Ľudia sa boja jedovatých látok na skládke odpadu

OFZ chce spracovať viac ako štyri milióny ton odpadu z výroby ferozliatin. Desiatky rokov je uložený na skládke. Časť obyvateľov a odborníkov zámer obhajuje, druhá je proti.

Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp.Na skládke je 3,7 miliónov metrov kubických odpadu. Vzadu je Šíp. (Zdroj: PETER MARETTA)

ISTEBNÉ. Výroba ferozliatin začala v Istebnom na dolnej Orave v roku 1952. Od tej doby sa na skládke hromadila troska z vysokých pecí. V súčasnosti sú na halde 4,4 milióna ton. OFZ chce z eurofondov využiť 20 miliónov eur a haldu, ktorá dosahuje v niektorých miestach výšku až 30 metrov, spracovať a zrekultivovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo skládky bude park

Skládka sa nevyužíva už viac ako desať rokov, pričom približne milión ton z nej už spracovali a využili na stavebné účely. Stále však ostáva 3,7 milióna metrov kubických, ktoré sú zaradené v štátnom programe enviromentálnych záťaží.

SkryťVypnúť reklamu

„Počas sanácie odseparujeme kovové podiely, ktoré využijeme ako druhotnú surovinu,“ povedal Branislav Klocok, výkonný riaditeľ OFZ Istebné. „Nežiaduce prímesi odvezieme na skládku určenú pre tento druh odpadu. Jednotlivé frakcie vytriedenej trosky bez prímesí a kovových podielov sčasti využijeme v stavebníctve, zvyšok v súlade s platným geologickým zákonom uložíme späť do súčasného úložiska trosky.“

Počas sanácie povrch skládky firma postupne zrevitalizuje, zavezie zeminou, vysadí zhruba tisíc stromov a kríkov.

V zámere posúdenia na životné prostredie je podrobný popis spracovania haldy. Spracovateľ predpokladá, že pomocou modernej technologickej linky vyseparuje približne 200-tisíc ton kovu, rovnaké množstvo materiálu vhodného pre stavebníctvo a stotisíc ton nebezpečného odpadu, ktorý odvezú na riadenú skládku na to určenú.

SkryťVypnúť reklamu

Obavy ľudí

Najkritickejšou zložkou hlady je jedovatý šesťmocný chróm. Niektorí obyvatelia okolitých obcí sa boja, že pri spracovaní sa dostane do vzduchu. „V súčasnosti skládku tvoria veľké kusy,“ povedala počas prerokovávania zámeru Alena Prečová, kontaktná osoba petície, ktorá zbiera podpisy proti zámeru. „Pri jej drvení bude vznikať prach. Budeme ho dýchať desať rokov.“

Branislav Klocok obavy z prašnosti nemá. „Celá linka bude zakrytá, odprášená a odhlučnená. Patrí medzi najlepšie a rovnaké vo svete už pracujú. Počas rozrušovania a prevozu materiálu do linky budeme materiál kropiť vodou, aby sa neprášilo. Prach, ktorý pri tom vznikne, je ťažký a je dokázané, že aj po zvírení padne na zem do vzdialenosti niekoľko desiatok metrov.“

Časť obyvateľov zámer neodsudzuje. „Treba si uvedomiť, že takáto linka tam už pracovala a keby pokračovala dodnes, ani by sme si to nevšimli,“ povedal Arnošt Borák. Poukázal na linku, ktorá haldu spracovávala desať rokov. „V prácach by sa malo pokračovať, lebo je tam enviromentálna záťaž. Na čo vlastne máme čakať? Pri dnešnej úrovni techniky nebudeme o tejto novej linke ani vedieť. Bude predsa zakrytá a odprášená.“

SkryťVypnúť reklamu

Terajší stav skládky (hore), takto by mala vyzerať po rekultivácii (dole).

Nechajme ju tak

„Materiál sa na skládke zhutňuje, na povrchu sa vytvorila škrupina, ktorá zabraňuje prašnosti,“ hovorí Metod Macek, ochranca prírody Národného parku Malá Fatra.

Potvrdzujú to merania z 37 vrtov, ktoré monitorujú obsah jedovatých látok vo vode. Ani jeden nezaznamenal prekročenie povolených limitov.

„Ak haldu narušia, začnú ju drviť a časť navážať späť, hrozí oveľa väčšie riziko, že sa jedovaté látky uvoľnia,“ hovorí Metod Macek.

Branislav Klocok argumentuje tým, že vrty nezistili zvýšené množstvo jedovatých látok počas práce starej linky.

„Ak sa to stane teraz, robotu prerušíme a spravíme opatrenia.“

Tvrdí, že taká situácia by nemala nastať, pretože jedovaté látky budú dočasne uskladnené v uzavretých kontajneroch a v uzavretých autách odvážané preč.

Kto zaručí, že sa nebude prášiť?

Ich odvoz vadí niektorým ľuďom. Svoju obavu zapracovali do petície. „Zarážajúce je to, že trosku s nebezpečnými látkami budú prevážať dvomi nákladnými autami. Kto zaručí, či sa z áut nebude prášiť nebezpečný odpad popred naše záhrady a domy?“

Organizátori petície tým priznávajú, že jedovaté látky zo skládky zmiznú. Ale v ďalšom pokračovaní textu to zase popierajú.

„Po činnosti chcú uzavrieť skládku, kde by mali byť už len jedy a nepotrebný odpad, tentoraz však bez vzácneho kovu.“

Branislav Klocok tvrdí, že petíciu podpísalo približne 1800 ľudí.

„Iba zlomok z nich je z okolitých dedín. Neviem, prečo by sa ľudia z Piešťan a Liptovského Mikuláša mali vyjadrovať k tomu, čo sa deje na Orave.“

Spracovateľská linka

Podľa zámeru by linka mala za dvadsať hodín dennej prevádzky spracovať zhruba dvetisícštyristo ton.

Starostka Párnice Milada Antalová pri rokovaniach upozornila na blízkosť rodinných domov od miesta spracovania. „Mám obavy z hlučnosti. Nechceme, aby nás desať rokov okrem prachu obťažoval aj hluk.“

Branislav Klocok potvrdil, že výpočty intenzity hluku sú na hrane noriem. „Ak sa ukáže, že hluk je nadmerný, podnikneme opatrenia, ktoré ho obmedzia.“

Po rokovaní na ministerstve životného prostredia OFZ dostala za úlohu vypracovať hodnotiacu správu s doplnenými štúdiami.

„Je medzi nimi aj hluková a prachová štúdia a ďalšie pripomienky. Predpokladáme, že úlohy splníme do dvoch mesiacov. Potom hodnotiteľ správu posúdi a vydá stanovisko.“

Ak bude stanovisko pozitívne, ministerstvo ukončí proces posudzovania vplyvu na životné prostredie a vydá povolenie. Na jeho základe vydá dolnokubínsky stavebný úrad povolenie na výstavbu linky. Začiatok prác je naplánovaný na jún tohto roku, spustenie linky na január budúceho. Prácu na desať rokov dostane 17 zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 861
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 023
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 456
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 230
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 269
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 126
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 103
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 486
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 277
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 776
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 870
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 827
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 768
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 424
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 320
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 277
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 776
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 870
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 827
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 768
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 424
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 320
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu