Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Súkromník už z Oravy do Bratislavy nejazdí, pre dotované vlaky

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy už nepremáva, pre dotované vlaky. Starostovia sa obávajú, aby ju nenasledoval aj verejný dopravca.

Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili.Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy od marca nepremáva, pre dotované vlaky. Hornooravskí starostovia sa obávajú, aby ju nenasledovali aj spoje verejného dopravcu.

ZUBEREC/NIŽNÁ. V pracovných dňoch a v nedeľu prepravovala zuberecká firma V-Trans cestujúcich zo Zuberca cez Oravice a Trstenú do Bratislavy. Mimo Oravu stála v Žiline, Trnave a v Bratislave. Od marca pravidelná linka nepremáva. Dôvodom sú dotované vlaky.

„Písali sme prezidentovi, ministrovi dopravy aj podpredsedníčke parlamentu,“ hovorí Margita Vrláková. „Odpísal jedine prezident, že o diskriminácii vie, ale na to, aby nám pomohol, nemá dostatočné právomoci.“

Skryť Vypnúť reklamu

Verili, že bude lepšie

Štefan Vrlák celý život pracuje ako vodič. Podniká od roku 2004, so synom. „Začínali sme s dvomi Karosami,“ hovorí jeho manželka Margita. „Keď vyšiel zákon, že autobusy staršie ako 16 rokov nemôžu premávať v pravidelnej autobusovej doprave, museli sme si na lízing kúpiť nový, ak sme chceli ďalej podnikať. Mýto či daň z motorových vozidiel sú riadne pálky. Verili sme, že keď splatíme autobus, bude to lepšie.“

Trochu aj bolo, do novembra 2014, kým nezačali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi zadarmo. „Keď ste chceli pomôcť, prečo aj cestovanie autobusmi nemajú študenti a dôchodcovia zadarmo?“ pýta sa Margita kompetentných. „Len preto, že železnice sú štátne? Jedným pomáhate a druhých idete potopiť. Hoci sme od nikoho nedostali ani cent, poskytovali sme zľavy študentom aj dôchodcom nad sedemdesiat rokov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Štát nás likviduje

Už v decembri firma zaznamenala 30-percentný pokles tržieb. Po ešte slabšom začiatku roka sa rozhodla od marca linku stopnúť, zatiaľ do septembra. „Zľavnené cestovanie vlakom aj pre pracujúcich nás celkom dorazilo. Ľudia nám stále volajú, aby si objednali miestenky. Až mi je do plaču, keď im vysvetľujem, že sme museli skončiť vďaka reformám. Hovoria, že je to škoda. Keby pre nás platili rovnaké podmienky ako pre železnice, mohli by sme ju obnoviť.“

Vrlákovci majú sedem detí. „Aj naše študovali v Bratislave. Keď chceli mať peniaze, zarobili si ich. Všetky pracujú na Slovensku, jedno ešte študuje. Celý život poctivo pracujeme, no z tejto situácie východisko nevidíme. Môj muž má 59 rokov. Kto ho teraz zamestná? Kto splatí naše pôžičky? Od štátu sme nežiadali žiadnu pomoc, chceli sme iba poctivo pracovať. A výsledok? Štát nás pomaly, ale isto likviduje, a ešte sa chváli, ako dobre robí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nesystémové riešenie

Dotovanie železničnej dopravy kritizuje aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Zvýhodniť časť obyvateľstva v jednej republike považujem za nesystémové riešenie,“ hovorí predseda združenia Ján Banovčan. „Dalo sa to riešiť iným spôsobom, napríklad zvýšením dôchodkov alebo rodinných prídavkov na študentov. Navyše, aj za prácou dochádzajúci zamestnaní ľudia, ktorí nebývajú v blízkosti železnice, musia platiť normálne cestovné, čím sú tiež znevýhodnení.“

Starostovia sa obávajú, že pokles cestujúcich povedie k zrušeniu spojov. „Chcem nadniesť túto problematiku na Rade ZMOSu,“ povedal Banovčan. „Aby to bolo spravodlivé, náklady na cestovanie minimálne po najbližšiu železničnú stanicu by mohla pokryť dotácia pre autobusových prepravcov.“

Čakajú na čísla

„Bezplatné a zľavnené vlakové lístky ovplyvňujú najmä spoje súbežné s vlakmi, a to najmä tam, kde sú stanice blízko seba,“ povedal na aprílovom rokovaní ZMOHO Ján Lenčucha, vedúci dopravy trstenskej prevádzky SAD Liorbus. „Dopad majú aj na linky, kde sme to nepredpokladali, napríklad z Nižnej do Zábiedova. Ľudia, ktorí ňou cestovali do Tvrdošína, dnes uprednostnia vlak.“

Župa pre tento rok zvýšila rozpočet zmluvným dopravcom o osem percent. Či to bude stačiť na vykrytie strát spôsobených dotovanou vlakovou dopravou, zatiaľ nevedno. „Budeme to vedieť vyčísliť až po zhodnotení prvého štvrťroka,“ povedal Igor Janckulík z komisie dopravy pri krajskom zastupiteľstve.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 281
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 723
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 687
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 105
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 902
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 227
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 861
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 653
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 549
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Komjatnou auto už neprešlo.

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

26m
V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné. Inšpekcia životného prostredia tvrdí, že nesprávnym skladovaním a uložením sa z neho stal nebezpečný odpad.

10 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

21 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?