PODBIEL. Kameňolom za Pálenicou funguje viac ako desať rokov. Banský úrad vydal jeho prevádzkovateľovi Jozefovi Krupovi opäť povolenie na dobývanie stavebného kameňa začiatkom minulého roku až do konca roku 2020. Získal aj povolenie na malé trhacie práce pomocou výbušnín. Domáci obyvatelia tvrdia, že otrasy spôsobené výbuchmi im poškodzujú majetok.
Dva podnety na úrade
„Až do novembra minulého roku sa na obecnom úrade nik oficiálne nesťažoval,“ povedal starosta Slavomír Korčuška.
Obrat nastal po zatiaľ ostatnom odstrele, po ktorom zasadala komisia pre ochranu verejného poriadku. Udalosti nabrali rýchly spád.
„Dochádza k otrasom rodinných domov v takej miere, že praskajú steny, podlahy, trasie sa nábytok,“ povedal Anton Janík, ktorý napísal podnet na Banský úrad, aby preveril činnosť v kameňolome. „Na kopci Pálenica vznikajú zosuvy pôdy, schnú stromy, ničia sa vzácne rastliny, sťahuje sa vtáctvo.“ Sťažoval sa aj na zvýšený hluk, pohyb nákladných áut, počas dažďov na blato, za sucha na prašnosť.
Anton Janík ukazuje praskliny na dome.
Banský úrad dostal podnet aj od obecného úradu, ktorý ho poslal na základe uznesenia obecného zastupiteľstva. Poslancov zaujíma, či obyvatelia môžu pociťovať otrasy v domoch vzdialených 500 až 600 metrov od kameňolomu a či sú práce vykonávané v súlade so zákonom a povolením. Minulý týždeň sa preto v Podbieli uskutočnilo miestne zisťovanie za účelom overenia, či sú dodržané podmienky povolenia na trhacie práce.
Práca v kameňolome je drina
Zisťovania sa zúčastnili zástupcovia občanov, Obvodného banského úradu, bol tam aj prevádzkovateľ kameňolomu Jozef Krupa a starosta Slavomír Korčuška. Na úvod vystúpila Anna Janíková. Sťažovala sa, že kameňolom významne poškodzuje faunu a flóru. Údajne spôsobil osem zosuvov pôdy. „Nikto nezávidí prácu. Je to drina, ale majiteľ nech berie ohľad aj na ľudí.“
Anton Janík tvrdil, že v kameňolome sa trhacie práce vykonávajú aj v noci. „Dnes ráno o 4.44 hodine sme zaznamenali dva otrasy z kameňolomu.“
Jozef Krupa okamžite zareagoval. „Dodržiavam to, čo mám povolené. V kameňolome nerobíme už dlhšiu dobu a už vôbec nie v noci. Môžete sa tam ísť pozrieť.“
Upozornil, že použitie výbušnín je prísne kontrolované. „Privezie nám ich špecializovaná firma podľa objednávky. Počas odstrelu je prítomný jej zamestnanec. Ak celú objednávku nespotrebujeme, zostávajúce množstvo zoberú späť. Na sklade nemôžeme mať ani gram výbušnín. Doklady o prevoze má dodávateľ. Aj podľa nich sa dá skontrolovať, kedy sme robili trhacie práce.“
V zime kameň neťažia.
Odpovedal aj na otázku, prečo nikto neupozorňuje ľudí, že v kameňolome nastane výbuch. „Mám povolenie na menšie trhacie práce, pri ktorých to robiť nemusím. Ale navrhol som, že použijem sirénu.“
Starosta navrhol, aby obecnému úradu nahlásil termín odstrelu. „Ľudí na to upozorníme v obecnom rozhlase.“
Limity neprekročili
Spor vyvolalo aj meranie otrasov pomocou špecializovanej firmy. Sondy mali byť umiestnené v dvoch rodinných domoch.
„Jozef Krupa nám v decembri sľúbil, že nám dodá výsledky merania,“ povedal Anton Janík. „Doteraz tak neurobil. Pýtali sme sa jedného majiteľa domu, či u neho niekto niečo meral. Tvrdil, že nie. Myslím si, že žiadne meranie neexistuje.“
Ostal prekvapený, keď mu ho Jozef Krupa podal. Pochádza z roku 2004, keď pri odstrele použili 206 kilogramov výbušnín. V správe je napísané, že neboli prekročené limity seizmickej aktivity v súvislosti s trhacími prácami.
Miroslav Bachynec, ktorý sa stretnutia tiež zúčastnil, poukázal na to, že od tej doby vyťažili tisíce ton kameňa a práce sa posunuli smerom ku dedine. „Najbližší dom je vzdušnou čiarou vzdialený približne dvesto metrov. Domy sme nestavali preto, aby nám ich ničil a rúcal.“
Ťažké nákladné autá
Obyvatelia sa sťažujú aj na preťažené nákladné autá. Z lomu odvážajú materiál. Povolenie umožňuje Jozefovi Krupovi ročne vyťažiť 95-tisíc ton kameňa. Miroslav Bachynec tvrdí, že podľa jeho výpočtov ročne odvezie približne 60-tisíc ton. Autá musia prejsť cez železný most ponad Oravu. Pred ním je dopravná značka obmedzujúca hmotnosť vozidiel na 13 ton, dodatková povoľuje prejazd jedného auta s hmotnosťou do 23 ton.
Značky obmedzujú prejazd ťažkých áut.
„Prázdna Tatra váži 13 ton, naložená viac ako je povolené,“ hovorí Anton Janík. „Jazdili tu autá s prívesom. Most ničia.“ Neuvedomil si, že za náklad zodpovedá vodič. Ak sa rozhodne nerešpektovať dopravnú značku, zodpovedá za to on a nie ten, kto mu materiál naložil.
Miroslav Pastorek z Obvodného banského úradu Banská Bystrica upozornil, že riešenie odvozu nie je v ich kompetencii. Odporučil, nech sa sťažovatelia obrátia na políciu. Podobnú radu dal Anne Janíkovej kvôli poškodzovaniu prírody. „Toto rieši obvodný úrad životného prostredia.“
Domy sú poškodené
Ľuboš Bohuš, ďalší pracovník Obvodného banského úradu, odpovedal na otázku starostu, či obyvatelia domov môžu pociťovať otrasy. „Toto môže zistiť jedine seizmické meranie.“
Jozef Krupa navrhol postup. „Pri najbližšom odstrele zavoláme firmu, ktorá to zmeria. Použijeme nálože s rôznym množstvom výbušnín.“
Potom sa zástupcovia Banského úradu, Anton Janík a Jozef Krupa išli pozrieť do kameňolomu, či tam ráno nastal výbuch. „Žiadne stopy sme nenašli,“ povedal Ľuboš Bohuš. Spoločne s kolegom zdokumentovali priestor lomu. Odfotili aj zosuvy pôdy a poškodenia rodinných domov. „Či sú dôsledkom činnosti v lome, musia určiť odborníci,“ povedal Miroslav Pastorek.
Občania, ktorí sa zúčastnili zisťovania, vyslovili nespokojnosť s postupom úradníkov. „Pôjdeme ďalej,“ povedala Anna Janíková. „Nenecháme to len tak. Budeme sa sťažovať na iných miestach.“
Ako nakoniec celý spor dopadne, nie je jasné. Jasné je len to, že ak sa obe strany nedohodnú, trvať bude dlho.