Piatok, 20. apríl, 2018 | Meniny má Marcel
Pridajte si svoje mesto

Súkromník už z Oravy do Bratislavy nejazdí, pre dotované vlaky

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy už nepremáva, pre dotované vlaky. Starostovia sa obávajú, aby ju nenasledoval aj verejný dopravca.

Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili.(Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy od marca nepremáva, pre dotované vlaky. Hornooravskí starostovia sa obávajú, aby ju nenasledovali aj spoje verejného dopravcu.

ZUBEREC/NIŽNÁ. V pracovných dňoch a v nedeľu prepravovala zuberecká firma V-Trans cestujúcich zo Zuberca cez Oravice a Trstenú do Bratislavy. Mimo Oravu stála v Žiline, Trnave a v Bratislave. Od marca pravidelná linka nepremáva. Dôvodom sú dotované vlaky.

„Písali sme prezidentovi, ministrovi dopravy aj podpredsedníčke parlamentu,“ hovorí Margita Vrláková. „Odpísal jedine prezident, že o diskriminácii vie, ale na to, aby nám pomohol, nemá dostatočné právomoci.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Verili, že bude lepšie

Štefan Vrlák celý život pracuje ako vodič. Podniká od roku 2004, so synom. „Začínali sme s dvomi Karosami,“ hovorí jeho manželka Margita. „Keď vyšiel zákon, že autobusy staršie ako 16 rokov nemôžu premávať v pravidelnej autobusovej doprave, museli sme si na lízing kúpiť nový, ak sme chceli ďalej podnikať. Mýto či daň z motorových vozidiel sú riadne pálky. Verili sme, že keď splatíme autobus, bude to lepšie.“

Trochu aj bolo, do novembra 2014, kým nezačali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi zadarmo. „Keď ste chceli pomôcť, prečo aj cestovanie autobusmi nemajú študenti a dôchodcovia zadarmo?“ pýta sa Margita kompetentných. „Len preto, že železnice sú štátne? Jedným pomáhate a druhých idete potopiť. Hoci sme od nikoho nedostali ani cent, poskytovali sme zľavy študentom aj dôchodcom nad sedemdesiat rokov.“

Štát nás likviduje

Už v decembri firma zaznamenala 30-percentný pokles tržieb. Po ešte slabšom začiatku roka sa rozhodla od marca linku stopnúť, zatiaľ do septembra. „Zľavnené cestovanie vlakom aj pre pracujúcich nás celkom dorazilo. Ľudia nám stále volajú, aby si objednali miestenky. Až mi je do plaču, keď im vysvetľujem, že sme museli skončiť vďaka reformám. Hovoria, že je to škoda. Keby pre nás platili rovnaké podmienky ako pre železnice, mohli by sme ju obnoviť.“

Vrlákovci majú sedem detí. „Aj naše študovali v Bratislave. Keď chceli mať peniaze, zarobili si ich. Všetky pracujú na Slovensku, jedno ešte študuje. Celý život poctivo pracujeme, no z tejto situácie východisko nevidíme. Môj muž má 59 rokov. Kto ho teraz zamestná? Kto splatí naše pôžičky? Od štátu sme nežiadali žiadnu pomoc, chceli sme iba poctivo pracovať. A výsledok? Štát nás pomaly, ale isto likviduje, a ešte sa chváli, ako dobre robí.“

Nesystémové riešenie

Dotovanie železničnej dopravy kritizuje aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Zvýhodniť časť obyvateľstva v jednej republike považujem za nesystémové riešenie,“ hovorí predseda združenia Ján Banovčan. „Dalo sa to riešiť iným spôsobom, napríklad zvýšením dôchodkov alebo rodinných prídavkov na študentov. Navyše, aj za prácou dochádzajúci zamestnaní ľudia, ktorí nebývajú v blízkosti železnice, musia platiť normálne cestovné, čím sú tiež znevýhodnení.“

Starostovia sa obávajú, že pokles cestujúcich povedie k zrušeniu spojov. „Chcem nadniesť túto problematiku na Rade ZMOSu,“ povedal Banovčan. „Aby to bolo spravodlivé, náklady na cestovanie minimálne po najbližšiu železničnú stanicu by mohla pokryť dotácia pre autobusových prepravcov.“

Čakajú na čísla

„Bezplatné a zľavnené vlakové lístky ovplyvňujú najmä spoje súbežné s vlakmi, a to najmä tam, kde sú stanice blízko seba,“ povedal na aprílovom rokovaní ZMOHO Ján Lenčucha, vedúci dopravy trstenskej prevádzky SAD Liorbus. „Dopad majú aj na linky, kde sme to nepredpokladali, napríklad z Nižnej do Zábiedova. Ľudia, ktorí ňou cestovali do Tvrdošína, dnes uprednostnia vlak.“

Župa pre tento rok zvýšila rozpočet zmluvným dopravcom o osem percent. Či to bude stačiť na vykrytie strát spôsobených dotovanou vlakovou dopravou, zatiaľ nevedno. „Budeme to vedieť vyčísliť až po zhodnotení prvého štvrťroka,“ povedal Igor Janckulík z komisie dopravy pri krajskom zastupiteľstve.


  1. Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch 3 317
  2. Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil 391
  3. Smetiaky miznú, odpadky sú všade naokolo 370
  4. Trápenie vodičov jazdiacich cez Oravskú Lesnú sa skončilo 355
  5. Viac ako šesť mesiacov čakali na víťazstvo Foto 308
  6. Prvé jarné kolo postavilo proti sebe dva najlepšie tímy Foto 303
  7. Za bryndzové halušky ponúkla Morava Orave košt vína 280
  8. Boli sme tam, kde spadla hora. Takto to tam vyzerá Foto 250
  9. Hlasujte za športovca mesiaca marec Foto 230
  10. Oravský maratónec zabehol v Bratislave úžasný výsledok 199

Najčítanejšie správy

Orava

Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch

V obnovu kedysi slávnych kúpeľov už Oravskopolhorčania neveria. Snažia sa však urobiť všetko pre to, aby ich pripomínali a napodobňovali, aj keď v zmenšenej podobe. Najnovšie vymysleli inhalatórium so slanou vodou.

Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil

Pekné počasie vylákalo na cesty vodičov motocyklov aj cyklistov. Niektorí po dopravnej nehode skončili v nemocnici.

Smetiaky miznú, odpadky sú všade naokolo

Neporiadok okolo ciest cestári nestíhajú odstraňovať. Nemajú dostatok ľudí. O pomoc prosia obce.

Trápenie vodičov jazdiacich cez Oravskú Lesnú sa skončilo

Cesta má konečne nový povrch. Úsek cez dedinu dlhý približne 4,5 kilometra je už vyasfaltovaný, pokračovať budú dokončovacie práce.

Viac ako šesť mesiacov čakali na víťazstvo

Oravské futbalistky predviedli doma skvelý obrat a odlepili sa z dna tabuľky.

Blízke regióny

Turistov aj cyklistov vykázali z Jánskej doliny

Od minulého týždňa majú peší a cyklisti zakázaný vstup do jednej z najnavštevovanejších slovenských dolín. Dôvodom je ťažba kalamitného dreva.

Pri návrhu nových chát v Jasnej sa inšpirovali dedinou Santa Clausa

Nad legendárnou Björnsonkou v Demänovskej doline chcú stavať pätnásť nových chát. Od minulého roka ide už o siedmy zámer rozširovania ubytovacích kapacít.

Parkovanie pri Gaderskej doline nebude zadarmo

Výnos z parkovania použije obec i na rekonštrukciu ciest a chodníkov.

Ďalšia modernizácia železničnej trate z Krásna nad Kysucou je v nedohľadne

S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR sa malo začať ešte v roku 2016. Práce však nezačali. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že je problém s financiami.

Záchody v podchode si na lepší stav ešte počkajú

Radnica sa zameria na účel využitia kritizovaného objektu, s návrhmi riešenia prídu architekti.

Všetky správy

Miloš Zeman by do vlády posadil Fica s Dankom aj s Kotlebom

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach sa postupne vytratí. Ale nádej zostane.

Gašpar premiérom

Nemusíte hľadať, máte ho tam, zachráňte nás pred prevratom a neistotou.

Vstupenky na Sagana neboli lacné. Už sa rozchytali

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat. Chce, aby sa jeho priaznivci spojili.

Kováčik: Toto nie sú moje posledné dni

Šéf špeciálnej prokuratúry cíti okrem kritiky aj podporu ľudí. Slová o predčasnom odchode vraj stále platia.

Fico sa vracia. Vyzerá ako Sulík

Keď príde na Maďarsko, Poľsko, mimovládky či Rusko, Sulík hovorí ako Fico.