Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Na medzinárodnú cestu Oravou sa vrátili kamióny

V Podbieli včera otvorili druhý dočasný most na medzinárodnej ceste, po ktorom môžu jazdiť už aj ťažké kamióny tranzitnej dopravy. Cena vyvoláva pochybnosti.

Most využívajú aj ťažké kamióny so slovenským drevom, ktoré smerujú do Poľska.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

PODBIEL. V septembri uzatvorili v Podbieli pre havarijný stav most na ceste do Poľska. Ľahká mostná konštrukcia, ktorú položili na poškodený most, umožňovala prejazd automobilov v jednom smere do hmotnosti 11 ton. Kamióny a tranzitná doprava museli zvoliť dlhé obchádzky. Preto Slovenská správa ciest (SSC) začala koncom októbra s výstavbou ťažkej konštrukcie. Dnes stoja ponad potok Studená až tri mosty. Ani tento stav však nie je konečný.

Treba šesť miliónov eur

„Už bolo načase,“ povedal vodič poľského kamióna. „Museli sme jazdiť cez Čechy alebo Kysuce, kde je doprava prehustená a vytvárajú sa dlhé kolóny pri Kysuckom Novom Meste.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodne železničný most udrží aj tri ťažké kamióny naraz.

Ťažkú železnú konštrukciu postavili vedľa starého poškodeného mosta.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch zhruba 50 metrov dlhé nájazdy, na konci ktorých ho položili. Most nemá ani jeden pilier a meria približne 60 metrov.

Slovenská rarita. Tri mosty vedľa seba. Vľavo pôvodný betónový. Na ňom položená ľahká železná mostná konštrukcia. Vpravo ťažká mostná konštrukcia.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. „Ak bude mierna zima, postavíme ho za šesť mesiacov.“

Zuzana Hromcová teraz termín upresnila. „Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.“

Pochybná cena?

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Pohľad na most, ktorý si Slovenská správa ciest požičala. Náklady na jeho osadenie a príjazd k nemu dosiahli 1,6 milióna eur. Pilier v strede petrí ku starému betónovému mostu.

Na cenu nepozerajú vodiči nákladných automobilov ani domáci obyvatelia. Prví sa radujú, druhí majú obavy z kamiónov. Most je len jednosmerný a dopravu riadia semafory.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku.“

Starosta Podbiela Slavomír Korčuška situáciu nevidí až tak zle. „Dnes ráno som sa bol na most pozrieť. Nevytvárali sa žiadne kolóny. Uvidíme, ako to bude v stredu a štvrtok počas trhov.“

Na semaforoch je 90 sekundový interval. Na oboch brehoch Studeného potoka sú strážnici. „Ak sa vytvorí dlhý rad, môžeme riadiť dopravu a autá po dohode vysielačkami púšťať aj na červenú,“ povedal jeden z nich.

Práce na výstavbe nového mosta začnú pravdepodobne až na jar.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 11 975
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 11 003
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 532
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 181
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 207

Hlavné správy z MY Orava

Nina Hodoňová získala ďalšiu veľkú trofej

Oravská plavkyňa sa sústredí v príprave na zimné majstrovstvá.

Rabča už na jeseň o prvú priečku nepríde

Predposledné kolo 7. ligy prinieslo zaujímavé výsledky.

Pomôžte svojím nákupom rodinám v núdzi

Pomáhame potravinami je charitatívna akcia zameraná na pomoc ľuďom, pre ktorých sú aj základné potraviny vzácne.

Na dopravných značnách sa objavili biele skrinky. Čo to je?

Hustota premávky je dôležitý ukazovateľ, podľa ktorého bude Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) plánovať ďalší rozvoj dopravy.

Pribiš sa dotiahol. Kto bude jesenný majster?

Vedúca Dlhá prvýkrát v sezóne nestrelila ani gól.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?