Súkromník už z Oravy do Bratislavy nejazdí, pre dotované vlaky

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy už nepremáva, pre dotované vlaky. Starostovia sa obávajú, aby ju nenasledoval aj verejný dopravca.

Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili.Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy od marca nepremáva, pre dotované vlaky. Hornooravskí starostovia sa obávajú, aby ju nenasledovali aj spoje verejného dopravcu.

ZUBEREC/NIŽNÁ. V pracovných dňoch a v nedeľu prepravovala zuberecká firma V-Trans cestujúcich zo Zuberca cez Oravice a Trstenú do Bratislavy. Mimo Oravu stála v Žiline, Trnave a v Bratislave. Od marca pravidelná linka nepremáva. Dôvodom sú dotované vlaky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Písali sme prezidentovi, ministrovi dopravy aj podpredsedníčke parlamentu,“ hovorí Margita Vrláková. „Odpísal jedine prezident, že o diskriminácii vie, ale na to, aby nám pomohol, nemá dostatočné právomoci.“

SkryťVypnúť reklamu

Verili, že bude lepšie

Štefan Vrlák celý život pracuje ako vodič. Podniká od roku 2004, so synom. „Začínali sme s dvomi Karosami,“ hovorí jeho manželka Margita. „Keď vyšiel zákon, že autobusy staršie ako 16 rokov nemôžu premávať v pravidelnej autobusovej doprave, museli sme si na lízing kúpiť nový, ak sme chceli ďalej podnikať. Mýto či daň z motorových vozidiel sú riadne pálky. Verili sme, že keď splatíme autobus, bude to lepšie.“

Trochu aj bolo, do novembra 2014, kým nezačali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi zadarmo. „Keď ste chceli pomôcť, prečo aj cestovanie autobusmi nemajú študenti a dôchodcovia zadarmo?“ pýta sa Margita kompetentných. „Len preto, že železnice sú štátne? Jedným pomáhate a druhých idete potopiť. Hoci sme od nikoho nedostali ani cent, poskytovali sme zľavy študentom aj dôchodcom nad sedemdesiat rokov.“

SkryťVypnúť reklamu

Štát nás likviduje

Už v decembri firma zaznamenala 30-percentný pokles tržieb. Po ešte slabšom začiatku roka sa rozhodla od marca linku stopnúť, zatiaľ do septembra. „Zľavnené cestovanie vlakom aj pre pracujúcich nás celkom dorazilo. Ľudia nám stále volajú, aby si objednali miestenky. Až mi je do plaču, keď im vysvetľujem, že sme museli skončiť vďaka reformám. Hovoria, že je to škoda. Keby pre nás platili rovnaké podmienky ako pre železnice, mohli by sme ju obnoviť.“

Vrlákovci majú sedem detí. „Aj naše študovali v Bratislave. Keď chceli mať peniaze, zarobili si ich. Všetky pracujú na Slovensku, jedno ešte študuje. Celý život poctivo pracujeme, no z tejto situácie východisko nevidíme. Môj muž má 59 rokov. Kto ho teraz zamestná? Kto splatí naše pôžičky? Od štátu sme nežiadali žiadnu pomoc, chceli sme iba poctivo pracovať. A výsledok? Štát nás pomaly, ale isto likviduje, a ešte sa chváli, ako dobre robí.“

SkryťVypnúť reklamu

Nesystémové riešenie

Dotovanie železničnej dopravy kritizuje aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Zvýhodniť časť obyvateľstva v jednej republike považujem za nesystémové riešenie,“ hovorí predseda združenia Ján Banovčan. „Dalo sa to riešiť iným spôsobom, napríklad zvýšením dôchodkov alebo rodinných prídavkov na študentov. Navyše, aj za prácou dochádzajúci zamestnaní ľudia, ktorí nebývajú v blízkosti železnice, musia platiť normálne cestovné, čím sú tiež znevýhodnení.“

Starostovia sa obávajú, že pokles cestujúcich povedie k zrušeniu spojov. „Chcem nadniesť túto problematiku na Rade ZMOSu,“ povedal Banovčan. „Aby to bolo spravodlivé, náklady na cestovanie minimálne po najbližšiu železničnú stanicu by mohla pokryť dotácia pre autobusových prepravcov.“

Čakajú na čísla

„Bezplatné a zľavnené vlakové lístky ovplyvňujú najmä spoje súbežné s vlakmi, a to najmä tam, kde sú stanice blízko seba,“ povedal na aprílovom rokovaní ZMOHO Ján Lenčucha, vedúci dopravy trstenskej prevádzky SAD Liorbus. „Dopad majú aj na linky, kde sme to nepredpokladali, napríklad z Nižnej do Zábiedova. Ľudia, ktorí ňou cestovali do Tvrdošína, dnes uprednostnia vlak.“

Župa pre tento rok zvýšila rozpočet zmluvným dopravcom o osem percent. Či to bude stačiť na vykrytie strát spôsobených dotovanou vlakovou dopravou, zatiaľ nevedno. „Budeme to vedieť vyčísliť až po zhodnotení prvého štvrťroka,“ povedal Igor Janckulík z komisie dopravy pri krajskom zastupiteľstve.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 971
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 554
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 813
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 386
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 080
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 695
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 488
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 203
  1. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  2. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  3. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  4. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  5. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  6. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  7. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  8. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 19 712
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 579
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 922
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 678
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 159
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 138
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 316
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 153
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  2. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  3. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  4. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  5. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  6. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  7. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  8. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 19 712
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 579
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 922
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 678
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 159
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 138
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 316
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 153
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu