Pondelok, 11. november, 2019 | Meniny má Martin, Maroš

Martin Hlavna chce okrem pretekania pomáhať aj potenciálnym jazdcom

Oravčan s dvoma kolegami sa rozhodli pred novou sezónou vytvoriť oficiálny tím a založiť občianske združenie HF Motoršport.

Martin Hlavna jazdil minulý rok na motokárach.Martin Hlavna jazdil minulý rok na motokárach.(Zdroj: ARCHÍV MH)

Automobilový pretekár Martin Hlavna z Trstenej si v roku 2015 kladie len tie najvyššie ciele. Rozhodol sa jazdiť Slovenský okruhový pohár, ktorý absolvuje na prenajatom Forde Fiesta. Celý ročník ho vyjde viac ako päťtisíc eur. Všetko si zatiaľ financuje sám.

Čím ti učaroval motoristický šport?

Rýchlosť, adrenalín, vzhľad a zvuk vozidiel. Porovnávať sa so súpermi a hrať, kto sa dostane najbližšie k dokonalosti fyzických a technických možností.

Kedy si sa dostal ku pretekaniu na športových autách?

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý priamy kontakt prišiel v roku 2012 na slalome ešte s automobilom BMW E30.

V čom sa odlišuje klasické auto oproti upravenému na pretekanie?

Veľa ľudí si myslí, že vo výkone. Často však závodné autá nemajú špeciálne úpravy motora. Ide skôr o podvozok a jeho nastavenie, pneumatiky, agresívne brzdy a čo najnižšiu hmotnosť.

Prečo si sa spočiatku rozhodol práve pre automobilové preteky do vrchu?

Chcel som robiť to, o čom som vždy sníval. Vrchy boli dostatočne rýchle a nie veľmi nákladné, aspoň tie amatérske.

V roku 2013 si získal M3M Racing pohár pre víťaza amatérskych pretekov do vrchu v triede 2000 ccm. Bol tento triumf pre teba odrazovým mostíkom do ďalšej kariéry?

Určite áno. Spočiatku som bol rád, že vôbec môžem jazdiť. Potom mi došlo, že auto je fakt dobre naladené a schopné podať aj lepšie výkony. Pozitívne výsledky vždy motivujú.

Ďalšiu sezónu si mal jazdiť Slovenský kopcový pohár, ktorý sa koná popri majstrovstvách Slovenska. Nakoniec si nepretekal. Čo sa stalo?

Môj Peugeot 106 sme začali stavať až po zime kvôli financiám. Objednaný bezpečnostný rám prišiel dosť neskoro a keď sa nám ho podarilo dostať dnu a zvariť, prišiel mail, že nespĺňa nároky technických predpisov na Slovensku. Tak som sa vzdal a prešiel po prázdninách na majstrovstvá Slovenska v halových motokárach. Bol to dobrý krok. Motokáry sú vlastne základ celého motorizmu. Tam sa ukáže cit a presnosť šoférovania. Zistil som, že mi to nejde a vo zvyšku sezóny budem musieť na sebe pracovať. Na majstrovstvách v Bratislave som síce prepadol na plnej čiare, ale v Hornom Hričove, kde chodím oveľa častejšie, sa mi už darí dosahovať dobré výsledky a hlavne konštantné časy.

Takže v minulom roku si ostal bez pohára?

Symbolická jedna trofej bola práve v Hričovskej hale. Vyhral som hobby závod jednotlivcov.

Aký krok si sa rozhodol spraviť pre lepšie výsledky?

S kamarátmi sme sa dopracovali k záveru, že by nám pomohlo vytvoriť oficiálny tím. V decembri minulého roka sme založili občianske združenie HF Motoršport.

S akými cieľmi ste ho založili?

Zámerom je zjednodušiť podmienky účasti na pretekoch, poriadať vlastné podujatia a projekty a pomáhať jednotlivcom, ktorí chcú začať pretekať a nemajú na to podmienky a skúsenosti.

Koľko členov má oficiálny tím?

V súčasnosti sme traja – ja a dvaja kolegovia z Martina a Košíc. Okrem jazdenia pracujeme aj na projektoch pre verejnosť.

Máš s novým tímom aj vyššie ciele?

Samozrejme. Tento rok prechádzam na okruhy, konkrétne Slovenský okruhový pohár. Bude to celkovo náročnejšie, ale verím v dobrý výsledok a nové možnosti do budúcna. Všetky podujatia a plány aktualizujeme na webovej stránke www.hfmotorsport.sk a na našej fanúšikovskej stránke na facebooku.

Takže už žiadne pretekanie na kopcoch?

Všetko je otázka peňazí. Keby bola šanca, určite by som rád štartoval aspoň na domácom podujatí Huty-Liptov. Kolegovia pôjdu v tomto roku skôr slalomy a rally šprinty.

Budeš si financovať preteky z vlastného vrecka?

Zatiaľ áno. Snažím sa nájsť partnerov, ktorí by nás chceli podporiť, a samozrejme im ponúkame výhody, aby zo spolupráce mali úžitok. Za minulý rok ďakujem všetkým sponzorom. Tento rok nemôžeme ešte žiadať o dve percentá z daní. Príjmy klubu musíme riešiť hlavne cez projekty a propagáciu. To by to mohla byť cesta.

Ostávaš aj v novej sezóne verný Peugeotu 106?

Nie. Nemohol som si dovoliť držať auto bez využitia. Navyše som veľa cestoval na tréningy. V sezóne 2015 budem jazdiť s prenajatým autom Ford Fiesta v triede cup. Nebolo ľahké urobiť toto rozhodnutie. Cena však nebola závratne vyššia ako s vlastným v podobnej špecifikácii a najdôležitejší fakt je, že odpadajú starosti s dopravou, náhradnými dielmi a mechanikom, čo často býva príčinou zlyhania. Platí sa pred každým podujatím osobitne, takže je aj viac času dať dokopy peniaze. Celá sezóna vyjde okolo 5300 eur plus doprava a vratná kaucia.

Čo vlastne prežíva jazdec počas pretekov?

Napätie pred závodom, ktoré opadá s prvým pustením spojky. Potom sa treba koncentrovať len na jazdu, ak sa nechcete vybúrať.

Aké máš konkrétne ciele pred novou sezónu a do budúcna?

Absolvovať konečne celú sezónu na okruhoch a urobiť niečo hodnotné v rámci združenia aj pre iných.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  5. VIVO! prišlo do Bratislavy
  6. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  7. 7 dôvodov, prečo spoznať prírodnú kozmetiku od rodinnej firmy
  8. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy
  9. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek
  10. Vybavte si hypotéku z pohodlia svojho gauča
  1. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  5. Ako prejsť na novú Ekasu jednoducho a s nulovými investíciami?
  6. Polus City Center je oddnes VIVO! Bratislava s viac obchodmi
  7. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  8. VIVO! prišlo do Bratislavy
  9. Bratislavský Polus City Center je oddnes VIVO!
  10. V Dell sa rozhodli skoncovať s plastom v jedálni
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 13 059
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 11 372
  3. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 9 247
  4. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 9 166
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 6 956
  6. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 6 052
  7. Máte cukrovku? Zhoršenie zraku rozhodne nepodceňujte 4 791
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 676
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 516
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 230

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

November ˈ89, 30 rokov po...

S čím sa vám spája November ˈ89? Aj túto otázku sme položili ľuďom v regiónoch. Čítajte v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Milan Kňažko na novembrovej tribúne.

Martin na bielom koni vytiahol cestárov do terénu

Kým vlani zasahovali cestári už na konci septembra, tento rok zaklopala zima na dvere o čosi neskôr.

Ilustračné foto.

Pozrite, čo stihli dôchodcovia za desať rokov

O kultúrny program sa postarali deti aj aktívni seniori.

Dôchodcovia na stretnutí v Zákamennom.

Oravský Podzámok bude robiť všetko pre návrat

Kráľom strelcov je po jeseni Ivan Jendrišek, brat slávnejšieho Erika. Za Podbiel strelil väčšiu polovicu gólov. Pomáha i trénersky.

Oravský Podzámok nestačil na Mútne, ale po jeseni je väčšia spokojnosť pod hradom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Žiline sa zrazil autobus s dodávkou, zranilo sa deväť ľudí

V čase nehody sa v autobuse viezlo 28 cestujúcich.

Za najhoršie smart riešenie považuje Hattas lavičky na nabitie mobilu

Prioritou Nitry je mobilita, bezpečnosť a ekológia. Radnica uvažuje aj nad elektrickými skútrami.

Na severe sneží, vodiči by mali byť opatrní na diaľnici D3 v Skalitom

Polícia apeluje na vodičov, aby zvýšili obozretnosť.

Vybrali SME

Už ste čítali?