Zhruba šesťdesiat percent dĺžky ciest na Slovensku predstavujú miestne komunikácie. A tie majú na starosti samosprávy.
Cestná sieť
Pre rozvoj ekonomiky sú najdôležitejšie diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré spájajú dôležité centrá medzinárodného významu. Nosnou zložkou cestnej siete sú cesty I. triedy, tie prepájajú sídla krajov a hraničných priechodov. Všetky tieto cesty vlastní štát.
Cesty II. a III. triedy vrátane ich prejazdných úsekov cez obce sú vo vlastníctve samosprávneho kraja, miestne komunikácie patria obciam a mestám a účelové komunikácie štátu alebo iným právnickým či fyzickým osobám.
Povinnosťou vlastníka pozemných komunikácií je udržiavať ich v stave zodpovednom účelu, na ktorý sú určené. Tiež musia cesty opravovať, robiť pravidelnú údržbu a bez prieťahov odstraňovať všetky závady v zjazdnosti a schodnosti.
Tieto povinnosti však môže vlastník preniesť aj na správcu pozemnej komunikácie.
Prenesené kompetencie
Miestnymi komunikáciami sú všeobecne prístupné a užívané ulice, parkoviská vo vlastníctve obcí a miest a verejné priestranstvá, ktoré slúžia miestnej doprave a sú zaradené do siete miestnych komunikácií.
Miestnu štátnu správu vo veciach miestnych a účelových komunikácií vykonávajú obce ako prenesený výkon štátnej správy.
Obce a mestá na miestnych a účelových komunikáciách určujú použitie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľujú vyhradené parkoviská. V rámci preneseného výkonu štátnej správy prejednávajú priestupky na úseku miestnych komunikácií a účelových komunikácií.
Povinnosťou obcí a miest je tiež zabezpečovať stavebnotechnické vybavenie ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu, poskytovať údaje z technickej evidencie ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve, vykonávať pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu pre miestne a účelové komunikácie.
Originálne kompetencie
Údržba ciest a miestnych komunikácií je originálnou pôsobnosťou obcí, to znamená, že ju musia financovať z vlastných príjmov. Niektoré obce s väčšou rozlohou územia a dĺžkou komunikácií majú problémy so zabezpečením ich údržby, najmä zimnej, a chcú zohľadniť pri rozdeľovaní daní aj tento ukazovateľ.
Pri nastavovaní parametrov pri fiškálnej decentralizácii štát zohľadnil rozdielne klimatické podmienky obcí s tým, že pri rozdeľovaní výnosu dane z príjmov fyzických osôb sa prihliada aj na nadmorskú výšku územia obce. Tento ukazovateľ predstavitelia miest a obcí akceptovali ako transparentný, objektívny a verejne kontrolovateľný.
Pôvodne ministerstvo financií uvažovalo aj s využitím ukazovateľa dĺžky miestnych komunikácií, no keďže neexistuje objektívna a transparentná štatistika o skutočnej dĺžke obecných ciest, nepoužilo ho ako kritérium pre rozdeľovanie výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Združenie miest a obcí sa však nebráni zaoberať sa podnetmi, ktoré urobia systém prerozdeľovania daní objektívnejším a spravodlivejším.
Údržba ciest a miestnych komunikácií patrí k prioritám každej samosprávy. A keďže si vyžaduje aj veľa peňazí, obec by to mala zohľadniť už pri tvorbe rozpočtu. Dotácia zo štátneho rozpočtu je možná len v prípade kritických situácií spôsobených zvyčajne živelnou pohromou.
Autor: ZMOS