Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Na medzinárodnú cestu Oravou sa vrátili kamióny

V Podbieli včera otvorili druhý dočasný most na medzinárodnej ceste, po ktorom môžu jazdiť už aj ťažké kamióny tranzitnej dopravy. Cena vyvoláva pochybnosti.

Most využívajú aj ťažké kamióny so slovenským drevom, ktoré smerujú do Poľska.Most využívajú aj ťažké kamióny so slovenským drevom, ktoré smerujú do Poľska. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

PODBIEL. V septembri uzatvorili v Podbieli pre havarijný stav most na ceste do Poľska. Ľahká mostná konštrukcia, ktorú položili na poškodený most, umožňovala prejazd automobilov v jednom smere do hmotnosti 11 ton. Kamióny a tranzitná doprava museli zvoliť dlhé obchádzky. Preto Slovenská správa ciest (SSC) začala koncom októbra s výstavbou ťažkej konštrukcie. Dnes stoja ponad potok Studená až tri mosty. Ani tento stav však nie je konečný.

Treba šesť miliónov eur

„Už bolo načase,“ povedal vodič poľského kamióna. „Museli sme jazdiť cez Čechy alebo Kysuce, kde je doprava prehustená a vytvárajú sa dlhé kolóny pri Kysuckom Novom Meste.“

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne železničný most udrží aj tri ťažké kamióny naraz.

Ťažkú železnú konštrukciu postavili vedľa starého poškodeného mosta.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch zhruba 50 metrov dlhé nájazdy, na konci ktorých ho položili. Most nemá ani jeden pilier a meria približne 60 metrov.

Slovenská rarita. Tri mosty vedľa seba. Vľavo pôvodný betónový. Na ňom položená ľahká železná mostná konštrukcia. Vpravo ťažká mostná konštrukcia.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. „Ak bude mierna zima, postavíme ho za šesť mesiacov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zuzana Hromcová teraz termín upresnila. „Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.“

Pochybná cena?

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Pohľad na most, ktorý si Slovenská správa ciest požičala. Náklady na jeho osadenie a príjazd k nemu dosiahli 1,6 milióna eur. Pilier v strede petrí ku starému betónovému mostu.

SkryťVypnúť reklamu

Na cenu nepozerajú vodiči nákladných automobilov ani domáci obyvatelia. Prví sa radujú, druhí majú obavy z kamiónov. Most je len jednosmerný a dopravu riadia semafory.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku.“

Starosta Podbiela Slavomír Korčuška situáciu nevidí až tak zle. „Dnes ráno som sa bol na most pozrieť. Nevytvárali sa žiadne kolóny. Uvidíme, ako to bude v stredu a štvrtok počas trhov.“

Na semaforoch je 90 sekundový interval. Na oboch brehoch Studeného potoka sú strážnici. „Ak sa vytvorí dlhý rad, môžeme riadiť dopravu a autá po dohode vysielačkami púšťať aj na červenú,“ povedal jeden z nich.

Práce na výstavbe nového mosta začnú pravdepodobne až na jar.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 207
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 359
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 909
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 956
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 756
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 3 163
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 152
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 2 065

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  5. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  6. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 471
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 309
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 901
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 168
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 950
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 566
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 201
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 118
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

František pri odchode zo súdu.

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


16 h
Adam Brenkus podpísal zo Zlatými Moravcami dvojročný kontrakt.

Adam Brenkus mení dres v rámci najvyššej slovenskej súťaže.


a 1 ďalší 19 h
Podobná plocha pribudne aj na Čerchľoch.

V Zábiedove otvorili parky, v Rabči zrekonštruovali záchody.


28. jún
Deti z Trstenej sa tešia z nových kolobežiek.

Novinky poslúžia deťom aj dospelým.


27. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


16 h

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


17 h

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

V obci Zákopčie odstraňujú následky po ničivej povodni.


27. jún

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  5. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  6. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 471
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 309
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 901
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 168
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 950
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 566
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 201
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 118
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu