulý rok až pri 50 dopravných nehodách, čo je nárast o 20. Najviac si vypil vodič motocykla, v krvi mal až 3,99 promile, čo sa mu stalo aj osudným. Jazdu nezvládol a po náraze do osobného auta zomrel. Okrem nehôd sme alkohol zistili u ďalších 137 vodičoch motorových vozidiel. Spolu je to teda 187 nebezpečných ľudí za volantom.

Na alkohol si musia dávať pozor aj cyklisti a pohoniči. Aj tí prispeli do negatívnej štatistiky?

Vlani sme nezaznamenali žiadneho podnapitého vodiča záprahového vozidla. Neviem, či to je uvedomelosťou pohoničov, alebo tým, že takýchto vozidiel je čoraz menej.
Málokto vie, že ak pohonič nafúka nad jedno promile, hrozí mu rovnako ako vodičovi motorového vozidla až ročný trest pobytu vo väzení. Pri cyklistoch to neplatí. V zastavanom území obce a na cyklochodníkoch môžu nafúkať 0,24 promile. Túto hranicu v roku 2017 prekročilo až sto milovníkov bicyklovania.

Na internete je viacero videí veselých vodičov. Mali ste nejakú podobnú príhodu s opitým vodičom?

Zastavil som rybára, ktorý nafúkal. Ako argument použil slogan, ktorý vraj platí medzi rybármi – Nevypiješ, nechytíš.

Rizikovou kategóriu sú mladí vodiči do 25 rokov.

Na Orave spôsobili 52 dopravných nehôd, čo je 16,8 percent. Ale ak by sme odpočítali nehody s neznámym vinníkom, tak vodiči do 25 rokov spôsobili štvrtinu nehôd.

Najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky sú chodci.

Chodci zapríčinili 15 dopravných nehôd, pričom v siedmich prípadoch išlo o deti. Z pohľadu štatistík išlo o lepší rok, ale napriek tomu stále apelujeme na ľudí, aby používali reflexné prvky. Niektorí ich nenosia, lebo vraj špatia imidž, iní to berú ako príkaz a ten zo zásady odmietajú. Veľa pomohli výmeny verejného osvetlenia v dedinách a mestách. Nové, moderné a výkonné led svetlá sú sto a jedno oproti starým sodíkovým výbojkám. Ale reflexné prvky treba používať.

V ostatnej dobe poisťovne hlásia zvýšený počet škodových udalostí v obchodnej zóne v Dolnom Kubíne. Čím to je?

Obchodné zóny sú všade rizikové. Lákajú veľké množstvá ľudí a áut, ktoré sa stretnú na malom priestore. Chodci aj vodiči rozmýšľajú nad nákupom a inými vecami. Nevenujú primeranú pozornosť doprave. Niektorí ľudia majú dojem, že keď sú na väčšej alebo rovnej ceste, majú prednosť. Nie vždy je to pravda, preto treba sledovať dopravné značky.

Nevýhodou obchodnej zóny v Dolnom Kubíne je nedostatok chodníkov a to, že ju budovali postupne, čo sa prejavuje aj na doprave v nej.

Pomáhajú rýchlostné cesty zlepšiť bezpečnosť na cestách?

Určite. Keď otvorili päť a pol kilometra dlhý obchvat Oravského Podzámku, počet dopravných nehôd na uvoľnenom úseku cesty I. triedy klesol o 50. Taký mimoriadne frekventovaný a rizikový úsek to bol.

Sú na Orave aj iné podobné úseky?

Nehodový úsek je taký, kde sa na kilometri stane ročne viac ako päť dopravných nehôd. Nehodové miesto má rovnaké podmienky, ale na stometrovej vzdialenosti. Na Orave v súčasnosti takéto úseky alebo miesta nemáme. Ale riziková je cesta medzi Párnicou a Zázrivou. Na takých úsekoch sa robia úpravy spoločne so správcom cesty. V prípade spomínanej cesty pomohlo doplnenie dopravného značenia, na niektorých zákrutách položili drsnejší mikrokoberec.

Na cestách je rozšírený zlozvyk, telefonovanie. Ako s ním polícia bojuje?

Teraz platí, že vodič nesmie počas jazdy používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému voľné ruky. Ale už sa uvažuje nad tým, že počas vedenia vozidla vodič nebude môcť držať v rukách alebo iným spôsobom obsluhovať telefón ani žiadne iné hovorové alebo záznamové zariadenie.

Koľko policajtov dohliada na dopravu počas bežného dňa?

Počas dňa dohliadame nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky v štandardnom režime aj s hliadkami poriadkovej polície. V čase trhov v Poľsku alebo sviatkov, teda takzvanom sťahovaní národov, hliadky posilňujeme. Zameriavame sa na plynulosť dopravy, ale samozrejme, že popri tom kontrolujeme aj dodržiavanie zákonov.

Čo by ste odkázali vodičom, aby došli domov bezpečne?

Za volantom je vždy človek. Záleží na ňom, ako sa sústredí, či nemá myšlienky niekde inde, či je vystresovaný, oddýchnutý. Je veľa vecí, ktoré ovplyvňujú, čo sa stane. Auto nie je vlak, ktorý ide po koľajniciach. Stačí malá nepozornosť a následky môžu byť tragické.

MARTIN PAVELEK

SLOVENSKO ..............................................................................................................................

Najviac nehôd v sobotu

Za celý minulý rok zomrelo na Slovensku pri 222 smrteľných dopravných nehodách 250 ľudí. Hoci medziročne počet narástol, išlo o tretie najnižšie číslo od roku 1966, odkedy polícia vedie podrobné štatistiky.


Menej ľudí zahynulo len predvlani (242) a v roku 2013 (223 mŕtvych).
Na spomínanej najtragickejšej nehode pri Nitrici možno ilustrovať, ako a prečo sa na slovenských cestách umieralo.
Najtragickejším dňom v týždni bola práve sobota (s vlaňajšími 49 mŕtvymi), naopak, najmenej ľudí prišlo o život pri dopravných nehodách v stredu.
Najviac životov vyhaslo na cestách prvej triedy a za absolútnu väčšinu mŕtvych môžu vodiči motorových vozidiel, v ktorých tiež umiera najviac ľudí (vlani 157 vodičov a spolujazdcov).
Dve tretiny obetí zomreli pri haváriách mimo obce, v mestách a dedinách potom zostávajúce tretina. (ALX, TRŠ)

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Na Oddelení klinickej biochémie vykonali cez 900-tisíc vyšetrení
  2. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  6. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  9. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 12 254
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 902
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 627
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 3 443
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 429
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 410
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 219
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 3 028
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 173
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 1 942

Blogy SME

  1. Katarína Harvanová: ...a vaša ulica sa ako volá ?
  2. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-02) –11.1. – 20.1.2022
  3. Iveta Bakitová: Peru - pupok sveta Cusco a Machu Picchu
  4. Anna Milanová: Perspektíva?... 2022
  5. Roman Kebísek: Identifikovali portrét Margaret Lemonovej od barokového maliara A. van Dycka
  6. Marek Mačuha: O rovnosti
  7. Ján Šeďo: Excelentné 3 dni v takmer vyľudnených Tatrách a niečo navrch.
  8. Rudolf Pado: Územie bez pravidiel, aj pod dohľadom vatových úradov a slepých strážcov
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 14 321
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 275
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 5 989
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 826
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 653
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 591
  7. Matúš Lazúr: Kam nám uletia ceny nehnuteľností 4 269
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 247
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Prítomných na mimoriadnej konferencii bolo 33 delegátov.

Najmä v úvode mimoriadnej konferencie sa ozývali nejaké otázky.


2 h
Mladí lyžiari SKI klub Kremnica na Janovkách.

V Zuberci hostili majstrovstvá Slovenska.


10 h
S realitnou maklérkou spoločnosti Finrea

Orava patrí medzi regióny s najväčším rastom cien nehnuteľností na Slovensku.


27. jan
Cestujúci ocenia autobusové zastávky v prípade nepriaznivého počasia.

Malatinčania vyriešili zelený odpad, Dolnokubínčanom už nebude pršať na hlavu, Čimhovčania usporia na kanalizácii.


27. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Orava patrí medzi regióny s najväčším rastom cien nehnuteľností na Slovensku.


27. jan

V porote bude aj otec Jána Kuciaka a brat Martiny Kušnírovej.


12 h

Rehabilitácia je pre Jozefa Fabiana jediným prostriedkom, ako sa udržať vo forme.


27. jan

Muža už obvinili z drogovej trestnej činnosti.


ROS 26. jan

Blogy SME

  1. Katarína Harvanová: ...a vaša ulica sa ako volá ?
  2. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-02) –11.1. – 20.1.2022
  3. Iveta Bakitová: Peru - pupok sveta Cusco a Machu Picchu
  4. Anna Milanová: Perspektíva?... 2022
  5. Roman Kebísek: Identifikovali portrét Margaret Lemonovej od barokového maliara A. van Dycka
  6. Marek Mačuha: O rovnosti
  7. Ján Šeďo: Excelentné 3 dni v takmer vyľudnených Tatrách a niečo navrch.
  8. Rudolf Pado: Územie bez pravidiel, aj pod dohľadom vatových úradov a slepých strážcov
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 14 321
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 275
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 5 989
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 826
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 653
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 591
  7. Matúš Lazúr: Kam nám uletia ceny nehnuteľností 4 269
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 247
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu