Koľko spojov aktuálne jazdí na trati Kraľovany – Trstená?
Každý deň 18 spojov, dva ďalšie navyše cez pracovné dni, jeden doplnkový v piatok z Kraľovian a dva spoje cez pracovné dni na úseku Kraľovany – Dolný Kubín. V novom cestovnom poriadku od polovice decembra 2014 sme zaviedli nový vlak s odchodom 14.54 h z Kraľovian do Dolného Kubína. Zabezpečuje lepšie prepojenie so Žilinou ako prípoj na REX 759 Budatín.
Stúpla vyťaženosť Oravky po zavedení bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny obyvateľstva?
Áno, najmä na takzvaných školských spojoch. Nárast však nie je zásadný. Ak by bolo potrebné, sme pripravení posilniť kapacitu vybraných spojov.
Aké súpravy u nás jazdia?
Približne 70 až 80 percent spojov zabezpečujú motorové jednotky 813-913 s priemerným vekom sedem rokov. Slangovo sa nazývajú aj bagety. Menšiu časť spojov pokrývame staršími súpravami zloženými z motorového vozňa 811 a prípojného vozňa 011. Priemerný vek motorového vozňa 811 je necelých 17 rokov, priemerný vek prípojného vozňa 011 až takmer 35 rokov. Tieto súpravy plánujeme na Orave nahradiť modernejšími bagetami, ktoré by od jesene mali pokryť všetku prepravu.
Prečo na Orave nemáme najmodernejšie vlaky, na ktorých spolufinancovaní sa podieľa Európska únia?
Spomedzi súprav získaných v dvoch projektoch by sa teoreticky bol dal na Oravu nasadiť jeden – dieselmotorová súprava 861. Ostatné neprichádzali do úvahy, keďže trať nie je elektrifikovaná. O nasadení eurovlakov rozhodujeme podľa počtov cestujúcich a efektivity prevádzky. Na základe týchto kritérií boli nové eurosúpravy 861 nasadené na Ponitrí a v okolí Humenného.
Môžu sa cestujúci tešiť na nejaké novinky, ktoré zlepšia komfort cestovania?
Okrem nasadenia modernejších súprav na všetky spoje nastala od marca jedna zmena cestovného poriadku. Osobné vlaky z Kraľovian (21.16 h) do Dolného Kubína (21.47 h) a z Dolného Kubína zastávka (22.13 h) do Trstenej (23.28 h) sme nahradili jedným vlakom s odchodom z Kraľovian o 21.45 h a príchodom do Trstenej o 23.28 h. Cestujúci z Kraľovian smerom ďalej ako do Dolného Kubína večer nebudú musieť prestupovať a čakať v okresnom meste.
Súčasný skorší osobný vlak slúžil ako prípoj k rýchliku Ružín v smere zo Žiliny, ktorý však mešká pre výlukové práce. Nadväzujúci osobný vlak zas odchádzal už z Dolného Kubína zastávka a čas odchodu mal nastavený podľa potreby ľudí pracujúcich v jej blízkosti. Pravidelný prestupový čas z rýchlika Ružín v Kraľovanoch sa po novom síce predĺži, ale neskorší odchod osobného vlaku pomôže riešiť problém s meškaním rýchlika. Lokálka bude navyše v Kraľovanoch pristavená, takže cestujúci nebudú musieť čakať vonku alebo na stanici ako v súčasnosti pri prestupe v Dolnom Kubíne.