ORAVA. Cesta z Lokce do Oravskej Lesnej a Novote je v zlom stave už niekoľko rokov. Podobne sú na tom mosty v Lokci a Krušetnici. Vyzerá to tak, že vodiči si na ich opravu budú musieť počkať do jari. Dôvodom je zdĺhavý proces získania peňazí z eurofondov, za ktoré majú byť opravené.
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) je majiteľom ciest 2. a 3. triedy. Tento rok z nich obnovil viac ako 21 kilometrov, za čo zaplatil 1,4 milióna eur. „Na najbližšom zasadnutí Zastupiteľstva ŽSK budú poslanci schvaľovať ďalšie tri kilometre, ktoré by v prípade schválenia cestári opravili počas októbra,“ povedala hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková.
Materiál prerokovali v komisii dopravy krajskej samosprávy.
Stav sa bude stále zhoršovať
Poslancovi Igorovi Janckulíkovi sa nepáčilo, že župa zaradila cestu z Lokce do Oravskej Lesnej a Novote do 2. prio-rity, teda strednej, pričom jednotka je najvyššia priorita, trojka nižšia. Rovnaké zaradenie dostala spojnica Suchá Hora – Vitanová – Oravice.

„Už dlho poukazujem na havarijný stav cesty medzi Lokcou, Zákamenným, Oravskou Lesnou a Novoťou. Horšia v Žilinskej župe nie je. Minulý rok som sa zaradoval, že ju zaradili do plánu opráv vrátane mosta v Lokci a Krušetnici. Uistili ma, že oprava bude hotová najneskôr do konca októbra 2017. Už je september a stále sa nepracuje. Kedy chcú začať? V zime, keď hrozí, že počasie skomplikuje práce a nové vozovky sa rozpadnú za dva roky?“
Túto spojnicu využíva približne 15-tisíc obyvateľov dedín, ktoré ležia pri nej, ale aj veľa iných vodičov, ktorí idú do Žiliny či na Kysuce.

Poslanca nahnevalo aj to, že cesty sú zaradené do 2. priority. „Veď na moste v Lokci museli dočasne znížiť rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu, pretože tam boli veľké jamy. To čakajú na vyhlásenie havarijného stavu ako v Podbieli a Nižnej?“
Jeho slová potvrdil starosta Lokce Miroslav Valčičák. „Pre nás je to mimoriadne nepríjemná správa. Most je vo veľmi zlom stave, poškodené sú chodníky, dilatácie. Vidno obnažené železné výstuže. Čím dlhšie bude v takom stave, tým viac sa bude zhoršovať a tým viac peňazí bude treba na jeho opravu.“
Verejné obstarávanie je dlhé
Ľubomír Záň je tiež členom komisie dopravy ŽSK. Situáciu nevidí zle. „Nie je podstatné, či je cesta v 1. alebo 2. stupni priority. Hlavné je, že je medzi prioritami. Môže sa robiť skôr ako cesty v 1. priorite.“
Starosta Zákamenného Milan Vrábeľ je ako poslanec aj členom komisie dopravy. „Neviem, podľa čoho ten stupeň dali, ktorý úradník tak rozhodol. Ale na zaradení to nestojí. Podstatné je, že peniaze sú schválené, dodávateľ je vysúťažený. Teraz sa čaká na schválenie od Úradu pre verejné obstarávanie. Keď dá súhlas, podpíše sa zmluva s dodávateľom, odovzdá stavenisko a začne sa robiť.“ Vrábeľ upozornil, že postup musí byť dodržaný. „Nevisí na župe, poslancoch ani dodávateľovi. Toto je štandardný postup, neštandardné je, že to trvá dlho.“
Výsledky verejného obstarávania sú známe od apríla. „Nikto sa neodvolal, tak prečo to Úrad pre verejné obstarávanie posudzuje tak dlho?“ pýta sa Janckulík.
Treba ťahať za jeden povraz
Hovorkyňa župy Lenka Záteková vysvetlila, ako sa oravské cesty dostali do 2. stupňa priority.

„Plán opravy ciest sa delí na stupne priority podľa pripravenosti rekonštrukcií. Sme povinní vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa, ktoré má svoje zákonné lehoty a postupy. Výber dodávateľa ani jeho trvanie nemôžeme ovplyvniť. Súčasťou musí byť i kontrola, ktorá aktuálne prebieha. Hneď ako bude uzavretá zmluva s víťazným uchádzačom, môžeme začať s prácami.“ Ale ani ona nevedela povedať termín, kedy sa na cestách objavia stroje.
„Nech to urobia tak, aby cesta bola v poriadku,“ povedal starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. „Ale do zimy to už asi nestihnú.“