Štvrtok, 21. marec, 2019 | Meniny má Blahoslav

Témou roka na Orave boli cesty a mosty

Rekonštrukcia mosta v Štefanove nad Oravou, uzavretie mosta v Podbieli, obchádzka cez Príslop so zosuvmi a budovanie kanalizácie na Hornej Orave poriadne skomplikovali život vodičom.

Tretí most je už v prevádzke.Tretí most je už v prevádzke.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

ORAVA. Štát a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) investovali tento rok do komunikácií na Orave viac ako 20 miliónov eur. Až osemdesiat percent išlo do úseku, ktorý podľa mnohých vodičov opravu vôbec nepotreboval.

Nečakaná komplikácia

ŽSK má na Orave v správe 170 mostov. Tento rok naplánovali rekonštrukciu v Štefanove nad Oravou. Investíciu za 388-tisíc eur ukončili v decembri. Počas prác platil zákaz prejazdu ťažkých kamiónov nad 18 ton.

Most zatvorili v septembri.

Pri plánovaní tejto opravy nik netušil, že most v Podbieli spôsobí takmer kolaps dopravy na Orave. Jeho majiteľom je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá o zlom stave vedela. V septembri ho pre havarijný stav museli zo dňa na deň uzatvoriť. Vyhlásili mimoriadnu situáciu.

„Našli sa praskliny v mostnej konštrukcii v rozsahu, ktorý znemožňoval ďalšie používanie dopravou,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Vodiči začali využívať obchádzky cez Uhliská, Štefanov nad Oravou a Príslop. Tranzitnú dopravu odklonili cez Čechy a východ Slovenska.

Pridalo sa sneženie

Po týždni pribudol na poškodenom moste dočasný, železný. Umožňoval prejazd vozidiel do hmotnosti 11 ton. Autá do 18 ton naďalej museli jazdiť cez Príslop. Využívali ho však aj oveľa ťažšie kamióny. Prím hrali poľské nákladiaky naložené drevom. Situáciu značne komplikovalo zmätočné dopravné značenie obchádzok, ktoré museli niekoľkokrát meniť. Pridali sa práce na výstavbe kanalizácie v Hruštíne a oprava zosuvu cesty na Príslope so semaformi. Z cesty po Orave sa stala zdĺhavá púť. Potom prišlo prvé sneženie.

Tri mosty pri sebe, ani jeden poriadny.

„Stalo sa presne to, čo sme predpovedali,“ povedal poslanec žilinskej župy Igor Janckulík. „Keď zavreli most v Podbieli a presmerovali nákladnú dopravu cez Hruštín a Príslop, upozorňovali sme, že doprava pri prvom snehu skolabuje.“ Tak sa aj stalo. Sneh sa našťastie udržal len pár hodín. Odvtedy je počasie milosrdné.

Investícia roka

Ďalšie obmedzenie, tentoraz na dolnej Orave, súviselo s investíciou roka. Rekonštrukcia 4,5-kilometrového obchvatu Dolného Kubína si vyžiadala 17,5 milióna eur a vzbudila pohoršenie mnohých ľudí. Patril medzi nich aj Vladimír Kuteš. „Čo tam chcú robiť za 17 milió-nov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

V decembri rekonštrukciu úspešne ukončili.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, obhajoval cenu a priblížil rozsah prác. „Vymenili asfaltový povrch vozovky, obnovili päť mostov a 12 oporných múrov, pribudlo nové dopravné značenie s reflexnými prvkami.“

Michal Berger, riaditeľ žilinského závodu Doprastavu, štátneho tajomníka doplnil. Zameral sa na mosty. „Mosty boli v štandardnom stave. Nezasahovalo sa do mostných konštrukcií, ale riešil sa hlavne obrus, povrch, príslušenstvo, zábradlia, zvodidlá, rímsy.“

Železný most pomohol, čiastočne

Medzitým Doprastav staval ponad Studený potok v Podbieli železničný montovaný most.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch približne 50 metrov dlhé nájazdy, na koniec ktorých ho položili. Nemá ani jeden pilier, meria približne 60 metrov.

Práce na treťom moste.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Ani jeden poriadny

Most, po ktorom jazdia osobné i nákladné autá teraz, je jednosmerný, dopravu riadia semafory. Ľahkú mostnú konštrukciu, ktorá stála na pôvodnom poškodenom moste, minulý týždeň rozobrali a odviezli.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku. Musíme vydržať, kým nepostavia R3. Ale toho sa asi nedožijeme.“

Netušila, ako blízko má ku pravde.

Viktor Stromček počas odovzdávania obchvatu Dolného Kubína prezradil, že na rýchlostnú cestu R3 nie sú peniaze. „Prioritou je spojiť Bratislavu s Košicami a diaľnica D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľska. Na cesty máme minuté eurofondy až do roku 2020, preto už nie je možné z tohoto zdroja začať stavať iné úseky.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 046
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 644
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 130
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 202
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 417
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 11 268
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 10 099
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 431
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 223
  10. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 7 096

Hlavné správy z MY Orava

Aha, čo urobili škôlkari, keď sa im zima zdala dlhá

Centrom Tvrdošína sa dopoludnia niesol spev a ľudová hudba. Takto deti vítali jar.

Tvrdošínski škôlkari si tradičnú akciu užívali naplno.

O špeciálny štatút sa škola snažila sedem rokov

Nižnianska stredná škola je prvým centrom odborného vzdelávania na Orave. V kraji je škôl so špeciálnym certifikátom trinásť.

Slávnostné otvorenie prvého odborného centra na Orave.

Pre Trstenú by bolo vypadnutie obrovským sklamaním

Mužstvo sa posilnilo cez zimu o skúseného Daniela Kosmeľa.

V Trstenej dúfajú, že 5. ligu udržia.

Malých Zákamenčanov vítali do života aj uspávankami

Deti niekedy robia rodičom starosti, no zároveň im prinášajú aj mnohonásobnú radosť.

Polročný prírastok Zákamenného.

V Námestove by mohla vyrásť lezecká stena

Viacerí Námestovčania chcú v meste vytvoriť lezeckú stenu. Hľadajú voľné priestory, obrátili sa aj na samosprávu.

Aj Námestovčania by chceli mať v meste umelú lezeckú stenu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na D1 za Sencom v smere do Bratislavy došlo hromadnej nehode

Nehodu dokumentujú v smere za Sencom do Bratislavy.

Prijali ju pre kašeľ, zomrela na opuch mozgu. Mala len rok a pol

V liečbe dievčaťa pochybila nemocnica v Galante, tvrdí úrad pre dohľad.

Mladí Slováci zdolávali najťažší horolezecký terén v Patagónii

​​​​​​​Dvom mladým horolezcom zo Slovenska sa podaril výnimočný úspech

Vybrali SME

Už ste čítali?