Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia

To predsa nie je Bohom zabudnutá cesta

Keď iba hovoríme, nikto si to nevšíma. Pre obavy z nehôd nákladných vozidiel na štátnej ceste tretej triedy smerom do Poľska začala samospráva písať na úrady.

Starostov zamestnávajú cesty poškodené výstavbou kanalizácie.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

NOVOŤ. „Stále riešime kanalizáciu,“ vítal nás v stredu na obecnom úrade starosta František Poleta. „Ak máte rozkopaných 35 kilometrov ciest, nezaoberáte sa ničím iným.“

Až na niektoré malé úseky, takzvané predlžovačky, ktoré neboli v projekte, je kanalizácia v Novoti pod zemou. „Mali sme dobré cesty, a teraz, či je hlavná, či bočná, všetky sú nanič. Stále o tom hovoríme, no nikto si to nevšíma.“

Písomné upozornenie

Koncom mája preto Novoť poslala odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Námestove písomné upozornenie „na havarijný stav štátnej cesty v dôsledku usadania ryhy po výstavbe kanalizácie. Počas dažďových zrážok sú preliačiny zaplnené vodou a vodiči nemôžu odhadnúť ich hĺbku. Hrozí kolízia kamiónov a nákladných vozidiel, ktoré zvážajú drevo, pričom v kritickom stave môže dôjsť k ich prevráteniu“.

Článok pokračuje pod video reklamou

Obec žiada o zníženie rýchlosti a následné doriešenie úpravy štátnej cesty. „To predsa nie je Bohom zabudnutá cesta, ide o medzinárodný prechod do Poľska,“ hovorí starosta. „Keď prší, vodič kamiónu nevie, že na ceste je preliačina hlboká štyridsať centimetrov. Keď sa prevráti, kto za to ponesie zodpovednosť?“

Stavba nie je dokončená

Úrad na základe podnetu zvolal minulý týždeň stretnutie, na ktorom sa jeho zamestnanci stretli s cestármi aj dopravnými policajtmi. „Prítomní skonštatovali chyby na vozovke, spôsobené uložením kanalizačného potrubia v cestnom telese,“ povedal vedúci odboru dopravy Martin Obtulovič. „Stavba nie je dokončená a v zmysle podmienok vydaného povolenia na zvláštne užívanie cesty bude riešená oprava bodových chýb investorom.“

Najskôr na rok

„Nenazval by som to havarijným stavom, skôr by som povedal, že nie je dobrý, pretože dodávatelia stavby nedodržiavajú podmienky, ktoré požadujeme,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ oravského závodu Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja. „Podieľať sa na asfaltovaní poškodených ciest z našej strany prichádza do úvahy najskôr na budúci rok, pretože v tomto roku je už naplánovaná pre Oravu väčšia investičná akcia – rekonštrukcia mosta Štefanove.“

Iba provizórna úprava

Rozhodnutie správneho orgánu v prípade upozornenia z Novote vodárne zatiaľ nedostali.

„Na časti úseku štátnej cesty tretej triedy v obci evidujeme poklesy provizórnej úpravy,“ povedal Marcel Bakoš, projektový manažér Oravskej vodárenskej spoločnosti. „V súčasnosti reklamujeme práce u zhotoviteľa stavby, aby bodové poruchy urýchlene odstránil, tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Zdôrazňujem, že ide o provizórnu úpravu, po ktorej bude nasledovať konečná – na celú šírku jazdného pruhu.“

Dohliadnu na kvalitu

Druhá etapa odkanalizovania Oravy má byť hotová do konca roka. Asfaltérske práce začnú v najbližšej dobe prakticky v každej obci – Novoť, Zákamenné, Hruštín, Rabča, Oravská Polhora, Sihelné a Vavrečka.

„V niektorých úsekoch naozaj došlo k väčšiemu poškodeniu vozovky,“ povedal Milan Ďaďo, riaditeľ Oravskej vodárenskej spoločnosti. „Na príčine v prípade miestnych komunikácií je často slabé podložie a nekvalita konštrukčných vrstiev vozovky. Spolu s cestármi a obcami hľadáme spôsob, ako vyasfaltovať celú šírku tam, kde je to nutné. Na kontrolných dňoch sa budú zúčastňovať aj zástupcovia Správy ciest, ktorí dohliadnu na spôsob a kvalitu prevedených prác.“

Prečítajte si tiež:Čo výkop, to iná konečná úprava

Päťročná záruka

Novotský starosta upozorňuje, že náklady na asfaltovanie navyše stále nie sú vyčíslené. „Kto to zaplatí a z čoho? Firmy na jedno použitie sa zrušia a keď výkop po piatich rokoch sadne, nebudete mať za kým ísť. Všetko ostane na pleciach obce.“

Manažér vodárni Marcel Bakoš oponuje, že na minulotýždňovom rokovaní predložili starostom podklady ohľadom finančného a fyzického rozsahu asfaltérskych prác na miestnych cestách. Sú už vyčíslené aj úseky, ktoré sa budú asfaltovať na celú šírku vozovky. Na celé dielo vrátane ciest platí záruka 60 mesiacov. „Zhotoviteľ stavby spoločnosť OHL ŽS a ďalší účastníci združenia počas tejto doby ručia za stavebné práce. V prípade chýb a reklamácií budeme postupovať v zmysle príslušných ustanovení k záručným podmienkam zmluvy o dielo.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 225
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 588
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 363
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 225
  5. Vizuálny smog je problém 3 003
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 787
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 665
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 336
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 688
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 378

Hlavné správy z MY Orava

Zvuk zubárskej vŕtačky už pomaly patrí do archívu

Trendy neobchádzajú ani stomatológiu. Naopak. Dnes sa kvalitná zubná ambulancia bez nich nezaobíde, ak chce spĺňať potreby a nároky pacientov.

Jasenovčania využijú staré školské lavice

Začína rekonštrukcia školy, v ktorej sa najskôr učil a neskôr aj vyučoval deti Martin Kukučín.

Starí valasi košele impregnovali v ovčom loji a prali v popole

Bezmála stotisíc eur dalo Múzeum oravskej dediny do rekonštrukcie piatich remeselných objektov. Vďaka peniazom z eurofondov v nich môžu zamestnanci skanzenu ukazovať, ako žili a čo robili ľudia v minulosti.

Slovenským triatlonistom kraľuje Dolnokubínčan

Neuveriteľných 9 hodín bojoval Michal na trati o slovenský titul.

Chovatelia vystavovali rôzne plemená psov

Najpočetnejšie zastúpenie na oblastnej výstave psov mali poľovníci.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozostatok jaskyne? Najvyššiu skalnú bránu vidieť až z Mikuláša

Keď sa dobre zapozeráte, jánske skalné Okno vidieť zďaleka, napríklad z Liptovského Mikuláša ho máte ako na dlani. Z diaľky vyzerá ako nenápadné očko na ihle. Ale nenechajte sa oklamať, je to najväčšie skalné okno na Slovensku.

Pivo začali variť doma v kuchyni. Teraz je ich druhou prácou

Huncúti menia akademický plášť za pivovarnícky.

Vybrali SME

Už ste čítali?