Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Tunely môžu výstavbu cesty na Orave oddialiť o desaťročia

Stále nie je rozhodnuté, kadiaľ povedie obchvat Dolného Kubína.

Tunelový variant je znázornený modrou farbou.Tunelový variant je znázornený modrou farbou. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

DOLNÝ KUBÍN. Z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) vyšiel pri rýchlostnej ceste R3 cez dolnooravské okresné mesto a napojenie na diaľnicu vo Švošove víťazne variant s dvomi tunelni s celkovou dĺžkou viac ako 4,5 kilometra. Ale rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), kde bude stavať, ovplyvňuje veľa faktorov.

EIA je tri roky hotová

„Záverečné stanoviská z procesu EIA vydané do konca minulého roku sú pre povoľujúci orgán nezáväzné,“ povedal Marián Smoleň, vedúci odboru výstavby a životného prostredia mestského úradu. „Ak bude celý proces EIA prebiehať v zmysle novelizovaného zákona platného od 1. januára, záverečné stanovisko je už pre ďalšie povoľovacie konanie záväzné.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dolný Kubín má v tomto smere určitú nevýhodu. Záverečné stanovisko EIA týkajúce sa rýchlostnej cesty R3 na území mesta vydali v marci 2012. Odvtedy sa doprava v centre mesta neustále zhoršuje. Podľa štúdie predloženej pri verejnom hovore v roku 2011 by z Kraľovian do Párnice malo v roku 2015 denne prejsť viac ako sedemtisíc automobilov. Tam sa k nim pridá približne rovnaký počet a číslo sa zvýši na viac ako 15-tisíc. Takmer všetky autá sa dostanú do centra mesta na kruhovú križovatku pri pošte. Od Ružomberku sa štátnou cestou I/59 do mesta valia ďalšie tisíce áut.

NDS si začiatkom marca tohto roku dala vypracovať dopravný prieskum, ktorý má pomôcť zistiť skutočný stav. Zistenie reálneho počtu automobilov bude súčasťou štúdie realizovateľnosti. Jej cieľom je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy. „Na základe informácii z NDS by štúdia realizovateľnosti mala byť vypracovaná do konca júla tohto roku,“ povedal Marián Smoleň.

Skryť Vypnúť reklamu

Cez most alebo tunely

V rámci územného a stavebného konania týkajúceho sa výstavby nového obchodného centra pri Tescu musel investor získať aj súhlasné stanoviská od NDS. Dôvodom bol súčasný obchvat mesta na ceste I/59. Vozovka ide tesne popri bývalom areáli kasárni, kde by obchodné centrum malo stáť.

V územnom pláne mesta je zakreslená navrhovaná štvorprúdová komunikácia. V súčasnosti sú tam pruhy dva. NDS nakoniec vydala stanoviská, ktoré umožnili povoliť výstavbu obchodného centra, ale trvalo jej to dlhšiu dobu, čím ju oddialila.

Niektorí Dolnokubínčania majú pochybnosti, či zdržanie povolenia nenaznačuje, že variant obchvatu mesta využívajúci súčasnú cestu je stále v hre. NDS by postavila len most popri Matúškovej ulici smerom do polí poza Jasenovský potok tak, ako je to v územnom pláne. Približne rovnako mal viesť červený variant, len s tým rozdielom, že počítal s novou cestou ponad sídlisko Brezovec.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nesúhlasíme s týmito možnosťami,“ povedal Monika Baková, ktorá sa spolu s ďalšími Dolnokubínčanmi postavila proti už v roku 2011. „Pre mesto aj ľudí je najvhodnejší modrý tunelový variant.“

Kysuce majú prednosť

V neprospech tunelov však hrá finančná náročnosť a informácia, podľa ktorej sa na R3 nedajú využiť eurofondy. Potvrdil to Michal Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. „Ministerstvo aktuálne hľadá dodatočné zdroje, ako zabezpečiť výstavbu na úsekoch, ktoré nie je možné financovať z eurofondov.“

Jeho slová nikoho nepotešili. Vláda chce v prvom rade dostavať diaľnicu D1. Prioritou je aj D4, čo je obchvat Bratislavy a D3 na Kysuciach. Práve kysucká diaľnica do Poľska môže prehovoriť do výstavby R3 nielen v Dolnom Kubíne, ale na celej Orave. Určená je pre tranzitnú dopravu z juhu na sever a môže odľahčiť oravské cesty.

Ak by sa tak stalo, NDS môže zvažovať nutnosť a výhodnosť dobudovať rýchlostnú cestu R3. Veď len tunelový variant obchvatu Kubína potrebuje takmer miliardu eur. Podľa plánu by sa mal začať stavať v roku 2020. Predstavitelia NDS upozornili, že tunely by termín mohli posunúť aj o 20 až 30 rokov. A to sa dostávame už do roku 2050.

Monika Baková je skeptická. „Neverím, že sa tunelov dožijem nielen ja, ale takýmto tempom sa ich nedočká ani mladšia generácia.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 008
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 051
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 905
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 314
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 641
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 817
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 756
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 716
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Fotku na internete zverejnil neznámy autor.

Tipnite si, koľko je v meste detských a športových ihrísk

Z úspor vynovili deťom ihriská. V opravách budú pokračovať aj naďalej.

Nové hracie plochy.

Jeden zápas a sezóna je uzavretá

Stolnotenisový ročník 2020/2021 poriadne nezačal a už sa ani nezačne.

Oravský stolnotenisový zväz chce aspoň usporiadať majstrovstvá Oravy.

Zuzana Remeňová napodobnila sestry Fialkové

Tak tomu sa povie husársky kúsok. Prvý štart medzi dospelými a hneď na bodovom mieste.

Juniorka Zuzana Remeňová absolvovala úspešný debut medzi dospelými.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Už ste čítali?