Štvrtok, 22. február, 2018 | Meniny má Etela
Pridajte si svoje mesto

Čo tam chcú cestári robiť za sedemnásť miliónov?

Je takmer isté, že dolnooravskú metropolu čaká horúce leto. Začína sa investičná akcia roka.

Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

Začína investičná akcia roka na Orave. Dolný Kubín čakajú výrazné dopravné obmedzenia.

DOLNÝ KUBÍN. Na vodičov, ktorí budú od konca mája až do januára budúceho roku využívať obchvat Dolného Kubína na ceste I/59, pravdepodobne čakajú dlhé kolóny. Dôvodom bude kompletná rekonštrukcia takmer 4,5-kilometrového úseku od Medzihradného až po Kňažiu.

Sú horšie úseky

Na spomínanom úseku je päť mostov. Jeden z nich, pri výjazde z križovatky s kruhovým objazdom pri pošte smerom na Trstenú, zrekonštruovali minulý rok. Zostávajúce štyri opravia teraz.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na opravu 4470 metrov dlhého úseku je určených takmer 17,4 milióna eur.

„Počujem to prvý raz,“ povedal starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň. Už dlho bojuje za dostavbu rýchlostnej cesty R3, ktorá by odľahčila cestu I/59 cez dedinu. „Na prvý pohľad sa to zdá nelogické, pretože ten úsek je v dobrom stave a opravu si vyžadujú iné časti cesty cez Oravu.“

Starosta Jasenovej Rajmund Bradík o projekte vedel. „Na jednej strane budeme mať dobrú cestu v Dolnom Kubíne, ale viem si predstaviť desaťnásobne horšie úseky, ktoré treba opraviť.“

Vodič kamiónu Maroš Pápež najazdí mesačne po európskych cestách tisíce kilometrov. „Kto to vymyslel? Veď to ani komunisti nerobili. Ak porovnám české, poľské, maďarské a naše cesty, tak sme suverénne najhorší. Ale nie úsek v Dolnom Kubíne. Od Martina po Kremnicu mi ide nápravu odtrhnúť. Cesta na Šahy je tiež v katastrofálnom stave. Keď prídem na Slovensko, býva mi zle od žalúdka, čo ma tak vytrasie. A oni idú opravovať dobrú cestu, lebo treba minúť peniaze Európskej únie.“

Oprava ju nutná

„Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie a je zameraný na vytváranie európskej dopravnej siete, ktorá bude nosným pilierom dopravy na jednotnom trhu únie,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Nová dopravná sieť ako celok prinesie najmä bezpečnejšie cestovanie a odľahčenie premávky, hladšie a rýchlejšie presuny ako aj zníženie vplyvu dopravy na životné prostredie, zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zníženie nehodovosti na najdôležitejších cestných ťahoch medzinárodného významu.“

Úsek cesty I/59, ktorého sa rekonštrukcia týka, sa nachádza na medzinárodnom ťahu E77 na sieti TEN-T, preto únia naň poskytla peniaze.

Jeden zo štyroch mostov, ktoré spotrebujú veľkú časť investovaných peňazí.

Hovorkyne sme sa spýtali, kto a prečo vybral obchvat Dolného Kubína a nie inú časť cesty I/59. „Rekonštruovaný úsek bol zadefinovaný správcom komunikácie, nakoľko cesta v uvedenom úseku vykazuje nedostatočnú únosnosť vozovky, odvodňovacie zariadenia priekopy a priepusty nie sú dostatočne funkčné. Bezpečnostné zariadenia sú z pohľadu platných noriem a predpisov nedostatočné. Dopravné značenie zvislé aj vodorovné bude aktualizované podľa platnej legislatívy. Mostné objekty vykazujú rôzne druhy poškodení.“

Majiteľ taxislužby Vladimír Kuteš zapochyboval o cene. „Čo tam chcú robiť za 17 miliónov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

Obmedzenie dopravy

Zhotoviteľom stavby je Združenie Kňažia. Tvorí ho Doprastav, Metrostav a ZEDA B. Bystrica. Zmluva podpísaná medzi SSC a združením nadobudla účinnosť 16. apríla. Podľa nej by si zhotoviteľ mal prebrať stavenisko do 30 dní. Koniec prác je naplánovaný o 240 dní, v januári 2016.

V súvislosti s týmto projektom sa na dolnokubínskej radnici uskutočnili dve pracovné stretnutia k prerokovaniu zmeny organizácie dopravy. Investor chcel počas opravy mostov cestu úplne uzavrieť. Dopravu požadoval odkloniť cez mesto. V tom prípade by cez kruhovú križovatku pri pošte prechádzali všetky autá.

Ku vozidlám od Kraľovian by sa pridali aj autá smerujúce od Trstenej cez Kňažiu popri hlavnej autobusovej a vlakovej stanici. Od Ružomberku by znepríjemnili život obyvateľom Matúškovej a Radlinského ulice. Z tohto smeru sa už teraz tvorí dlhá kolóna. Vysoké kamióny by neprešli popod železničný most, preto by museli prechádzať cez železničné priecestie popri Tescu.

„Kamióny by zničili kruhovú križovatku pri pošte za týždeň,“ povedal Maroš Pápež.

„Na základe požiadavky mesta investor ustúpil od svojho pôvodného zámeru uzavrieť počas opravy mostových telies úplne na určitý čas premávku na ceste I/59 a viesť obchádzkovú trasu po komunikáciách mesta,“ povedal vedúci kancelárie primátora Vladimír Adamec. „Cesta by mala byť opravovaná po etapách vždy v časti profilu. Napriek tomu sa dá predpokladať dopad na plynulosť premávky v meste.“

Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Orava, sa obáva zmien v doprave. „Budú tam semafory, pred ktorými sa určite utvoria dlhé rady. Niektorí vodiči budú chcieť ušetriť čas jazdou cez mesto.“

Je takmer isté, že Dolný Kubín čaká horúce leto.


  1. Muža z Oravy stíhajú za vydieranie v Holandsku, chcel bitcoiny 2 378
  2. Oravským farmárom dochádza trpezlivosť. Čo urobia? 436
  3. Pri nemocnici už nezaparkujete zadarmo 257
  4. Kluby nezaháľali. Prípravných zápasov bolo neúrekom 256
  5. V Tvrdošíne sa predviedlo na turnaji až deväť oravských klubov Foto 240
  6. Sochy nahradili na ihrisku futbalistov Foto 219
  7. Rok 2017 na oravských cestách. Pribudli tri kríže a more sĺz Foto 183
  8. Majstrovské oslavy i napadnutie rozhodcu. Také bolo minulé kolo 176
  9. Ako sa dá pretancovať spoločným životom? 162
  10. Jedna stavba, tri verejné súťaže, iba dve hotové 155

Najčítanejšie správy

Orava

Muža z Oravy stíhajú za vydieranie v Holandsku, chcel bitcoiny

Sofistikovanú formu vydierania si vymyslel 32-ročný Oravčan. Zameral sa na holandskú firmu a žiadal bitcoiny.

Oravským farmárom dochádza trpezlivosť. Čo urobia?

Samostatne hospodáriaci roľníci tvrdia, že novela zákona o prenájme poľnohospodárskej pôdy ide proti nim. Vraj prichádza nové združstevňovanie.

Pri nemocnici už nezaparkujete zadarmo

Spred trstenskej nemocnice odídu muži vyberajúci parkovné. Nahradí ich automat. Platiť musia všetci od začiatku, nie až po troch hodinách.

Kluby nezaháľali. Prípravných zápasov bolo neúrekom

Námestovo a Oravská Jasenica odohrali uplynulý týždeň dva zápasy.

V Tvrdošíne sa predviedlo na turnaji až deväť oravských klubov

Maratón takmer 40 zápasov priniesol veľa krásnych duelov, ktoré boli plné emócii.

Blízke regióny

Výstavba biokúpaliska je otázna, je možné, že mesto odstúpi od zmluvy

Plány boli veľkolepé, či sa však s výstavbou biokúpaliska v Kysuckom Novom Meste skutočne začne, je otázne. Momentálne je jedným z problémov voda.

Čo s piatimi miliónmi v Martine: Zrenovuje sa Vajanského námestie alebo postaví futbalový štadión?

Už dva „isté“ termíny mimoriadneho zastupiteľstva, ktoré by rozhodlo o použití veľkého balíka peňazí na investície, odložili. Najbližšie majú poslanci rokovať budúci pondelok.

Roman Kontšek: Pri troche šťastia sme mohli už pri premiére na zimnej olympiáde siahať na medailu

Roman Kontšek, bývalý žilinský i reprezentačný hokejista, porozprával pre náš web svoj hokejový príbeh.

Z lyžovačky do nemocnice. Z Martinských holí dnes vrtuľník odviezol zranené dievča

​​​​​​​Dve zranené dievčatá odviezol z lyžiarskych svahov záchranársky vrtuľník rovno do martinskej nemocnice. Najskôr zasahoval na Martinských holiach, potom v Zuberci.

Všetky správy

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Kam sa posunula slovenská hokejová reprezentácia od posledného šampionátu v Kolíne? Slováci našli systém, disciplínu ešte nie.

Vlhová dosiahla životný úspech v kombinácii, skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Medailu môžu získať po 42 rokoch. Nemci senzačne vyradili Švédov

O medaily budú v Pjongčangu okrem Nemcov bojovať aj Rusi, Česi a Kanaďania.

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.