DOLNÝ KUBÍN. Súčasťou reformy ESO, teda efektívnej, spoľahlivej a otvorenej štátnej správy, sú kontaktné administratívne miesta občana nazývané KAMO. Ľudia by v nich mali vybaviť na počkanie veľa vecí súvisiacich so štátnou správou. V Dolnom Kubíne otvorili tretie centrum v rámci Žilinského kraja.
Štyri v jednom
Záujemcovia o potvrdenia, povolenia a rôzne iné doklady museli doteraz chodiť po deviatich poschodiach okresného úradu. Po novom nájdu štyri odbory na jednom mieste v prízemnej budove úradu, kde kedysi sídlil živnostenský odbor.
„Pôvodne sme chceli klient-ské centrum vytvoriť vo vestibule medzi vysokou a nízkou budovou, ale vyžiadalo by si to vysoké náklady na úpravu,“ povedal prednosta okresného úradu Ľubomír Bláha. „Preto sme využili kancelárie odboru živnostenského podnikania. Po drobných úpravách sme ho otvorili 3. septembra.“
Lístok s poradovým číslom a svetelná tabuľa pomáhajú v lepšej orientácii.
Občania vybavia veci týkajúce sa životného prostredia, lesného a pozemkového úradu, dopravy a pozemných komunikácií a živnostenského podnikania. „Súčasťou je aj osvedčovanie listín a podpisov a podateľňa okresného úradu,“ povedal vedúci organizačného odboru Miloš Murina.
Libor Haviar navštívil pozemkový odbor. „Vyzerá to tu dobre. Dali mi žiadosť, o ktorej som nevedel, že ju mám mať. Vypíšem ju, ešte potvrdím nejaké veci a vrátim sa.“
Pomôžu aj vozičkárom
Pri vstupe do centra si klient na vyvolávacom systéme zvolí požadovaný odbor a vytlačí lístok s poradovým číslom. K dispozícii bude mať aj automat na zaplatenie správnych poplatkov a toalety. Ľudia so zdravotným postihnutím sa však dovnútra pre schody nedostanú. „Pre nich sme zatiaľ zriadili zvonček, ktorým privolajú pracovníčku centra,“ povedal prednosta úradu. „Toto dočasné riešenie bude dovtedy, pokiaľ na schody nainštalujeme plošinu, ktorá im pomôže dostať sa dovnútra.“
Ľubomír Záň, vedúci odboru dopravy a pozemných komunikácií, má k centru výhrady. „Pracovnú dobu máme od siedmej, ale stránkové hodiny až od ôsmej. Hodinu sedím a pozerám na ľudí za dverami. Takmer všetky naše úkony majú pokračovanie na polícii. Naši klienti sa na políciu chcú dostať čo najskôr.“
Kataster ani polícia
V kompletných klientských centrách má zastúpenie aj dopravný inšpektorát aj katastrálny úrad. V Dolnom Kubíne ich tam nenájdete. Ľubomír Bláha vysvetlil dôvody. „Kataster potrebuje veľký priestor, ktorý nemáme, preto ostávajú na pôvodnom mieste. Polícia potrebuje na obhliadku vozidiel parkovacie miesta. Parkovisko pred úradom je počas pracovnej doby preplnené. Dopravný inšpektorát sa nachádza približne sto metrov od úradu, takže klient to nemá ďaleko.“
Miloš Murina dodal, že v pláne je softvérové prepojenie katastrálneho úradu a klientskeho centra. „Pracovníčka potom bude môcť vykonať základné úkony, napríklad vydávanie listov vlastníctva a kópií katastrálnych máp určených na právne úkony. Zložitejšie budú vykonávať naďalej na katastri.“
KAMO v súčasnosti funguje v skúšobnej prevádzke, ale zákazníkom je plne k dispozícii.