DOLNÝ KUBÍN. Od jesene mali všetku osobnú vlakovú prepravu na Orave pokryť takzvané bagety, modernejšie a rýchlejšie vlakové súpravy. Na jar to avizovala Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko. Novšie motorové jednotky typu 813/913 tento rok zabezpečujú približne 70 až 80 percent spojov.
Počas prípravy nového grafikonu sa dostali vonku informácie o plánovanom stiahnutí bagiet z Oravy a návratu starých súprav typu 811. Federácia strojvodcov, v snahe udržať komfort cestovania na Orave, požiadala o prerokovanie problematiky aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Takúto zmenu považujeme za neprijateľnú,“ píše v stanovisku predseda združenia Ján Banovčan.
Medzitým ale ZSSK zámer prehodnotila. „K začiatku platnosti nového grafikonu, čiže k 13. decembru 2015, nepočítame so stiahnutím spomínaných vlakov z Oravy,“ povedala Jana Morháčová. „Obehy súprav sú aktuálne naplánované tak, aby bagety tvorili takmer všetku dopravu na trati, kým staršie motorové vlaky 811 s prívesným vozňom 011 sú využívané minimálne a slúžia najmä ako zálohy.“
V tejto súvislosti ZSSK poukazujú na snahu „optimalizovať rozloženie vlakov 813-913 na jednotlivých tratiach a zároveň garantovať dodržiavanie cestovného poriadku“.
Zjednodušene povedané: ZSSK denne zabezpečuje takmer 1500 spojov. Zavedenie bezplatnej dopravy zvýšilo požiadavky na nasadenie vlakov. Jednou z výhod modernejších typov je vyššia rýchlosť, ktorá sa na Orave využiť nedá. A tak logicky, v prípade potreby, hrozba návratu starých vlakov v priebehu budúceho roka nie je celkom zažehnaná.