Sobota, 17. november, 2018

Súkromný retardér po kritike znížili

Odnímateľný spomaľovací prah na ulici SNP nedávno nahradil pevný zo zámkovej dlažby. Vodičom prekážala jeho výška.

Ulica SNP. Odnímateľný retardér nahradil pevný zo zámkovej dlažby. (Zdroj: Lucia Šmigovská)

NÁMESTOVO. „Pred normálnym retardérom spomalíte a pomaly ho prejdete,“ sťažoval si Námestovčan, meno máme v redakcii. „Tu sa to nedá. Je moc vysoký, taká hrča. Postavia si betónové ploty a potom pri vychádzaní nevidia na cestu. A namiesto toho, aby si na garáže namontovali zrkadlo, tisíc ľuďom znepríjemnia život. Retardér má predsa vodiča spomaliť, nie zastaviť.“

Obavy o bezpečnosť

O povolenie osadiť spomaľovač pri svojom dome na zákrute na ulici SNP požiadal Juraj Skočík ešte v roku 2008. „Kvôli bláznom, ktorí zhora lietali najmenej osemdesiatkou. Báli sme sa vychádzať z dvora. Susedovi nabúrali auto, vleteli aj do garáže.“
Na cestu najprv umiestnili odmontovateľný retardér. „Nemal šancu prežiť zimnú údržbu. Bol poškodený, tak sme ho odstránili. Neustále ho po zime vymieňať by bolo neekonomické. Počkali sme, kým sa bude cez cestu kopať plynová prípojka a vybudovali sme pevný retardér zo zámkovej dlažby.“
Sťažnosť na jeho výšku prišla nielen do redakcie, ale aj na mestský úrad. „Podľa vyjadrenia zhotoviteľa ho v týchto dňoch znížia a upravia jeho tvar,“ povedal v stredu prednosta mestského úradu Milan Rentka. 
Námestovčan sľub dodržal, koncom týždňa znížili retardér o dva centimetre.

„Ak niekto nevie, na čo slúži retardér, nech si to naštuduje,“ povedal Jurajov sused Anton Florek. „Slúži na spomalenie rýchlosti a na tomto mieste má opodstatnenie, keďže vodiči tam bežne jazdili 80-kilometrovou rýchlosťou. Dvakrát ročne mi nabúrali do garáže. Vo svete sú retardéry úplne bežné, treba si na ne zvyknúť.“

Každé pravidlo má výnimku

Vedenie mesta má iný názor. „V zásade sme proti spomaľovačom,“ hovorí Milan Rentka. „Kde sú pri cestách chodníky, nie je dôvod umelo vytvárať prekážky. Cesty neopravujeme preto, aby sme na nich následne vytvárali nerovnosti. No každé pravidlo zvykne mať výnimku.“

Mesto vybudovalo pevný spomaľovač na Hattalovej ulici. „Pred jednou z najneprehľadnejších križovatiek v blízkosti gymnázia a umeleckej školy, kde dochádzalo pravidelne k dopravným nehodám. Rýchlosť sme sa spomaľovačmi snažili znížiť aj na Slnečnej ulici, kde žije najviac obyvateľov mesta na najmenšom priestore, vrátane množstva detí.“
Spomaľovače na Slnečnej sú v súčasnosti nefunkčné. Spomaľovací prah na ulici SNP je zatiaľ jediným, ktorý mesto povolilo osadiť súkromnej osobe – na jej náklady.

(zdroj: Lucia Šmigovská)

Spravidla 150 milimetrov

Pýtali sme sa na okresnom dopravnom inšpektoráte, aké podmienky má spĺňať pevný retardér. „Žlto-čierne prefabrikované spomaľovacie prahy a stavebné spomaľovacie prahy sú dopravným zariadením,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová. „Podľa cestného zákona ich použitie určuje príslušný cestný správny orgán, v danom prípade Mesto Námestovo, so súhlasom dopravného inšpektorátu.“
V zmysle technických podmienok, vydaných ministerstvom dopravy, „vytvorené nadvýšenie vozovky je minimálne 15 milimetrov a spravidla neprevyšuje 150 milimetrov alebo výšku priľahlého obrubníka“.