V centre mesta je 688 parkovacích miest. Mesto odhaduje, že ich spoplatnením ročne zarobí približne 130-tisíc eur. Na pokutách si prilepší o ďalšie tisíce.
DOLNÝ KUBÍN. „Poslanci Starého mesta, som zvedavý ako sa pozriete občanom do očí, pretože ste to nemali vo volebnom programe,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Anton Krákorník, ktorý sa ako jediný zdržal pri hlasovaní o spoplatnení parkovania v centre mesta. „Dnes sme schválili primátorov program a tam je rozširovanie parkovacích miest a nie ich spoplatnenie.“
Dlhodobé státie
V prvej etape mesto vytvorilo dve zóny, v ktorých budú vodiči za parkovanie platiť. Začínajú sa pred poštou, prechádzajú celým centrom a končia až na Matúškovej ulici. Zahŕňajú 688 parkovacích miest.
„Počas prieskumu sme zistili, že až 95 percent miest je obsadených dlhodobo, niektoré aj viac ako päť hodín jedným vozidlom v čase od ôsmej rána do štvrtej popoludní,“ povedal Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru miestneho hospodárstva na radnici.
Dve zóny budú mať rozdielnu výšku parkovného. V prvej sa nachádza 242 miest. Vodič za jedno miesto zaplatí počas pracovných dní od 8.00 h do 16.00 h 40 centov za prvú hodinu, za každú ďalšiu 60 centov. V druhej zóne, do ktorej patria aj parkoviská pri Kolibe a daňovom úrade, sa nachádza 128 miest. Cena za hodinu je 20 centov, za každú ďalšiu 30 centov. V druhej zóne si môžete kúpiť celodenný lístok za dve eurá. V prvej táto možnosť nie je.
Mimo tohto času a počas sobôt a nedieľ bude parkovanie v oboch zónach bezplatné.
Uvedené ceny platia pri platbe pomocou jedenástich parkomatov. Pri zaplatení prostredníctvom sms správy sa cena zvyšuje o 10 až 30 centov podľa miesta. Zvýšenú sumu radnica odôvodňuje odmenou, ktorú si berie prevádzkovateľ tejto služby.
Platiť budú všetci
Na nový systém najviac doplatia obyvatelia centra mesta. Budú si musieť kúpiť rezidentné karty. Mesto pre nich vyhradilo 277 miest. Za prvé auto v domácnosti zaplatia desať eur na rok, za druhé 50, za každé ďalšie sto eur. Podľa návrhu by majitelia týchto kariet mali možnosť parkovať na rezidentskom státí nielen v mieste bydliska, ale v celom meste.
Poslankyňa Zdenka Poracká predniesla stanovisko Rady seniorov, ktorá nesúhlasí s touto možnosťou a navrhuje využitie rezidentnej karty len v bydlisku.
„Možnosť rozšíreného parkovania sme chceli dať rezidentom ako bonus za to, že si karty musia kúpiť,“ povedal Miroslav Kosmeľ. „Ale je na poslancoch, aký model schvália.“
Počas pracovného dňa musíte pred poštou hľadať miesto na parkovanie.
Treťou kategóriou platiacich budú fyzické a právnické osoby. Za neprenosnú kartu abonentného parkovania na jeden rok zaplatia dvesto eur, za prenosnú tristo.
Služobná parkovacia karta bude stáť desať eur, taxislužba zaplatí za jedno miesto 350 eur. Za vyhradené firemné parkovanie bude treba dať mestu každý rok rovnú päťstovku.
Euro ku euru
Radnica vypočítala jednorazové náklady na zavedenie systému na 80-tisíc eur. V tejto sume je projektová dokumentácia za osemtisíc, vybavenie kancelárie 6500, dopravné značenie 21500, parkovacie automaty 44-tisíc eur. K tomu ešte treba pripočítať prevádzkové náklady za takmer 40-tisíc, pričom viac ako polovicu tvoria mzdy dvoch zamestnancov. Počas prvého roku teda mesto zaplatí takmer 120-tisíc eur. Investícia by sa mala vrátiť už za necelý rok, pretože odhad hovorí o príjme za parkovanie vo výške 180-tisíc eur.
„V tejto sume nie sú zahrnuté pokuty, ktoré by možno mali stačiť na zaplatenie mzdy jedného mestského policajta,“ povedal Miroslav Kosmeľ.
Počas ďalších rokov už nebude treba také vysoké investície a zisk by mal dosiahnuť sumu 130-tisíc eur.
„Obávam sa, že tak vysoký zisk bude len na papieri,“ povedal poslanec Jozef David.
Časť vodičov bude určite využívať možnosť bezplatného parkovania na okrajoch platených zón. Je pravdepodobné, že autá spred pošty sa presunú pred Lidl. Naplnia sa aj parkoviská na Bysterci.
Jozef David vyslovil pochybnosti aj o kontrole dodržiavania platieb a práci vandalov, ktorí ničia majetok mesta vrátane dopravných značiek. Pochybnosti sa snažil vyvrátiť Milan Taška, člen Rady parkovacej asociácie, ktorý spolupracoval pri tvorbe projektu statickej dopravy v Dolnom Kubíne. „V Žiline je štyritisíc parkovacích miest a na ich kontrolu stačia dve hliadky. V Bratislave pri tom spolupracujú mestskí a štátni policajti.“
Prioritou nie je zisk
„Som presvedčený o zmysluplnosti tohto projektu, ale chcem, aby prípadný zisk bol samostatne sledovaný a účelovo viazaný na využitie v doprave,“ povedal poslanec Ján Prílepok.
Rovnaký názor mal aj poslanec Michal Smolka, ktorý odporučil časť investovať do rozvoja alternatívnej dopravy. „Ľudia možno vymenia autá za bicykle, ale nemajú si ich kde odložiť do vhodných stojanov.“ Zároveň upozornil na nutnosť informovať občanov aj prostredníctvom verejného hovoru.
„Je to citlivá téma a treba ju dobre odkomunikovať s občanmi,“ podporila ho Zdenka Poracká.
„Prioritou nie je zisk, ale zavedenie poriadku,“ zdôraznil Miroslav Kosmeľ pred hlasovaním.
Poslanci nakoniec návrh prvej etapy riešenia statickej dopravy schválili. Ak pôjde všetko podľa plánu, mesto do konca tohto roka zabezpečí všetky technické veci. „Potom bude prechodné obdobie, v ktorom zaškolíme zamestnancov, urobíme informačnú kampaň a začneme s predajom kariet. Celý systém by mal byť reálne spustený od 1. júna 2016.“