Pondelok, 20. august, 2018 | Meniny má Anabela

Na medzinárodnú cestu Oravou sa vrátili kamióny

V Podbieli včera otvorili druhý dočasný most na medzinárodnej ceste, po ktorom môžu jazdiť už aj ťažké kamióny tranzitnej dopravy. Cena vyvoláva pochybnosti.

Most využívajú aj ťažké kamióny so slovenským drevom, ktoré smerujú do Poľska.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

PODBIEL. V septembri uzatvorili v Podbieli pre havarijný stav most na ceste do Poľska. Ľahká mostná konštrukcia, ktorú položili na poškodený most, umožňovala prejazd automobilov v jednom smere do hmotnosti 11 ton. Kamióny a tranzitná doprava museli zvoliť dlhé obchádzky. Preto Slovenská správa ciest (SSC) začala koncom októbra s výstavbou ťažkej konštrukcie. Dnes stoja ponad potok Studená až tri mosty. Ani tento stav však nie je konečný.

Treba šesť miliónov eur

„Už bolo načase,“ povedal vodič poľského kamióna. „Museli sme jazdiť cez Čechy alebo Kysuce, kde je doprava prehustená a vytvárajú sa dlhé kolóny pri Kysuckom Novom Meste.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodne železničný most udrží aj tri ťažké kamióny naraz.

Ťažkú železnú konštrukciu postavili vedľa starého poškodeného mosta.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch zhruba 50 metrov dlhé nájazdy, na konci ktorých ho položili. Most nemá ani jeden pilier a meria približne 60 metrov.

Slovenská rarita. Tri mosty vedľa seba. Vľavo pôvodný betónový. Na ňom položená ľahká železná mostná konštrukcia. Vpravo ťažká mostná konštrukcia.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. „Ak bude mierna zima, postavíme ho za šesť mesiacov.“

Zuzana Hromcová teraz termín upresnila. „Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.“

Pochybná cena?

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Pohľad na most, ktorý si Slovenská správa ciest požičala. Náklady na jeho osadenie a príjazd k nemu dosiahli 1,6 milióna eur. Pilier v strede petrí ku starému betónovému mostu.

Na cenu nepozerajú vodiči nákladných automobilov ani domáci obyvatelia. Prví sa radujú, druhí majú obavy z kamiónov. Most je len jednosmerný a dopravu riadia semafory.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku.“

Starosta Podbiela Slavomír Korčuška situáciu nevidí až tak zle. „Dnes ráno som sa bol na most pozrieť. Nevytvárali sa žiadne kolóny. Uvidíme, ako to bude v stredu a štvrtok počas trhov.“

Na semaforoch je 90 sekundový interval. Na oboch brehoch Studeného potoka sú strážnici. „Ak sa vytvorí dlhý rad, môžeme riadiť dopravu a autá po dohode vysielačkami púšťať aj na červenú,“ povedal jeden z nich.

Práce na výstavbe nového mosta začnú pravdepodobne až na jar.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 325
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 347
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 969
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 355
  5. Vizuálny smog je problém 3 015
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 858
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 785
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 556
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 477
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 265

Hlavné správy z MY Orava

Výročné jarmoky mohli robiť štyrikrát do roka

Presne pred dvesto rokmi sa z dedinky Bobrov stalo mesto. Štatút, výsady a ochranu dostalo od samotného cisára. Udržalo si ich viac ako sto rokov.

Brezovica si užíva skvelý štart do sezóny. Ďalší súper si odniesol štvorku

Bez straty bodu pokračujú po 2. kole už iba tri tímy.

Zvuk zubárskej vŕtačky už pomaly patrí do archívu

Trendy neobchádzajú ani stomatológiu. Naopak. Dnes sa kvalitná zubná ambulancia bez nich nezaobíde, ak chce spĺňať potreby a nároky pacientov.

Jasenovčania využijú staré školské lavice

Začína rekonštrukcia školy, v ktorej sa najskôr učil a neskôr aj vyučoval deti Martin Kukučín.

Starí valasi košele impregnovali v ovčom loji a prali v popole

Bezmála stotisíc eur dalo Múzeum oravskej dediny do rekonštrukcie piatich remeselných objektov. Vďaka peniazom z eurofondov v nich môžu zamestnanci skanzenu ukazovať, ako žili a čo robili ľudia v minulosti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?