Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

Súkromník už z Oravy do Bratislavy nejazdí, pre dotované vlaky

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy už nepremáva, pre dotované vlaky. Starostovia sa obávajú, aby ju nenasledoval aj verejný dopravca.

Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili.(Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy od marca nepremáva, pre dotované vlaky. Hornooravskí starostovia sa obávajú, aby ju nenasledovali aj spoje verejného dopravcu.

ZUBEREC/NIŽNÁ. V pracovných dňoch a v nedeľu prepravovala zuberecká firma V-Trans cestujúcich zo Zuberca cez Oravice a Trstenú do Bratislavy. Mimo Oravu stála v Žiline, Trnave a v Bratislave. Od marca pravidelná linka nepremáva. Dôvodom sú dotované vlaky.

„Písali sme prezidentovi, ministrovi dopravy aj podpredsedníčke parlamentu,“ hovorí Margita Vrláková. „Odpísal jedine prezident, že o diskriminácii vie, ale na to, aby nám pomohol, nemá dostatočné právomoci.“

Verili, že bude lepšie

Štefan Vrlák celý život pracuje ako vodič. Podniká od roku 2004, so synom. „Začínali sme s dvomi Karosami,“ hovorí jeho manželka Margita. „Keď vyšiel zákon, že autobusy staršie ako 16 rokov nemôžu premávať v pravidelnej autobusovej doprave, museli sme si na lízing kúpiť nový, ak sme chceli ďalej podnikať. Mýto či daň z motorových vozidiel sú riadne pálky. Verili sme, že keď splatíme autobus, bude to lepšie.“

Trochu aj bolo, do novembra 2014, kým nezačali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi zadarmo. „Keď ste chceli pomôcť, prečo aj cestovanie autobusmi nemajú študenti a dôchodcovia zadarmo?“ pýta sa Margita kompetentných. „Len preto, že železnice sú štátne? Jedným pomáhate a druhých idete potopiť. Hoci sme od nikoho nedostali ani cent, poskytovali sme zľavy študentom aj dôchodcom nad sedemdesiat rokov.“

Štát nás likviduje

Už v decembri firma zaznamenala 30-percentný pokles tržieb. Po ešte slabšom začiatku roka sa rozhodla od marca linku stopnúť, zatiaľ do septembra. „Zľavnené cestovanie vlakom aj pre pracujúcich nás celkom dorazilo. Ľudia nám stále volajú, aby si objednali miestenky. Až mi je do plaču, keď im vysvetľujem, že sme museli skončiť vďaka reformám. Hovoria, že je to škoda. Keby pre nás platili rovnaké podmienky ako pre železnice, mohli by sme ju obnoviť.“

Vrlákovci majú sedem detí. „Aj naše študovali v Bratislave. Keď chceli mať peniaze, zarobili si ich. Všetky pracujú na Slovensku, jedno ešte študuje. Celý život poctivo pracujeme, no z tejto situácie východisko nevidíme. Môj muž má 59 rokov. Kto ho teraz zamestná? Kto splatí naše pôžičky? Od štátu sme nežiadali žiadnu pomoc, chceli sme iba poctivo pracovať. A výsledok? Štát nás pomaly, ale isto likviduje, a ešte sa chváli, ako dobre robí.“

Nesystémové riešenie

Dotovanie železničnej dopravy kritizuje aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Zvýhodniť časť obyvateľstva v jednej republike považujem za nesystémové riešenie,“ hovorí predseda združenia Ján Banovčan. „Dalo sa to riešiť iným spôsobom, napríklad zvýšením dôchodkov alebo rodinných prídavkov na študentov. Navyše, aj za prácou dochádzajúci zamestnaní ľudia, ktorí nebývajú v blízkosti železnice, musia platiť normálne cestovné, čím sú tiež znevýhodnení.“

Starostovia sa obávajú, že pokles cestujúcich povedie k zrušeniu spojov. „Chcem nadniesť túto problematiku na Rade ZMOSu,“ povedal Banovčan. „Aby to bolo spravodlivé, náklady na cestovanie minimálne po najbližšiu železničnú stanicu by mohla pokryť dotácia pre autobusových prepravcov.“

Čakajú na čísla

„Bezplatné a zľavnené vlakové lístky ovplyvňujú najmä spoje súbežné s vlakmi, a to najmä tam, kde sú stanice blízko seba,“ povedal na aprílovom rokovaní ZMOHO Ján Lenčucha, vedúci dopravy trstenskej prevádzky SAD Liorbus. „Dopad majú aj na linky, kde sme to nepredpokladali, napríklad z Nižnej do Zábiedova. Ľudia, ktorí ňou cestovali do Tvrdošína, dnes uprednostnia vlak.“

Župa pre tento rok zvýšila rozpočet zmluvným dopravcom o osem percent. Či to bude stačiť na vykrytie strát spôsobených dotovanou vlakovou dopravou, zatiaľ nevedno. „Budeme to vedieť vyčísliť až po zhodnotení prvého štvrťroka,“ povedal Igor Janckulík z komisie dopravy pri krajskom zastupiteľstve.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 482
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 098
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 14 061
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 824
  5. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 9 538
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 485
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 5 810
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 072
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 714

Hlavné správy z MY Orava

Uhynutého psa za domom len tak zakopať nemôžete

Živočíšny odpad musí skončiť v kafilérii. Nielen uhynuté hospodárske zvieratá či zvyšky z domácich zabíjačiek, ale aj domáci miláčikovia.

Deti si vyskúšali záchranu života a išlo im to fajn

Štvrtáci z lieseckej základnej školy uspeli s projektom, vďaka ktorému sa od odborníkov dozvedeli viac o prvej pomoci.

Brána do play off sa zatvára

Hokejisti Dolného Kubína pokazili poslednú tretinu.

Miroslav Šatan: Andrej si zaslúži ďalšiu šancu

Craig Ramsay nominoval na Švajčiarsky pohár.

Piate hracie kolo sa muselo páčiť

Starekovci stále nestratili ani bod. Tuniakové rožky ich však poriadne potrápili.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sneženie komplikuje dopravnú situáciu na Kysuciach

Kolóny hlásia najmä na tradične problémovom úseku Čadca - Svrčinovec.

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Vybrali SME

Už ste čítali?