NÁMESTOVO. Od mája do decembra zamestnávalo mesto manažérku pre cestovný ruch, na čiastočný úväzok. Katarína Turácová už na mestskom úrade nepracuje. Vedenie jej nepredĺžilo zmluvu, hoci pri zriadení pracovného miesta sa s podnikateľmi zhodlo v tom, že je efektívne, aby sa cestovnému ruchu niekto profesio-nálne venoval.
Nikto ho neinformoval
„Som sklamaný,“ povedal Eduard Dunčič, šéf komisie pre podnikanie, cestovný ruch, regionálny rozvoj a služby pri mestskom zastupiteľstve. „O to viac, že ako predsedu komisie ma o rozhodnutí nepredĺžiť manažérke zmluvu nikto neinformoval. Je to dlhodobá a systémová práca, výsledky nemožno očakávať za niekoľko mesiacov.“
Dunčič si myslí, že manažérka prispela k dobrej letnej sezóne. „Za prínos považujem bilbordy na hraničných priechodoch, zamerané na poľských klientov, provizórnu informačnú kanceláriu na Nábreží, ktorú síce domáci vnímali rôzne, ale turisti jednoznačne kladne, motiváciu zariadení cestovného ruchu, aby platili daň za ubytovanie a mnohé iné rozbehnuté veci.“
Katarína Turácová stojí za úspešnou bilbordovou kampaňou, ktorá priniesla ubytovateľom viac poľských klientov. V lete zriadila v reštaurácii na Nábreží experimentálne informačné centrum pre turistov. Komisia pre cestovný ruch sa zhodla v tom, že je nevyhnutné, aby centrum fungovalo minimálne počas letnej sezóny.
Turácová aktívne zastupovala Námestovo aj v Klastri Orava.
Mesto čaká iniciatívu od podnikateľov
Mesto súhlasí, že cestovný ruch treba rozvíjať a podporovať. „Otázka znie, akou formou,“ povedal prednosta Milan Rentka. „Myslíme si, že našou úlohou je vytvárať podmienky na jeho rozvoj predovšetkým budovaním infraštruktúry, ako sú parkoviská či cyklochodníky, a úpravou verejných priestranstiev – Nábrežie, amfiteáter, mólo na parkovanie lodí. Staráme sa o to, aby bolo Námestovo pekné, čisté a bezpečné. Úlohou súkromného sektora je zasa poskytnúť kvalitné a zaujímavé služby, za ktoré návštevníci zaplatia.“
Úrad si preto myslí, že je logické, aby služby propagovali tí, ktorí ich poskytujú a inkasujú za ne peniaze. „Ak sú podnikatelia presvedčení, že zriadiť a prevádzkovať informačnú kanceláriu je nevyhnutné a ekonomicky výhodné, mali by tak urobiť. Sme ochotní im pomôcť. Iniciatíva by však mala vychádzať z druhej strany.“
Manažéra treba
Priamy finančný efekt z cestovného ruchu samospráva považuje za zanedbateľný. „Na dani za ubytovanie sme za posledných šesť rokov vybrali dokopy necelých 14-tisíc eur,“ spresňuje Milan Rentka. „Vzhľadom na počet ubytovacích miest a počet návštevníkov mesta sú to veľmi nízke čísla.“
Eduard Dunčič rozhodnutie samosprávy rešpektuje, ale nesúhlasí s ním. „Pracovné miesto manažéra pre cestovný ruch, aj keď iba na polovičný úväzok, jednoznačne treba, pretože dokáže priniesť mestu peniaze. Sme jedinou komisiou, ktorá na úrade nemá zástupcu. Ak sa turistom nebudeme venovať, pôjdu inde.“