Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest

Autá ťažšie ako 7,5 tony majú zákaz vjazdu na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Majitelia kamiónov to chcú zmeniť.

Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÁ LESNÁ. Cesta II/520 medzi Kysucami a Oravou meria 14 kilometrov. Oravci na ňu čakali 25 rokov. Nákladné autá s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony ju nemôžu využívať.

Cesta sa rozpadá

Dva susediace regióny majú veľa spoločného. Do roku 1983 ich spájala stará cesta. Potom ju zatvorili pre výstavbu vodného diela Stará Bystrica, ktoré zásobuje Kysuce a Žilinu pitnou vodou. Novú spojnicu začali stavať v roku 2004 po tlaku Hornooravcov, ktorí museli do susedného okresu jazdiť viac ako stokilometrovou obchádzkou.
„Prechádzam tadiaľ veľmi často a vidím, v akom zlom je stave,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a člen komisie dopravy. „Vyzerá tak, ako keby nemala majiteľa. Ešte v auguste je na nej zostatok zimného posypu. Zvodidlá, ktoré poškodili padajúce stromy alebo autonehody, sú neopravené. Stred vozovky sa na viacerých miestach rozpadá.“
Majiteľom je Slovenská správa ciest SSC. Hovorkyňa vysvetlila, kto sa má starať o jej údržbu. „Zabezpečuje ju Správa ciest Kysuce na základe našich objednávok.“ Potvrdila, že SSC ju chce odovzdať do majetku ŽSK.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Igor Janckulík s prebratím súhlasí. „Ale musí byť v poriadku, opravená. Tam, kde je úzka, ju treba rozšíriť, na ochranu chodcov dobudovať chodníky. Na tom by sa mohla podieľať župa.“
Prevod trvá už dlhých deväť rokov. „Odovzdanie oddialila neskoršia kolaudácia aj súdny spor so zhotoviteľom. Ten dodatočne požadoval a nakoniec aj dostal viac ako 16 miliónov eur,“ povedal Igor Janckulík.
Ale najväčším problémom sú pozemky. „Katastrálne územie Nová Bystrica je k dnešnému dňu vysporiadané na 95 percent,“ povedala hovorkyňa SSC. „Približne 20 pozemkov nie je možné dať do poriadku, pretože na listoch vlastníctva nie sú identifikovaní podieloví vlastníci, ktorých by bolo možné osloviť.“

Prečítajte si tiež: Prečo nedostala Orava ani euro zo štátneho balíka na cyklotrasy? Čítajte 


Tento stav súvisí s Registrom obnovenej evidencie pozemkov v Novej Bystrici, ktorý trvá niekoľko rokov. Pokiaľ nebude mať SSC vysporiadané pozemky, ŽSK od nich cestu nechce.

SkryťVypnúť reklamu

Stála desiatky miliónov eur

Prvú, 9,5-kilometrovú časť cesty slávnostne otváral premiér Robert Fico v roku 2008. Urobil to napriek tomu, že nebola skolaudovaná. Chýbalo takmer päť kilometrov vo Vychylovke. Preto bola daná len do dočasného užívania. Chýbajúci úsek sa podarilo postaviť a odovzdať do užívania o tri roky neskôr. Následne dôležitú spojnicu dvoch regiónov skolaudovali.
Celý 14-kilometrový úsek stál 88 miliónov eur, čo bolo na tú dobu 2,745 miliardy korún. Pôvodne malo stačiť 33 miliónov eur, no predražili ju geologické podmienky. „Stavba je náročná v tom, že je v zosuvnom území,“ povedal pri otváraní šéf SSC Roman Žembera. „Pri stavbe jedného z mostov sa zosunulo 30-tisíc kubíkov zeminy.“ Podľa neho bol projekt nedostatočne spracovaný. Aj preto vraj došlo k navýšeniu oproti pôvodnej cene.

SkryťVypnúť reklamu

Oravci sa vyhrážajú

Proti zákazu prejazdu áut ťažších ako 7,5 tony sa búria autodopravcovia. „Veď keď stála toľko peňazí, je hriech nevyužiť jej možnosti,“ povedal Anton Klimčík, podpredseda Únie dopravcov Slovenska.
Počas uzatvorenia cesty popod Strečno dostali oravské a kysucké kamióny výnimku. Keby túto možnosť nemali, museli by absolvovať viac ako 350- kilometrovú obchádzku.
V súčasnosti prestala výnimka platiť, autá ťažšie ako 7,5 ton po nej jazdiť nemôžu. Zákaz niektorí autodopravcovia porušujú.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 


„Keď nás zastavia policajti, zaplatíme pokutu 50 eur,“ povedal Anton Klimčík. „Chceme, aby sme ju mohli využívať tak, ako počas uzávierky.“ Tvrdil, že sa nenaplnil predpoklad Kysučanov. Obávali sa, že cez ich dediny budú jazdiť desiatky kamió-nov. „Nepôjde tadiaľ tranzit, tak prečo by nemohli dovoliť kysuckým a oravským autodopravcom cestu používať?“
Začiatkom augusta sa malo uskutočniť stretnutie autodopravcov a zástupcov samosprávy oboch regiónov, na ktorom sa mali dohodnúť, čo ďalej. Blíži sa september a rokovanie sa neuskutočnilo. „Oravci sú pripravení, ale stále čakáme na Kysučanov,“ povedal Igor Janckulík. Snahu Oravcov podporili aj niektorí autodopravcovia z Kysúc. Ale zástupcovia kysuckých dedín, cez ktoré by nákladné autá jazdili, na čele so starostom Starej Bystrice Jánom Podmanickým, vhodný termín stále nenašli.
Oravcom už dochádza trpezlivosť. „Ak výnimku pre naše autá nedostaneme, zablokujeme kruhový objazd v Starej Bystrici a hlavý ťah Oravou,“ povedal Anton Klimčík.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 6 583
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 867
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 262
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 2 807
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 909
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 673
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 630
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 441

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Benjamín Páterek: Divoký Island, 1. časť: Namiesto hurikánu ľadové kráľovstvo
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 991
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 280
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 200
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 239
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 138
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 787
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 270
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Do zápasu zasiahli už všetky posily. Šancu dostali aj dvaja Afričania.


3 h
Anna Fečková má sto rokov a stále je v kondícii, ktorú jej môžu závidieť oveľa mladší.

Prežila ťažké skúšky, napriek tomu vraví, že mala dobrý život.


11 h
Dolný Kubín sa radoval na jeseň z piatich výhier.

Dolný Kubín zimuje na predposlednej priečke druhej ligy.


7. feb
V kategórii prípraviek vyhral domáci Tvrdošín.

Seriál turnajov uzavrú starší žiaci.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

O incidente informovala mestská polícia Liptovského Hrádku.


7. feb

Zákon zakazuje znečisťovať cesty.


7 h

Skúsený jaskyniar hovorí, že tak veľké objavy nečakali.


7. feb

Radnica by mala nariadiť celoplošný zákaz kŕmenia nutrií.


7. feb

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Benjamín Páterek: Divoký Island, 1. časť: Namiesto hurikánu ľadové kráľovstvo
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 991
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 280
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 200
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 239
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 138
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 787
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 270
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu