Streda, 15. august, 2018 | Meniny má Marcela

Ľudia sa boja jedovatých látok na skládke odpadu

OFZ chce spracovať viac ako štyri milióny ton odpadu z výroby ferozliatin. Desiatky rokov je uložený na skládke. Časť obyvateľov a odborníkov zámer obhajuje, druhá je proti.

Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp.(Zdroj: PETER MARETTA)

ISTEBNÉ. Výroba ferozliatin začala v Istebnom na dolnej Orave v roku 1952. Od tej doby sa na skládke hromadila troska z vysokých pecí. V súčasnosti sú na halde 4,4 milióna ton. OFZ chce z eurofondov využiť 20 miliónov eur a haldu, ktorá dosahuje v niektorých miestach výšku až 30 metrov, spracovať a zrekultivovať.

Zo skládky bude park

Skládka sa nevyužíva už viac ako desať rokov, pričom približne milión ton z nej už spracovali a využili na stavebné účely. Stále však ostáva 3,7 milióna metrov kubických, ktoré sú zaradené v štátnom programe enviromentálnych záťaží.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Počas sanácie odseparujeme kovové podiely, ktoré využijeme ako druhotnú surovinu,“ povedal Branislav Klocok, výkonný riaditeľ OFZ Istebné. „Nežiaduce prímesi odvezieme na skládku určenú pre tento druh odpadu. Jednotlivé frakcie vytriedenej trosky bez prímesí a kovových podielov sčasti využijeme v stavebníctve, zvyšok v súlade s platným geologickým zákonom uložíme späť do súčasného úložiska trosky.“

Počas sanácie povrch skládky firma postupne zrevitalizuje, zavezie zeminou, vysadí zhruba tisíc stromov a kríkov.

V zámere posúdenia na životné prostredie je podrobný popis spracovania haldy. Spracovateľ predpokladá, že pomocou modernej technologickej linky vyseparuje približne 200-tisíc ton kovu, rovnaké množstvo materiálu vhodného pre stavebníctvo a stotisíc ton nebezpečného odpadu, ktorý odvezú na riadenú skládku na to určenú.

Obavy ľudí

Najkritickejšou zložkou hlady je jedovatý šesťmocný chróm. Niektorí obyvatelia okolitých obcí sa boja, že pri spracovaní sa dostane do vzduchu. „V súčasnosti skládku tvoria veľké kusy,“ povedala počas prerokovávania zámeru Alena Prečová, kontaktná osoba petície, ktorá zbiera podpisy proti zámeru. „Pri jej drvení bude vznikať prach. Budeme ho dýchať desať rokov.“

Branislav Klocok obavy z prašnosti nemá. „Celá linka bude zakrytá, odprášená a odhlučnená. Patrí medzi najlepšie a rovnaké vo svete už pracujú. Počas rozrušovania a prevozu materiálu do linky budeme materiál kropiť vodou, aby sa neprášilo. Prach, ktorý pri tom vznikne, je ťažký a je dokázané, že aj po zvírení padne na zem do vzdialenosti niekoľko desiatok metrov.“

Časť obyvateľov zámer neodsudzuje. „Treba si uvedomiť, že takáto linka tam už pracovala a keby pokračovala dodnes, ani by sme si to nevšimli,“ povedal Arnošt Borák. Poukázal na linku, ktorá haldu spracovávala desať rokov. „V prácach by sa malo pokračovať, lebo je tam enviromentálna záťaž. Na čo vlastne máme čakať? Pri dnešnej úrovni techniky nebudeme o tejto novej linke ani vedieť. Bude predsa zakrytá a odprášená.“

Terajší stav skládky (hore), takto by mala vyzerať po rekultivácii (dole).

Nechajme ju tak

„Materiál sa na skládke zhutňuje, na povrchu sa vytvorila škrupina, ktorá zabraňuje prašnosti,“ hovorí Metod Macek, ochranca prírody Národného parku Malá Fatra.

Potvrdzujú to merania z 37 vrtov, ktoré monitorujú obsah jedovatých látok vo vode. Ani jeden nezaznamenal prekročenie povolených limitov.

„Ak haldu narušia, začnú ju drviť a časť navážať späť, hrozí oveľa väčšie riziko, že sa jedovaté látky uvoľnia,“ hovorí Metod Macek.

Branislav Klocok argumentuje tým, že vrty nezistili zvýšené množstvo jedovatých látok počas práce starej linky.

„Ak sa to stane teraz, robotu prerušíme a spravíme opatrenia.“

Tvrdí, že taká situácia by nemala nastať, pretože jedovaté látky budú dočasne uskladnené v uzavretých kontajneroch a v uzavretých autách odvážané preč.

Kto zaručí, že sa nebude prášiť?

Ich odvoz vadí niektorým ľuďom. Svoju obavu zapracovali do petície. „Zarážajúce je to, že trosku s nebezpečnými látkami budú prevážať dvomi nákladnými autami. Kto zaručí, či sa z áut nebude prášiť nebezpečný odpad popred naše záhrady a domy?“

Organizátori petície tým priznávajú, že jedovaté látky zo skládky zmiznú. Ale v ďalšom pokračovaní textu to zase popierajú.

„Po činnosti chcú uzavrieť skládku, kde by mali byť už len jedy a nepotrebný odpad, tentoraz však bez vzácneho kovu.“

Branislav Klocok tvrdí, že petíciu podpísalo približne 1800 ľudí.

„Iba zlomok z nich je z okolitých dedín. Neviem, prečo by sa ľudia z Piešťan a Liptovského Mikuláša mali vyjadrovať k tomu, čo sa deje na Orave.“

Spracovateľská linka

Podľa zámeru by linka mala za dvadsať hodín dennej prevádzky spracovať zhruba dvetisícštyristo ton.

Starostka Párnice Milada Antalová pri rokovaniach upozornila na blízkosť rodinných domov od miesta spracovania. „Mám obavy z hlučnosti. Nechceme, aby nás desať rokov okrem prachu obťažoval aj hluk.“

Branislav Klocok potvrdil, že výpočty intenzity hluku sú na hrane noriem. „Ak sa ukáže, že hluk je nadmerný, podnikneme opatrenia, ktoré ho obmedzia.“

Po rokovaní na ministerstve životného prostredia OFZ dostala za úlohu vypracovať hodnotiacu správu s doplnenými štúdiami.

„Je medzi nimi aj hluková a prachová štúdia a ďalšie pripomienky. Predpokladáme, že úlohy splníme do dvoch mesiacov. Potom hodnotiteľ správu posúdi a vydá stanovisko.“

Ak bude stanovisko pozitívne, ministerstvo ukončí proces posudzovania vplyvu na životné prostredie a vydá povolenie. Na jeho základe vydá dolnokubínsky stavebný úrad povolenie na výstavbu linky. Začiatok prác je naplánovaný na jún tohto roku, spustenie linky na január budúceho. Prácu na desať rokov dostane 17 zamestnancov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Ochrana pred tropickou horúčavou
  5. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  8. Škôlka od srdca
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 248
  2. Vizuálny smog je problém 9 985
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 6 718
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 916
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 063
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 716
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 364
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 316
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 952
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 2 666

Hlavné správy z MY Orava

Varili halušky, pili žinčicu, jedli korbáče

Jedným z letných podujatí v autokempingu Gäceľ bol 7. ročník Gäceľskej halušky.

Opitých šoférov na cestách neubúda

Najviac nafúkal vodič nákladiaka, sadol si za volant napriek tomu, že pred jazdou pil. A poriadne.

Pre rozbitú obchádzku porušujú vodiči zákaz

Brezovičania sú zúfalí. Cesta do dediny popod železničný most v Trstenej je uzavretá mesiac, má byť ešte ďalšie dva. Mnohí toho majú už dnes plné zuby.

Čelná zrážka kamiónov zablokovala hlavný ťah Oravou

Dopravné nehody sa tam stávajú často.

Slovenským triatlonistom kraľuje Dolnokubínčan

Neuveriteľných 9 hodín bojoval Michal na trati o slovenský titul.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čelná zrážka kamiónov zablokovala hlavný ťah Oravou

Dopravné nehody sa tam stávajú často.

Šéf klubu má zaujímavý koníček, hráči sa vďaka nemu cítia ako profíci

Ján Michalíček z Korne nemá rád, keď sa mu do jeho koníčka niekto „kafre“.

Nehoda pri Bánovciach si vyžiadala ľudský život

Tragická dopravná nehoda sa stala na ceste pri Bánovciach nad Bebravou. Vyžiadala si jeden život.

Súkromník podchod v Trenčíne za desaťtisíc neopravil. Čo s ním bude?

Investor za niekoľko mesiacov odstránil iba niektoré z priečok bývalých stánkov, mesto teraz žiada svoj majetok späť.

Vybrali SME

Už ste čítali?