ZÁZRIVÁ. Každoročne sa znižujúci počet narodených detí núti samosprávy pristúpiť k racionalizačným opatreniam v školstve. Aj v Zázrivej.
Detí sa rodí menej
Základná škola v Zázrivej využíva dve budovy. Dlhodobo klesajúci počet žiakov postupne vyprázdňuje jednu z nich. Od roku 2004 sa počet žiakov školy znížil z 384 na súčasných 238.
„Budova pre prvý až štvrtý ročník nie je priestorovo efektívne využívaná,“ hovorí riaditeľ ZŠ Peter Manco. „Každý rok končíme s prevádzkovým dlhom aj napriek takmer nulovým investíciám do rekonštrukcie vnútorných priestorov.“
Starosta Matúš Mních potvrdil, že posledný 40-tisícový dlh škole doplatilo ministerstvo školstva v dohadovacom konaní. „Nik nám nezaistí, že sa tak stane aj o rok. Čo urobíme potom?“
Jedným z riešení, ako využiť uvoľnené priestory školy a ušetriť náklady, je zlúčenie so škôlkou. Návrh rozdelil Zázrivčanov do dvoch táborov.
Argumenty pre spojenie
„Pri zlúčení by sa ušetrilo na vykurovaní budovy materskej školy aj údržbe,“ hovorí riaditeľ Peter Manco. „Úspory by sme dosiali aj znížením počtu kuchárok, upratovačiek, školníka a kuriča.“
Naopak, proti je 15 pedagogických pracovníkov základnej školy. Vo svojom stanovisku uvádzajú, že žiaci školy a škôlky sa budú navzájom vyrušovať, poukazujú na pohyb áut v blízkosti školy, menej slnečného svetla a ďalšie nevýhody. Podľa nich škola nedokáže poskytnúť také vyhovujúce podmienky ako budova a areál MŠ.
Spájanie podporuje bývalý učiteľ Juraj Šutor. Podľa neho je základná škola postavená zo zdravotne vyhovujúcejšieho materiálu ako škôlka. Ku svojmu stanovisku pripojil aj fotografie, na ktorých je viditeť postupujúcu vlhkosť na stenách materskej školy.
„Ak budú dodržané všetky podmienky, tak zlúčenie neohrozí výchovnovzdelávací proces ani jednej inštitúcie a prispeje k racionalizácii nákladov,“ hovorí riaditeľ.
Dvere ZŠ v Zázrivej otvára čoraz menej prvákov.
Netreba sa sťahovať
Medzi 15 pedagógmi, ktorí sú proti zlúčeniu, je aj Valéria Juríková. Svoju aktivitu rozšírila a je spoluorganizátorkou petície za zachovanie súčasného stavu. Podpísalo ju 742 obyvateľov, čo je takmer tretina Zázrivčanov. „Obec budovu postavila svojpomocne v akcii Z a aj z peňazí ľudí, lebo stavbu dotovali okolité podniky, ktoré zamestnávali Zázrivčanov. Občania teda zachovanie budovy MŠ obhajujú s vedomím, že škôlka patrí našim deťom, bola postavená pre ne, majú tam životné podmienky, ktoré sú jedinečné pre detičky predškolského veku.“
Podľa Juríkovej je pravdou, že budovu škôlky treba zrekonštruovať a už celé roky sa zanedbáva, ale náklady na rekonštrukciu musia byť omnoho nižšie, ako prestavba priestorov budovy ZŠ na vhodné podmienky pre deti predškolského veku. „Tie sú predsa diametrálne odlišné od podmienok pre základnú školu. Vedenie obce petíciu celkom ignoruje, ako keby žiadna neexistovala.“
Vyjadrenie Súkromného centra špeciálno – pedagogického poradenstva v Dolnom Kubíne podporuje snahu obecného úradu. Argumentuje poskytovaním komplexných vzdelávacích služieb v oblasti predškolskej výchovy, základného a mimoškolského vzdelávania. Spojenie umožňuje deťom predškolského veku plynulý a bezstresový prechod do prvého ročníka.
Názor rodičov
O stanovisko sme požiadali riaditeľku materskej školy Máriu Babicovú, ktorá sa s kolegyňami stará o 57 detí. Odmietla sa vyjadriť. Dôvodom je údajná dohoda pracovníkov škôlky, že sa vyjadrovať nebudú, čo je zvláštne, pretože sa ich to bezprostredne dotýka. Mali by mať najlepšie informácie o všetkých pozitívnych aj negatívnych súvislostiach zámeru obce.
Zhovorčivejšia bola Zuzana Makarovová, koordinátorka materského centra Ovečkovo, kde sa venujú deťom v predškolskom veku, a zároveň vedúca krúžku tvorivej dielne v základnej škole. Dve jej deti navštevujú škôlku, jedno školu „Nevadí mi súčasný stav ani prípadné zlúčenie. Sú iné problémy, ktoré treba v škol-stve riešiť, napríklad sexuálnu výchovu.“
Andrea Moravčíková je členkou Školskej rady materskej škôlky a matkou dvoch detí. Jedno využíva služby škôlky, druhé školy. „Zo začiatku som bola proti. Keď som si vypočula všetky argumenty, nemám problém so zlúčením. Mala som obavy z vyrušovania, ale starosta prisľúbil, že to vyriešia. Je super, keď deti majú samostatnú budovu a dvor, ale poznáme demografický vývoj. Ukazuje sa, že jedna budova školy bude nakoniec prázdna. Treba sa na to pozrieť triezvo.“ Podľa nej treba na opravu škôlky viac peňazí ako na úpravu školy.
Zastupiteľstvo súhlasí
Starosta zvolal obecné zastupiteľstvo, na ktorom svoj zámer obhajovali, odpovedali na otázky a počúvali požiadavky odporcov. „V dnešnej dobe sa dajú použiť vhodné stavebné materiály na odhlučnenie,“ povedal zamestnanec obecného úradu Karol Karcol. „Môžeme upraviť rozvrh hodín v škole tak, aby malé deti nevyrušovala v čase spánku činnosť v susedných priestoroch.“
V stanovisku Valérie Juríkovej sa uvádza, že pri dobrej vôli obce a dobrom manažmente by sa voľné priestory v budove ZŠ dali využívať aj inak ako zlúčením malých a veľkých detí do jednej budovy. „Sú to predsa dve inštitúcie s odlišnými režimami a ľudia z praxe, hlavne z oblasti materského školstva, nepodporujú takéto spájanie. Ministerstvo školstva je tiež za zachovanie materských škôl ako jedinečných podmienok pre vývoj detí predškolského veku.“
Obecné zastupiteľstvo nakoniec schválilo podanie projektu na rekonštrukciu priestorov základnej školy pre potreby materskej školy. Využiť chce peniaze z dotácie ministerstva školstva, ktorá je určená na rozšírenie kapacít škôlok.
„Ak sa nám dotáciu nepodarí získať, prestavbu pravdepodobne urobíme z obecných zdrojov,“ hovorí Karol Karcol. „Čím skôr, tým lepšie, lebo nám môžu nakoniec ostať v zlom stave dve budovy.“ Na aký účel bude obec využívať uvoľnenú budovu škôlky nevedel povedať. „Určite sa budeme snažiť nenechať ju prázdnu chátrať. Privítame akýkoľvek návrh aj zo strany občanov.“