Utorok, 11. december, 2018 | Meniny má Hilda

Témou roka na Orave boli cesty a mosty

Rekonštrukcia mosta v Štefanove nad Oravou, uzavretie mosta v Podbieli, obchádzka cez Príslop so zosuvmi a budovanie kanalizácie na Hornej Orave poriadne skomplikovali život vodičom.

Tretí most je už v prevádzke.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

ORAVA. Štát a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) investovali tento rok do komunikácií na Orave viac ako 20 miliónov eur. Až osemdesiat percent išlo do úseku, ktorý podľa mnohých vodičov opravu vôbec nepotreboval.

Nečakaná komplikácia

ŽSK má na Orave v správe 170 mostov. Tento rok naplánovali rekonštrukciu v Štefanove nad Oravou. Investíciu za 388-tisíc eur ukončili v decembri. Počas prác platil zákaz prejazdu ťažkých kamiónov nad 18 ton.

Most zatvorili v septembri.

Pri plánovaní tejto opravy nik netušil, že most v Podbieli spôsobí takmer kolaps dopravy na Orave. Jeho majiteľom je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá o zlom stave vedela. V septembri ho pre havarijný stav museli zo dňa na deň uzatvoriť. Vyhlásili mimoriadnu situáciu.

„Našli sa praskliny v mostnej konštrukcii v rozsahu, ktorý znemožňoval ďalšie používanie dopravou,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Vodiči začali využívať obchádzky cez Uhliská, Štefanov nad Oravou a Príslop. Tranzitnú dopravu odklonili cez Čechy a východ Slovenska.

Pridalo sa sneženie

Po týždni pribudol na poškodenom moste dočasný, železný. Umožňoval prejazd vozidiel do hmotnosti 11 ton. Autá do 18 ton naďalej museli jazdiť cez Príslop. Využívali ho však aj oveľa ťažšie kamióny. Prím hrali poľské nákladiaky naložené drevom. Situáciu značne komplikovalo zmätočné dopravné značenie obchádzok, ktoré museli niekoľkokrát meniť. Pridali sa práce na výstavbe kanalizácie v Hruštíne a oprava zosuvu cesty na Príslope so semaformi. Z cesty po Orave sa stala zdĺhavá púť. Potom prišlo prvé sneženie.

Tri mosty pri sebe, ani jeden poriadny.

„Stalo sa presne to, čo sme predpovedali,“ povedal poslanec žilinskej župy Igor Janckulík. „Keď zavreli most v Podbieli a presmerovali nákladnú dopravu cez Hruštín a Príslop, upozorňovali sme, že doprava pri prvom snehu skolabuje.“ Tak sa aj stalo. Sneh sa našťastie udržal len pár hodín. Odvtedy je počasie milosrdné.

Investícia roka

Ďalšie obmedzenie, tentoraz na dolnej Orave, súviselo s investíciou roka. Rekonštrukcia 4,5-kilometrového obchvatu Dolného Kubína si vyžiadala 17,5 milióna eur a vzbudila pohoršenie mnohých ľudí. Patril medzi nich aj Vladimír Kuteš. „Čo tam chcú robiť za 17 milió-nov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

V decembri rekonštrukciu úspešne ukončili.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, obhajoval cenu a priblížil rozsah prác. „Vymenili asfaltový povrch vozovky, obnovili päť mostov a 12 oporných múrov, pribudlo nové dopravné značenie s reflexnými prvkami.“

Michal Berger, riaditeľ žilinského závodu Doprastavu, štátneho tajomníka doplnil. Zameral sa na mosty. „Mosty boli v štandardnom stave. Nezasahovalo sa do mostných konštrukcií, ale riešil sa hlavne obrus, povrch, príslušenstvo, zábradlia, zvodidlá, rímsy.“

Železný most pomohol, čiastočne

Medzitým Doprastav staval ponad Studený potok v Podbieli železničný montovaný most.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch približne 50 metrov dlhé nájazdy, na koniec ktorých ho položili. Nemá ani jeden pilier, meria približne 60 metrov.

Práce na treťom moste.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Ani jeden poriadny

Most, po ktorom jazdia osobné i nákladné autá teraz, je jednosmerný, dopravu riadia semafory. Ľahkú mostnú konštrukciu, ktorá stála na pôvodnom poškodenom moste, minulý týždeň rozobrali a odviezli.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku. Musíme vydržať, kým nepostavia R3. Ale toho sa asi nedožijeme.“

Netušila, ako blízko má ku pravde.

Viktor Stromček počas odovzdávania obchvatu Dolného Kubína prezradil, že na rýchlostnú cestu R3 nie sú peniaze. „Prioritou je spojiť Bratislavu s Košicami a diaľnica D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľska. Na cesty máme minuté eurofondy až do roku 2020, preto už nie je možné z tohoto zdroja začať stavať iné úseky.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  3. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 519
  2. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 14 228
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 152
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 590
  5. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 762
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 521
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 093
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 107
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 4 940

Hlavné správy z MY Orava

Uhynutého psa za domom len tak zakopať nemôžete

Živočíšny odpad musí skončiť v kafilérii. Nielen uhynuté hospodárske zvieratá či zvyšky z domácich zabíjačiek, ale aj domáci miláčikovia.

Deti si vyskúšali záchranu života a išlo im to fajn

Štvrtáci z lieseckej základnej školy uspeli s projektom, vďaka ktorému sa od odborníkov dozvedeli viac o prvej pomoci.

Brána do play off sa zatvára

Hokejisti Dolného Kubína pokazili poslednú tretinu.

Miroslav Šatan: Andrej si zaslúži ďalšiu šancu

Craig Ramsay nominoval na Švajčiarsky pohár.

Piate hracie kolo sa muselo páčiť

Starekovci stále nestratili ani bod. Tuniakové rožky ich však poriadne potrápili.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sneženie komplikuje dopravnú situáciu na Kysuciach

Kolóny hlásia najmä na tradične problémovom úseku Čadca - Svrčinovec.

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Tragický koniec pátracej akcie v Turzovke

Včerajšia pátracia akcia po nezvestnom 51-ročnom mužovi z Turzovky – Turkova mala smutný koniec. Našli ho mŕtveho.

Vybrali SME

Už ste čítali?