Streda, 16. január, 2019 | Meniny má Kristína

Tunely môžu výstavbu cesty na Orave oddialiť o desaťročia

Stále nie je rozhodnuté, kadiaľ povedie obchvat Dolného Kubína.

Tunelový variant je znázornený modrou farbou.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

DOLNÝ KUBÍN. Z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) vyšiel pri rýchlostnej ceste R3 cez dolnooravské okresné mesto a napojenie na diaľnicu vo Švošove víťazne variant s dvomi tunelni s celkovou dĺžkou viac ako 4,5 kilometra. Ale rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), kde bude stavať, ovplyvňuje veľa faktorov.

EIA je tri roky hotová

„Záverečné stanoviská z procesu EIA vydané do konca minulého roku sú pre povoľujúci orgán nezáväzné,“ povedal Marián Smoleň, vedúci odboru výstavby a životného prostredia mestského úradu. „Ak bude celý proces EIA prebiehať v zmysle novelizovaného zákona platného od 1. januára, záverečné stanovisko je už pre ďalšie povoľovacie konanie záväzné.“

Dolný Kubín má v tomto smere určitú nevýhodu. Záverečné stanovisko EIA týkajúce sa rýchlostnej cesty R3 na území mesta vydali v marci 2012. Odvtedy sa doprava v centre mesta neustále zhoršuje. Podľa štúdie predloženej pri verejnom hovore v roku 2011 by z Kraľovian do Párnice malo v roku 2015 denne prejsť viac ako sedemtisíc automobilov. Tam sa k nim pridá približne rovnaký počet a číslo sa zvýši na viac ako 15-tisíc. Takmer všetky autá sa dostanú do centra mesta na kruhovú križovatku pri pošte. Od Ružomberku sa štátnou cestou I/59 do mesta valia ďalšie tisíce áut.

NDS si začiatkom marca tohto roku dala vypracovať dopravný prieskum, ktorý má pomôcť zistiť skutočný stav. Zistenie reálneho počtu automobilov bude súčasťou štúdie realizovateľnosti. Jej cieľom je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy. „Na základe informácii z NDS by štúdia realizovateľnosti mala byť vypracovaná do konca júla tohto roku,“ povedal Marián Smoleň.

Cez most alebo tunely

V rámci územného a stavebného konania týkajúceho sa výstavby nového obchodného centra pri Tescu musel investor získať aj súhlasné stanoviská od NDS. Dôvodom bol súčasný obchvat mesta na ceste I/59. Vozovka ide tesne popri bývalom areáli kasárni, kde by obchodné centrum malo stáť.

V územnom pláne mesta je zakreslená navrhovaná štvorprúdová komunikácia. V súčasnosti sú tam pruhy dva. NDS nakoniec vydala stanoviská, ktoré umožnili povoliť výstavbu obchodného centra, ale trvalo jej to dlhšiu dobu, čím ju oddialila.

Niektorí Dolnokubínčania majú pochybnosti, či zdržanie povolenia nenaznačuje, že variant obchvatu mesta využívajúci súčasnú cestu je stále v hre. NDS by postavila len most popri Matúškovej ulici smerom do polí poza Jasenovský potok tak, ako je to v územnom pláne. Približne rovnako mal viesť červený variant, len s tým rozdielom, že počítal s novou cestou ponad sídlisko Brezovec.

„Nesúhlasíme s týmito možnosťami,“ povedal Monika Baková, ktorá sa spolu s ďalšími Dolnokubínčanmi postavila proti už v roku 2011. „Pre mesto aj ľudí je najvhodnejší modrý tunelový variant.“

Kysuce majú prednosť

V neprospech tunelov však hrá finančná náročnosť a informácia, podľa ktorej sa na R3 nedajú využiť eurofondy. Potvrdil to Michal Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. „Ministerstvo aktuálne hľadá dodatočné zdroje, ako zabezpečiť výstavbu na úsekoch, ktoré nie je možné financovať z eurofondov.“

Jeho slová nikoho nepotešili. Vláda chce v prvom rade dostavať diaľnicu D1. Prioritou je aj D4, čo je obchvat Bratislavy a D3 na Kysuciach. Práve kysucká diaľnica do Poľska môže prehovoriť do výstavby R3 nielen v Dolnom Kubíne, ale na celej Orave. Určená je pre tranzitnú dopravu z juhu na sever a môže odľahčiť oravské cesty.

Ak by sa tak stalo, NDS môže zvažovať nutnosť a výhodnosť dobudovať rýchlostnú cestu R3. Veď len tunelový variant obchvatu Kubína potrebuje takmer miliardu eur. Podľa plánu by sa mal začať stavať v roku 2020. Predstavitelia NDS upozornili, že tunely by termín mohli posunúť aj o 20 až 30 rokov. A to sa dostávame už do roku 2050.

Monika Baková je skeptická. „Neverím, že sa tunelov dožijem nielen ja, ale takýmto tempom sa ich nedočká ani mladšia generácia.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  3. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  7. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  9. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe?
  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Rozhodujú činy!
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Attract international investors for a reasonable price
  9. Comfort of peaceful living
  10. Neverím, že to môžu byť len prázdne slová
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 11 979
  2. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 10 787
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 153
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 796
  5. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 5 980
  6. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 5 215
  7. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 4 567
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 863
  9. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 860
  10. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 2 275

Hlavné správy z MY Orava

V podhradí sa už nebude dymiť z komína

Na obecnom úrade používali na vykurovanie takmer päťdesiatročný kotol na uhlie.

Vojaci pomáhajú na Orave pri odstraňovaní následkov kalamity

V Oravskej Lesnej sa zrútila strecha výrobného závodu, nikto sa nezranil.

Mimoriadna situácia je už v celom Námestovskom okrese

Od dnešného poludnia platí pre husté sneženie a silný vietor v najväčšom oravskom okrese mimoriadna situácia.

S čím sme sa borili a z čoho tešili v roku 2018

Vlaňajší rok sa zapíše do histórie ako ďalší osmičkový rok veľkých zmien. Ľudia vyšli do ulíc, chcú slušné Slovensko. Orava sa k masovým protestom pridala. Pozrite sa, o čom sme písali.

Si nadšenec lyžovania, miluješ hory a dobrodružstvo?

Tak hľadáme práve teba! Staň sa spolu s ďalšími 4 účastníkmi súčasťou slovenského tímu a nastúp v Zell am See proti reprezentantom z Česka, Maďarska, Nemecka a Rakúska v INTERSPORT 5-COUNTRIE'S-CHALLENGE.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Namiesto obedov zadarmo prišlo ich zdražovanie

Obedy na 1. a 2. stupni od januára zdraželi.

Kamión v priekope, tatra v rodinnom dome. Z okolia Žiliny hlásia problémy

Vodiči hlásia z týchto miest zľadovatené cesty.

Keď Žiarsku chatu otvárali, nemala u nás konkurenciu

Stojí už osemdesiat rokov a pred desaťročím sa o vlások vyhla katastrofe. Možno to nebola ani náhoda.

V Martine platí pre sneh mimoriadna situácia na cestách

​​​​​​​Neustále sneženie sa podpísalo pod zlý stav vozoviek v Martine.

Vybrali SME

Už ste čítali?