Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Kamión v zápche má od ekológie ďaleko

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

Testovacia jazda kamiónu novou spojnicou Orava - Kysuce.Testovacia jazda kamiónu novou spojnicou Orava - Kysuce. (Zdroj: AK)

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Stretnutiami ani listami želaný výsledok nedosiahli. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

ZÁKAMENNÉ. Združenie oravských dopravcov, je ich dvadsať, sa rozhodlo pritvrdiť v boji za sprejazdnenie spojnice medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou pre kamiónovú dopravu aspoň v letných mesiacoch. Cesta druhej triedy dlhá 9,5 kilometra je v prevádzke od roku 2008. Vozidlám dlhším ako 12 metrov zakazuje prejazd dopravné značenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden zákaz nahradil druhý

Na ceste spočiatku platil zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje 7,5 tony. „Na náš podnet sa uskutočnilo viacero pracovných stretnutí kompetentných orgánov a zainteresovaných strán,“ píše v liste predseda združenia Anton Klimčík. „Na jednom z nich generálny projektant stavby uviedol, že po ceste môžu jazdiť aj vozidlá s okamžitou hmotnosťou 100 ton. Kysučania preto účelovo prišli s novou podmienkou, a to zákazom prejazdu vozidiel dlhších ako 12 metrov.“

Klimčík tvrdí, že existuje videonahrávka, ktorá dokazuje, že vozidlá dlhšie ako 12 metrov neohrozujú plynulosť a bezpečnosť premávky. „Možnosť bezpečného prejazdu vozidiel s dĺžkou 17 metrov pripúšťa v písomnom stanovisku aj spoločnosť Geoconsult.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prvoradá je bezpečnosť

Žilinský samosprávny kraj, ktorý cestu spravuje, argumentuje bezpečnosťou premávky, ochranou cesty ako majetku a zabezpečením minimálneho dopadu negatív dopravy, ako hluk, emisie a vibrácie, na život obyvateľov v okolitých kysuckých obciach.

„Ťažké kamióny chodia pomedzi domy, ohrozujú ich statiku a majetok obyvateľov, tiež popri škole, kde sa pohybuje veľa detí, čím sa výrazne znižuje ich bezpečnosť,“ povedala hovorkyňa kraja Hana Sahulčíková. „Cesta navyše v niektorých úsekoch z hľadiska únosnosti nevyhovuje využívaniu ťažkou nákladnou dopravou.“

V záujme ochrany životného prostredia a života obyvateľstva Sahulčíková poukazuje na trend presmerovávať ťažkú nákladnú dopravu z miest a obcí. „Najmä v prípade, ak nevykonáva dopravnú obsluhu daného územia. V tomto prípade navyše existuje alternatívna trasa, a to predovšetkým pre tranzitnú a ťažkú nákladnú dopravu, tvorená cestami I. triedy.“

Skryť Vypnúť reklamu

Je obchádzka ekologická?

Alternatívna trasa znamená pre Oravcov takmer stokilometrovú obchádzku cez Žilinu.

„Cesta z Krásna nad Kysucou do Zákamenného cez spojnicu meria 48 kilometrov, dookola 145 kilometrov,“ spresňuje dopravca Anton Jakubiak z Novote. „Každý deň hlásia dopravné servisy zápchy medzi Kysuckým Novým Mestom a Žilinou a potom pod Strečnom. Ráno od šiestej do deviatej, popoludní to isté. Keď sa už na každom kroku oháňame ekológiou, niekto by sa mal zamyslieť, či je ekologické, keď kamión tri hodiny poskakuje v zápche. V tomto prípade výfukové plyny neprekážajú?“

Novoťan vozí z Třinca na Oravu železo. Spojnicu by využil najviac osemkrát do týždňa. „Celé roky nám sľubovali novú cestu. A keď ju konečne urobili, nemôžeme ju využívať. Povoliť aspoň dojazd vozidiel registrovaných v okresoch Námestovo a Čadca by nikoho nepoškodilo.“

Novotský starosta František Poleta, ktorý je zároveň krajským poslancom, si takisto myslí, že pre regionálnych prepravcov by mal platiť iný režim. „Nechceme, aby sa tadiaľ kamióny premávali hore-dolu.“

Tichá dohoda

Kamióny, ktoré napriek zákazu cez spojnicu jazdia, riskujú pokutu 60 eur. „Oravskí dopravcovia pokuty platia, pritom všetky vozidlá z kysuckej strany, čiže vozidlá s evidenčným číslom CA, ktoré vozia najmä drevo, prechádzajú bez pokuty,“ tvrdí Klimčík.

Polícia sa proti obvineniu bráni. „Dlhodobo a kategoricky odmietame existenciu tichej dohody, podľa ktorej sú zo strany polície pokutovaní iba oravskí dopravcovia,“ povedal krajský policajný hovorca Radko Moravčík. „Zistené porušenia zákona riešime v zmysle platnej právnej úpravy.“

Pripravujú petíciu aj živú reťaz

Oravskí dopravcovia žiadajú povoliť prejazd siedmich až desiatich kamiónov denne, ktoré sa vracajú z Českej republiky. „Stačilo by zmeniť dopravné značenie na zákaz vjazdu nákladných motorových vozidiel s dodatkovou tabuľkou s textom tranzit, ako je tomu na ceste Svrčinovec – Skalité,“ navrhuje Anton Klimčík.

Ak sa situácia nezmení, Oravčania sú rozhodnutí pritvrdiť. „Pripravujeme zorganizovanie petície, prípadne vytvorenie živej reťaze občanov dotknutých oravských obcí za presmerovanie nákladných motorových vozidiel dlhších ako 12 metrov po ceste II/520, aby sa znížila intenzita nákladiakov smerujúcich do Okresu Námestovo a aby sa zároveň znížili emisie výfukových plynov v týchto obciach.“

Dopravcovia chcú do protestu zapojiť obyvateľov Párnice, Istebného, Veličnej, Dolného Kubína, Oravského Podzámku, Hruštína, Babína, Vasiľova, Ťapešova a Lokce. „Podporíme každú snahu, vďaka ktorej ubudne kamiónovej dopravy v Oravskom Podzámku,“ povedal starosta Jozef Záhora.

Termín spustenia protestných aktivít združenie dopravcov nespresnilo. „Ak nebudeme bojovať, nedosiahneme nič,“ dodal Anton Jakubiak.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  2. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  3. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  6. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  7. Investovanie sa tento rok oplatí
  8. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  9. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  10. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 108
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 18 024
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 9 226
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 8 996
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 779
  6. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 592
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 131
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 108
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 031
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

9 h
Brod cez Mlynský potok v Oravskej Porube.

Obec počas čakania na výzvy pripraví všetko potrebné.

9 h
Rekonštrukcia na ulici Červeného kríža bude trvať niekoľko týždňov.

Súťaž znížila cenu o takmer polovicu, ušetrené peniaze sa zídu.

12 h
Samuel Suľa (pri lopte) v zápase druhej ligy proti Popradu.

Samueľ Suľa sa dostal do veľkého futbalu z Krivej.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Africký mor ošípaných hlásia v Banskobystrickom kraji z Rimavskej Soboty, Veľkého Krtíša, Revúcej, Detvy aj Zvolena.

19. apr

Nemocnica chce využiť skúsenosti z druhej vlny pandémie. Plánuje zriadiť samostatný pavilón pre covidových pacientov.

20. apr

Vážna nehoda sa stala dnes skoro ráno na R1 neďaleko Trnavy.

11 h

Divá zver prichádza k ľudským obydliam kvôli potrave.

20. apr

Už ste čítali?