Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Na Orave bude voziť cestujúcich po železnici komfortnejší Mravec

Nové moderné vozne budú mať klimatizáciu, wifi, moderný interiér, kamerový systém, piktogramy pre nevidiacich v Braillovom písme. Zabezpečia dopravu medzi Kraľovanmi a Trstenou.

Mravec poskytne cestujúcim väčší komfort.Mravec poskytne cestujúcim väčší komfort. (Zdroj: Ján Krošlák)

DOLNÝ KUBÍN. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) repasuje vyradené vozne a vracia ich späť na trať. Prvá z ôsmich dvojdielnych motorových klimatizovaných jednotiek koncom augusta začala testovaciu premávku medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Testovanie ukončia v decembri, potom budú voziť ľudí na linke Kraľovany – Trstená.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vozňoch pribudne viacero noviniek

Vynovené vozne poskytnú lepší komfort pre cestujúcich. Novinkou je bezbariérová toaleta s uzavretým odpadovým systémom, ktorý zabezpečí lepšiu čistotu na železnici. Imobilní cestujúci a ich sprievod určite privítajú bezbariérový prístup. Nástupný priestor v zníženej časti je po oboch stranách vybavený výklopnou rampou.

SkryťVypnúť reklamu


„Priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami, klimatizáciou a wifi pripojením k internetu, zariadenie je označené popismi v Braillovom písme,“ povedal hovorca ŽSSK Tomáš Kováč. „Vozidlo je vybavené vonkajším aj vnútorným bezpečnostným kamerovým systémom, automatickým akusticko-optickým informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, ktorý ich informuje hláseniami a vizuálne na optických paneloch o priebehu cesty.“ Dá sa využiť aj na mimoriadne oznamy.

Prečítajte si tiež: Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest Čítajte 


„Už sa neviem dočkať, kedy začnú u nás jazdiť,“ povedal Ladislav Pavelek z Istebného, ktorý Oravku využíva. „Wifi určite privítajú študenti a mladí ľudia, klimatizáciu všetci, ktorí počas tohtoročných letných horúčav trpeli v prehriatych vagónoch.“

Odvezie 170 cestujúcich

Nový vozeň vznikol spojením dvoch starých. Zo šestnástich vyradených vyrobia v ŽOS Zvolen do konca roku osem nových. Ako ich základ poslúžili pôvodné motorové vozne radu 810 a prívesné vozne radu 011.

SkryťVypnúť reklamu


Dvojdielnu motorovú jednotku železničiari prezývajú Mravec. Skladá sa z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom pevne spojené. Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu. Je modifikáciou MJ 813+913, ktorú cestujúci poznajú aj ako Bagetu. ŽSSK vlastní 44 vozňov tohto typu.
„Som rád, že budem môcť jazdiť na takýchto moderných jednotkách, ktoré majú nielen mnoho komfortných prvkov pre cestujúcich, ale aj pre nás rušňovodičov,“ povedal rušňovodič Jozef Pribylina. Pomáha mu kamerový systém, v ktorom vidí celé okolie súpravy.
Prestavba jedného vozidla vyjde na takmer 1,4 milióna eur. ŽSSK zaplatí za osem vozňov viac ako 11 miliónov. Zákazku platí z vlastných zdrojov.
„Cena za modernizáciu zahŕňa najmä výmenu celého interiéru vozňov vrátane podlahy, obkladov, okien, batožinových políc, odpadkových košov, svietidiel, sedačiek pre cestujúcich, WC, nástupných a čelných dverí, motora, prevodovky, náterov, pridali sme klimatizáciu a informačný systém,“ povedal Kováč.
Vozne odvezú 63 sediacich a 111 stojacich pasažierov maximálnou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 

.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  4. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 186
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 195
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 139
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 043
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 502
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 852
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 814
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 941
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 491
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Basketbalisti Dolného Kubína sa vytrápili doma s poslednou Rožňavou.

Oravskí basketbalisti si pripísali štvrtú výhru v sezóne.


1 h
Horiaca hospodárska budova vo Veličnej

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


2 h
Cintorín v Námestove.

Strata je znesiteľnejšia s nádejou, že raz sa stretneme znova.


4 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


20 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


18 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 852
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 814
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 941
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 491
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu