ORAVA. Vláda pred rokom zaviedla bezplatné lístky na vlak pre deti, študentov a dôchodcov. V súčasnosti štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) eviduje takmer 850 tisíc registrácií na bezplatnú dopravu. Celkovo za rok využije prepravu zadarmo vo vlakoch ZSSK približne 24 miliónov osôb a v súvislosti s bezplatnou prepravou bolo pred rokom zavedených vyše 100 nových spojov. Aj preto autobusoví dopravcovia v niektorých regiónoch pociťujú úbytok cestujúcich. Na Orave nie je ich presun na železnicu vysoký.
Potrebujeme bezplatné autobusy
„Namiesto vlakov zadarmo by radšej mali zaviesť bezplatné autobusy, ale pre všetkých,“ hnevá sa Ondrej Zápotočný z Pokryváča. „Pracujem v Dolnom Kubíne. Cesta ma denne stojí dve eurá, za mesiac štyridsať. Vlakom vôbec necestujem. Aj mame je Ficova výhoda nanič. Využíva len autobus.“
Podobný názor má 81-ročná Agneša Pšenáková z Medzibrodia. „Vlaková stanica je ďaleko, preto chodím na dôchodcovskú zľavu autobusom. Mám vnukov kade-tade, ale kdeže ja, stará, už pôjdem vlakom. Keď zavádzali bezplatné vlaky, rovnaké výhody mali dať aj pre autobusy.“
Župa dopláca hlavne na autá
Žilinský samosprávny kraj financuje a objednáva prímestskú autobusovú dopravu v regiónoch Horného Považia, Kysúc, Turca, Oravy a Liptova.
„V minulom roku sme v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 zaznamenali menej ako jednopercentný pokles cestujúcich vplyvom zavedenia bezplatného cestovného v železničnej doprave,“ povedala hovorkyňa župy Lenka Záteková. „Trend klesajúceho počtu cestujúcich a tržieb sledujeme posledných deväť rokov. Pokles je ale spôsobený predovšetkým prudkým nárastom individuálnej automobilovej dopravy.“
Obsaditeľnosť autobusov dlhodobo teda klesá aj bez vplyvu bezplatného cestovného v železničnej doprave. „V roku 2005 sme vypravili zo Žiliny do Terchovej na linke, na ktorú nemá železničná doprava žiaden vplyv, desať plných autobusov, dnes je to šesť plných a štyri prázdne.“
Župa sa snaží cestujúcich udržať modernými službami v rámci prímestskej autobusovej dopravy. Viac ako polovica vozidiel je vybavená klimatizáciou, v 60 je k dispozícii bezplatné wifi pripojenie.
„Začali sme budovať Integrovaný dopravný systém, ktorý umožní cestujúcemu mať len jeden lístok, či už to bude na mestskú alebo prímestskú verejnú dopravu alebo železnicu.“
Aj študenti musia platiť
Autobusy ročne využije na Slovensku takmer 190 miliónov cestujúcich. Z toho na diaľkovú dopravu pripadá 13 miliónov. Práve z diaľkovej autobusovej dopravy prešlo ku železnici najviac pasažierov.
„Vo vlakoch sa počas roka 2015 vezie približne o 21 percent viac cestujúcich,“ povedal Jozef Schmidt, riaditeľ Úseku obchodu ZSSK. Za deväť mesiacov 2015 prepravila ZSSK 41,3 milióna osôb, z toho bezplatne 17,6 milióna, čo predstavuje 43 percent zo všetkých cestujúcich vo vlakoch prevádzkovaných na základe zmluvy so štátom. Tretinu predstavovali dôchodcovia, zostatok deti a študenti.
„Denne odvezieme po koľajniciach o vyše 26-tisíc cestujúcich viac, celkovo približne 150 tisíc,“ dodal Jozef Schmidt.
Bezplatné cestovanie vlakom sa ale nemusí vždy podariť. V rýchlikoch sa stáva, že miesta vyhradené na bezplatné cestovanie sú obsadené. Vtedy si aj cestujúci, ktorí majú nárok na prepravu zadarmo, musia za cestu zaplatiť.
„Predovšetkým v piatok v smere z Bratislavy na východné Slovensko a opačne v nedeľu kapacita bezplatných miest nestačí,“ povedala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. „Limity však boli nastavené práve s cieľom odľahčiť najvyťaženejšie spoje. Týkajú sa približne desatiny z 1450 denne prevádzkovaných vlakov.“
Dôchodcovia, deti a študenti využívajúci Oravku sa nedostatku miest na bezplatné cestovanie obávať nemusia. ZSSK limity neuplatňuje v osobných vlakoch alebo regionálnych expresoch.