Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto
ZORIENTUJME SA V SAMOSPRÁVE VI.

Obce majú vstupovať do hry o kvalitu škôl

Školy zabezpečujú najmä vzdelávanie. V obciach však plnia aj kultúrno-osvetovú funkciu.

Školstvo je jednou z oblastí, ktoré za ostatné roky prešli vari najvýraznejšími zmenami. V roku 2002, po reforme verejnej správy, prevzali zodpovednosť za riadenie v školstve obce a mestá. „Stalo sa tak po tvrdej, ale korektnej diskusii o tom, čo má byť originálnou pôsobnosťou a čo preneseným výkonom štátnej správy, čo má byť pôvodnou a čo delenou kompetenciou medzi rôznymi úrovňami verejnej správy,“ povedal Jozef Turčány, podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Obce začali zriaďovať spoločné úrady

Samostatným okruhom problémov bolo vyčíslenie prevádzkových dlhov a modernizačného dlhu za neuskutočnené opravy a údržbu škôl a školských zariadení, neusporiadaný majetok a podobne. Napriek tomu, že s kompetenciami neprešli adekvátne finančné prostriedky, dokázali samosprávy dofinancovaním z obecných peňazí udržať systém, oddlžiť školy, z eurofondov mnohé zmodernizovať a zefektívniť ich prevádzku. Obce a mestá pomáhali školám tak, ako by to štát nedokázal.

Prínosom reformy školstva bolo aj to, že práve pri nej vznikli spoločné obecné školské úrady ako nový prvok spolupráce medzi obcami.

O čo sa stará miestna samospráva

Dnes sú obce a mestá zriaďovateľmi škôl a školských zariadení, konkrétne verejných základných a materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času. Zo zákona sú zodpovedné za výkon a kvalitu pôsobností v regionálnom školstve bez ohľadu na to, či ide o prenesený výkon štátnej správy alebo originálnu pôsobnosť, bez ohľadu na skutočnosť, či zriaďovateľom školy je obec alebo iný neverejný zriaďovateľ.

Prenesený výkon štátnej správy

Zo štátneho rozpočtu je financovaná prevádzka a mzdy učiteľov a nepedagogických zamestnancov základných škôl. Financie na kompetencie, prenesené na obce štátom, sú vyčlenené v štátnom rozpočte. Tieto peniaze obce nemôžu použiť na nič iné len na mzdy a prevádzku základných škôl. Rozdeľuje ich ministerstvo školstva podľa normatívu na žiaka. Osemdesiat percent normatívu tvoria financie na mzdy a dvadsať percent na prevádzku základných škôl.

Právne predpisy spočiatku umožňovali presun časti normatívu na prevádzku na mzdy alebo naopak, a to z dôvodu zabezpečenia vyrovnaného hospodárenia základných škôl. Zrušenie možnosti presunu časti mzdového normatívu nariadením vlády z decembra 2012 stavia obce do pozície štatistov a celá zodpovednosť za napĺňanie mzdových nárokov pedagogických i nepedagogických zamestnancov na základných školách prechádza na plecia ministerstva školstva, ktoré má zo zákona vyfinancovať celý prenesený výkon štátnej správy v oblasti školstva.

Originálne kompetencie samosprávy

Originálnou pôsobnosťou obcí a miest na úseku školstva je financovanie miezd a prevádzky všetkých materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času zriadených na ich území, a to aj súkromných a cirkevných. Osobitnou úlohou je financovanie kapitálových výdavkov (výstavba, rekonštrukcia či modernizácia) v uvedených školách a školských zariadeniach.

Navyše obce majú povinnosť financovať aj kapitálové výdavky vo verejných nimi zriadených základných školách. Tieto úlohy musia plniť z vlastných peňazí, predovšetkým z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.

Oblasť školstva aj tak ovplyvňuje štát

Školstvo je oblasťou, kde princípy samosprávneho rozhodovania, najmä pri výkone originálnych kompetencií, sú výraznejšie obmedzované zákonmi a inými legislatívnymi normami ako v iných sférach pôsobenia miest a obcí.

Počet detí sa v regiónoch mení, niekde stúpa, niekde klesá. Štát i samospráva budú musieť nastaviť podmienky tak, aby na tento stav reagovali. Štát preto, lebo v základnom školstve ide o prenesený výkon štátnej správy. Samosprávy preto, že za školstvo sú zodpovedné.

Samospráva nemá priveľa možností pôsobiť na kvalitu výučby, a ani nemusí, pretože za kvalitu musí zodpovedať riaditeľ a pedagóg. Kanálom, cez ktorý môže a musí samospráva vstupovať do hry o kvalitu, nie sú štátne, ale výchovné programy v školách a školských zariadeniach. „Priznávame, že samospráva cez svoje rozpočty a priority sa len učí vstupovať do tohto procesu,“ hovorí Turčány. „Je to nový prvok, no volení predstavitelia by sa mali snažiť, aby škola väčšmi prispôsobovala výchovné programy potrebám komunity.“

Ďalšie články z témy Samospráva

Článok je zaradený aj do ďalších tém Samospráva, Samospráva, Samospráva, Samospráva, Samospráva

  1. Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov 1 264
  2. Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade 870
  3. Ukradnutý lesný traktor konečne našli 515
  4. Malý návrat: Ľudí zobudilo praskanie, plamene bolo vidno ďaleko 480
  5. Vo Vasiľove sa vlani narodilo 21 detí 459
  6. Hokejista pokľakol pred priateľku za potlesku plného štadióna Foto 404
  7. Tibor sa vrátil z Taiwanu vo veľkom štýle Foto 292
  8. Neuveriteľná séria skončila. Tréner: Je to pre nás facka 189
  9. Majster: Jano, ty ako keby si sa už s podkovou a kladivom narodil 177
  10. Zákamenskí pútnici si z Fatimy priviezli aj sochu 163

Najčítanejšie správy

Orava

Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov

Turci nezvládli prejazd dedinou, skončili v priekope.

Nezvestného Antona z Mútneho našli v priehrade

Antona našli záchranári v nedeľu večer. Jeho telo vytiahli zo studenej vody Oravskej priehrady.

Ukradnutý lesný traktor konečne našli

Špeciálny stroj ukradli pred dvoma mesiacmi, majiteľovi pomohol pri hľadaní aj článok v novinách a na internete.

Malý návrat: Ľudí zobudilo praskanie, plamene bolo vidno ďaleko

Humno ľahlo popolom. Susednú faru a z druhej strany rodinný dom sa hasičom podarilo ochrániť. Horieť začalo okolo tretej ráno.

Vo Vasiľove sa vlani narodilo 21 detí

Uvítanie detí je príležitosť porozprávať sa, vymeniť skúsenosti, spoznať sa navzájom.

Blízke regióny

Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere

Štyridsaťdvaročný vodič, ktorému namerali policajti až 2,48 promile, jazdil na diaľnici v protismere.

Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém

Kritická dopravná situácia v čase špičky v Bánovej priniesla radikálne riešenie. Obyvateľ mestskej časti sa bráni prejazdu áut klincami.

Rýchlik v Čadci stojí, cestujúci však nemôžu doň nastúpiť

Kysučania sú nespokojní s novým grafikonom. Ide konkrétne o ranný rýchlik Slovakia, ktorý už v Čadci nezastavuje pre cestujúcich. Paradoxom je, že tam pritom stojí, ale len pre výmenu vlakových čiat.

Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1

Dvaja ministri vo vyhlásení, ktoré včera podpísali v Žywci, potvrdzujú potrebu pokračovať v príprave výstavby diaľnice D3 na slovenskej strane a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko - jadranského koridoru.

Policajti pátrajú po šoférovi, ktorý sa medzi Žilinou a Martinom zavesil na sanitku

Video z nebezpečnej jazdy poslúži na objasnenie priestupku.

Všetky správy

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.