Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Martin Hlavna chce okrem pretekania pomáhať aj potenciálnym jazdcom

Oravčan s dvoma kolegami sa rozhodli pred novou sezónou vytvoriť oficiálny tím a založiť občianske združenie HF Motoršport.

Martin Hlavna jazdil minulý rok na motokárach.Martin Hlavna jazdil minulý rok na motokárach. (Zdroj: ARCHÍV MH)

Automobilový pretekár Martin Hlavna z Trstenej si v roku 2015 kladie len tie najvyššie ciele. Rozhodol sa jazdiť Slovenský okruhový pohár, ktorý absolvuje na prenajatom Forde Fiesta. Celý ročník ho vyjde viac ako päťtisíc eur. Všetko si zatiaľ financuje sám.

Čím ti učaroval motoristický šport?

Rýchlosť, adrenalín, vzhľad a zvuk vozidiel. Porovnávať sa so súpermi a hrať, kto sa dostane najbližšie k dokonalosti fyzických a technických možností.

Kedy si sa dostal ku pretekaniu na športových autách?

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý priamy kontakt prišiel v roku 2012 na slalome ešte s automobilom BMW E30.

V čom sa odlišuje klasické auto oproti upravenému na pretekanie?

Veľa ľudí si myslí, že vo výkone. Často však závodné autá nemajú špeciálne úpravy motora. Ide skôr o podvozok a jeho nastavenie, pneumatiky, agresívne brzdy a čo najnižšiu hmotnosť.

Prečo si sa spočiatku rozhodol práve pre automobilové preteky do vrchu?

Chcel som robiť to, o čom som vždy sníval. Vrchy boli dostatočne rýchle a nie veľmi nákladné, aspoň tie amatérske.

V roku 2013 si získal M3M Racing pohár pre víťaza amatérskych pretekov do vrchu v triede 2000 ccm. Bol tento triumf pre teba odrazovým mostíkom do ďalšej kariéry?

Určite áno. Spočiatku som bol rád, že vôbec môžem jazdiť. Potom mi došlo, že auto je fakt dobre naladené a schopné podať aj lepšie výkony. Pozitívne výsledky vždy motivujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšiu sezónu si mal jazdiť Slovenský kopcový pohár, ktorý sa koná popri majstrovstvách Slovenska. Nakoniec si nepretekal. Čo sa stalo?

Môj Peugeot 106 sme začali stavať až po zime kvôli financiám. Objednaný bezpečnostný rám prišiel dosť neskoro a keď sa nám ho podarilo dostať dnu a zvariť, prišiel mail, že nespĺňa nároky technických predpisov na Slovensku. Tak som sa vzdal a prešiel po prázdninách na majstrovstvá Slovenska v halových motokárach. Bol to dobrý krok. Motokáry sú vlastne základ celého motorizmu. Tam sa ukáže cit a presnosť šoférovania. Zistil som, že mi to nejde a vo zvyšku sezóny budem musieť na sebe pracovať. Na majstrovstvách v Bratislave som síce prepadol na plnej čiare, ale v Hornom Hričove, kde chodím oveľa častejšie, sa mi už darí dosahovať dobré výsledky a hlavne konštantné časy.

Skryť Vypnúť reklamu

Takže v minulom roku si ostal bez pohára?

Symbolická jedna trofej bola práve v Hričovskej hale. Vyhral som hobby závod jednotlivcov.

Aký krok si sa rozhodol spraviť pre lepšie výsledky?

S kamarátmi sme sa dopracovali k záveru, že by nám pomohlo vytvoriť oficiálny tím. V decembri minulého roka sme založili občianske združenie HF Motoršport.

S akými cieľmi ste ho založili?

Zámerom je zjednodušiť podmienky účasti na pretekoch, poriadať vlastné podujatia a projekty a pomáhať jednotlivcom, ktorí chcú začať pretekať a nemajú na to podmienky a skúsenosti.

Koľko členov má oficiálny tím?

V súčasnosti sme traja – ja a dvaja kolegovia z Martina a Košíc. Okrem jazdenia pracujeme aj na projektoch pre verejnosť.

Máš s novým tímom aj vyššie ciele?

Samozrejme. Tento rok prechádzam na okruhy, konkrétne Slovenský okruhový pohár. Bude to celkovo náročnejšie, ale verím v dobrý výsledok a nové možnosti do budúcna. Všetky podujatia a plány aktualizujeme na webovej stránke www.hfmotorsport.sk a na našej fanúšikovskej stránke na facebooku.

Takže už žiadne pretekanie na kopcoch?

Všetko je otázka peňazí. Keby bola šanca, určite by som rád štartoval aspoň na domácom podujatí Huty-Liptov. Kolegovia pôjdu v tomto roku skôr slalomy a rally šprinty.

Budeš si financovať preteky z vlastného vrecka?

Zatiaľ áno. Snažím sa nájsť partnerov, ktorí by nás chceli podporiť, a samozrejme im ponúkame výhody, aby zo spolupráce mali úžitok. Za minulý rok ďakujem všetkým sponzorom. Tento rok nemôžeme ešte žiadať o dve percentá z daní. Príjmy klubu musíme riešiť hlavne cez projekty a propagáciu. To by to mohla byť cesta.

Ostávaš aj v novej sezóne verný Peugeotu 106?

Nie. Nemohol som si dovoliť držať auto bez využitia. Navyše som veľa cestoval na tréningy. V sezóne 2015 budem jazdiť s prenajatým autom Ford Fiesta v triede cup. Nebolo ľahké urobiť toto rozhodnutie. Cena však nebola závratne vyššia ako s vlastným v podobnej špecifikácii a najdôležitejší fakt je, že odpadajú starosti s dopravou, náhradnými dielmi a mechanikom, čo často býva príčinou zlyhania. Platí sa pred každým podujatím osobitne, takže je aj viac času dať dokopy peniaze. Celá sezóna vyjde okolo 5300 eur plus doprava a vratná kaucia.

Čo vlastne prežíva jazdec počas pretekov?

Napätie pred závodom, ktoré opadá s prvým pustením spojky. Potom sa treba koncentrovať len na jazdu, ak sa nechcete vybúrať.

Aké máš konkrétne ciele pred novou sezónu a do budúcna?

Absolvovať konečne celú sezónu na okruhoch a urobiť niečo hodnotné v rámci združenia aj pre iných.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 056
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 709
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 241
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 077
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 013
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 694
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 325
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 247
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 232
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 081
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Kompletné výsledky skríningového testovania stále nie sú k dispozícii.

Čísla prezentované samosprávami, ministerstvom aj premiérom Matovičom sú odlišné.

11 h
Na parkovisku pred železničným priecestím je skládka stavebného materiálu.

Sanácia brala si vyžaduje uzatvorenie cesty, dopravu riadi polícia, vozidlá púšťa v polhodinových intervaloch.

15 h
Ľadová stena z lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

26. jan
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

14 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

20 h

Poradia sa od včera zmenili.

8 h

Už ste čítali?