Čo tam chcú cestári robiť za sedemnásť miliónov?

Je takmer isté, že dolnooravskú metropolu čaká horúce leto. Začína sa investičná akcia roka.

Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur.Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

Začína investičná akcia roka na Orave. Dolný Kubín čakajú výrazné dopravné obmedzenia.

DOLNÝ KUBÍN. Na vodičov, ktorí budú od konca mája až do januára budúceho roku využívať obchvat Dolného Kubína na ceste I/59, pravdepodobne čakajú dlhé kolóny. Dôvodom bude kompletná rekonštrukcia takmer 4,5-kilometrového úseku od Medzihradného až po Kňažiu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú horšie úseky

Na spomínanom úseku je päť mostov. Jeden z nich, pri výjazde z križovatky s kruhovým objazdom pri pošte smerom na Trstenú, zrekonštruovali minulý rok. Zostávajúce štyri opravia teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Na opravu 4470 metrov dlhého úseku je určených takmer 17,4 milióna eur.

„Počujem to prvý raz,“ povedal starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň. Už dlho bojuje za dostavbu rýchlostnej cesty R3, ktorá by odľahčila cestu I/59 cez dedinu. „Na prvý pohľad sa to zdá nelogické, pretože ten úsek je v dobrom stave a opravu si vyžadujú iné časti cesty cez Oravu.“

Starosta Jasenovej Rajmund Bradík o projekte vedel. „Na jednej strane budeme mať dobrú cestu v Dolnom Kubíne, ale viem si predstaviť desaťnásobne horšie úseky, ktoré treba opraviť.“

Vodič kamiónu Maroš Pápež najazdí mesačne po európskych cestách tisíce kilometrov. „Kto to vymyslel? Veď to ani komunisti nerobili. Ak porovnám české, poľské, maďarské a naše cesty, tak sme suverénne najhorší. Ale nie úsek v Dolnom Kubíne. Od Martina po Kremnicu mi ide nápravu odtrhnúť. Cesta na Šahy je tiež v katastrofálnom stave. Keď prídem na Slovensko, býva mi zle od žalúdka, čo ma tak vytrasie. A oni idú opravovať dobrú cestu, lebo treba minúť peniaze Európskej únie.“

SkryťVypnúť reklamu

Oprava ju nutná

„Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie a je zameraný na vytváranie európskej dopravnej siete, ktorá bude nosným pilierom dopravy na jednotnom trhu únie,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Nová dopravná sieť ako celok prinesie najmä bezpečnejšie cestovanie a odľahčenie premávky, hladšie a rýchlejšie presuny ako aj zníženie vplyvu dopravy na životné prostredie, zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zníženie nehodovosti na najdôležitejších cestných ťahoch medzinárodného významu.“

Úsek cesty I/59, ktorého sa rekonštrukcia týka, sa nachádza na medzinárodnom ťahu E77 na sieti TEN-T, preto únia naň poskytla peniaze.

Jeden zo štyroch mostov, ktoré spotrebujú veľkú časť investovaných peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyne sme sa spýtali, kto a prečo vybral obchvat Dolného Kubína a nie inú časť cesty I/59. „Rekonštruovaný úsek bol zadefinovaný správcom komunikácie, nakoľko cesta v uvedenom úseku vykazuje nedostatočnú únosnosť vozovky, odvodňovacie zariadenia priekopy a priepusty nie sú dostatočne funkčné. Bezpečnostné zariadenia sú z pohľadu platných noriem a predpisov nedostatočné. Dopravné značenie zvislé aj vodorovné bude aktualizované podľa platnej legislatívy. Mostné objekty vykazujú rôzne druhy poškodení.“

Majiteľ taxislužby Vladimír Kuteš zapochyboval o cene. „Čo tam chcú robiť za 17 miliónov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

Obmedzenie dopravy

Zhotoviteľom stavby je Združenie Kňažia. Tvorí ho Doprastav, Metrostav a ZEDA B. Bystrica. Zmluva podpísaná medzi SSC a združením nadobudla účinnosť 16. apríla. Podľa nej by si zhotoviteľ mal prebrať stavenisko do 30 dní. Koniec prác je naplánovaný o 240 dní, v januári 2016.

V súvislosti s týmto projektom sa na dolnokubínskej radnici uskutočnili dve pracovné stretnutia k prerokovaniu zmeny organizácie dopravy. Investor chcel počas opravy mostov cestu úplne uzavrieť. Dopravu požadoval odkloniť cez mesto. V tom prípade by cez kruhovú križovatku pri pošte prechádzali všetky autá.

Ku vozidlám od Kraľovian by sa pridali aj autá smerujúce od Trstenej cez Kňažiu popri hlavnej autobusovej a vlakovej stanici. Od Ružomberku by znepríjemnili život obyvateľom Matúškovej a Radlinského ulice. Z tohto smeru sa už teraz tvorí dlhá kolóna. Vysoké kamióny by neprešli popod železničný most, preto by museli prechádzať cez železničné priecestie popri Tescu.

„Kamióny by zničili kruhovú križovatku pri pošte za týždeň,“ povedal Maroš Pápež.

„Na základe požiadavky mesta investor ustúpil od svojho pôvodného zámeru uzavrieť počas opravy mostových telies úplne na určitý čas premávku na ceste I/59 a viesť obchádzkovú trasu po komunikáciách mesta,“ povedal vedúci kancelárie primátora Vladimír Adamec. „Cesta by mala byť opravovaná po etapách vždy v časti profilu. Napriek tomu sa dá predpokladať dopad na plynulosť premávky v meste.“

Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Orava, sa obáva zmien v doprave. „Budú tam semafory, pred ktorými sa určite utvoria dlhé rady. Niektorí vodiči budú chcieť ušetriť čas jazdou cez mesto.“

Je takmer isté, že Dolný Kubín čaká horúce leto.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu