NÁMESTOVO. Strednú odbornú školu technickú, ale i gymnázium navštevujú žiaci z rôznych častí Oravy. Väčšina z nich chodí na vyučovanie autobusom. Tí, ktorým začína o ôsmej ráno, chodia načas. Horšie je, ak musia byť v škole pred pol ôsmou.
O jedenástej v noci
„Máme veľký problém s autobusmi prichádzajúcimi od Trstenej,“ hovorí Emanuel Piták, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej. „Deti odtiaľ chodia buď neskoro, alebo veľmi skoro. Rodičia nám píšu, aby sme ich púšťali skôr, lebo nestíhajú spoje a potom musia dlho čakať. Na niektorých predmetoch je to náročné, ak treba žiaka pravidelne púšťať z angličtiny o štvrťhodinu skôr.“
Ťažkosti nie sú ani tak so študentmi pochádzajúcimi priamo z Trstenej. Tí majú ešte aké-také vhodné autobusové spojenia. Horšie je to s tými, ktorí bývajú v Liesku, Brezovici či Suchej Hore.
„Aj takých máme. Keď mu skončí odborný výcvik o ôsmej, domov sa dostane až o jedenástej, lebo v Trstenej už nestíha skorší autobus. Ráno je to to isté, buď prichádzajú už pred siedmou, alebo štvrť hodinu po začiatku hodiny. Počítam s tým, že aj tento rok začnú rodičia už čoskoro písať ospravedlnenky.“
Robotnícke autobusy
„O vyriešenie situácie so spojmi sa pokúšame, no nie je v našich možnostiach prevádzkovať v krátkych časových intervaloch do Námestova niekoľko spojov tak, aby sme zabezpečili odvoz zamestnancov z nočnej zmeny, dovoz žiakov a zároveň zabezpečili prípoje zo Zuberca, Suchej Hory a ostatných obcí,“ hovorí Ladislav Hološ, generálny riaditeľ Arriva Liorbus.

Pred dvanástimi rokmi riaditelia škôl v Námestove, Slanickej osade, v Tvrdošíne, Nižnej a Trstenej zjednotili začiatok vyučovania na ôsmu ráno tak, aby žiaci nemuseli cestovať do škôl príliš skoro. Podľa Ladislava Hološa na základe tohto rozhodnutia spoločnosť prispôsobila autobusové spoje a spustila niekoľko nových.
Problém nastal po zavedení nultých hodín a praktického vyučovania so skorším začiatkom. „Tieto zmeny neboli zladené s našimi dopravnými možnosťami. Vzhľadom na vzniknutú situáciu využívajú žiaci na dochádzku do školy spoje, ktoré sú primárne určené na dopravu zamestnancov do práce, prípadne odvoz zamestnancov z nočnej zmeny v Trstenej a v Nižnej.“
Môžu poslať pripomienky
Touto problematikou sa opakovane zaoberali aj na zasadnutiach Združenia miest a obcí Horná Orava. Ako uviedol generálny riaditeľ Ladislav Hološ, po podrobnej analýze a diskusiách so starostami zistili, že sa problém týka len malej skupiny žiakov a iba v niektorých dňoch.
Ťažko hodnotiť, čo je málo a čo veľa a akými starými počtami spoločnosť disponuje. Podľa riaditeľa Emanuela Pitáka sa tieto problémy týkajú každoročne zhruba osemdesiatich žiakov, ktorí navštevujú len ich školu. Desiatky ďalších sú v ostatných námestovských zariadeniach.

K zmene cestovných poriadkov dochádza každoročne v decembri. V týchto dňoch môže verejnosť pripomienkovať existujúce spoje, prípadne dávať nové návrhy. Podať pripomienky môžu aj riaditelia námestovských škôl alebo priamo ich zriaďovateľ, Žilinský samosprávny kraj.
„Naša spoločnosť je pripravená o tejto záležitosti opätovne rokovať a v spolupráci s objednávateľom – vyšším územným celkom a zástupcami škôl nájsť vhodné riešenie a následne pristúpiť k úprave spojov,“ dodal generálny riaditeľ autobusovej spoločnosti.