Štvrtok, 22. február, 2018 | Meniny má Etela
Pridajte si svoje mesto

Ak sa nič nezmení, na Zábavu sa dostanú len traktory

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

Hostia odchádzajú zo Ski Zábavy vrcholne spokojní so službami a vrcholne nespokojní s príjazdovou cestou.(Zdroj: LUCIA ŠMIGOVSKÁ)

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko, ktoré poskytuje komplexné služby pre zimnú aj letnú turistiku na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

HRUŠTÍN. Rekreačnú zónu Hruštín – Zábava spája so svetom prístupová cesta III. triedy v správe Žilinského samosprávneho kraja. Jazdiť po nej je utrpenie – pre vodiča aj auto. V doline sa nachádza vyše sto rekreačných objektov. Podľa územného plánu ich tam má byť raz toľko – s kapacitou takmer 1500 lôžok. Dokument počíta s rekonštrukciou cesty, vybudovaním záchytných parkovísk a veľkým parkoviskom pri lyžiarskom stredisku. Otázka znie, kto to zaplatí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Iba sa láta

Samospráva viackrát žiadala kraj, aby riešil havarijný stav cesty, a to od kostola až po Oravskú horáreň.

„Celý štvorkilometrový úsek sa vždy iba láta, pretože tam nepremáva autobus,“ hovorí starosta František Škapec. „No nikto neberie do úvahy, ako v posledných rokoch na Zábave vzrástol turizmus. Hostia sú so všetkým spokojní – až na cestu. Samá jama alebo hrb. Jeden odtrhne nápravu, druhý vaňu. Na rozdiel od mnohých, ktorí ubytovávajú načierno, stredisko nám poctivo platí dane za ubytovaných hostí. Je preto v našom záujme, aby sa tam pohodlne a bezpečne dostali.“

Najkritickejší úsek od konca dediny po zosuv nad pílou meria 1,2 kilometra.

hrustin-cesta-rgb_res.jpg

Adrenalín začína hneď za dedinou.

Ostáva iba pri rečiach

Odborový zväz potravinárov (OZ) na Zábave prevádzkuje rekreačné zariadenie Oravská horáreň. Jeho predsedníčka Magdaléna Mellenová v polovici júna písomne žiadala župana Juraja Blanára o opravu a rekonštrukciu cesty. Nie prvý raz. „Sústavne sa o to snažíme od roku 2006. Zatiaľ dostávame iba písomné vyrozumenia, že cesta je vo vyhovujúcom stave. Mimoriadne obľúbené reči regionálnych politikov vo VÚC Žilina o rozvoji cestovného ruchu sa nezakladajú na pravde.“

OZ dostáva od štátu dotácie na rekondičné pobyty pre nepracujúcich dôchodcov. „Rozbitá a výtlkmi posiata príjazdová cesta, po ktorej musí každý návštevník prejsť, je nemilým privítaním. Táto skúsenosť ho znechutí a odradí od spoznávania krás Oravy.“

Mellenová očakáva od župy dobré strategické rozhodnutie, ktoré odstráni dlhoročnú traumu z príjazdovej cesty a prinesie rozvoj a prospech regiónu. „Verím, že cestovný ruch raz bude dôležitým odvetvím národného hospodárstva, ale kompetentní nesmú svojou nečinnosťou odrádzať a vyháňať turistov.“

Treba zamedziť poškodzovaniu

Vlastník cesty tvrdí, že zlý stav spôsobili najmä subjekty, ktoré cestu najviac využívajú. „Pracovníci Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili opravu prostredníctvom vysprávok a zasypaním výtlkov,“ povedala hovorkyňa župy Lenka Záteková. „Celková oprava bez spolupráce a finančného spolupodieľania sa obce, miestneho družstva, píly a urbáru nie je možná.“

Vzhľadom na to, že ide o cestu III. triedy, pri jej oprave kraj nemôže počítať s eurofondmi.

„Po splnení daných opatrení, ktoré subjektom vyplývajú z pracovného rokovania, bude úsek cesty zaradený do plánu opráv. Je potrebné najprv zabezpečiť, aby cesta nebola naďalej nadmerne poškodzovaná.“

Cestu z Hruštína na Zábavu už v minulosti kraj navrhol vyradiť zo siete, a to z dôvodu, že slúži ako miestna a účelová komunikácie k chatovej oblasti, družstvu a pre ťažbu dreva.

Radšej niečo ako nič

„Bez normálneho prístupu rozvoj turizmu nie je možný,“ myslí si predseda miestneho družstva Milan Mišánik. „Je pochopiteľné, že kraj by cestu najradšej vrátil obci, ktorá ju nechce, pretože na jej rekonštrukciu nemá peniaze. Fungovať potrebujeme všetci – rekreačné zariadenia, družstvo, píla, urbár aj lesníci. Dôležité je, aby sme boli jednotní. Cesta zatiaľ patrí štátu a štát sa má starať o svoj majetok. My, ako užívatelia, môžeme prispieť nejakým dielom. Keď si tu prvý Bratislavčan zničí drahé auto a súd mu dá za pravdu, možno sa potom niekto zobudí.“

Mišánik navrhuje opravovať cestu postupne. „Urobiť každý rok aspoň niečo je lepšie ako nič.“

Nech sa každý stará

„Cesta pred pílou je parádna, môžete po nej lietať,“ hovorí majiteľ Miroslav Jaššo. „Upravujem ju na vlastné náklady. Každú jamu zasypem a vyrovnám. Keď sa každý bude tak starať o svoj úsek ako ja, všetko bude v poriadku. Okrem toho, cesta nie je majetkovo vysporiadaná. Keby som si ohradil svoje pozemky, čo po mne chcú, ostal by z nej chodník.“

Pred pílou stretávame párik Poliakov, na Oravu prišli z Katovíc. „Nie je najlepšia, ale prejsť sa dá,“ poznamenávajú na margo cesty. „Naši priatelia tu jazdia na dovolenku už dvadsať rokov. My sme tu druhý raz a sme veľmi spokojní.“

Zaslúžia si lepšiu cestu

Presúvame sa vyššie. Pred jednou z chát kosí trávnik Ľudovít Jaššo. „Katastrofa. Zdola až nahor samá jama. Povrch posypali niečím, od čoho je biela celá chata aj stromy. Prejde auto a pol hodiny sa práši. Minule som tam už nahádzal dosky ako retardéry, aby vodiči trochu spomalili. No to nie je riešenie, niekto rozbije auto a dá mi ho zaplatiť.“

Podľa Hruštínčana pomôže jedine kompletná rekonštrukcia. „Takéto látanie stojí za nič. Po zime to bude znovu to isté. Ak sa nič nezmení, budeme tu jazdiť iba na traktoroch.“

V stredisku na Vasiľovskej holi stojí mikrobus, vodič Zdeněk Triebeľ z Beňadova čaká deti z námestovského centra voľného času. „Určite by som tu nemohol jazdiť každý deň, zničil by som si auto. Ani ku vláčiku v Lesnej nevedie dobrá cesta, ale je v oveľa lepšom stave ako táto.“

Pri kolibe parkuje viac áut, podľa evidenčných čísel z celého Slovenska. „Išli sme dve autá, my sme vyšli, druhé ostalo visieť, pretože vodička nemá skúsenosti s tak strmým kopcom,“ povedal Robert Mižov z Košíc. „Stredisko s takouto kapacitou by si určite zaslúžilo lepšiu príjazdovú cestu.“

Čo si neurobíme, nemáme

Šéf Ski Zábavy Miroslav Virlič si myslí, že každá porevolučná vláda deklarovala rozvoj cestovného ruchu, no žiadna preto v praxi až tak veľa neurobila. „Investovali sme do výstavby strediska a cesta je prekážkou jeho rozvoja. Všade inde by si toto úsilie všimol kompetentný orgán a snažil by sa pomôcť. Bohužiaľ sme na Slovensku. Čo si sami neurobíme, tak nemáme. Sedemkilometrový úsek v zime odhŕňame na vlastné náklady.“

hrucesta.jpg

FOTO: LŠ

Argument kraja, že mnohé cesty, ktoré vedú k sídlam, sú v horšom technickom stave, podľa Virliča neobstojí. „Nikto neberie do úvahy, že podľa štatistických údajov sme nanavštevovanejším strediskom v okrese. Infraštruktúra je základ. Mali sme viac rokovaní, no cesta je roky v rovnakom stave. Nič sa nemení, iba to, že odtiaľto odišlo množstvo hostí vrcholne spokojných s našimi službami, ale vrcholne nespokojných s príjazdovou cestou, o čom svedčia ich vyjadrenia na rôznych fórach.“

Virlič žiada celkovú rekonštrukciu cesty od križovatky v dedine až po križovatku za Oravskou horárňou. „Ak je niekde cesta, ktorá je zaradená do systému štátnych ciest, má byť funkčná. Choďte sa pozrieť do Rakúska alebo inde. K usadlosti s jedným až dvomi domami vedie krásna cesta, síce úzka, ale jamu tam nenájdete. A nebudoval ju poľnohospodár, ktorý tam býva. Urobil mu ju štát, pretože o tom to celé je. Aj na to tento štát potrebujeme.“


  1. Muža z Oravy stíhajú za vydieranie v Holandsku, chcel bitcoiny 2 336
  2. Oravským farmárom dochádza trpezlivosť. Čo urobia? 432
  3. Pri nemocnici už nezaparkujete zadarmo 264
  4. Kluby nezaháľali. Prípravných zápasov bolo neúrekom 256
  5. V Tvrdošíne sa predviedlo na turnaji až deväť oravských klubov Foto 243
  6. Sochy nahradili na ihrisku futbalistov Foto 220
  7. Rok 2017 na oravských cestách. Pribudli tri kríže a more sĺz Foto 182
  8. Majstrovské oslavy i napadnutie rozhodcu. Také bolo minulé kolo 174
  9. Ako sa dá pretancovať spoločným životom? 163
  10. Jedna stavba, tri verejné súťaže, iba dve hotové 154

Najčítanejšie správy

Orava

Muža z Oravy stíhajú za vydieranie v Holandsku, chcel bitcoiny

Sofistikovanú formu vydierania si vymyslel 32-ročný Oravčan. Zameral sa na holandskú firmu a žiadal bitcoiny.

Oravským farmárom dochádza trpezlivosť. Čo urobia?

Samostatne hospodáriaci roľníci tvrdia, že novela zákona o prenájme poľnohospodárskej pôdy ide proti nim. Vraj prichádza nové združstevňovanie.

Pri nemocnici už nezaparkujete zadarmo

Spred trstenskej nemocnice odídu muži vyberajúci parkovné. Nahradí ich automat. Platiť musia všetci od začiatku, nie až po troch hodinách.

Kluby nezaháľali. Prípravných zápasov bolo neúrekom

Námestovo a Oravská Jasenica odohrali uplynulý týždeň dva zápasy.

V Tvrdošíne sa predviedlo na turnaji až deväť oravských klubov

Maratón takmer 40 zápasov priniesol veľa krásnych duelov, ktoré boli plné emócii.

Blízke regióny

Výstavba biokúpaliska je otázna, je možné, že mesto odstúpi od zmluvy

Plány boli veľkolepé, či sa však s výstavbou biokúpaliska v Kysuckom Novom Meste skutočne začne, je otázne. Momentálne je jedným z problémov voda.

Čo s piatimi miliónmi v Martine: Zrenovuje sa Vajanského námestie alebo postaví futbalový štadión?

Už dva „isté“ termíny mimoriadneho zastupiteľstva, ktoré by rozhodlo o použití veľkého balíka peňazí na investície, odložili. Najbližšie majú poslanci rokovať budúci pondelok.

Roman Kontšek: Pri troche šťastia sme mohli už pri premiére na zimnej olympiáde siahať na medailu

Roman Kontšek, bývalý žilinský i reprezentačný hokejista, porozprával pre náš web svoj hokejový príbeh.

Z lyžovačky do nemocnice. Z Martinských holí dnes vrtuľník odviezol zranené dievča

​​​​​​​Dve zranené dievčatá odviezol z lyžiarskych svahov záchranársky vrtuľník rovno do martinskej nemocnice. Najskôr zasahoval na Martinských holiach, potom v Zuberci.

Všetky správy

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Kam sa posunula slovenská hokejová reprezentácia od posledného šampionátu v Kolíne? Slováci našli systém, disciplínu ešte nie.

Vlhová dosiahla životný úspech v kombinácii, skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

Medailu môžu získať po 42 rokoch. Nemci senzačne vyradili Švédov

O medaily budú v Pjongčangu okrem Nemcov bojovať aj Rusi, Česi a Kanaďania.