Streda, 19. september, 2018 | Meniny má Konštantín

Kamión v zápche má od ekológie ďaleko

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

Testovacia jazda kamiónu novou spojnicou Orava - Kysuce.(Zdroj: AK)

Oravskí dopravcovia roky márne žiadajú povoliť prejazd ich kamiónov cez spojnicu Oravy a Kysúc. Stretnutiami ani listami želaný výsledok nedosiahli. Rozhodli sa preto bojovať za svoje požiadavky inak.

ZÁKAMENNÉ. Združenie oravských dopravcov, je ich dvadsať, sa rozhodlo pritvrdiť v boji za sprejazdnenie spojnice medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou pre kamiónovú dopravu aspoň v letných mesiacoch. Cesta druhej triedy dlhá 9,5 kilometra je v prevádzke od roku 2008. Vozidlám dlhším ako 12 metrov zakazuje prejazd dopravné značenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden zákaz nahradil druhý

Na ceste spočiatku platil zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje 7,5 tony. „Na náš podnet sa uskutočnilo viacero pracovných stretnutí kompetentných orgánov a zainteresovaných strán,“ píše v liste predseda združenia Anton Klimčík. „Na jednom z nich generálny projektant stavby uviedol, že po ceste môžu jazdiť aj vozidlá s okamžitou hmotnosťou 100 ton. Kysučania preto účelovo prišli s novou podmienkou, a to zákazom prejazdu vozidiel dlhších ako 12 metrov.“

Klimčík tvrdí, že existuje videonahrávka, ktorá dokazuje, že vozidlá dlhšie ako 12 metrov neohrozujú plynulosť a bezpečnosť premávky. „Možnosť bezpečného prejazdu vozidiel s dĺžkou 17 metrov pripúšťa v písomnom stanovisku aj spoločnosť Geoconsult.“

Prvoradá je bezpečnosť

Žilinský samosprávny kraj, ktorý cestu spravuje, argumentuje bezpečnosťou premávky, ochranou cesty ako majetku a zabezpečením minimálneho dopadu negatív dopravy, ako hluk, emisie a vibrácie, na život obyvateľov v okolitých kysuckých obciach.

„Ťažké kamióny chodia pomedzi domy, ohrozujú ich statiku a majetok obyvateľov, tiež popri škole, kde sa pohybuje veľa detí, čím sa výrazne znižuje ich bezpečnosť,“ povedala hovorkyňa kraja Hana Sahulčíková. „Cesta navyše v niektorých úsekoch z hľadiska únosnosti nevyhovuje využívaniu ťažkou nákladnou dopravou.“

V záujme ochrany životného prostredia a života obyvateľstva Sahulčíková poukazuje na trend presmerovávať ťažkú nákladnú dopravu z miest a obcí. „Najmä v prípade, ak nevykonáva dopravnú obsluhu daného územia. V tomto prípade navyše existuje alternatívna trasa, a to predovšetkým pre tranzitnú a ťažkú nákladnú dopravu, tvorená cestami I. triedy.“

Je obchádzka ekologická?

Alternatívna trasa znamená pre Oravcov takmer stokilometrovú obchádzku cez Žilinu.

„Cesta z Krásna nad Kysucou do Zákamenného cez spojnicu meria 48 kilometrov, dookola 145 kilometrov,“ spresňuje dopravca Anton Jakubiak z Novote. „Každý deň hlásia dopravné servisy zápchy medzi Kysuckým Novým Mestom a Žilinou a potom pod Strečnom. Ráno od šiestej do deviatej, popoludní to isté. Keď sa už na každom kroku oháňame ekológiou, niekto by sa mal zamyslieť, či je ekologické, keď kamión tri hodiny poskakuje v zápche. V tomto prípade výfukové plyny neprekážajú?“

Novoťan vozí z Třinca na Oravu železo. Spojnicu by využil najviac osemkrát do týždňa. „Celé roky nám sľubovali novú cestu. A keď ju konečne urobili, nemôžeme ju využívať. Povoliť aspoň dojazd vozidiel registrovaných v okresoch Námestovo a Čadca by nikoho nepoškodilo.“

Novotský starosta František Poleta, ktorý je zároveň krajským poslancom, si takisto myslí, že pre regionálnych prepravcov by mal platiť iný režim. „Nechceme, aby sa tadiaľ kamióny premávali hore-dolu.“

Tichá dohoda

Kamióny, ktoré napriek zákazu cez spojnicu jazdia, riskujú pokutu 60 eur. „Oravskí dopravcovia pokuty platia, pritom všetky vozidlá z kysuckej strany, čiže vozidlá s evidenčným číslom CA, ktoré vozia najmä drevo, prechádzajú bez pokuty,“ tvrdí Klimčík.

Polícia sa proti obvineniu bráni. „Dlhodobo a kategoricky odmietame existenciu tichej dohody, podľa ktorej sú zo strany polície pokutovaní iba oravskí dopravcovia,“ povedal krajský policajný hovorca Radko Moravčík. „Zistené porušenia zákona riešime v zmysle platnej právnej úpravy.“

Pripravujú petíciu aj živú reťaz

Oravskí dopravcovia žiadajú povoliť prejazd siedmich až desiatich kamiónov denne, ktoré sa vracajú z Českej republiky. „Stačilo by zmeniť dopravné značenie na zákaz vjazdu nákladných motorových vozidiel s dodatkovou tabuľkou s textom tranzit, ako je tomu na ceste Svrčinovec – Skalité,“ navrhuje Anton Klimčík.

Ak sa situácia nezmení, Oravčania sú rozhodnutí pritvrdiť. „Pripravujeme zorganizovanie petície, prípadne vytvorenie živej reťaze občanov dotknutých oravských obcí za presmerovanie nákladných motorových vozidiel dlhších ako 12 metrov po ceste II/520, aby sa znížila intenzita nákladiakov smerujúcich do Okresu Námestovo a aby sa zároveň znížili emisie výfukových plynov v týchto obciach.“

Dopravcovia chcú do protestu zapojiť obyvateľov Párnice, Istebného, Veličnej, Dolného Kubína, Oravského Podzámku, Hruštína, Babína, Vasiľova, Ťapešova a Lokce. „Podporíme každú snahu, vďaka ktorej ubudne kamiónovej dopravy v Oravskom Podzámku,“ povedal starosta Jozef Záhora.

Termín spustenia protestných aktivít združenie dopravcov nespresnilo. „Ak nebudeme bojovať, nedosiahneme nič,“ dodal Anton Jakubiak.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  2. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  4. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  5. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 22 901
  2. Najužitočnejšia appka 15 465
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 380
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 568
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 260
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 896
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 111
  8. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 751
  9. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 487
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642

Hlavné správy z MY Orava

Tú dobu starší žili, mladým pripadá ako pravek

Vrcholila prvá svetová vojna, ktorá zmenila mapu strednej Európy. Na scéne sa objavil nový fenomén – fenomén národa. Odvtedy prešlo 100 rokov. Na výstave Ozveny času hovoria o nich dokumenty, knihy aj obrazy.

Úradníci zabojujú proti emisiám. Ako? Takto

Na oravských cestách pribudnú dva elektromobily. Na ich nákup dostali dve samosprávy bezmála 60-tisíc eur.

Na potulkách oravskými ihriskami

Uplynulý víkend priniesol niekoľko výborných zápasov. My sme si vybrali tieto.

Dlhá nad Oravou si robí zo 6. ligy vlastnú súťaž

V siedmom kole sa hralo podľa rytmu domácich mužstiev.

Hrdinom Dolného Kubína sa stal Daniel Válek

Bobrov bodoval na horúcej pôde v Staškove.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Trenčín nie je pripravený hrať skupinu Európskej ligy, tvrdí Rybníček

Vypadnutie z Európskej ligy vníma ako dobrý koniec.

Sanitka prišla neskoro, pacient leží vo vážnom stave v nemocnici

Vo februári sa zrušila rýchla lekársku služba v Kysuckom Novom Meste.

V nemocnici zomrela od smädu. Nemala ani sedem rokov

Prípad Niny Chuchelovej rieši už aj Generálna prokuratúra.

Vybrali SME

Už ste čítali?