Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

To predsa nie je Bohom zabudnutá cesta

Keď iba hovoríme, nikto si to nevšíma. Pre obavy z nehôd nákladných vozidiel na štátnej ceste tretej triedy smerom do Poľska začala samospráva písať na úrady.

Starostov zamestnávajú cesty poškodené výstavbou kanalizácie.Starostov zamestnávajú cesty poškodené výstavbou kanalizácie. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

NOVOŤ. „Stále riešime kanalizáciu,“ vítal nás v stredu na obecnom úrade starosta František Poleta. „Ak máte rozkopaných 35 kilometrov ciest, nezaoberáte sa ničím iným.“

Až na niektoré malé úseky, takzvané predlžovačky, ktoré neboli v projekte, je kanalizácia v Novoti pod zemou. „Mali sme dobré cesty, a teraz, či je hlavná, či bočná, všetky sú nanič. Stále o tom hovoríme, no nikto si to nevšíma.“

Písomné upozornenie

Koncom mája preto Novoť poslala odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Námestove písomné upozornenie „na havarijný stav štátnej cesty v dôsledku usadania ryhy po výstavbe kanalizácie. Počas dažďových zrážok sú preliačiny zaplnené vodou a vodiči nemôžu odhadnúť ich hĺbku. Hrozí kolízia kamiónov a nákladných vozidiel, ktoré zvážajú drevo, pričom v kritickom stave môže dôjsť k ich prevráteniu“.

Skryť Vypnúť reklamu

Obec žiada o zníženie rýchlosti a následné doriešenie úpravy štátnej cesty. „To predsa nie je Bohom zabudnutá cesta, ide o medzinárodný prechod do Poľska,“ hovorí starosta. „Keď prší, vodič kamiónu nevie, že na ceste je preliačina hlboká štyridsať centimetrov. Keď sa prevráti, kto za to ponesie zodpovednosť?“

Stavba nie je dokončená

Úrad na základe podnetu zvolal minulý týždeň stretnutie, na ktorom sa jeho zamestnanci stretli s cestármi aj dopravnými policajtmi. „Prítomní skonštatovali chyby na vozovke, spôsobené uložením kanalizačného potrubia v cestnom telese,“ povedal vedúci odboru dopravy Martin Obtulovič. „Stavba nie je dokončená a v zmysle podmienok vydaného povolenia na zvláštne užívanie cesty bude riešená oprava bodových chýb investorom.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najskôr na rok

„Nenazval by som to havarijným stavom, skôr by som povedal, že nie je dobrý, pretože dodávatelia stavby nedodržiavajú podmienky, ktoré požadujeme,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ oravského závodu Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja. „Podieľať sa na asfaltovaní poškodených ciest z našej strany prichádza do úvahy najskôr na budúci rok, pretože v tomto roku je už naplánovaná pre Oravu väčšia investičná akcia – rekonštrukcia mosta Štefanove.“

Iba provizórna úprava

Rozhodnutie správneho orgánu v prípade upozornenia z Novote vodárne zatiaľ nedostali.

„Na časti úseku štátnej cesty tretej triedy v obci evidujeme poklesy provizórnej úpravy,“ povedal Marcel Bakoš, projektový manažér Oravskej vodárenskej spoločnosti. „V súčasnosti reklamujeme práce u zhotoviteľa stavby, aby bodové poruchy urýchlene odstránil, tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Zdôrazňujem, že ide o provizórnu úpravu, po ktorej bude nasledovať konečná – na celú šírku jazdného pruhu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dohliadnu na kvalitu

Druhá etapa odkanalizovania Oravy má byť hotová do konca roka. Asfaltérske práce začnú v najbližšej dobe prakticky v každej obci – Novoť, Zákamenné, Hruštín, Rabča, Oravská Polhora, Sihelné a Vavrečka.

„V niektorých úsekoch naozaj došlo k väčšiemu poškodeniu vozovky,“ povedal Milan Ďaďo, riaditeľ Oravskej vodárenskej spoločnosti. „Na príčine v prípade miestnych komunikácií je často slabé podložie a nekvalita konštrukčných vrstiev vozovky. Spolu s cestármi a obcami hľadáme spôsob, ako vyasfaltovať celú šírku tam, kde je to nutné. Na kontrolných dňoch sa budú zúčastňovať aj zástupcovia Správy ciest, ktorí dohliadnu na spôsob a kvalitu prevedených prác.“

Prečítajte si tiež:Čo výkop, to iná konečná úpravaČítajte 

Päťročná záruka

Novotský starosta upozorňuje, že náklady na asfaltovanie navyše stále nie sú vyčíslené. „Kto to zaplatí a z čoho? Firmy na jedno použitie sa zrušia a keď výkop po piatich rokoch sadne, nebudete mať za kým ísť. Všetko ostane na pleciach obce.“

Manažér vodárni Marcel Bakoš oponuje, že na minulotýždňovom rokovaní predložili starostom podklady ohľadom finančného a fyzického rozsahu asfaltérskych prác na miestnych cestách. Sú už vyčíslené aj úseky, ktoré sa budú asfaltovať na celú šírku vozovky. Na celé dielo vrátane ciest platí záruka 60 mesiacov. „Zhotoviteľ stavby spoločnosť OHL ŽS a ďalší účastníci združenia počas tejto doby ručia za stavebné práce. V prípade chýb a reklamácií budeme postupovať v zmysle príslušných ustanovení k záručným podmienkam zmluvy o dielo.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 281
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 723
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 687
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 105
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 902
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 227
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 861
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 653
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 549
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Komjatnou auto už neprešlo.

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

26m
V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné. Inšpekcia životného prostredia tvrdí, že nesprávnym skladovaním a uložením sa z neho stal nebezpečný odpad.

10 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

21 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?