HRUŠTÍN. „Stalo sa presne to, čo sme predpovedali,“ povedal poslanec žilinskej župy Igor Janckulík. „Keď zavreli most v Podbieli a presmerovali nákladnú dopravu cez Hruštín a Príslop, upozorňovali sme, že ak nepostavia most do zimy, doprava pri prvom snehu skolabuje.“
Na letných pneumatikách
„O pol ôsmej večer mi vodič autobusu v Námestove povedal, že do Dolného Kubína nejde, lebo pre šmýkajúce sa kamióny je zablokovaný Príslop,“ povedala Eva Bojnáková.
V tej dobe sa už na horskom priechode začali z oboch strán vytvárať dlhé kolóny kamiónov. Cesta pre osobné vozidlá bola prejazdná len s pomocou polície.
„V teréne sme mali všetku techniku,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Orava. Ale sypače nedokázali udržiavať cestu v takom stave, aby prejazd Príslopom zvládli aj kamióny. „Stačí, ak sa začne šmýkať jeden, ostanú stáť všetky. V smere od Dolného Kubína ich zastavuje v kopci semafor pri oprave zosuvu. Nákladné auto nemá šancu pohnúť sa na snehu a ľade pri náhlej snehovej búrke.“
Kolóna automobilov cez dedinu.
Po iné roky bol prejazd kamiónom s dĺžkou nad 12 metrov cez Príslop od polovice novembra zakázaný. Kvôli poškodenému mostu v Podbieli sú teraz naopak naň presmerované. Pribudli len značky prikazujúce použitie snehových reťazí.
„Príkaz nik nerešpektuje,“ povedal Jozef Oršuliak. „Veľa kamiónov má navyše letné pneumatiky. S nimi nemajú šancu zvládnuť to. Keby to polícia kontrolovala, dávala pokuty a odstavila ich tak ako pred Donovalmi, ostatní by prejazd Príslopom zvládli.“
Neprejazdný Hruštín
V smere od Dolného Kubína sa vytvorila kolóna pod kopec. Oveľa horšia situácia nastala v Hruštíne.
„Pozrel som sa z balkóna a uvidel rad nákladných áut“ povedal Jozef Šalata, ktorý býva v centre Hruštína. Vtedy už bola doprava odstavená a rad nákladiakov končil až pri Babíne. „Všimol som si, že kamióny stáli aj na moste a nachádzal sa medzi nimi aj s ťažký, doplna naložený drevom.“
Ťažké kamióny stáli aj na moste.
Starostu Hruštína Františka Škapca vzniknutá situácia neteší. „Cez leto sme tu mali kolóny kvôli kanalizácii, teraz budeme mať kvôli snehu. Ak sa stane nehoda, kašľať na materiálne škody. Hlavne aby sa nikomu nič nestalo.“
Na pomoc prišla polícia. „Kamióny nemohli vyjsť, ale osobné autá sme priebežne púšťali,“ povedal Jozef Dlugoš, riaditeľ dopravnej polície v Dolnom Kubíne. Takáto situácia trvala až do pol jedenástej v noci, keď sa podarilo cestu upraviť tak, aby na hore a dole z neho kopcom prešli všetky autá.“
Čím komplikovanejšie, tým lepšie
Oveľa kritickejší je starosta Mútneho Marián Murín. V kolóne pod kopcom mu ostal stáť traktor. „Starostovia Kysúc nepustili cez svoje dediny kamióny, ktoré by mohli využívať cestu z Oravskej Lesnej. Z cesty cez Príslop a Námestovo urobili hlavný ťah Oravou, napriek tomu, že nespĺňa podmienky. Oravcov sa na ich názor nik nepýtal. Stali sme sa rukojemníkmi výmyslov politikov. Tí, ktorých volil kraj, by mali hájiť záujmy celého kraja, tých, ktorých volilo Slovensko, by mali pomáhať celému celému Slovensku. Aj Orave. “
Opísal aj postup, akým by zvládol opravu mosta v Podbieli. „Rozmýšľal by som ako gazda zdravým sedliackym rozumom. Polovicu mosta s jednosmernou dopravou, by som podoprel stojkami. Druhú by som zbúral a položil novú mostovku. Potom by som opravil druhú stranu mosta. Takto to zvládli v Tvrdošíne aj Trstenej. Nie tak ako to robia teraz. Máme jeden železný most, stavajú druhý železný most a potom postavia tretí normálny. Čím komplikovanejšie a drahšie, tým lepšie. Som presvedčený, že oprava mosta v Podbieli bude drahšia, ako v Tvrdošíne napriek tomu, že tvrdošínsky je raz tak dlhý. Dokedy bude Orava a Oravci trpieť?“
[content type="avizo-clanok" id="8080980" url-type="sme-article" title="Pozrite si, čo sme pripravili pre čitateľov týždenníka MY Oravské noviny" img="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/9/57/5712689/5712689.jpeg?rev=2"]Požičiavať aj nakupovať treba s rozumom[/content]