Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Čo tam chcú cestári robiť za sedemnásť miliónov?

Je takmer isté, že dolnooravskú metropolu čaká horúce leto. Začína sa investičná akcia roka.

Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur.Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

Začína investičná akcia roka na Orave. Dolný Kubín čakajú výrazné dopravné obmedzenia.

DOLNÝ KUBÍN. Na vodičov, ktorí budú od konca mája až do januára budúceho roku využívať obchvat Dolného Kubína na ceste I/59, pravdepodobne čakajú dlhé kolóny. Dôvodom bude kompletná rekonštrukcia takmer 4,5-kilometrového úseku od Medzihradného až po Kňažiu.

Sú horšie úseky

Na spomínanom úseku je päť mostov. Jeden z nich, pri výjazde z križovatky s kruhovým objazdom pri pošte smerom na Trstenú, zrekonštruovali minulý rok. Zostávajúce štyri opravia teraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Na opravu 4470 metrov dlhého úseku je určených takmer 17,4 milióna eur.

„Počujem to prvý raz,“ povedal starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň. Už dlho bojuje za dostavbu rýchlostnej cesty R3, ktorá by odľahčila cestu I/59 cez dedinu. „Na prvý pohľad sa to zdá nelogické, pretože ten úsek je v dobrom stave a opravu si vyžadujú iné časti cesty cez Oravu.“

Starosta Jasenovej Rajmund Bradík o projekte vedel. „Na jednej strane budeme mať dobrú cestu v Dolnom Kubíne, ale viem si predstaviť desaťnásobne horšie úseky, ktoré treba opraviť.“

Vodič kamiónu Maroš Pápež najazdí mesačne po európskych cestách tisíce kilometrov. „Kto to vymyslel? Veď to ani komunisti nerobili. Ak porovnám české, poľské, maďarské a naše cesty, tak sme suverénne najhorší. Ale nie úsek v Dolnom Kubíne. Od Martina po Kremnicu mi ide nápravu odtrhnúť. Cesta na Šahy je tiež v katastrofálnom stave. Keď prídem na Slovensko, býva mi zle od žalúdka, čo ma tak vytrasie. A oni idú opravovať dobrú cestu, lebo treba minúť peniaze Európskej únie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Oprava ju nutná

„Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie a je zameraný na vytváranie európskej dopravnej siete, ktorá bude nosným pilierom dopravy na jednotnom trhu únie,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Nová dopravná sieť ako celok prinesie najmä bezpečnejšie cestovanie a odľahčenie premávky, hladšie a rýchlejšie presuny ako aj zníženie vplyvu dopravy na životné prostredie, zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zníženie nehodovosti na najdôležitejších cestných ťahoch medzinárodného významu.“

Úsek cesty I/59, ktorého sa rekonštrukcia týka, sa nachádza na medzinárodnom ťahu E77 na sieti TEN-T, preto únia naň poskytla peniaze.

Jeden zo štyroch mostov, ktoré spotrebujú veľkú časť investovaných peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyne sme sa spýtali, kto a prečo vybral obchvat Dolného Kubína a nie inú časť cesty I/59. „Rekonštruovaný úsek bol zadefinovaný správcom komunikácie, nakoľko cesta v uvedenom úseku vykazuje nedostatočnú únosnosť vozovky, odvodňovacie zariadenia priekopy a priepusty nie sú dostatočne funkčné. Bezpečnostné zariadenia sú z pohľadu platných noriem a predpisov nedostatočné. Dopravné značenie zvislé aj vodorovné bude aktualizované podľa platnej legislatívy. Mostné objekty vykazujú rôzne druhy poškodení.“

Majiteľ taxislužby Vladimír Kuteš zapochyboval o cene. „Čo tam chcú robiť za 17 miliónov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

Obmedzenie dopravy

Zhotoviteľom stavby je Združenie Kňažia. Tvorí ho Doprastav, Metrostav a ZEDA B. Bystrica. Zmluva podpísaná medzi SSC a združením nadobudla účinnosť 16. apríla. Podľa nej by si zhotoviteľ mal prebrať stavenisko do 30 dní. Koniec prác je naplánovaný o 240 dní, v januári 2016.

V súvislosti s týmto projektom sa na dolnokubínskej radnici uskutočnili dve pracovné stretnutia k prerokovaniu zmeny organizácie dopravy. Investor chcel počas opravy mostov cestu úplne uzavrieť. Dopravu požadoval odkloniť cez mesto. V tom prípade by cez kruhovú križovatku pri pošte prechádzali všetky autá.

Ku vozidlám od Kraľovian by sa pridali aj autá smerujúce od Trstenej cez Kňažiu popri hlavnej autobusovej a vlakovej stanici. Od Ružomberku by znepríjemnili život obyvateľom Matúškovej a Radlinského ulice. Z tohto smeru sa už teraz tvorí dlhá kolóna. Vysoké kamióny by neprešli popod železničný most, preto by museli prechádzať cez železničné priecestie popri Tescu.

„Kamióny by zničili kruhovú križovatku pri pošte za týždeň,“ povedal Maroš Pápež.

„Na základe požiadavky mesta investor ustúpil od svojho pôvodného zámeru uzavrieť počas opravy mostových telies úplne na určitý čas premávku na ceste I/59 a viesť obchádzkovú trasu po komunikáciách mesta,“ povedal vedúci kancelárie primátora Vladimír Adamec. „Cesta by mala byť opravovaná po etapách vždy v časti profilu. Napriek tomu sa dá predpokladať dopad na plynulosť premávky v meste.“

Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Orava, sa obáva zmien v doprave. „Budú tam semafory, pred ktorými sa určite utvoria dlhé rady. Niektorí vodiči budú chcieť ušetriť čas jazdou cez mesto.“

Je takmer isté, že Dolný Kubín čaká horúce leto.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 694
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 147
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 501
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 931
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 282
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 569
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Bývalý futbalista našiel čaro v maratónoch. Bežal aj v Bostone

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Oravskú Lesnú tvorí osem osád, už v nej ani cudzí nezablúdia

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Naša ponuka pre školy: Toto máme pre menších školákov

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

Bolo síce krásne, ale mrazivo. Tu je pár fotiek

Fotovýlet okolo Oravskej priehrady.

Pohľad na stromy pod snehom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?