ORAVSKÉ VESELÉ. Približne stotisíc eur investovala farnosť do nového organa v miestnom kostole. Poskladali sa naň najmä veriaci, prispel aj urbár a sponzori. Premiéru mal minulý týždeň, na sviatok Sedembolestnej.
Splnené želanie
„Je radosť hrať na nerozladenom organe,“ povedala Janka Kureková. „Splnilo sa nám dlhoročné želanie.“
Rodená Oravskoveselčanka je jednou z piatich žien, ktoré sa za nástrojom striedajú. S tridsaťročnou praxou patrí k najskúsenejším organistkám v dedine. Aj keď nový organ znamená viac cvičenia, vníma ho ako prínos. „Nielen pre nás, ale pre všetkých veriacich. Ten pekný zvuk stojí za to. Viac registrov znamená viac možností. Postupne si zvykáme nielen na ich ovládanie, ale tiež na pedále, ktoré boli na starom organe takmer nefunkčné.“
Oprava sa neoplatila
Pneumatický organ v Kostole sv. Alžbety v roku 1911 postavila firma Rieger z Krnova. „V tom čase najväčšia továreň na výrobu organov,“ spresňuje organár Gabriel Bies z Hranovnice. „V čase najväčšieho rozmachu zamestnávala tristo ľudí a produkovala sto organov za rok. Bola to manufaktúrna práca, robilo sa to ako dnes autá. Dosiahli slušnú kvalitu, no po umeleckej stránke to bolo horšie. Keď je niečoho veľa, nemá to hodnotu.“
Farnosť najprv chcela dosluhujúci organ opraviť. V porovnaní s cenou nového sa to však neoplatilo.
„Na základe štyroch cenových ponúk sme si vybrali firmu Bies,“ hovorí člen farskej rady Albín Maslaňák. „Podmienkou pre nový nástroj bol pevný podklad. Keď sme otvorili podlahu, zistili sme, že všetko je na dreve. Rozhodli sme sa postaviť betónový chór. Najviac roboty urobili zamestnanci obecnej prevádzky, pri nárazových prácach pomohli aj ostatní obyvatelia.“
Od februára, kedy pôvodný organ rozobrali, tak veriacich pri svätých omšiach sprevádzali iba elektronické klávesy.
Obnovili remeslo
Výroba nástroja trvala pol roka. „Chceli zachovať pôvodnú skriňu, čo nás dosť obmedzovalo,“ hovorí Gabriel Bies. „Pôvodný nástroj bol pre tento kostol zvukovo slabý. Aj nový je na hranici únosnosti, hoci sme ho predĺžili o meter do hĺbky a o štyridsať centimetrov do výšky.“
Dvojmanuálový, 23-registrový organ má približne 1500 píšťal. „Cínové píšťaly vyrába môj synovec, ako jediný na Slovensku. Vyučil sa v Čechách, vďaka nemu sme u nás po 80 rokoch obnovili cinárske remeslo.“
Píšťaly FOTO: ARCHÍV GB
Bies zdôrazňuje použitie kvalitných materiálov. „Masívny dub, rezonančný smrek, klaviatúra je potiahnutá kosťou a ebenom. Len kosť na dva manuály stojí tisíc eur. Práca so starými nástrojmi mi potvrdila, že organ nemôže podliehať vkusu doby. Snažíme sa nadviazať na organárstvo na Slovensku. Jeho história je bohatá, aj keď nie je monumentálna. Nemáme ambície stavať repliky, ale nástroje, ktoré nesú náš rukopis. Keď sa na ne pozrie odborník, podľa technického riešenia a zvuku vie, kto ich staval.“
Oravskoveselčania sa rozhodli pre nový organ v pôvodnej skrini. FOTO: GB
Cenovo dostupná inšpirácia
Organ v Oravskom Veselom je prvým novým nástrojom firmy Bies na Orave.
„Pre nás bude najväčšou odmenou, ak naštartuje ďalšie mestá a obce. Aby sa inšpirovali a išli do výroby organa. Za cenu, ktorú si môžu dovoliť. Rovnaký organ v Dolnom Kubíne stál štyristotisíc eur. Náš štvrtinu. Nebolo by dobre, keby boli Orave ešte tri takéto nástroje? Ekonomika by sa točila na Slovensku a neznižovali by sme si životnú úroveň odlivom kapitálu do zahraničia. Vysoká cena zahraničných firiem nesúvisí s kvalitou práce, ale s ich vysokou životnou úrovňou. U nich je priemerný plat tritisíc eur, u nás šesťsto.“
Bratia Biesovci, vľavo Gabriel, vpravo Ján. FOTO: ARCHÍV GB
Organ posvätil v pondelok 15. septembra Mons. Anton Tyrol, generálny vikár Spišskej diecézy. Slávnostným koncertom ho uviedol do života garant stavby Václav Uhlíř, ktorý je významným českým organistom a pedagógom.