Nedeľa, 7. august, 2022 | Meniny má Štefánia

Obce a mestá spravujú tisícky kilometrov ciest

Ak sa chcete sťažovať na kvalitu ciest, mali by ste vedieť komu.

Zhruba šesťdesiat percent dĺžky ciest na Slovensku predstavujú miestne komunikácie. A tie majú na starosti samosprávy.

Cestná sieť

Pre rozvoj ekonomiky sú najdôležitejšie diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré spájajú dôležité centrá medzinárodného významu. Nosnou zložkou cestnej siete sú cesty I. triedy, tie prepájajú sídla krajov a hraničných priechodov. Všetky tieto cesty vlastní štát.

Cesty II. a III. triedy vrátane ich prejazdných úsekov cez obce sú vo vlastníctve samosprávneho kraja, miestne komunikácie patria obciam a mestám a účelové komunikácie štátu alebo iným právnickým či fyzickým osobám.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnosťou vlastníka pozemných komunikácií je udržiavať ich v stave zodpovednom účelu, na ktorý sú určené. Tiež musia cesty opravovať, robiť pravidelnú údržbu a bez prieťahov odstraňovať všetky závady v zjazdnosti a schodnosti.

Tieto povinnosti však môže vlastník preniesť aj na správcu pozemnej komunikácie.

Prenesené kompetencie

Miestnymi komunikáciami sú všeobecne prístupné a užívané ulice, parkoviská vo vlastníctve obcí a miest a verejné priestranstvá, ktoré slúžia miestnej doprave a sú zaradené do siete miestnych komunikácií.

Miestnu štátnu správu vo veciach miestnych a účelových komunikácií vykonávajú obce ako prenesený výkon štátnej správy.

Obce a mestá na miestnych a účelových komunikáciách určujú použitie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľujú vyhradené parkoviská. V rámci preneseného výkonu štátnej správy prejednávajú priestupky na úseku miestnych komunikácií a účelových komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnosťou obcí a miest je tiež zabezpečovať stavebnotechnické vybavenie ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu, poskytovať údaje z technickej evidencie ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve, vykonávať pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu pre miestne a účelové komunikácie.

Originálne kompetencie

Údržba ciest a miestnych komunikácií je originálnou pôsobnosťou obcí, to znamená, že ju musia financovať z vlastných príjmov. Niektoré obce s väčšou rozlohou územia a dĺžkou komunikácií majú problémy so zabezpečením ich údržby, najmä zimnej, a chcú zohľadniť pri rozdeľovaní daní aj tento ukazovateľ.

Pri nastavovaní parametrov pri fiškálnej decentralizácii štát zohľadnil rozdielne klimatické podmienky obcí s tým, že pri rozdeľovaní výnosu dane z príjmov fyzických osôb sa prihliada aj na nadmorskú výšku územia obce. Tento ukazovateľ predstavitelia miest a obcí akceptovali ako transparentný, objektívny a verejne kontrolovateľný.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne ministerstvo financií uvažovalo aj s využitím ukazovateľa dĺžky miestnych komunikácií, no keďže neexistuje objektívna a transparentná štatistika o skutočnej dĺžke obecných ciest, nepoužilo ho ako kritérium pre rozdeľovanie výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Združenie miest a obcí sa však nebráni zaoberať sa podnetmi, ktoré urobia systém prerozdeľovania daní objektívnejším a spravodlivejším.

Údržba ciest a miestnych komunikácií patrí k prioritám každej samosprávy. A keďže si vyžaduje aj veľa peňazí, obec by to mala zohľadniť už pri tvorbe rozpočtu. Dotácia zo štátneho rozpočtu je možná len v prípade kritických situácií spôsobených zvyčajne živelnou pohromou.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde vybavíte žiadosť o hypotéku bez návštevy pobočky?
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  7. Aké sú vízie slovenských vodičov a architektov?
  8. Toto sú vízie slovenských vodičov a architektov
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 237
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 850
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 230
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 325
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 220
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 987
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 487
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 457

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas technický
  2. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  3. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  4. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  5. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  6. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  7. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  8. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 57 562
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 159
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 782
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 125
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 081
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 479
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 183
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 898
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Domáci futbalisti si zápas zbytočne skomplikovali.


12 h
Turistov je tento rok menej.

Tohtoročné leto sa s predchádzajúcimi nedá ani porovnať.


5. aug
Svadby po pandémii sú uvoľnenejšie.

Svadobné fotografie by aj po rokoch mali vyvolať zimomriavky.


5. aug
Opitý vodič skončil v rukách polície.

Jazdu 47-ročného muža ukončila policajná hliadka.


5. aug

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas technický
  2. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  3. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  4. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  5. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  6. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  7. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  8. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 57 562
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 159
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 782
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 125
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 081
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 479
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 183
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 898
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu