Nová stavba na Brehoch má priaznivcov aj odporcov. Prví si od nej sľubujú vyriešenie problémov s parkovaním na sídlisku. Druhí sa obávajú zhoršenia už aj tak komplikovanej dopravnej situácie.
NÁMESTOVO. Šiesti za, traja proti, dvaja sa zdržali. Výsledok hlasovania o výstavbe garážového domu ešte neznamená, že sa aj skutočne postaví. „Jasno v tom budeme mať do konca roka,“ spresnil Silvester Habiňák, konateľ firmy, ktorá sa do súťaže na predaj mestského pozemku prihlásila ako jediná.
Jediný záujemca
Zastavať svah medzi radovými garážami na Brehoch sa vedenie mesta snaží dlhšie. V roku 2010 sa do súťaže prihlásili traja záujemcovia s ponukou kombinujúcou garáže, byty a kancelárie. Predstavitelia samosprávy sa nedokázali dohodnúť ani na jednom z ponúknutých variantov a tak súťaž zrušili. Za meter pozemku s rozlohou tisíc metrov štvorcových mesto pýtalo 17 eur.
Tento rok súťaž zopakovalo, pričom stanovilo minimálnu cenu 30 eur za štvorec. Oslovila jediného záujemcu – domáci Stavebný podnik ponúkol o euro viac, čiže 31 eur za meter štvorcový. Na pozemku navrhuje postaviť deväťpodlažný objekt s 94 garážami a 31 bytmi, pričom dve podlažia obsadia garáže, ďalšie dve garáže s bytmi a na piatich sa bude iba bývať.
Vedenie mesta si myslí, že strmina medzi radovými garážami a bytovkami sa lepšie využiť nedá. FOTO: MsÚ
Využijú prístupové cesty
„Navrhovaný objekt je lokalizovaný tak, aby vytvoril nenásilný prechod medzi existujúcimi bytovkami a garážami,“ píše sa v urbanistickej štúdii. „Vstupy do garáží na štyroch podlažiach, votknutých do strmého svahu, sú riešené z prístupových komunikácií k existujúcim garážam. Vstup do bytov je riešený z úrovne Veternej ulice a od existujúcich bytových domov. Výška bytového domu, vzhľadom na Veternú ulicu, nepresiahne vedľajší bytový dom.“
Investor uvažuje o 2- až trojizbových bytoch prepojených výťahom a schodiskom, ako bonus uvádza výhľad na mesto o krajinu. „Konštrukcia objektu je založená na princípe železobetónového skeletu a výplňového muriva. Riešenie umožní bezpečné založenie stavby a optimálne využitie navrhnutých modulov na prevádzku garáží a bytov.“
Rozsah určí projekt
Mestské zastupiteľstvo schválilo predaj pozemku v rozsahu pod zastavanou časťou objektu s priľahlými spevnenými plochami a vonkajšími chodníkmi, ktoré zabezpečujú vstupy do jednotlivých sekcií. „Aby sme predišli situácii na Štefánikovej, kedy sme predali pozemok výlučne pod zastavanou časťou, čo neskôr prinieslo veľa nezrovnalostí,“ vysvetlil Vladimír Natšin, šéf oddelenia výstavby na mestskom úrade. „Presná hranica bude určená po predložení projektovej dokumentácie.“
Letecký pohľad na lokalitu. FOTO: ARCHÍV MsÚ
V rozpore s nariadením
Prudkú výmenu názorov v diskusii odštartoval poslanec Milan Hubík. „Som za výstavbu garáží a bytov, ale nie za takýchto podmienok.“
Hubík upozornil kolegov, že pri stanovení minimálnej ceny za meter štvorcový mesto nepostupovalo podľa platného všeobecne záväzného nariadenia. „Cena tridsať eur je minimálnou cenou v prípade pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa. Ja tam žiadnu stavbu nevidím. My si môžeme povedať, že chceme dobre ľuďom, ale nariadenie je záväzné a takýto predaj môže hocikto napadnúť.“
Nad cenou sa pozastavil aj Marián Čiernik. „Je to podnikateľský projekt. Minimálna cena za meter štvorcový mala byť 75 eur.“
Prednosta mestského úradu Milan Rentka oponoval, že stavba bude určená na bývanie a garážovanie áut, nie na podnikanie.
Otvoríte oči
Hubík sa ďalej pýta, či zhustená premávka na Brehoch unesie ďalšiu bytovku. „Nejazdíte tam a preto neviete, čo sa deje,“ povedal kolegom. „S každým jedným z vás tam pôjdem. Otvoríte oči, aká je situácia hrozná.“
Rovnaký názor má Marián Melišík. „Vychádzanie z garáží je komplikované už teraz. A keďže cez existujúce prístupové cesty budú jazdiť ľudia k novému garážovému domu, intenzita dopravy sa zvýši.“
Zástupca primátora Anton Ťapák poznamenal, že od garáží na hlavnú cestu vodiči vychádzajú roky a havária tam ešte nebola.
Za nedostatočnú označil predloženú štúdiu Martin Jankuliak. „Predsa nebude nikto robiť geometrický plán pred schválením predaja,“ zastal sa investora Vladimír Natšin.
Chceme alebo nechceme?
„Projektujeme a riešime technické veci,“ povedal primátor Ján Kadera. „No otázka znie, či to chceme alebo nechceme.“
Šéf komisie výstavby Marián Grígeľ odporúčal výstavbu podporiť. „Na ploche tisíc metrov získame takmer sto garáží a tridsať bytov. V prípade individuálnych stavieb by sme zastavali šesťtisíc metrov štvorcových.“
Tomáš Kucharík poukázal na vzrastajúci počet nájomníkov na Brehoch, ktorí nemajú v meste trvalý pobyt. „Sú medzi nimi aj moji bývalí žiaci. Pýtajú sa, prečo sa v meste nič nestavia. Garážový dom s bytmi pomôže odstrániť predražené nájmy a umožní mladým nadobudnúť si nehnuteľnosť, ku ktorej budú mať vzťah a budú sa o ňu starať.“
Excelentná stavba
„Som rád, že sa projekt schválil,“ povedal po rokovaní primátor Ján Kadera. „Vytváraním nových garážových miest môžeme do budúcnosti systémovo riešiť parkovanie na sídlisku. Nad garážami budú byty, ktoré všetci žiadajú. Bude to excelentná bytovka, pretože ako prvá bude mať pod sebou garáže pre všetky byty. Keď sa staval Klinec, takisto boli viacerí proti. No iným spôsobom by územie nikdy nebolo využité. Toto je obdobný prípad. Do súťaže sa prihlásil jediný záujemca. Svedčí to o tom, že o strminu, ktorá sa nedá ani poriadne pokosiť, nie je záujem. S cenou preto môžeme byť spokojní.“
Stavebný podnik je v konkretizovaní ďalších krokov opatrný. „Chceme do toho ísť, inak by sme sa do súťaže neprihlásili,“ povedal Silvester Habiňák. „No musíme si byť stopercentne istí, že projekt bude mať šancu na úspech. Pred piatimi rokmi to tak bolo, dnes je situácia iná.“
Cenu diela odhaduje na približne 3,3 milióna eur.