Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia
ZORIENTUJME SA V SAMOSPRÁVE VI.

Obce majú vstupovať do hry o kvalitu škôl

Školy zabezpečujú najmä vzdelávanie. V obciach však plnia aj kultúrno-osvetovú funkciu.

Školstvo je jednou z oblastí, ktoré za ostatné roky prešli vari najvýraznejšími zmenami. V roku 2002, po reforme verejnej správy, prevzali zodpovednosť za riadenie v školstve obce a mestá. „Stalo sa tak po tvrdej, ale korektnej diskusii o tom, čo má byť originálnou pôsobnosťou a čo preneseným výkonom štátnej správy, čo má byť pôvodnou a čo delenou kompetenciou medzi rôznymi úrovňami verejnej správy,“ povedal Jozef Turčány, podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Obce začali zriaďovať spoločné úrady

Samostatným okruhom problémov bolo vyčíslenie prevádzkových dlhov a modernizačného dlhu za neuskutočnené opravy a údržbu škôl a školských zariadení, neusporiadaný majetok a podobne. Napriek tomu, že s kompetenciami neprešli adekvátne finančné prostriedky, dokázali samosprávy dofinancovaním z obecných peňazí udržať systém, oddlžiť školy, z eurofondov mnohé zmodernizovať a zefektívniť ich prevádzku. Obce a mestá pomáhali školám tak, ako by to štát nedokázal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prínosom reformy školstva bolo aj to, že práve pri nej vznikli spoločné obecné školské úrady ako nový prvok spolupráce medzi obcami.

O čo sa stará miestna samospráva

Dnes sú obce a mestá zriaďovateľmi škôl a školských zariadení, konkrétne verejných základných a materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času. Zo zákona sú zodpovedné za výkon a kvalitu pôsobností v regionálnom školstve bez ohľadu na to, či ide o prenesený výkon štátnej správy alebo originálnu pôsobnosť, bez ohľadu na skutočnosť, či zriaďovateľom školy je obec alebo iný neverejný zriaďovateľ.

Prenesený výkon štátnej správy

Zo štátneho rozpočtu je financovaná prevádzka a mzdy učiteľov a nepedagogických zamestnancov základných škôl. Financie na kompetencie, prenesené na obce štátom, sú vyčlenené v štátnom rozpočte. Tieto peniaze obce nemôžu použiť na nič iné len na mzdy a prevádzku základných škôl. Rozdeľuje ich ministerstvo školstva podľa normatívu na žiaka. Osemdesiat percent normatívu tvoria financie na mzdy a dvadsať percent na prevádzku základných škôl.

Právne predpisy spočiatku umožňovali presun časti normatívu na prevádzku na mzdy alebo naopak, a to z dôvodu zabezpečenia vyrovnaného hospodárenia základných škôl. Zrušenie možnosti presunu časti mzdového normatívu nariadením vlády z decembra 2012 stavia obce do pozície štatistov a celá zodpovednosť za napĺňanie mzdových nárokov pedagogických i nepedagogických zamestnancov na základných školách prechádza na plecia ministerstva školstva, ktoré má zo zákona vyfinancovať celý prenesený výkon štátnej správy v oblasti školstva.

Originálne kompetencie samosprávy

Originálnou pôsobnosťou obcí a miest na úseku školstva je financovanie miezd a prevádzky všetkých materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času zriadených na ich území, a to aj súkromných a cirkevných. Osobitnou úlohou je financovanie kapitálových výdavkov (výstavba, rekonštrukcia či modernizácia) v uvedených školách a školských zariadeniach.

Navyše obce majú povinnosť financovať aj kapitálové výdavky vo verejných nimi zriadených základných školách. Tieto úlohy musia plniť z vlastných peňazí, predovšetkým z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.

Oblasť školstva aj tak ovplyvňuje štát

Školstvo je oblasťou, kde princípy samosprávneho rozhodovania, najmä pri výkone originálnych kompetencií, sú výraznejšie obmedzované zákonmi a inými legislatívnymi normami ako v iných sférach pôsobenia miest a obcí.

Počet detí sa v regiónoch mení, niekde stúpa, niekde klesá. Štát i samospráva budú musieť nastaviť podmienky tak, aby na tento stav reagovali. Štát preto, lebo v základnom školstve ide o prenesený výkon štátnej správy. Samosprávy preto, že za školstvo sú zodpovedné.

Samospráva nemá priveľa možností pôsobiť na kvalitu výučby, a ani nemusí, pretože za kvalitu musí zodpovedať riaditeľ a pedagóg. Kanálom, cez ktorý môže a musí samospráva vstupovať do hry o kvalitu, nie sú štátne, ale výchovné programy v školách a školských zariadeniach. „Priznávame, že samospráva cez svoje rozpočty a priority sa len učí vstupovať do tohto procesu,“ hovorí Turčány. „Je to nový prvok, no volení predstavitelia by sa mali snažiť, aby škola väčšmi prispôsobovala výchovné programy potrebám komunity.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 886
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 985
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 717
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 605
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 638
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 479
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 104
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 493

Téma: Samospráva


Hlavné správy z MY Orava

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Turistku zachraňovala horská služba i vrtuľník

Výlet na vrch Šíp zdramatizovala náhla nevoľnosť mladej ženy.

Starostovia: Bezplatné jedlo povedie k plytvaniu

Oravské obce upozorňujú na nezmyselnosť návrhu na obedy zadarmo. Najvyšším inštitúciám posielajú výzvy na jeho stopnutie.

Vzpierači Dolného Kubína vyrovnali rekord Trenčína

Pred divákmi v Bobrove sa blysli slovenskými titulmi traja domáci pretekári Olympie.

Do desiatky chýbal jeden gól

Dolný Kubín musel po polovici zápasu striedať brankárov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Smrteľná nehoda pri Udiči. O život prišla vodička osobného auta

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

AKTUALIZOVANÉ 8:00

Na D1 pri Blatnom hlásia nehodu, rátajte so zdržaním

Už dve nehody sa stali na diaľnici D1 z Trnavy do Bratislavy dnes ráno.

Vybrali SME

Už ste čítali?