PODBIEL. Obyvatelia Nižnej a okolitých obcí, pre ktorých bol most v Podbieli životne dôležitý, si vydýchli. Situáciu dočasne vyriešila ľahká mostná konštrukcia a semafor. Umožní prejazd osobných áut, autobusov a zásobovania. Kamióny budú naďalej využívať obchádzky.
Tržby prudko klesli
„Konečne,“ povedal Marián Žuffa, miestny majiteľ predajne nábytku a reštaurácie po otvorení dočasného premostenia. „Za tých osem dní, čo bola premávka zastavená, to bola hotová katastrofa. Klienta som nevidel týždeň, tržby klesli o deväťdesiat percent.“ Poukázal na to, že keby sa robili pravidelné kontroly a údržba mosta, takýto stav nemusel nastať. „V Dolnom Kubíne opravujú tri mosty, ktoré boli v oveľa lepšom stave ako náš. Tento most mal byť prioritou.“
Autobusy aj autá zásobovania môžu most využívať..
Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. „Ak bude mierna zima, postavíme ho za šesť mesiacov. Nedá mi nespomenúť, že keby obyvatelia Podbiela v roku 2003 v miestnom referende neodmietli výstavbu rýchlostnej cesty R3, už by bola postavená.“
Starosta Podbiela Slavomír Korčuška dozadu pozerať nechce. „S výsledkom referenda sa treba zmieriť.“
Zúčastnil sa ho aj Ivan Garaj. „Hlasoval som výstavbu obchvatu a jeho potreba sa teraz potvrdila.“
Ľudia, ktorí v roku 2003 hlasovali proti, vtedy argumentovali, že o niekoľko rokov by mali rýchlostnú cestu priamo v strede dediny, čím by sa celá myšlienka minula významu. Jej trasa mala totiž viacmenej len kopírovať súčasnú a viesť územím, v smere na Studenú dolinu, ktoré bolo plánované na zástavbu a rozvoj obce.
Most aj pre kamióny
Roman Žembera riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC), upresnil ďalší postup. „Pripravujeme ťažkú mostnú konštrukcii. Umiestnime ju nad most. Môže slúžiť aj kamiónom. Pustíme ich tu iba vtedy, ak sa nám ich podarí postaviť dve, pretože pri jednej by kamióny vytvárali kolóny v obciach.“
Slavomírovi Korčuškovi sa prejazd kamiónov dedinou nepáči. „Pre nás by bolo najlepšie, keby kamióny cez nás nejazdili, ale treba sa pozrieť aj na záujmy autodopravcov.“
Podobný názor má aj starosta Nižnej. „Súčasné riešenie odbúra veľa problémov. Hlavne v obciach sa život znormalizuje. No tranzitná doprava nám vôbec nechýba.“
Po otvorení dočasného mosta sa novinári zaujímali aj o R3 cez Oravu. „V Žilinskom kraji je teraz drvivá väčšina diaľnic D1 a D3 vo výstavbe,“ povedal štátny tajomník Viktor Stromček. „Na ne peniaze máme. Najvýhodnejšie je financovanie z eurofondov. Keď peniaze získame, budeme sa ich snažiť rozdeliť rovnomerne do všetkých regiónov, teda aj na R3.“