Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Kamión v zápche má od ekológie ďaleko

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

Testovacia jazda kamiónu novou spojnicou Orava - Kysuce.Testovacia jazda kamiónu novou spojnicou Orava - Kysuce. (Zdroj: AK)

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Stretnutiami ani listami želaný výsledok nedosiahli. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

ZÁKAMENNÉ. Združenie oravských dopravcov, je ich dvadsať, sa rozhodlo pritvrdiť v boji za sprejazdnenie spojnice medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou pre kamiónovú dopravu aspoň v letných mesiacoch. Cesta druhej triedy dlhá 9,5 kilometra je v prevádzke od roku 2008. Vozidlám dlhším ako 12 metrov zakazuje prejazd dopravné značenie.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden zákaz nahradil druhý

Na ceste spočiatku platil zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje 7,5 tony. „Na náš podnet sa uskutočnilo viacero pracovných stretnutí kompetentných orgánov a zainteresovaných strán,“ píše v liste predseda združenia Anton Klimčík. „Na jednom z nich generálny projektant stavby uviedol, že po ceste môžu jazdiť aj vozidlá s okamžitou hmotnosťou 100 ton. Kysučania preto účelovo prišli s novou podmienkou, a to zákazom prejazdu vozidiel dlhších ako 12 metrov.“

Klimčík tvrdí, že existuje videonahrávka, ktorá dokazuje, že vozidlá dlhšie ako 12 metrov neohrozujú plynulosť a bezpečnosť premávky. „Možnosť bezpečného prejazdu vozidiel s dĺžkou 17 metrov pripúšťa v písomnom stanovisku aj spoločnosť Geoconsult.“

SkryťVypnúť reklamu

Prvoradá je bezpečnosť

Žilinský samosprávny kraj, ktorý cestu spravuje, argumentuje bezpečnosťou premávky, ochranou cesty ako majetku a zabezpečením minimálneho dopadu negatív dopravy, ako hluk, emisie a vibrácie, na život obyvateľov v okolitých kysuckých obciach.

„Ťažké kamióny chodia pomedzi domy, ohrozujú ich statiku a majetok obyvateľov, tiež popri škole, kde sa pohybuje veľa detí, čím sa výrazne znižuje ich bezpečnosť,“ povedala hovorkyňa kraja Hana Sahulčíková. „Cesta navyše v niektorých úsekoch z hľadiska únosnosti nevyhovuje využívaniu ťažkou nákladnou dopravou.“

V záujme ochrany životného prostredia a života obyvateľstva Sahulčíková poukazuje na trend presmerovávať ťažkú nákladnú dopravu z miest a obcí. „Najmä v prípade, ak nevykonáva dopravnú obsluhu daného územia. V tomto prípade navyše existuje alternatívna trasa, a to predovšetkým pre tranzitnú a ťažkú nákladnú dopravu, tvorená cestami I. triedy.“

SkryťVypnúť reklamu

Je obchádzka ekologická?

Alternatívna trasa znamená pre Oravcov takmer stokilometrovú obchádzku cez Žilinu.

„Cesta z Krásna nad Kysucou do Zákamenného cez spojnicu meria 48 kilometrov, dookola 145 kilometrov,“ spresňuje dopravca Anton Jakubiak z Novote. „Každý deň hlásia dopravné servisy zápchy medzi Kysuckým Novým Mestom a Žilinou a potom pod Strečnom. Ráno od šiestej do deviatej, popoludní to isté. Keď sa už na každom kroku oháňame ekológiou, niekto by sa mal zamyslieť, či je ekologické, keď kamión tri hodiny poskakuje v zápche. V tomto prípade výfukové plyny neprekážajú?“

Novoťan vozí z Třinca na Oravu železo. Spojnicu by využil najviac osemkrát do týždňa. „Celé roky nám sľubovali novú cestu. A keď ju konečne urobili, nemôžeme ju využívať. Povoliť aspoň dojazd vozidiel registrovaných v okresoch Námestovo a Čadca by nikoho nepoškodilo.“

Novotský starosta František Poleta, ktorý je zároveň krajským poslancom, si takisto myslí, že pre regionálnych prepravcov by mal platiť iný režim. „Nechceme, aby sa tadiaľ kamióny premávali hore-dolu.“

Tichá dohoda

Kamióny, ktoré napriek zákazu cez spojnicu jazdia, riskujú pokutu 60 eur. „Oravskí dopravcovia pokuty platia, pritom všetky vozidlá z kysuckej strany, čiže vozidlá s evidenčným číslom CA, ktoré vozia najmä drevo, prechádzajú bez pokuty,“ tvrdí Klimčík.

Polícia sa proti obvineniu bráni. „Dlhodobo a kategoricky odmietame existenciu tichej dohody, podľa ktorej sú zo strany polície pokutovaní iba oravskí dopravcovia,“ povedal krajský policajný hovorca Radko Moravčík. „Zistené porušenia zákona riešime v zmysle platnej právnej úpravy.“

Pripravujú petíciu aj živú reťaz

Oravskí dopravcovia žiadajú povoliť prejazd siedmich až desiatich kamiónov denne, ktoré sa vracajú z Českej republiky. „Stačilo by zmeniť dopravné značenie na zákaz vjazdu nákladných motorových vozidiel s dodatkovou tabuľkou s textom tranzit, ako je tomu na ceste Svrčinovec – Skalité,“ navrhuje Anton Klimčík.

Ak sa situácia nezmení, Oravčania sú rozhodnutí pritvrdiť. „Pripravujeme zorganizovanie petície, prípadne vytvorenie živej reťaze občanov dotknutých oravských obcí za presmerovanie nákladných motorových vozidiel dlhších ako 12 metrov po ceste II/520, aby sa znížila intenzita nákladiakov smerujúcich do Okresu Námestovo a aby sa zároveň znížili emisie výfukových plynov v týchto obciach.“

Dopravcovia chcú do protestu zapojiť obyvateľov Párnice, Istebného, Veličnej, Dolného Kubína, Oravského Podzámku, Hruštína, Babína, Vasiľova, Ťapešova a Lokce. „Podporíme každú snahu, vďaka ktorej ubudne kamiónovej dopravy v Oravskom Podzámku,“ povedal starosta Jozef Záhora.

Termín spustenia protestných aktivít združenie dopravcov nespresnilo. „Ak nebudeme bojovať, nedosiahneme nič,“ dodal Anton Jakubiak.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 6 495
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 257
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 3 307
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 398
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 863
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 708
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 439
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 263

Blogy SME

  1. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  2. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  3. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  4. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  5. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  6. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  7. Kristína Jakubičková: Prečo je nenávisť príbuzná vražde?
  8. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 939
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 666
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 176
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 049
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 021
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 231
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 067
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 637
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Soňa Stanovská na nominačných pretekoch v Čunove.

Oravčanka zvládla náročný nominačný reprezentačný boj.


1 h

Čo viete o možnostiach znižovania zdravotného rizika u fajčiarov? Otestujte si svoje vedomosti v kvíze a zapojte sa do súťaže.


5 h
Na tretiu tabuľku s evidenčným číslom auta na nosiče bicyklov sa čaká mesiace.

Policajti nedokážu plne využiť elektronizáciu.


7 h
Dorastenci Žatvy Dolný Kubín sa zúčastnili majstrovstiev Slovenska.

Káder dolnokubínskeho klubu patril na majstrovstvách Slovenska medzi najmladšie.


24. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  2. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  3. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  4. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  5. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  6. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  7. Kristína Jakubičková: Prečo je nenávisť príbuzná vražde?
  8. Dana Janebová: Kódujem svoje slzy
  1. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 939
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 666
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 176
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 049
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 021
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 231
  7. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 067
  8. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 637
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu