Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír

Témou roka na Orave boli cesty a mosty

Rekonštrukcia mosta v Štefanove nad Oravou, uzavretie mosta v Podbieli, obchádzka cez Príslop so zosuvmi a budovanie kanalizácie na Hornej Orave poriadne skomplikovali život vodičom.

Tretí most je už v prevádzke.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

ORAVA. Štát a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) investovali tento rok do komunikácií na Orave viac ako 20 miliónov eur. Až osemdesiat percent išlo do úseku, ktorý podľa mnohých vodičov opravu vôbec nepotreboval.

Nečakaná komplikácia

ŽSK má na Orave v správe 170 mostov. Tento rok naplánovali rekonštrukciu v Štefanove nad Oravou. Investíciu za 388-tisíc eur ukončili v decembri. Počas prác platil zákaz prejazdu ťažkých kamiónov nad 18 ton.

Most zatvorili v septembri.

Pri plánovaní tejto opravy nik netušil, že most v Podbieli spôsobí takmer kolaps dopravy na Orave. Jeho majiteľom je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá o zlom stave vedela. V septembri ho pre havarijný stav museli zo dňa na deň uzatvoriť. Vyhlásili mimoriadnu situáciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Našli sa praskliny v mostnej konštrukcii v rozsahu, ktorý znemožňoval ďalšie používanie dopravou,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Vodiči začali využívať obchádzky cez Uhliská, Štefanov nad Oravou a Príslop. Tranzitnú dopravu odklonili cez Čechy a východ Slovenska.

Pridalo sa sneženie

Po týždni pribudol na poškodenom moste dočasný, železný. Umožňoval prejazd vozidiel do hmotnosti 11 ton. Autá do 18 ton naďalej museli jazdiť cez Príslop. Využívali ho však aj oveľa ťažšie kamióny. Prím hrali poľské nákladiaky naložené drevom. Situáciu značne komplikovalo zmätočné dopravné značenie obchádzok, ktoré museli niekoľkokrát meniť. Pridali sa práce na výstavbe kanalizácie v Hruštíne a oprava zosuvu cesty na Príslope so semaformi. Z cesty po Orave sa stala zdĺhavá púť. Potom prišlo prvé sneženie.

Tri mosty pri sebe, ani jeden poriadny.

„Stalo sa presne to, čo sme predpovedali,“ povedal poslanec žilinskej župy Igor Janckulík. „Keď zavreli most v Podbieli a presmerovali nákladnú dopravu cez Hruštín a Príslop, upozorňovali sme, že doprava pri prvom snehu skolabuje.“ Tak sa aj stalo. Sneh sa našťastie udržal len pár hodín. Odvtedy je počasie milosrdné.

Investícia roka

Ďalšie obmedzenie, tentoraz na dolnej Orave, súviselo s investíciou roka. Rekonštrukcia 4,5-kilometrového obchvatu Dolného Kubína si vyžiadala 17,5 milióna eur a vzbudila pohoršenie mnohých ľudí. Patril medzi nich aj Vladimír Kuteš. „Čo tam chcú robiť za 17 milió-nov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

V decembri rekonštrukciu úspešne ukončili.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, obhajoval cenu a priblížil rozsah prác. „Vymenili asfaltový povrch vozovky, obnovili päť mostov a 12 oporných múrov, pribudlo nové dopravné značenie s reflexnými prvkami.“

Michal Berger, riaditeľ žilinského závodu Doprastavu, štátneho tajomníka doplnil. Zameral sa na mosty. „Mosty boli v štandardnom stave. Nezasahovalo sa do mostných konštrukcií, ale riešil sa hlavne obrus, povrch, príslušenstvo, zábradlia, zvodidlá, rímsy.“

Železný most pomohol, čiastočne

Medzitým Doprastav staval ponad Studený potok v Podbieli železničný montovaný most.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch približne 50 metrov dlhé nájazdy, na koniec ktorých ho položili. Nemá ani jeden pilier, meria približne 60 metrov.

Práce na treťom moste.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Ani jeden poriadny

Most, po ktorom jazdia osobné i nákladné autá teraz, je jednosmerný, dopravu riadia semafory. Ľahkú mostnú konštrukciu, ktorá stála na pôvodnom poškodenom moste, minulý týždeň rozobrali a odviezli.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku. Musíme vydržať, kým nepostavia R3. Ale toho sa asi nedožijeme.“

Netušila, ako blízko má ku pravde.

Viktor Stromček počas odovzdávania obchvatu Dolného Kubína prezradil, že na rýchlostnú cestu R3 nie sú peniaze. „Prioritou je spojiť Bratislavu s Košicami a diaľnica D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľska. Na cesty máme minuté eurofondy až do roku 2020, preto už nie je možné z tohoto zdroja začať stavať iné úseky.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 300
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 947
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 070
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 645
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 805
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 511
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 723
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 672
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 356
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 924

Hlavné správy z MY Orava

Tak málo ľudí bez roboty sme na Orave ešte nemali

Dobrou správou je nízka nezamestnanosť, zlou nízke platy. Dobrou správou je tiež, že sa objavujú zamestnávatelia, u ktorých sú zárobky lepšie, čo logicky vyvoláva tlak na rast miest všeobecne. Zlou, že ich je zatiaľ málo.

Deti vo vreciach vyskákali slovenský rekord

Deň obce Babín sa niesol v znamení zábavy a jubilejného výročia rodu Babinských.

Pod Roháčmi ďakovali za dar prírody

Pred osemdesiatimi rokmi prvý raz vzdali Zuberčania poctu Roháčom priamo v ich lone. V 1951. však tieto stretnutia komunistický protináboženský režim stopol. Po Nežnej revolúcii Sviatok hôr dedina obnovila.

Podroháčska časovka bude mať asi dvojdňový formát

Cyklistické podujatie ovládol tento rok Tomáš Hrebenár.

Hasičská liga sa po mesiaci znova prihlásila o slovo

Druhé kolo sa konalo v Babíne, kde podporilo dobré výkony aj počasie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Vežu v Bojniciach navštívili prví turisti. Pozrite sa na ten úžasný výhľad

Vyhliadková veža v Bojniciach je v skúšobnej prevádzke.

Na martinskom parkovisku omotali výrastkovia auto toaleťákom

​​​​​​​Po sídlisku v Martine sa potĺkala partia výrastkov a cudzím ľuďom vymýšľali schválnosti.

Vybrali SME

Už ste čítali?