Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Ľudia sa boja jedovatých látok na skládke odpadu

OFZ chce spracovať viac ako štyri milióny ton odpadu z výroby ferozliatin. Desiatky rokov je uložený na skládke. Časť obyvateľov a odborníkov zámer obhajuje, druhá je proti.

Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp.Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp. (Zdroj: PETER MARETTA)

ISTEBNÉ. Výroba ferozliatin začala v Istebnom na dolnej Orave v roku 1952. Od tej doby sa na skládke hromadila troska z vysokých pecí. V súčasnosti sú na halde 4,4 milióna ton. OFZ chce z eurofondov využiť 20 miliónov eur a haldu, ktorá dosahuje v niektorých miestach výšku až 30 metrov, spracovať a zrekultivovať.

Zo skládky bude park

Skládka sa nevyužíva už viac ako desať rokov, pričom približne milión ton z nej už spracovali a využili na stavebné účely. Stále však ostáva 3,7 milióna metrov kubických, ktoré sú zaradené v štátnom programe enviromentálnych záťaží.

SkryťVypnúť reklamu

„Počas sanácie odseparujeme kovové podiely, ktoré využijeme ako druhotnú surovinu,“ povedal Branislav Klocok, výkonný riaditeľ OFZ Istebné. „Nežiaduce prímesi odvezieme na skládku určenú pre tento druh odpadu. Jednotlivé frakcie vytriedenej trosky bez prímesí a kovových podielov sčasti využijeme v stavebníctve, zvyšok v súlade s platným geologickým zákonom uložíme späť do súčasného úložiska trosky.“

Počas sanácie povrch skládky firma postupne zrevitalizuje, zavezie zeminou, vysadí zhruba tisíc stromov a kríkov.

V zámere posúdenia na životné prostredie je podrobný popis spracovania haldy. Spracovateľ predpokladá, že pomocou modernej technologickej linky vyseparuje približne 200-tisíc ton kovu, rovnaké množstvo materiálu vhodného pre stavebníctvo a stotisíc ton nebezpečného odpadu, ktorý odvezú na riadenú skládku na to určenú.

SkryťVypnúť reklamu

Obavy ľudí

Najkritickejšou zložkou hlady je jedovatý šesťmocný chróm. Niektorí obyvatelia okolitých obcí sa boja, že pri spracovaní sa dostane do vzduchu. „V súčasnosti skládku tvoria veľké kusy,“ povedala počas prerokovávania zámeru Alena Prečová, kontaktná osoba petície, ktorá zbiera podpisy proti zámeru. „Pri jej drvení bude vznikať prach. Budeme ho dýchať desať rokov.“

Branislav Klocok obavy z prašnosti nemá. „Celá linka bude zakrytá, odprášená a odhlučnená. Patrí medzi najlepšie a rovnaké vo svete už pracujú. Počas rozrušovania a prevozu materiálu do linky budeme materiál kropiť vodou, aby sa neprášilo. Prach, ktorý pri tom vznikne, je ťažký a je dokázané, že aj po zvírení padne na zem do vzdialenosti niekoľko desiatok metrov.“

Časť obyvateľov zámer neodsudzuje. „Treba si uvedomiť, že takáto linka tam už pracovala a keby pokračovala dodnes, ani by sme si to nevšimli,“ povedal Arnošt Borák. Poukázal na linku, ktorá haldu spracovávala desať rokov. „V prácach by sa malo pokračovať, lebo je tam enviromentálna záťaž. Na čo vlastne máme čakať? Pri dnešnej úrovni techniky nebudeme o tejto novej linke ani vedieť. Bude predsa zakrytá a odprášená.“

SkryťVypnúť reklamu

Terajší stav skládky (hore), takto by mala vyzerať po rekultivácii (dole).

Nechajme ju tak

„Materiál sa na skládke zhutňuje, na povrchu sa vytvorila škrupina, ktorá zabraňuje prašnosti,“ hovorí Metod Macek, ochranca prírody Národného parku Malá Fatra.

Potvrdzujú to merania z 37 vrtov, ktoré monitorujú obsah jedovatých látok vo vode. Ani jeden nezaznamenal prekročenie povolených limitov.

„Ak haldu narušia, začnú ju drviť a časť navážať späť, hrozí oveľa väčšie riziko, že sa jedovaté látky uvoľnia,“ hovorí Metod Macek.

Branislav Klocok argumentuje tým, že vrty nezistili zvýšené množstvo jedovatých látok počas práce starej linky.

„Ak sa to stane teraz, robotu prerušíme a spravíme opatrenia.“

Tvrdí, že taká situácia by nemala nastať, pretože jedovaté látky budú dočasne uskladnené v uzavretých kontajneroch a v uzavretých autách odvážané preč.

Kto zaručí, že sa nebude prášiť?

Ich odvoz vadí niektorým ľuďom. Svoju obavu zapracovali do petície. „Zarážajúce je to, že trosku s nebezpečnými látkami budú prevážať dvomi nákladnými autami. Kto zaručí, či sa z áut nebude prášiť nebezpečný odpad popred naše záhrady a domy?“

Organizátori petície tým priznávajú, že jedovaté látky zo skládky zmiznú. Ale v ďalšom pokračovaní textu to zase popierajú.

„Po činnosti chcú uzavrieť skládku, kde by mali byť už len jedy a nepotrebný odpad, tentoraz však bez vzácneho kovu.“

Branislav Klocok tvrdí, že petíciu podpísalo približne 1800 ľudí.

„Iba zlomok z nich je z okolitých dedín. Neviem, prečo by sa ľudia z Piešťan a Liptovského Mikuláša mali vyjadrovať k tomu, čo sa deje na Orave.“

Spracovateľská linka

Podľa zámeru by linka mala za dvadsať hodín dennej prevádzky spracovať zhruba dvetisícštyristo ton.

Starostka Párnice Milada Antalová pri rokovaniach upozornila na blízkosť rodinných domov od miesta spracovania. „Mám obavy z hlučnosti. Nechceme, aby nás desať rokov okrem prachu obťažoval aj hluk.“

Branislav Klocok potvrdil, že výpočty intenzity hluku sú na hrane noriem. „Ak sa ukáže, že hluk je nadmerný, podnikneme opatrenia, ktoré ho obmedzia.“

Po rokovaní na ministerstve životného prostredia OFZ dostala za úlohu vypracovať hodnotiacu správu s doplnenými štúdiami.

„Je medzi nimi aj hluková a prachová štúdia a ďalšie pripomienky. Predpokladáme, že úlohy splníme do dvoch mesiacov. Potom hodnotiteľ správu posúdi a vydá stanovisko.“

Ak bude stanovisko pozitívne, ministerstvo ukončí proces posudzovania vplyvu na životné prostredie a vydá povolenie. Na jeho základe vydá dolnokubínsky stavebný úrad povolenie na výstavbu linky. Začiatok prác je naplánovaný na jún tohto roku, spustenie linky na január budúceho. Prácu na desať rokov dostane 17 zamestnancov.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 970
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 044
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 779
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 986
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 886
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 825
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 957
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 648

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor
  2. Anton Sládek: Bratislava - Staromestská ulica
  3. Milan Buno: 7 knižných tipov: Klimatické vojny. Bude násilie jednou z ciest?
  4. Michael Achberger: Plávanie vs chudnutie: aká je pravda?
  5. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  6. Lórant Kulík: Umenie: V bývalej likérke prezentujú študenti spektrum umeleckej a vedeckovýskumnej činnosti Fakulty umení TUKE v Košiciach
  7. Andrea Vörösová: Bude každý druhý človek autista?
  8. Vladimír Krátky: Lebo Fico - sa stále ešte dá ,
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 013
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 261
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 898
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 879
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 822
  6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 551
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 136
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 2 917
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Leto v kocke prináša prehľadný zoznam letných podujatí naprieč Oravou a Liptovom.

Kalendárium vyše dvesto letných podujatí na Orave a Liptove nájdete v najnovšom vydaní MY Oravských a Liptovských novín.


44m

Ochorenie čriev je závislé od životosprávy i potrebných pomôcok.


8 h
Rabča si už pohár za víťaza 6. ligy nedala vziať.

V najvyššej oravskej súťaži nebolo pred záverečným kolom rozhodnuté o postupujúcom i vypadávajúcom.


1 h
Oravský Biely Potok (v bielo-zelených dresoch) zvládol posledný krok k postupu na ihrisku Bzín.

V najnižšej oravskej súťaži bolo rušno do posledného hracieho kola.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľuboš odišiel v stredu, v piatok ohlásili jeho nezvestnosť.


25. jún

Roman Hanajík poukazoval na hoaxy vo videách Igora Bukovského.


25. jún

Majiteľ pozemku vyčíslil škodu na asi 6-tisíc eur.


26. jún

Šesťnásťročná mala v dychu 1,67 promile alkoholu, v dvoch podnikoch nalievali deťom. V Dolnom Kubíne také porušenia zákonov nezistili.


18 h

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor
  2. Anton Sládek: Bratislava - Staromestská ulica
  3. Milan Buno: 7 knižných tipov: Klimatické vojny. Bude násilie jednou z ciest?
  4. Michael Achberger: Plávanie vs chudnutie: aká je pravda?
  5. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  6. Lórant Kulík: Umenie: V bývalej likérke prezentujú študenti spektrum umeleckej a vedeckovýskumnej činnosti Fakulty umení TUKE v Košiciach
  7. Andrea Vörösová: Bude každý druhý človek autista?
  8. Vladimír Krátky: Lebo Fico - sa stále ešte dá ,
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 013
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 261
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 898
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 879
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 822
  6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 551
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 136
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 2 917
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu