Streda, 16. január, 2019 | Meniny má Kristína

Ľudia sa boja jedovatých látok na skládke odpadu

OFZ chce spracovať viac ako štyri milióny ton odpadu z výroby ferozliatin. Desiatky rokov je uložený na skládke. Časť obyvateľov a odborníkov zámer obhajuje, druhá je proti.

Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp.(Zdroj: PETER MARETTA)

ISTEBNÉ. Výroba ferozliatin začala v Istebnom na dolnej Orave v roku 1952. Od tej doby sa na skládke hromadila troska z vysokých pecí. V súčasnosti sú na halde 4,4 milióna ton. OFZ chce z eurofondov využiť 20 miliónov eur a haldu, ktorá dosahuje v niektorých miestach výšku až 30 metrov, spracovať a zrekultivovať.

Zo skládky bude park

Skládka sa nevyužíva už viac ako desať rokov, pričom približne milión ton z nej už spracovali a využili na stavebné účely. Stále však ostáva 3,7 milióna metrov kubických, ktoré sú zaradené v štátnom programe enviromentálnych záťaží.

„Počas sanácie odseparujeme kovové podiely, ktoré využijeme ako druhotnú surovinu,“ povedal Branislav Klocok, výkonný riaditeľ OFZ Istebné. „Nežiaduce prímesi odvezieme na skládku určenú pre tento druh odpadu. Jednotlivé frakcie vytriedenej trosky bez prímesí a kovových podielov sčasti využijeme v stavebníctve, zvyšok v súlade s platným geologickým zákonom uložíme späť do súčasného úložiska trosky.“

Počas sanácie povrch skládky firma postupne zrevitalizuje, zavezie zeminou, vysadí zhruba tisíc stromov a kríkov.

V zámere posúdenia na životné prostredie je podrobný popis spracovania haldy. Spracovateľ predpokladá, že pomocou modernej technologickej linky vyseparuje približne 200-tisíc ton kovu, rovnaké množstvo materiálu vhodného pre stavebníctvo a stotisíc ton nebezpečného odpadu, ktorý odvezú na riadenú skládku na to určenú.

Obavy ľudí

Najkritickejšou zložkou hlady je jedovatý šesťmocný chróm. Niektorí obyvatelia okolitých obcí sa boja, že pri spracovaní sa dostane do vzduchu. „V súčasnosti skládku tvoria veľké kusy,“ povedala počas prerokovávania zámeru Alena Prečová, kontaktná osoba petície, ktorá zbiera podpisy proti zámeru. „Pri jej drvení bude vznikať prach. Budeme ho dýchať desať rokov.“

Branislav Klocok obavy z prašnosti nemá. „Celá linka bude zakrytá, odprášená a odhlučnená. Patrí medzi najlepšie a rovnaké vo svete už pracujú. Počas rozrušovania a prevozu materiálu do linky budeme materiál kropiť vodou, aby sa neprášilo. Prach, ktorý pri tom vznikne, je ťažký a je dokázané, že aj po zvírení padne na zem do vzdialenosti niekoľko desiatok metrov.“

Časť obyvateľov zámer neodsudzuje. „Treba si uvedomiť, že takáto linka tam už pracovala a keby pokračovala dodnes, ani by sme si to nevšimli,“ povedal Arnošt Borák. Poukázal na linku, ktorá haldu spracovávala desať rokov. „V prácach by sa malo pokračovať, lebo je tam enviromentálna záťaž. Na čo vlastne máme čakať? Pri dnešnej úrovni techniky nebudeme o tejto novej linke ani vedieť. Bude predsa zakrytá a odprášená.“

Terajší stav skládky (hore), takto by mala vyzerať po rekultivácii (dole).

Nechajme ju tak

„Materiál sa na skládke zhutňuje, na povrchu sa vytvorila škrupina, ktorá zabraňuje prašnosti,“ hovorí Metod Macek, ochranca prírody Národného parku Malá Fatra.

Potvrdzujú to merania z 37 vrtov, ktoré monitorujú obsah jedovatých látok vo vode. Ani jeden nezaznamenal prekročenie povolených limitov.

„Ak haldu narušia, začnú ju drviť a časť navážať späť, hrozí oveľa väčšie riziko, že sa jedovaté látky uvoľnia,“ hovorí Metod Macek.

Branislav Klocok argumentuje tým, že vrty nezistili zvýšené množstvo jedovatých látok počas práce starej linky.

„Ak sa to stane teraz, robotu prerušíme a spravíme opatrenia.“

Tvrdí, že taká situácia by nemala nastať, pretože jedovaté látky budú dočasne uskladnené v uzavretých kontajneroch a v uzavretých autách odvážané preč.

Kto zaručí, že sa nebude prášiť?

Ich odvoz vadí niektorým ľuďom. Svoju obavu zapracovali do petície. „Zarážajúce je to, že trosku s nebezpečnými látkami budú prevážať dvomi nákladnými autami. Kto zaručí, či sa z áut nebude prášiť nebezpečný odpad popred naše záhrady a domy?“

Organizátori petície tým priznávajú, že jedovaté látky zo skládky zmiznú. Ale v ďalšom pokračovaní textu to zase popierajú.

„Po činnosti chcú uzavrieť skládku, kde by mali byť už len jedy a nepotrebný odpad, tentoraz však bez vzácneho kovu.“

Branislav Klocok tvrdí, že petíciu podpísalo približne 1800 ľudí.

„Iba zlomok z nich je z okolitých dedín. Neviem, prečo by sa ľudia z Piešťan a Liptovského Mikuláša mali vyjadrovať k tomu, čo sa deje na Orave.“

Spracovateľská linka

Podľa zámeru by linka mala za dvadsať hodín dennej prevádzky spracovať zhruba dvetisícštyristo ton.

Starostka Párnice Milada Antalová pri rokovaniach upozornila na blízkosť rodinných domov od miesta spracovania. „Mám obavy z hlučnosti. Nechceme, aby nás desať rokov okrem prachu obťažoval aj hluk.“

Branislav Klocok potvrdil, že výpočty intenzity hluku sú na hrane noriem. „Ak sa ukáže, že hluk je nadmerný, podnikneme opatrenia, ktoré ho obmedzia.“

Po rokovaní na ministerstve životného prostredia OFZ dostala za úlohu vypracovať hodnotiacu správu s doplnenými štúdiami.

„Je medzi nimi aj hluková a prachová štúdia a ďalšie pripomienky. Predpokladáme, že úlohy splníme do dvoch mesiacov. Potom hodnotiteľ správu posúdi a vydá stanovisko.“

Ak bude stanovisko pozitívne, ministerstvo ukončí proces posudzovania vplyvu na životné prostredie a vydá povolenie. Na jeho základe vydá dolnokubínsky stavebný úrad povolenie na výstavbu linky. Začiatok prác je naplánovaný na jún tohto roku, spustenie linky na január budúceho. Prácu na desať rokov dostane 17 zamestnancov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  3. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  7. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  9. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe?
  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Rozhodujú činy!
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Attract international investors for a reasonable price
  9. Comfort of peaceful living
  10. Neverím, že to môžu byť len prázdne slová
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 11 991
  2. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 10 767
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 164
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 775
  5. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 5 996
  6. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 5 184
  7. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 4 685
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 863
  9. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 840
  10. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 2 258

Hlavné správy z MY Orava

V podhradí sa už nebude dymiť z komína

Na obecnom úrade používali na vykurovanie takmer päťdesiatročný kotol na uhlie.

Vojaci pomáhajú na Orave pri odstraňovaní následkov kalamity

V Oravskej Lesnej sa zrútila strecha výrobného závodu, nikto sa nezranil.

Mimoriadna situácia je už v celom Námestovskom okrese

Od dnešného poludnia platí pre husté sneženie a silný vietor v najväčšom oravskom okrese mimoriadna situácia.

S čím sme sa borili a z čoho tešili v roku 2018

Vlaňajší rok sa zapíše do histórie ako ďalší osmičkový rok veľkých zmien. Ľudia vyšli do ulíc, chcú slušné Slovensko. Orava sa k masovým protestom pridala. Pozrite sa, o čom sme písali.

Si nadšenec lyžovania, miluješ hory a dobrodružstvo?

Tak hľadáme práve teba! Staň sa spolu s ďalšími 4 účastníkmi súčasťou slovenského tímu a nastúp v Zell am See proti reprezentantom z Česka, Maďarska, Nemecka a Rakúska v INTERSPORT 5-COUNTRIE'S-CHALLENGE.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Namiesto obedov zadarmo prišlo ich zdražovanie

Obedy na 1. a 2. stupni od januára zdraželi.

Kamión v priekope, tatra v rodinnom dome. Z okolia Žiliny hlásia problémy

Vodiči hlásia z týchto miest zľadovatené cesty.

Keď Žiarsku chatu otvárali, nemala u nás konkurenciu

Stojí už osemdesiat rokov a pred desaťročím sa o vlások vyhla katastrofe. Možno to nebola ani náhoda.

V Martine platí pre sneh mimoriadna situácia na cestách

​​​​​​​Neustále sneženie sa podpísalo pod zlý stav vozoviek v Martine.

Vybrali SME

Už ste čítali?