DOLNÝ KUBÍN. Každá základná škola má dnes už minimálne jednu počítačovú triedu a pripojenie na internet. Niekde ich využívajú viac, inde menej.
Interaktívne tabule zaujali
V Dolnom Kubíne navštevuje štyri základné mestské školy 1937 žiakov.
„Všetky školy aj škôlky majú internet cez kábel, ktorý funguje spoľahlivo,“ hovorí Michal Švento, vedúci odboru školstva na mestskom úrade. „Niektoré počítače sú zastarané. Čakáme na výzvy z eurofondov, aby sme ich vymenili. V tomto období sa školy sa zapojili do projektu Digitálna škola a získali interaktívne tabule.“
Interaktívne tabule slávia úspech aj v mestských materských školách, v ktorých je 643 detí. Až 160 chodí na Brezovec, tabúľ majú päť. „Deti sa do práce s tabuľou zapájajú s nadšením a predbiehajú sa, kto bude niečo robiť,“ hovorí učiteľka Dáša Radúchová.
„Učíme sa, kreslíme, píšeme,“ hovorí Aďko Kusý.
Dedinské školy vôbec nezaostávajú
Spoločný školský úrad Oravský Podzámok združuje desať základných škôl dolnej Oravy. Do ich tried chodí 1217 žiakov. Niektoré menšie dedinské školy svojím vybavením predbehli veľké mestské.
„V Pucove má 45 žiakov k dispozícii 14 počítačov, dve interaktívne tabule a štyri dataprojektory,“ hovorí Emília Jurčíková, odborná zamestnankyňa Spoločného školského úradu. „Vo Vyšnom Kubíne môže dvanásť detí využívať až 20 počítačov, dve interaktívne tabule a dva dataprojektory.“
Všetkého s mierou
Najväčšia základná škola sa nachádza v Zákamennom. Viac ako sedemsto detí má dve veľké a jednu malú počítačovú učebňu.
„Internet máme dostatočne rýchly, každý učiteľ má notebook a niektorí aj tablet,“ hovorí riaditeľ Pavol Demko. „Využívajú ich pri vyučovaní, ako triednu knihu a pri elektronickej žiackej knižke.“
K technickému pokroku má kladný vzťah, ale podľa neho treba robiť všetko s mierou. „Najskôr musíme deti vychovať, že tablet je učebná pomôcka a v škole neslúži na hranie. Už teraz musíme dávať pozor na smartfóny.“ Upozornil, že počítače nepodporujú jemnú motoriku rúk detí a telefóny dokonca zapríčiňujú jej vývoj zlým smerom.
Podobný názor má aj Emília Jurčíková. „Samozrejme, že nie som za husacie brko a kalamáre. Získavanie informácií z internetu patrí k vyučovaniu. Ale pokiaľ dieťa nevie čítať s porozumením, počítať s perom v ruke, tak prílišné vzdelávanie pomocou tabletov a počítačov nie je vhodné.“ Dodala, že veľa detí trpí rôznymi dys diagnózami. „Ako ich odstránite? Jedine cvičením, ale nie na klávesnici počítača.“