Pondelok, 20. august, 2018 | Meniny má Anabela

Čo tam chcú cestári robiť za sedemnásť miliónov?

Je takmer isté, že dolnooravskú metropolu čaká horúce leto. Začína sa investičná akcia roka.

Súčasný obchvat Dolného Kubína. Slovenská správa ciest do neho investuje 17 miliónov eur.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

Začína investičná akcia roka na Orave. Dolný Kubín čakajú výrazné dopravné obmedzenia.

DOLNÝ KUBÍN. Na vodičov, ktorí budú od konca mája až do januára budúceho roku využívať obchvat Dolného Kubína na ceste I/59, pravdepodobne čakajú dlhé kolóny. Dôvodom bude kompletná rekonštrukcia takmer 4,5-kilometrového úseku od Medzihradného až po Kňažiu.

Sú horšie úseky

Na spomínanom úseku je päť mostov. Jeden z nich, pri výjazde z križovatky s kruhovým objazdom pri pošte smerom na Trstenú, zrekonštruovali minulý rok. Zostávajúce štyri opravia teraz.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na opravu 4470 metrov dlhého úseku je určených takmer 17,4 milióna eur.

„Počujem to prvý raz,“ povedal starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň. Už dlho bojuje za dostavbu rýchlostnej cesty R3, ktorá by odľahčila cestu I/59 cez dedinu. „Na prvý pohľad sa to zdá nelogické, pretože ten úsek je v dobrom stave a opravu si vyžadujú iné časti cesty cez Oravu.“

Starosta Jasenovej Rajmund Bradík o projekte vedel. „Na jednej strane budeme mať dobrú cestu v Dolnom Kubíne, ale viem si predstaviť desaťnásobne horšie úseky, ktoré treba opraviť.“

Vodič kamiónu Maroš Pápež najazdí mesačne po európskych cestách tisíce kilometrov. „Kto to vymyslel? Veď to ani komunisti nerobili. Ak porovnám české, poľské, maďarské a naše cesty, tak sme suverénne najhorší. Ale nie úsek v Dolnom Kubíne. Od Martina po Kremnicu mi ide nápravu odtrhnúť. Cesta na Šahy je tiež v katastrofálnom stave. Keď prídem na Slovensko, býva mi zle od žalúdka, čo ma tak vytrasie. A oni idú opravovať dobrú cestu, lebo treba minúť peniaze Európskej únie.“

Oprava ju nutná

„Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie a je zameraný na vytváranie európskej dopravnej siete, ktorá bude nosným pilierom dopravy na jednotnom trhu únie,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Nová dopravná sieť ako celok prinesie najmä bezpečnejšie cestovanie a odľahčenie premávky, hladšie a rýchlejšie presuny ako aj zníženie vplyvu dopravy na životné prostredie, zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a zníženie nehodovosti na najdôležitejších cestných ťahoch medzinárodného významu.“

Úsek cesty I/59, ktorého sa rekonštrukcia týka, sa nachádza na medzinárodnom ťahu E77 na sieti TEN-T, preto únia naň poskytla peniaze.

Jeden zo štyroch mostov, ktoré spotrebujú veľkú časť investovaných peňazí.

Hovorkyne sme sa spýtali, kto a prečo vybral obchvat Dolného Kubína a nie inú časť cesty I/59. „Rekonštruovaný úsek bol zadefinovaný správcom komunikácie, nakoľko cesta v uvedenom úseku vykazuje nedostatočnú únosnosť vozovky, odvodňovacie zariadenia priekopy a priepusty nie sú dostatočne funkčné. Bezpečnostné zariadenia sú z pohľadu platných noriem a predpisov nedostatočné. Dopravné značenie zvislé aj vodorovné bude aktualizované podľa platnej legislatívy. Mostné objekty vykazujú rôzne druhy poškodení.“

Majiteľ taxislužby Vladimír Kuteš zapochyboval o cene. „Čo tam chcú robiť za 17 miliónov eur? Postavia nové mosty? Stačilo tam opraviť niekoľko dier, prípadne dať nový povrch. Keď to porovnám s cestou cez Brestovú, ktorá stála desať miliónov, kde je obrovský 240 metrov dlhý a 20 metrov vysoký viadukt, dva zrekonštruované a jeden úplne nový pruh, tak to je veľa.“

Obmedzenie dopravy

Zhotoviteľom stavby je Združenie Kňažia. Tvorí ho Doprastav, Metrostav a ZEDA B. Bystrica. Zmluva podpísaná medzi SSC a združením nadobudla účinnosť 16. apríla. Podľa nej by si zhotoviteľ mal prebrať stavenisko do 30 dní. Koniec prác je naplánovaný o 240 dní, v januári 2016.

V súvislosti s týmto projektom sa na dolnokubínskej radnici uskutočnili dve pracovné stretnutia k prerokovaniu zmeny organizácie dopravy. Investor chcel počas opravy mostov cestu úplne uzavrieť. Dopravu požadoval odkloniť cez mesto. V tom prípade by cez kruhovú križovatku pri pošte prechádzali všetky autá.

Ku vozidlám od Kraľovian by sa pridali aj autá smerujúce od Trstenej cez Kňažiu popri hlavnej autobusovej a vlakovej stanici. Od Ružomberku by znepríjemnili život obyvateľom Matúškovej a Radlinského ulice. Z tohto smeru sa už teraz tvorí dlhá kolóna. Vysoké kamióny by neprešli popod železničný most, preto by museli prechádzať cez železničné priecestie popri Tescu.

„Kamióny by zničili kruhovú križovatku pri pošte za týždeň,“ povedal Maroš Pápež.

„Na základe požiadavky mesta investor ustúpil od svojho pôvodného zámeru uzavrieť počas opravy mostových telies úplne na určitý čas premávku na ceste I/59 a viesť obchádzkovú trasu po komunikáciách mesta,“ povedal vedúci kancelárie primátora Vladimír Adamec. „Cesta by mala byť opravovaná po etapách vždy v časti profilu. Napriek tomu sa dá predpokladať dopad na plynulosť premávky v meste.“

Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Orava, sa obáva zmien v doprave. „Budú tam semafory, pred ktorými sa určite utvoria dlhé rady. Niektorí vodiči budú chcieť ušetriť čas jazdou cez mesto.“

Je takmer isté, že Dolný Kubín čaká horúce leto.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 325
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 347
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 969
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 355
  5. Vizuálny smog je problém 3 015
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 858
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 785
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 556
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 477
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 265

Hlavné správy z MY Orava

Výročné jarmoky mohli robiť štyrikrát do roka

Presne pred dvesto rokmi sa z dedinky Bobrov stalo mesto. Štatút, výsady a ochranu dostalo od samotného cisára. Udržalo si ich viac ako sto rokov.

Brezovica si užíva skvelý štart do sezóny. Ďalší súper si odniesol štvorku

Bez straty bodu pokračujú po 2. kole už iba tri tímy.

Zvuk zubárskej vŕtačky už pomaly patrí do archívu

Trendy neobchádzajú ani stomatológiu. Naopak. Dnes sa kvalitná zubná ambulancia bez nich nezaobíde, ak chce spĺňať potreby a nároky pacientov.

Jasenovčania využijú staré školské lavice

Začína rekonštrukcia školy, v ktorej sa najskôr učil a neskôr aj vyučoval deti Martin Kukučín.

Starí valasi košele impregnovali v ovčom loji a prali v popole

Bezmála stotisíc eur dalo Múzeum oravskej dediny do rekonštrukcie piatich remeselných objektov. Vďaka peniazom z eurofondov v nich môžu zamestnanci skanzenu ukazovať, ako žili a čo robili ľudia v minulosti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?