Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Ak sa nič nezmení, na Zábavu sa dostanú len traktory

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

Hostia odchádzajú zo Ski Zábavy vrcholne spokojní so službami a vrcholne nespokojní s príjazdovou cestou.Hostia odchádzajú zo Ski Zábavy vrcholne spokojní so službami a vrcholne nespokojní s príjazdovou cestou. (Zdroj: LUCIA ŠMIGOVSKÁ)

„Stav cesty odzrkadľuje podporu cestovného ruchu v praxi,“ hovorí Miroslav Virlič. „Vybudovali sme stredisko, ktoré poskytuje komplexné služby pre zimnú aj letnú turistiku na európskej úrovni. V inom štáte by si naše úsilie všimli. Bohužiaľ sme na Slovensku.“

HRUŠTÍN. Rekreačnú zónu Hruštín – Zábava spája so svetom prístupová cesta III. triedy v správe Žilinského samosprávneho kraja. Jazdiť po nej je utrpenie – pre vodiča aj auto. V doline sa nachádza vyše sto rekreačných objektov. Podľa územného plánu ich tam má byť raz toľko – s kapacitou takmer 1500 lôžok. Dokument počíta s rekonštrukciou cesty, vybudovaním záchytných parkovísk a veľkým parkoviskom pri lyžiarskom stredisku. Otázka znie, kto to zaplatí.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba sa láta

Samospráva viackrát žiadala kraj, aby riešil havarijný stav cesty, a to od kostola až po Oravskú horáreň.

„Celý štvorkilometrový úsek sa vždy iba láta, pretože tam nepremáva autobus,“ hovorí starosta František Škapec. „No nikto neberie do úvahy, ako v posledných rokoch na Zábave vzrástol turizmus. Hostia sú so všetkým spokojní – až na cestu. Samá jama alebo hrb. Jeden odtrhne nápravu, druhý vaňu. Na rozdiel od mnohých, ktorí ubytovávajú načierno, stredisko nám poctivo platí dane za ubytovaných hostí. Je preto v našom záujme, aby sa tam pohodlne a bezpečne dostali.“

Najkritickejší úsek od konca dediny po zosuv nad pílou meria 1,2 kilometra.

hrustin-cesta-rgb_res.jpg

Adrenalín začína hneď za dedinou.

Ostáva iba pri rečiach

Odborový zväz potravinárov (OZ) na Zábave prevádzkuje rekreačné zariadenie Oravská horáreň. Jeho predsedníčka Magdaléna Mellenová v polovici júna písomne žiadala župana Juraja Blanára o opravu a rekonštrukciu cesty. Nie prvý raz. „Sústavne sa o to snažíme od roku 2006. Zatiaľ dostávame iba písomné vyrozumenia, že cesta je vo vyhovujúcom stave. Mimoriadne obľúbené reči regionálnych politikov vo VÚC Žilina o rozvoji cestovného ruchu sa nezakladajú na pravde.“

Skryť Vypnúť reklamu

OZ dostáva od štátu dotácie na rekondičné pobyty pre nepracujúcich dôchodcov. „Rozbitá a výtlkmi posiata príjazdová cesta, po ktorej musí každý návštevník prejsť, je nemilým privítaním. Táto skúsenosť ho znechutí a odradí od spoznávania krás Oravy.“

Mellenová očakáva od župy dobré strategické rozhodnutie, ktoré odstráni dlhoročnú traumu z príjazdovej cesty a prinesie rozvoj a prospech regiónu. „Verím, že cestovný ruch raz bude dôležitým odvetvím národného hospodárstva, ale kompetentní nesmú svojou nečinnosťou odrádzať a vyháňať turistov.“

Treba zamedziť poškodzovaniu

Vlastník cesty tvrdí, že zlý stav spôsobili najmä subjekty, ktoré cestu najviac využívajú. „Pracovníci Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili opravu prostredníctvom vysprávok a zasypaním výtlkov,“ povedala hovorkyňa župy Lenka Záteková. „Celková oprava bez spolupráce a finančného spolupodieľania sa obce, miestneho družstva, píly a urbáru nie je možná.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že ide o cestu III. triedy, pri jej oprave kraj nemôže počítať s eurofondmi.

„Po splnení daných opatrení, ktoré subjektom vyplývajú z pracovného rokovania, bude úsek cesty zaradený do plánu opráv. Je potrebné najprv zabezpečiť, aby cesta nebola naďalej nadmerne poškodzovaná.“

Cestu z Hruštína na Zábavu už v minulosti kraj navrhol vyradiť zo siete, a to z dôvodu, že slúži ako miestna a účelová komunikácie k chatovej oblasti, družstvu a pre ťažbu dreva.

Radšej niečo ako nič

„Bez normálneho prístupu rozvoj turizmu nie je možný,“ myslí si predseda miestneho družstva Milan Mišánik. „Je pochopiteľné, že kraj by cestu najradšej vrátil obci, ktorá ju nechce, pretože na jej rekonštrukciu nemá peniaze. Fungovať potrebujeme všetci – rekreačné zariadenia, družstvo, píla, urbár aj lesníci. Dôležité je, aby sme boli jednotní. Cesta zatiaľ patrí štátu a štát sa má starať o svoj majetok. My, ako užívatelia, môžeme prispieť nejakým dielom. Keď si tu prvý Bratislavčan zničí drahé auto a súd mu dá za pravdu, možno sa potom niekto zobudí.“

Mišánik navrhuje opravovať cestu postupne. „Urobiť každý rok aspoň niečo je lepšie ako nič.“

Nech sa každý stará

„Cesta pred pílou je parádna, môžete po nej lietať,“ hovorí majiteľ Miroslav Jaššo. „Upravujem ju na vlastné náklady. Každú jamu zasypem a vyrovnám. Keď sa každý bude tak starať o svoj úsek ako ja, všetko bude v poriadku. Okrem toho, cesta nie je majetkovo vysporiadaná. Keby som si ohradil svoje pozemky, čo po mne chcú, ostal by z nej chodník.“

Pred pílou stretávame párik Poliakov, na Oravu prišli z Katovíc. „Nie je najlepšia, ale prejsť sa dá,“ poznamenávajú na margo cesty. „Naši priatelia tu jazdia na dovolenku už dvadsať rokov. My sme tu druhý raz a sme veľmi spokojní.“

Zaslúžia si lepšiu cestu

Presúvame sa vyššie. Pred jednou z chát kosí trávnik Ľudovít Jaššo. „Katastrofa. Zdola až nahor samá jama. Povrch posypali niečím, od čoho je biela celá chata aj stromy. Prejde auto a pol hodiny sa práši. Minule som tam už nahádzal dosky ako retardéry, aby vodiči trochu spomalili. No to nie je riešenie, niekto rozbije auto a dá mi ho zaplatiť.“

Podľa Hruštínčana pomôže jedine kompletná rekonštrukcia. „Takéto látanie stojí za nič. Po zime to bude znovu to isté. Ak sa nič nezmení, budeme tu jazdiť iba na traktoroch.“

V stredisku na Vasiľovskej holi stojí mikrobus, vodič Zdeněk Triebeľ z Beňadova čaká deti z námestovského centra voľného času. „Určite by som tu nemohol jazdiť každý deň, zničil by som si auto. Ani ku vláčiku v Lesnej nevedie dobrá cesta, ale je v oveľa lepšom stave ako táto.“

Pri kolibe parkuje viac áut, podľa evidenčných čísel z celého Slovenska. „Išli sme dve autá, my sme vyšli, druhé ostalo visieť, pretože vodička nemá skúsenosti s tak strmým kopcom,“ povedal Robert Mižov z Košíc. „Stredisko s takouto kapacitou by si určite zaslúžilo lepšiu príjazdovú cestu.“

Čo si neurobíme, nemáme

Šéf Ski Zábavy Miroslav Virlič si myslí, že každá porevolučná vláda deklarovala rozvoj cestovného ruchu, no žiadna preto v praxi až tak veľa neurobila. „Investovali sme do výstavby strediska a cesta je prekážkou jeho rozvoja. Všade inde by si toto úsilie všimol kompetentný orgán a snažil by sa pomôcť. Bohužiaľ sme na Slovensku. Čo si sami neurobíme, tak nemáme. Sedemkilometrový úsek v zime odhŕňame na vlastné náklady.“

hrucesta.jpg

FOTO: LŠ

Argument kraja, že mnohé cesty, ktoré vedú k sídlam, sú v horšom technickom stave, podľa Virliča neobstojí. „Nikto neberie do úvahy, že podľa štatistických údajov sme nanavštevovanejším strediskom v okrese. Infraštruktúra je základ. Mali sme viac rokovaní, no cesta je roky v rovnakom stave. Nič sa nemení, iba to, že odtiaľto odišlo množstvo hostí vrcholne spokojných s našimi službami, ale vrcholne nespokojných s príjazdovou cestou, o čom svedčia ich vyjadrenia na rôznych fórach.“

Virlič žiada celkovú rekonštrukciu cesty od križovatky v dedine až po križovatku za Oravskou horárňou. „Ak je niekde cesta, ktorá je zaradená do systému štátnych ciest, má byť funkčná. Choďte sa pozrieť do Rakúska alebo inde. K usadlosti s jedným až dvomi domami vedie krásna cesta, síce úzka, ale jamu tam nenájdete. A nebudoval ju poľnohospodár, ktorý tam býva. Urobil mu ju štát, pretože o tom to celé je. Aj na to tento štát potrebujeme.“

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 029
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 101
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 854
  4. Po Slovensku na motorke 6 524
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 362
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 964
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 847
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 242
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 923
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Mesačne operie práčovňa až jednu tonu prádla.

Hornooravská nemocnica patrí k jedným z mála, ktoré zariadenie na pranie vlastnej bielizne prevádzkujú. Mesačne takto spracujú až jednu tonu bielizne.


19 h
Dobré správy z MY

V tomto článku nájdete: Cukrovku úspešne liečia bez liekov. Obnovujú viac ako storočný zámok. Dva tipy na výlety s deťmi, nádherné fotky, ktoré dobyli svet a mnoho iného ;)


20 h
Staršie smetiarske auto malo viac ako 30 rokov a bolo poruchové, vymenili ho.

Novší model auta na zvoz smetí umožní okrem klasických 110-litrových nádob zbierať aj väčšie 240-litrové alebo 1100-litrové smetné nádoby.


18. jún
Natieranie zábradlia na moste v Oravskej Porube.

O dôležitú spojnicu dediny s mestom sa postarali dobrovoľníci.


18. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?