Témou roka na Orave boli cesty a mosty

Rekonštrukcia mosta v Štefanove nad Oravou, uzavretie mosta v Podbieli, obchádzka cez Príslop so zosuvmi a budovanie kanalizácie na Hornej Orave poriadne skomplikovali život vodičom.

Tretí most je už v prevádzke.Tretí most je už v prevádzke. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

ORAVA. Štát a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) investovali tento rok do komunikácií na Orave viac ako 20 miliónov eur. Až osemdesiat percent išlo do úseku, ktorý podľa mnohých vodičov opravu vôbec nepotreboval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nečakaná komplikácia

ŽSK má na Orave v správe 170 mostov. Tento rok naplánovali rekonštrukciu v Štefanove nad Oravou. Investíciu za 388-tisíc eur ukončili v decembri. Počas prác platil zákaz prejazdu ťažkých kamiónov nad 18 ton.

Most zatvorili v septembri.

Pri plánovaní tejto opravy nik netušil, že most v Podbieli spôsobí takmer kolaps dopravy na Orave. Jeho majiteľom je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá o zlom stave vedela. V septembri ho pre havarijný stav museli zo dňa na deň uzatvoriť. Vyhlásili mimoriadnu situáciu.

SkryťVypnúť reklamu

„Našli sa praskliny v mostnej konštrukcii v rozsahu, ktorý znemožňoval ďalšie používanie dopravou,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Vodiči začali využívať obchádzky cez Uhliská, Štefanov nad Oravou a Príslop. Tranzitnú dopravu odklonili cez Čechy a východ Slovenska.

Pridalo sa sneženie

Po týždni pribudol na poškodenom moste dočasný, železný. Umožňoval prejazd vozidiel do hmotnosti 11 ton. Autá do 18 ton naďalej museli jazdiť cez Príslop. Využívali ho však aj oveľa ťažšie kamióny. Prím hrali poľské nákladiaky naložené drevom. Situáciu značne komplikovalo zmätočné dopravné značenie obchádzok, ktoré museli niekoľkokrát meniť. Pridali sa práce na výstavbe kanalizácie v Hruštíne a oprava zosuvu cesty na Príslope so semaformi. Z cesty po Orave sa stala zdĺhavá púť. Potom prišlo prvé sneženie.

SkryťVypnúť reklamu

Tri mosty pri sebe, ani jeden poriadny.

„Stalo sa presne to, čo sme predpovedali,“ povedal poslanec žilinskej župy Igor Janckulík. „Keď zavreli most v Podbieli a presmerovali nákladnú dopravu cez Hruštín a Príslop, upozorňovali sme, že doprava pri prvom snehu skolabuje.“ Tak sa aj stalo. Sneh sa našťastie udržal len pár hodín. Odvtedy je počasie milosrdné.

Investícia roka

Ďalšie obmedzenie, tentoraz na dolnej Orave, súviselo s investíciou roka. Rekonštrukcia 4,5-kilometrového obchvatu Dolného Kubína si vyžiadala 17,5 milióna eur a vzbudila pohoršenie mnohých ľudí. Patril medzi nich aj Vladimír Kuteš. „Čo tam chcú robiť za 17 milió-nov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

SkryťVypnúť reklamu

V decembri rekonštrukciu úspešne ukončili.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, obhajoval cenu a priblížil rozsah prác. „Vymenili asfaltový povrch vozovky, obnovili päť mostov a 12 oporných múrov, pribudlo nové dopravné značenie s reflexnými prvkami.“

Michal Berger, riaditeľ žilinského závodu Doprastavu, štátneho tajomníka doplnil. Zameral sa na mosty. „Mosty boli v štandardnom stave. Nezasahovalo sa do mostných konštrukcií, ale riešil sa hlavne obrus, povrch, príslušenstvo, zábradlia, zvodidlá, rímsy.“

Železný most pomohol, čiastočne

Medzitým Doprastav staval ponad Studený potok v Podbieli železničný montovaný most.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch približne 50 metrov dlhé nájazdy, na koniec ktorých ho položili. Nemá ani jeden pilier, meria približne 60 metrov.

Práce na treťom moste.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Ani jeden poriadny

Most, po ktorom jazdia osobné i nákladné autá teraz, je jednosmerný, dopravu riadia semafory. Ľahkú mostnú konštrukciu, ktorá stála na pôvodnom poškodenom moste, minulý týždeň rozobrali a odviezli.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku. Musíme vydržať, kým nepostavia R3. Ale toho sa asi nedožijeme.“

Netušila, ako blízko má ku pravde.

Viktor Stromček počas odovzdávania obchvatu Dolného Kubína prezradil, že na rýchlostnú cestu R3 nie sú peniaze. „Prioritou je spojiť Bratislavu s Košicami a diaľnica D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľska. Na cesty máme minuté eurofondy až do roku 2020, preto už nie je možné z tohoto zdroja začať stavať iné úseky.“

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 357
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 468
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 346
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 060
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 336
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 812
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Mnohí zvládli dôjsť až do cieľa krížovej cesty len vďaka pomoci a podpore svojich spolupútnikov.

Chvíľami som si myslel, že to nedám, hovorí šesťdesiatnik Jozef Murín.


Slovenská moderna zaplnila do 23. júna Veľkú výstavnú sieň Oravskej galérie.

Pozrieť si ich môžete do júna.


Pavol Bakoš (vpravo) skončil na jubilejnom 40. ročníku Švošovskej pätnástky tretí.

Na Liptove sa bežal okrúhly 40. ročník.


Ak hľadáte ideálne miesto na výlet do prírody počas veľkonočných sviatkov, práve ste ho našli.


  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 357
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 468
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 346
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 060
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 336
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 812
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu