DOLNÝ KUBÍN. Výstavba druhej etapy odkanalizovania Oravy, ktorá sa začala na sklonku roku 2013, sa v niektorých úsekoch chýli ku koncu.
Potrubia aj prípojky sú v zemi, zemné práce ukončené. Po tlakových a kamerových skúškach prídu na rad konečné úpravy ciest, čiže asfaltovanie.
Jednotky na celú šírku
Stavba zasiahla do štátnych aj miestnych ciest. „Cesty prvej triedy sa podľa schváleného projektu, stanoviska správcu a povolenia na zvláštne užívanie komunikácie budú asfaltovať v celej šírke,“ hovorí Marcel Bakoš, projektový manažér Oravskej vodárenskej spoločnosti (OVS).
Ide o hlavný ťah Hruštínom, Rabčou a Oravskou Polhorou. Na dvojkách a trojkách pokryje nový asfalt iba ten jazdný pruh, v ktorom je uložené potrubie. „V prípade nutného prekopu pre prípojky otvoreným výkopom na druhú stranu vozovky sa bude asfaltovať aj druhý pruh, čiže celá šírka. Ide o výnimočné prípady, keď nebolo možné riešiť prechody cesty podvŕtaním, pretlakom, respektíve tunelovaním, ale musel byť použitý tradičný prekop.“ Po ukončení predpísaných skúšok investor odovzdá tú-ktorú štátnu cestu konkrétnemu vlastníkovi a správcovi vrátane vyhodnotenia chýb a nedorobkov.
To predsa nie je Bohom zabudnutá cestaČítajte
Iba do pôvodného stavu, nie vylepšovať
Miestne cesty sa budú upravovať iba na šírku výkopu. „Alebo podľa konkrétneho posúdenia skutkového stavu po ukončení prác,“ vysvetľuje manažér. „Ak došlo k značnému poškodeniu konštrukčných vrstiev, upravíme celú šírku.“
Podrobnosti vrátane finančného vyčíslenia rozobrali vodárne so starostami minulý týždeň.
„Máme zdokumentovaný stav ciest pred výstavbou aj po nej. V rámci oprávnených nákladov projektu je možné uvádzať cesty len do pôvodného stavu, nie vylepšovať ich stav, neraz zlý už pred výstavbou, alebo budovať asfaltový koberec na celú šírku vozovky tam, kde to nie je vyslovene potrebné.“
Bakoš upozorňuje, že konštrukčná skladba a podložie miestnych ciest sú v mnohých prípadoch nedostatočné.
„Uvedomujeme si, že plnenie cieľov v oblasti ochrany životného prostredia z dôvodu výstavby kanalizácie často značne zasahuje do vlastníckeho a užívateľského stavu tretích strán. Je to aj prípad ciest. Snažíme sa uviesť ich do pôvodného stavu k spokojnosti všetkých zúčastnených.“