Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Ak sa nič nezmení, na Zábavu sa dostanú len traktory

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

Hostia odchádzajú zo Ski Zábavy vrcholne spokojní so službami a vrcholne nespokojní s príjazdovou cestou.Hostia odchádzajú zo Ski Zábavy vrcholne spokojní so službami a vrcholne nespokojní s príjazdovou cestou. (Zdroj: LUCIA ŠMIGOVSKÁ)

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko, ktoré poskytuje komplexné služby pre zimnú aj letnú turistiku na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

HRUŠTÍN. Rekreačnú zónu Hruštín – Zábava spája so svetom prístupová cesta III. triedy v správe Žilinského samosprávneho kraja. Jazdiť po nej je utrpenie – pre vodiča aj auto. V doline sa nachádza vyše sto rekreačných objektov. Podľa územného plánu ich tam má byť raz toľko – s kapacitou takmer 1500 lôžok. Dokument počíta s rekonštrukciou cesty, vybudovaním záchytných parkovísk a veľkým parkoviskom pri lyžiarskom stredisku. Otázka znie, kto to zaplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Iba sa láta

Samospráva viackrát žiadala kraj, aby riešil havarijný stav cesty, a to od kostola až po Oravskú horáreň.

„Celý štvorkilometrový úsek sa vždy iba láta, pretože tam nepremáva autobus,“ hovorí starosta František Škapec. „No nikto neberie do úvahy, ako v posledných rokoch na Zábave vzrástol turizmus. Hostia sú so všetkým spokojní – až na cestu. Samá jama alebo hrb. Jeden odtrhne nápravu, druhý vaňu. Na rozdiel od mnohých, ktorí ubytovávajú načierno, stredisko nám poctivo platí dane za ubytovaných hostí. Je preto v našom záujme, aby sa tam pohodlne a bezpečne dostali.“

Najkritickejší úsek od konca dediny po zosuv nad pílou meria 1,2 kilometra.

hrustin-cesta-rgb_res.jpg

Adrenalín začína hneď za dedinou.

Ostáva iba pri rečiach

Odborový zväz potravinárov (OZ) na Zábave prevádzkuje rekreačné zariadenie Oravská horáreň. Jeho predsedníčka Magdaléna Mellenová v polovici júna písomne žiadala župana Juraja Blanára o opravu a rekonštrukciu cesty. Nie prvý raz. „Sústavne sa o to snažíme od roku 2006. Zatiaľ dostávame iba písomné vyrozumenia, že cesta je vo vyhovujúcom stave. Mimoriadne obľúbené reči regionálnych politikov vo VÚC Žilina o rozvoji cestovného ruchu sa nezakladajú na pravde.“

SkryťVypnúť reklamu

OZ dostáva od štátu dotácie na rekondičné pobyty pre nepracujúcich dôchodcov. „Rozbitá a výtlkmi posiata príjazdová cesta, po ktorej musí každý návštevník prejsť, je nemilým privítaním. Táto skúsenosť ho znechutí a odradí od spoznávania krás Oravy.“

Mellenová očakáva od župy dobré strategické rozhodnutie, ktoré odstráni dlhoročnú traumu z príjazdovej cesty a prinesie rozvoj a prospech regiónu. „Verím, že cestovný ruch raz bude dôležitým odvetvím národného hospodárstva, ale kompetentní nesmú svojou nečinnosťou odrádzať a vyháňať turistov.“

Treba zamedziť poškodzovaniu

Vlastník cesty tvrdí, že zlý stav spôsobili najmä subjekty, ktoré cestu najviac využívajú. „Pracovníci Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili opravu prostredníctvom vysprávok a zasypaním výtlkov,“ povedala hovorkyňa župy Lenka Záteková. „Celková oprava bez spolupráce a finančného spolupodieľania sa obce, miestneho družstva, píly a urbáru nie je možná.“

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že ide o cestu III. triedy, pri jej oprave kraj nemôže počítať s eurofondmi.

„Po splnení daných opatrení, ktoré subjektom vyplývajú z pracovného rokovania, bude úsek cesty zaradený do plánu opráv. Je potrebné najprv zabezpečiť, aby cesta nebola naďalej nadmerne poškodzovaná.“

Cestu z Hruštína na Zábavu už v minulosti kraj navrhol vyradiť zo siete, a to z dôvodu, že slúži ako miestna a účelová komunikácie k chatovej oblasti, družstvu a pre ťažbu dreva.

Radšej niečo ako nič

„Bez normálneho prístupu rozvoj turizmu nie je možný,“ myslí si predseda miestneho družstva Milan Mišánik. „Je pochopiteľné, že kraj by cestu najradšej vrátil obci, ktorá ju nechce, pretože na jej rekonštrukciu nemá peniaze. Fungovať potrebujeme všetci – rekreačné zariadenia, družstvo, píla, urbár aj lesníci. Dôležité je, aby sme boli jednotní. Cesta zatiaľ patrí štátu a štát sa má starať o svoj majetok. My, ako užívatelia, môžeme prispieť nejakým dielom. Keď si tu prvý Bratislavčan zničí drahé auto a súd mu dá za pravdu, možno sa potom niekto zobudí.“

Mišánik navrhuje opravovať cestu postupne. „Urobiť každý rok aspoň niečo je lepšie ako nič.“

Nech sa každý stará

„Cesta pred pílou je parádna, môžete po nej lietať,“ hovorí majiteľ Miroslav Jaššo. „Upravujem ju na vlastné náklady. Každú jamu zasypem a vyrovnám. Keď sa každý bude tak starať o svoj úsek ako ja, všetko bude v poriadku. Okrem toho, cesta nie je majetkovo vysporiadaná. Keby som si ohradil svoje pozemky, čo po mne chcú, ostal by z nej chodník.“

Pred pílou stretávame párik Poliakov, na Oravu prišli z Katovíc. „Nie je najlepšia, ale prejsť sa dá,“ poznamenávajú na margo cesty. „Naši priatelia tu jazdia na dovolenku už dvadsať rokov. My sme tu druhý raz a sme veľmi spokojní.“

Zaslúžia si lepšiu cestu

Presúvame sa vyššie. Pred jednou z chát kosí trávnik Ľudovít Jaššo. „Katastrofa. Zdola až nahor samá jama. Povrch posypali niečím, od čoho je biela celá chata aj stromy. Prejde auto a pol hodiny sa práši. Minule som tam už nahádzal dosky ako retardéry, aby vodiči trochu spomalili. No to nie je riešenie, niekto rozbije auto a dá mi ho zaplatiť.“

Podľa Hruštínčana pomôže jedine kompletná rekonštrukcia. „Takéto látanie stojí za nič. Po zime to bude znovu to isté. Ak sa nič nezmení, budeme tu jazdiť iba na traktoroch.“

V stredisku na Vasiľovskej holi stojí mikrobus, vodič Zdeněk Triebeľ z Beňadova čaká deti z námestovského centra voľného času. „Určite by som tu nemohol jazdiť každý deň, zničil by som si auto. Ani ku vláčiku v Lesnej nevedie dobrá cesta, ale je v oveľa lepšom stave ako táto.“

Pri kolibe parkuje viac áut, podľa evidenčných čísel z celého Slovenska. „Išli sme dve autá, my sme vyšli, druhé ostalo visieť, pretože vodička nemá skúsenosti s tak strmým kopcom,“ povedal Robert Mižov z Košíc. „Stredisko s takouto kapacitou by si určite zaslúžilo lepšiu príjazdovú cestu.“

Čo si neurobíme, nemáme

Šéf Ski Zábavy Miroslav Virlič si myslí, že každá porevolučná vláda deklarovala rozvoj cestovného ruchu, no žiadna preto v praxi až tak veľa neurobila. „Investovali sme do výstavby strediska a cesta je prekážkou jeho rozvoja. Všade inde by si toto úsilie všimol kompetentný orgán a snažil by sa pomôcť. Bohužiaľ sme na Slovensku. Čo si sami neurobíme, tak nemáme. Sedemkilometrový úsek v zime odhŕňame na vlastné náklady.“

hrucesta.jpg

FOTO: LŠ

Argument kraja, že mnohé cesty, ktoré vedú k sídlam, sú v horšom technickom stave, podľa Virliča neobstojí. „Nikto neberie do úvahy, že podľa štatistických údajov sme nanavštevovanejším strediskom v okrese. Infraštruktúra je základ. Mali sme viac rokovaní, no cesta je roky v rovnakom stave. Nič sa nemení, iba to, že odtiaľto odišlo množstvo hostí vrcholne spokojných s našimi službami, ale vrcholne nespokojných s príjazdovou cestou, o čom svedčia ich vyjadrenia na rôznych fórach.“

Virlič žiada celkovú rekonštrukciu cesty od križovatky v dedine až po križovatku za Oravskou horárňou. „Ak je niekde cesta, ktorá je zaradená do systému štátnych ciest, má byť funkčná. Choďte sa pozrieť do Rakúska alebo inde. K usadlosti s jedným až dvomi domami vedie krásna cesta, síce úzka, ale jamu tam nenájdete. A nebudoval ju poľnohospodár, ktorý tam býva. Urobil mu ju štát, pretože o tom to celé je. Aj na to tento štát potrebujeme.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 230
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 853
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 368
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 257
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 769
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 672
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 161

Blogy SME

  1. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  4. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 445
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 755
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 855
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 935
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Bežcom nečakalo len horúce počasie, ale aj nádherná scenéria.

Už v nedeľu sa beží Žaškovský minimaratón, jeden z najstarších behov na Slovensku.


4 h
Športový riaditeľ Dukly Jozef Mores má zo spolupráce veľkú radosť.

Viac o detailoch rokovaní a dohode oboch klubov prezradil Jozef Mores.


8 h
Námestovská radnica obnoví aj ihrisko na Brehoch.

Námestovská radnica chce začať s prácami už toto leto.


9 h
František pri odchode zo súdu.

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


28. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


10 h

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


28. jún

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


28. jún

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

Blogy SME

  1. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  4. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 445
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 755
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 855
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 935
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu