Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Oravku nateraz zrýchli jedine ochrana priecestí

Do zoznamu staníc, ktoré majú spĺňať prijaté štandardy, sa z Oravy dostali Kraľovany a Oravský Podzámok. Do ich modernizácie železnice tento rok plánujú investovať vyše stotisíc eur.

Na Orave je dnes jedenásť nechránených priecestí. Železnice plánujú zabezpečiť zatiaľ dve, v Párnici a v Oravskom Podzámku.Na Orave je dnes jedenásť nechránených priecestí. Železnice plánujú zabezpečiť zatiaľ dve, v Párnici a v Oravskom Podzámku. (Zdroj: LUCIA ŠMIGOVSKÁ)

DOLNÝ KUBÍN. Trať č. 181 z Kraľovian do Trstenej meria 56 kilometrov. Priemerný čas jazdy je 110 minút. Najvyššia rýchlosť Oravky je 50 kilometrov za hodinu. Jedenásť nechránených priecestí je príčinou jej zníženia na 30 km/h. Na dvadsať klesá v šiestich prípadoch pre padanie skál.

Zvýšiť rýchlosť a skrátiť tak jazdnú dobu Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zatiaľ neplánujú.

„Z dôvodu nedostatku financií a vysokých nákladov na rekonštrukciu trate,“ povedal Ľubomír Mitas z generálneho riaditeľstva ŽSR.

Skryť Vypnúť reklamu

Zabezpečia dve priecestia

„Len v úseku Kraľovany – Párnica by sa musela postaviť nová trasa, pravdepodobne tunely, respektíve mosty,“ vysvetľuje zástupca železníc. „Len na ilustráciu, rekonštrukcia jedného priecestia stojí 60- až 80-tisíc eur, podľa dĺžky. Rámcové investičné náklady bez náročných umelých stavieb sa pohybujú od 1,3 do 1,5 milióna eur na kilometer koľaje, v prípade elektrifikácie k nim treba pripočítať ďalších 180- až dvestotisíc eur na kilometer.“

Nateraz jedinou investičnou akciou pre zrýchlenie Oravky je zabezpečenie nechránených priecestí. Aktuálne je v pláne Párnica smerom na Žaškov a Oravský Podzámok medzi železničnou stanicou a zastávkou.

„Priecestné zabezpečovacie zariadenie v Párnici predpokladáme uviesť do prevádzky na budúci rok,“ spresnil Mitas.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmodernizujú dve stanice

Modernizácia železničných staníc prebieha na základe prijatých štandardov, súvisiacich s vybavenosťou staníc, vzhľadom a funkčnosťou budov a zariadení, informovanosťou cestujúcich a bezpečnosťou.

Pre dosiahnutie štandardov vo vybraných 57 staniciach ŽSR tento rok investujú 2,2 milióna eur. Do zoznamu staníc, ktoré ich majú spĺňať, sa z Oravy dostali iba Kraľovany a Oravský Podzámok.

„Vyberali sa samostatné železničné stanice, ktoré sú obsadené prednostom. Zároveň ide o uzlové stanice z pohľadu železničnej dopravy a tiež sú významné z hľadiska frekvencie cestujúcej verejnosti.“

V Kraľovanoch plánujú ŽSR do roku 2019 preinvestovať viac ako tristodvadsaťtisíc eur, z toho 91 300 tento rok – z prevádzkových prostriedkov. Na dosiahnutie štandardov v Oravskom Podzámku chcú v roku 2015 vyčleniť 15-tisíc eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Pribudne informačný systém

Ďalšou investíciou v Kraľovanoch je výstavba informačného systému pre cestujúcu verejnosť.

„Hlasový a vizuálny informačný systém bude pozostávať z vybudovania informačných tabúľ a staničného rozhlasu, s vyhlasovaním cez dodaný program,“ povedal Mitas. „Tento rok má prebehnúť verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie, ktorá určí čiastku potrebnú pre uskutočnenie akcie.“

Na schválený projekt nadviaže verejné obstarávanie na zhotoviteľa systému. Verejnosti by mal začať slúžiť v roku 2017.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 792
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 165
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 856
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 026
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 500
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 965
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 017
  9. Po Slovensku na motorke 5 372
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 959
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Vynovený chodník v Oravskej Porube.

Obec má z toho viacnásobný osoh, bezpečné miesto pre chodcov aj kanalizáciu.


6 h
Oprava cesty si vyžiadala presmerovanie dopravy do jedného jazdného pruhu.

Dnes začali frézovať cestu od Veličnej až do Dolného Kubína, vozidlá môžu jazdiť len v jednom jazdnom pruhu.


10 h
Vítkovice získali trofej tretí raz za sebou. Denisa Ferenčíková (spodný rad celkom vľavo).

České finále ukázalo skvelú reklamu na florbal.


7 h
Istebné (v ružovom) nastúpilo v Oravskom Podzámku.

Liga starých pánov ponúkla susedské derby v Nižnej.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Zrazená osoba utrpela doposiaľ nezistené zranenia.


SITA 15. jún

Podobné prípady sa stali na viacerých miestach Slovenska.


10 h

Osoba na 15 metrov štvorcových už nie je limitom pre prevádzky v zelených a žltých okresoch.


TASR 14. jún

Už ste čítali?