TVRDOŠÍN/ZVEROVKA. Dohromady 74 pripomienok k cestovnému poriadku dostala autobusová spoločnosť SAD Liorbus do konca septembra. O vrátenie raňajšieho spoja v rámci pripomienkovania žiadajú aj prevádzkovatelia ubytovacích a reštauračných zariadení na Zverovke. Všetky pripomienky musí spoločnosť spracovať do konca októbra. Nový cestovný poriadok bude platiť od 14. decembra.
Autobus stále chýba
Pred dvomi rokmi súkromný prevádzkovateľ autobusov zrušil spoj, ktorý až pod Roháče premával pred ôsmou ráno. Odvtedy tamojší podnikatelia žiadajú o jeho vrátenie. Zatiaľ nič nevybojovali. Spoj premáva počas letných prázdnin, do konca augusta. Letná sezóna v horách však končí až 31. októbra, turisti chodia stále, najmä počas babieho leta.
Chýbajúci autobus robí problémy aj zamestnancom penziónov a reštaurácií. Buď musia chodiť do práce autobusom o šiestej ráno, hoci začínajú pred ôsmou, alebo autom. Ak ho nemajú, vozia ich zamestnávatelia. „Účelom tohto ranného spoja bolo najmä to, aby sa ľudia mali ako dostať do práce,“ píšu žiadatelia v žiadosti, ktorú adresovali spoločnosti Liorbus, Žilinskému samosprávnemu kraju a obci Zuberec. „Žiadame o jeho navrátenie, keďže je zo strany súkromného prepravcu aj naďalej zrušený.“
Poponáhľať sa, alebo ísť pešo
Okrem autobusového spoja o ôsmej ráno chcú aj ďalšie úpravy cestovného poriadku. Žiadajú posunúť spoje evidované ako letné nielen počas letných prázdnin, ale až do konca letnej turistickej sezóny, do 31. októbra. Poukazujú na to, že z cestovného poriadku vypadol aj posledný večerný spoj o 19.20 h. Ak teda turisti nestihnú autobus o piatej, majú problém dostať sa z Roháčov do Zuberca.
„Sme najnavštevovanejšia turistická oblasť na Orave, do ktorej od 31. marca do 1. júna a následne opäť od 15. septembra do 26. decembra, teda šesť mesiacov v roku, premávajú počas pracovného týždňa len dva spoje,“ hovorí Mária Daňová. „Je na hanbu, že na Zverovku chodia od pondelka do piatku dva autobusy, ráno o šiestej a poobede o tretej. Pred pár dňami musel ísť jeden turista na šiestu do Zuberca, kde čakal dve hodiny, aby sa dostal do Trstenej. Ďalší návštevník si zase po túre musel odšliapať ešte aj niekoľko kilometrov zo Zverovky do dediny, keďže autobus mu nešiel. To už sú hory dostupné mimo leta len pre tých, ktorí majú auto?“
Presun zo šiestej na ôsmu
Do roku 2003 prevádzkovala spoj pred ôsmou ráno spoločnosť Liorbus. Potom ho dostal súkromník. Ostatné dva roky nepremáva vôbec, súkromný prepravca ho zrušil pre nerentabilnosť. „Vedeniu obce sme navrhli presun spojov 510408/105, ktorý ide pred šiestou zo Zuberca na Zverovku, a 510408/8, ten odchádza desať minút po šiestej zo Zverovky, pred ôsmu hodinu,“ hovorí Jozef Kendera, riaditeľ dopravy SAD Liorbus. „Tieto spoje boli vedené ako žiacke, ale v súčasnosti ich žiaci nevyužívajú.“
Chýbajúcim a podľa podnikateľov potrebným raňajším spojom sa znovu zaoberali aj obecní poslanci na októbrovom zasadnutí obecného zastupiteľstva. „Poslanci v zásade nemali námietky voči náhrade spoja o 6.00 h za spoj o 7.30 h,“ povedal starosta Zuberca Vladimír Šiška. „V blízkej budúcnosti zvolám spoločné stretnutie aj za účasti zamestnávateľov, ktorí majú svoje prevádzky v lokalite Zverovky, aby sme im neskomplikovali prevádzku.“
S pridávaním nových spojov pod Roháče zatiaľ autobusová spoločnosť nepočíta.
Prvoradý je verejný záujem
Na trstenskú prevádzku najväčšieho autobusového prepravcu prišlo pätnásť pripomienok, zamestnanci námestovskej ich dostali 26. Najviac, 33 návrhov na zmenu, doručili Oravčania na dolnokubínsku prevádzku, štyri z nich sa týkali mestskej autobusovej dopravy, zvyšné prímestskej. Cestovný poriadok pripomienkovali obce, firmy aj cestujúci.
Počet pripomienok podľa Jozefa Kenderu každoročne klesá. „Viaceré sa týkajú pridania spojov vo večerných hodinách a cez víkendy,“ hovorí. „Ich realizácia by ešte viac znížila rentabilitu prevádzky.“
Cestovné poriadky plánuje prepravca spracovať do konca októbra. Po tomto termíne musí návrhy poslať na pripomienkovanie Žilinskému samosprávnemu kraju. „Pri spracovaní sa prihliada hlavne na verejný záujem - dopravu detí do škôl, občanov do zamestnania, úradov a nemocníc, ale aj na zabezpečenie obslužnosti obcí autobusovou dopravou,“ povedal Kendera.