Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Tunely môžu výstavbu cesty na Orave oddialiť o desaťročia

Stále nie je rozhodnuté, kadiaľ povedie obchvat Dolného Kubína.

Tunelový variant je znázornený modrou farbou.Tunelový variant je znázornený modrou farbou. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

DOLNÝ KUBÍN. Z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) vyšiel pri rýchlostnej ceste R3 cez dolnooravské okresné mesto a napojenie na diaľnicu vo Švošove víťazne variant s dvomi tunelni s celkovou dĺžkou viac ako 4,5 kilometra. Ale rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), kde bude stavať, ovplyvňuje veľa faktorov.

EIA je tri roky hotová

„Záverečné stanoviská z procesu EIA vydané do konca minulého roku sú pre povoľujúci orgán nezáväzné,“ povedal Marián Smoleň, vedúci odboru výstavby a životného prostredia mestského úradu. „Ak bude celý proces EIA prebiehať v zmysle novelizovaného zákona platného od 1. januára, záverečné stanovisko je už pre ďalšie povoľovacie konanie záväzné.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dolný Kubín má v tomto smere určitú nevýhodu. Záverečné stanovisko EIA týkajúce sa rýchlostnej cesty R3 na území mesta vydali v marci 2012. Odvtedy sa doprava v centre mesta neustále zhoršuje. Podľa štúdie predloženej pri verejnom hovore v roku 2011 by z Kraľovian do Párnice malo v roku 2015 denne prejsť viac ako sedemtisíc automobilov. Tam sa k nim pridá približne rovnaký počet a číslo sa zvýši na viac ako 15-tisíc. Takmer všetky autá sa dostanú do centra mesta na kruhovú križovatku pri pošte. Od Ružomberku sa štátnou cestou I/59 do mesta valia ďalšie tisíce áut.

NDS si začiatkom marca tohto roku dala vypracovať dopravný prieskum, ktorý má pomôcť zistiť skutočný stav. Zistenie reálneho počtu automobilov bude súčasťou štúdie realizovateľnosti. Jej cieľom je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy. „Na základe informácii z NDS by štúdia realizovateľnosti mala byť vypracovaná do konca júla tohto roku,“ povedal Marián Smoleň.

Skryť Vypnúť reklamu

Cez most alebo tunely

V rámci územného a stavebného konania týkajúceho sa výstavby nového obchodného centra pri Tescu musel investor získať aj súhlasné stanoviská od NDS. Dôvodom bol súčasný obchvat mesta na ceste I/59. Vozovka ide tesne popri bývalom areáli kasárni, kde by obchodné centrum malo stáť.

V územnom pláne mesta je zakreslená navrhovaná štvorprúdová komunikácia. V súčasnosti sú tam pruhy dva. NDS nakoniec vydala stanoviská, ktoré umožnili povoliť výstavbu obchodného centra, ale trvalo jej to dlhšiu dobu, čím ju oddialila.

Niektorí Dolnokubínčania majú pochybnosti, či zdržanie povolenia nenaznačuje, že variant obchvatu mesta využívajúci súčasnú cestu je stále v hre. NDS by postavila len most popri Matúškovej ulici smerom do polí poza Jasenovský potok tak, ako je to v územnom pláne. Približne rovnako mal viesť červený variant, len s tým rozdielom, že počítal s novou cestou ponad sídlisko Brezovec.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nesúhlasíme s týmito možnosťami,“ povedal Monika Baková, ktorá sa spolu s ďalšími Dolnokubínčanmi postavila proti už v roku 2011. „Pre mesto aj ľudí je najvhodnejší modrý tunelový variant.“

Kysuce majú prednosť

V neprospech tunelov však hrá finančná náročnosť a informácia, podľa ktorej sa na R3 nedajú využiť eurofondy. Potvrdil to Michal Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. „Ministerstvo aktuálne hľadá dodatočné zdroje, ako zabezpečiť výstavbu na úsekoch, ktoré nie je možné financovať z eurofondov.“

Jeho slová nikoho nepotešili. Vláda chce v prvom rade dostavať diaľnicu D1. Prioritou je aj D4, čo je obchvat Bratislavy a D3 na Kysuciach. Práve kysucká diaľnica do Poľska môže prehovoriť do výstavby R3 nielen v Dolnom Kubíne, ale na celej Orave. Určená je pre tranzitnú dopravu z juhu na sever a môže odľahčiť oravské cesty.

Ak by sa tak stalo, NDS môže zvažovať nutnosť a výhodnosť dobudovať rýchlostnú cestu R3. Veď len tunelový variant obchvatu Kubína potrebuje takmer miliardu eur. Podľa plánu by sa mal začať stavať v roku 2020. Predstavitelia NDS upozornili, že tunely by termín mohli posunúť aj o 20 až 30 rokov. A to sa dostávame už do roku 2050.

Monika Baková je skeptická. „Neverím, že sa tunelov dožijem nielen ja, ale takýmto tempom sa ich nedočká ani mladšia generácia.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 285
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 598
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 701
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 695
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 804
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 048
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 250
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 424
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami.

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Chceme, aby mali mladí futbalisti pamiatku

Po skvelých odozvách z minulých rokov sme sa opäť rozhodli spustiť obľúbenú rubriku Predstavujeme futbalové nádeje.

Ukážka z minulých rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Už ste čítali?