Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Gruska prišiel na Oravu a hľadal. Objavil to, čo domáci nevideli (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem za pekný článok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Podme zase na Borove! Ako kedysi...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Úžasný človek.

Ak keď som nie vždy rozumel, prečo chce "zachraňovať tradície", aj keď bolo zrejmé, že im zánik nehrozí, a aj prečo ich zachraňoval smerovaním na festivalové pódiá, a nie ich presadzovaním do reálneho rustikálneho prostredia našeho vidieka (prečo vynášať pred divákmi Morenu na pódiu na konci dediny, namiesto obradu priamo v obci?) Na Slovensku sa folklór od 50. rokov vybral nie vždy správnym smerom, keď namiesto trendu a podpory udržiavania tradícií v reálnom živote sme ich ich umelo začali predstavovať na pódiá - na tých sa odohrali a predstavili asi všetky odborne (a dobre) spracované zvyky - asi okrem výstavby snehuliakov... A aj tendencia predstaviť masovo na pódiu aj málo talentovaných jedincov - len aby sme v rámci záchrany podporovali mlaď - bola trochu scestná. Niktoré falošne hrajúce mláďatá mali sedieť medzi divákmi a obdivovať tých lepších, najlepších, ale nie aby tam vystúpil hocikto, kto udrží v ruke husle. Inak: Všetka česť! - Múdry majstro.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Záchrana a podpora,

mali svoje miesto čo sa folklóru týka, takže s tebou nesúhlasím. Nie každý je a môže byť profesionálom, takže ja som vďačný aj za toho, čo zahrá falošne, pretože sa časom časť z nich zlepší... Ale ak muzikant necíti okolo seba podporu, veľa ich skonči hneď na začiatku. Hovorí sa tomu láskavosť, takže u nás na dedine alebo aj na slávnostiach radšej prižmúrim oko, veď nie každý sa rodí ako Mozart alebo Paganini, a pre ostatných čo chcú len profi produkciu je tu Lúčnica, SĽUK.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nuž ale, ak niekto

neudrží rovnováhu na bicykli (a teda sa nevie bicyklovať) nie je možné ho v žiadnom prípade považovať za "záchrancu bicyklistiky", navyše za situácie keď zánik bicyklovania (rovnako ako folklóru) vôbec nehrozil a ani nehrozí. Tvrdenie o "zániku a záchrane folklóru" sa od 60. rokov rafinovane používalo na získavanie dotácií, a preto sa folklóru mimoriadne darilo - bohužiaľ viac smerom k mestským súborom, unifikovaným a nivelizovaným, takže v podstate začali takmer všetci v niektorých prvkoch splývať (napr. dvaja predníci, dvaja druhí huslisti, dvaja či až traja kontráši a pod.) Dôraz na jedinečnosť individuálnu sa vytrácal, rukopis talentov splynul v spartakiádnom stereotype a rovnakosti kolektívu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ste mimo

Prečo tu diskutujete, veď svojim príspevkom ste práve dokázali, že z diela V. Grusku nepoznáte vôbec nič.Veď nič z jeho diela nevystihuje viac, ako dôraz na jedinečnosť a rozmanitosť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Asi ste to pozorne nečítali.

V.Gruska pochopil pred 50-timi rokmi, čo vy ste nepochopili ani dnes. Že tradičná ľudová kultúra nevyhnutne stráca sociálne korene. Podľa vás mal iniciovať ľudí, aby sa namiesto práce vo fabrikách vrátili k paseniu oviec, aby vystúpili z družstiev a vrátili sa k chovu dobytka a maloroľníčeniu, aby si nekupovali konfekciu ale tkali a na priadkach si pospevovali. Aby si dievčatá udržali čistotu a odchádzali bývať ku svokrovcom a tak prežívali ozajstnú tradičnú svadbu. Aby znova mládenci odchádzali na vojnu a matky a milé by pritom spievali? Jedinou cestou nezabudnutia bolo dostať tradičnú kultúru na malé scény na dedinách (folklŕne skupiny) i na veľké festivaly, platne a médiá. S prežívaním tradičnej kultúry nemáte pravdu. Na Orave bola na prahu zániku. Vďaka jemu však dodnes žijú folklórne skupiny, ktorých vznik inicioval a boli inšpiráciou vzniku ďalších. Najlepšie to vystihol J.Zápotočný zo Žaškova (prečítajte si to ešte raz). Výstižným príkladom je pieseň zo Žaškova Dieučatko oravskô. Okrem predvedenia na pódiu v Detve sa objavila na dvojplatni Orava (ktorú "spískal" V.Gruska so S.Stračinom) a teraz ju poznajú aj spievajú tisíce mladých ľudí po Slovensku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nič si nepochopil,

je mi to ľúto. Hovoril som o najmä o "kultúrnych a nadstavbových" prvkoch rustikálneho života (kvázi umenie -počnúc výšivkami, spevom, hudbou, tancom) a nie o návrate k paseniu, tkaniu a malorolníčeniu v rámci uspokojovania základných životných potrieb.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nuž, ako chápať vašu vetu :"... namiesto trendu a podpory udržiavania tradícií v reálnom sme ich ich umelo začali predstavovať na pódiá." ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

"Na Orave bola na prahu zániku"

... to je ukážka vášho umelého myslenia. Nikdy nebola tradičná kultúra na kraji zániku, ani na Orave, Spiši či inde, pretože vždy pretrvávali nadaní jedinci i skupinky, ktoré si tradície - možno len doma, alebo v úzkom rodinnom kruhu - ctili a ich dodržiavali. To len podľa vašich meta predstáv sa majú organizovať do folk. skupín, súborov - a len vtedy podľa vás ide o skutočný folklór a udržiavanie tradície, a najmä ich privymyslenú "záchranu", výhradne cez kolektívne prejavy. Asi neviete, čo folklór, zvyky, tradície sú v ich pravej podstate, nasiakli ste schematizmom, rovnakosťou, unifikáciou a tak to potom s našim folkórom aj vyzerá? Takmer všetci robia všetko takmer rovnako a vytráca sa originálny rukopis, obce, jednotlivca, čo bolo vždy najsilnejšou stránkou, vedúcou k rozmanitosti a odlišnosti, a teda bohatosti a jedinečnosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Gruska našiel, čo domáci nevideli

Zamieňate si folklór s folklorizmom. Folklór je súbor kultúrnych javov, ktoré vyjadrujú životné pocity, skúsenosti jeho nositeľov, formami ústnej, hernej, tanečnej, dramatickej a hudobnospevnej komunikácie.
Folklorizmus je interpretácia folklóru spravidla v scénickej podobe.
S vašou kritikou schématizmu a unifikovaní foklorizmu v viacmenej súhlasím. (Aj keď už poslednom čase niektoré súbory interpretujú tanec alebo muziku presne konkrétnej dediny a konkrétneho nositeľa tradičnej kultúry podľa starých zachovalýchautentických záznamov).
Nesúhlasím, že foklór (definovaný vyššie nezaniká. Uveďte prosím, kde (napr. vami uvedený Spiš a Orava) ľudia bežne spievajú kosecké piesne a trávnice pri kosení sena, kde mládenci spievajú regrútske piesne, kde ľudia v dennodenom živote nosia tradičné kroje atď ? Aby sme nezabudli, treba nám tých nositeľov tradičnej kultúry ukázať. Dedinské
Folklórne skupiny by mali interpretovať tradičnú kultúru svoje dediny, či regiónu. Presne to priekopnícky robil Viliam Gruska.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Už ste čítali?