Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra
ZORIENTUJME SA V SAMOSPRÁVE VI.

Obce majú vstupovať do hry o kvalitu škôl

Školy zabezpečujú najmä vzdelávanie. V obciach však plnia aj kultúrno-osvetovú funkciu.

Školstvo je jednou z oblastí, ktoré za ostatné roky prešli vari najvýraznejšími zmenami. V roku 2002, po reforme verejnej správy, prevzali zodpovednosť za riadenie v školstve obce a mestá. „Stalo sa tak po tvrdej, ale korektnej diskusii o tom, čo má byť originálnou pôsobnosťou a čo preneseným výkonom štátnej správy, čo má byť pôvodnou a čo delenou kompetenciou medzi rôznymi úrovňami verejnej správy,“ povedal Jozef Turčány, podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Obce začali zriaďovať spoločné úrady

Samostatným okruhom problémov bolo vyčíslenie prevádzkových dlhov a modernizačného dlhu za neuskutočnené opravy a údržbu škôl a školských zariadení, neusporiadaný majetok a podobne. Napriek tomu, že s kompetenciami neprešli adekvátne finančné prostriedky, dokázali samosprávy dofinancovaním z obecných peňazí udržať systém, oddlžiť školy, z eurofondov mnohé zmodernizovať a zefektívniť ich prevádzku. Obce a mestá pomáhali školám tak, ako by to štát nedokázal.

Prínosom reformy školstva bolo aj to, že práve pri nej vznikli spoločné obecné školské úrady ako nový prvok spolupráce medzi obcami.

O čo sa stará miestna samospráva

Dnes sú obce a mestá zriaďovateľmi škôl a školských zariadení, konkrétne verejných základných a materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času. Zo zákona sú zodpovedné za výkon a kvalitu pôsobností v regionálnom školstve bez ohľadu na to, či ide o prenesený výkon štátnej správy alebo originálnu pôsobnosť, bez ohľadu na skutočnosť, či zriaďovateľom školy je obec alebo iný neverejný zriaďovateľ.

Prenesený výkon štátnej správy

Zo štátneho rozpočtu je financovaná prevádzka a mzdy učiteľov a nepedagogických zamestnancov základných škôl. Financie na kompetencie, prenesené na obce štátom, sú vyčlenené v štátnom rozpočte. Tieto peniaze obce nemôžu použiť na nič iné len na mzdy a prevádzku základných škôl. Rozdeľuje ich ministerstvo školstva podľa normatívu na žiaka. Osemdesiat percent normatívu tvoria financie na mzdy a dvadsať percent na prevádzku základných škôl.

Právne predpisy spočiatku umožňovali presun časti normatívu na prevádzku na mzdy alebo naopak, a to z dôvodu zabezpečenia vyrovnaného hospodárenia základných škôl. Zrušenie možnosti presunu časti mzdového normatívu nariadením vlády z decembra 2012 stavia obce do pozície štatistov a celá zodpovednosť za napĺňanie mzdových nárokov pedagogických i nepedagogických zamestnancov na základných školách prechádza na plecia ministerstva školstva, ktoré má zo zákona vyfinancovať celý prenesený výkon štátnej správy v oblasti školstva.

Originálne kompetencie samosprávy

Originálnou pôsobnosťou obcí a miest na úseku školstva je financovanie miezd a prevádzky všetkých materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, školských jedální, školských klubov detí, centier voľného času zriadených na ich území, a to aj súkromných a cirkevných. Osobitnou úlohou je financovanie kapitálových výdavkov (výstavba, rekonštrukcia či modernizácia) v uvedených školách a školských zariadeniach.

Navyše obce majú povinnosť financovať aj kapitálové výdavky vo verejných nimi zriadených základných školách. Tieto úlohy musia plniť z vlastných peňazí, predovšetkým z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.

Oblasť školstva aj tak ovplyvňuje štát

Školstvo je oblasťou, kde princípy samosprávneho rozhodovania, najmä pri výkone originálnych kompetencií, sú výraznejšie obmedzované zákonmi a inými legislatívnymi normami ako v iných sférach pôsobenia miest a obcí.

Počet detí sa v regiónoch mení, niekde stúpa, niekde klesá. Štát i samospráva budú musieť nastaviť podmienky tak, aby na tento stav reagovali. Štát preto, lebo v základnom školstve ide o prenesený výkon štátnej správy. Samosprávy preto, že za školstvo sú zodpovedné.

Samospráva nemá priveľa možností pôsobiť na kvalitu výučby, a ani nemusí, pretože za kvalitu musí zodpovedať riaditeľ a pedagóg. Kanálom, cez ktorý môže a musí samospráva vstupovať do hry o kvalitu, nie sú štátne, ale výchovné programy v školách a školských zariadeniach. „Priznávame, že samospráva cez svoje rozpočty a priority sa len učí vstupovať do tohto procesu,“ hovorí Turčány. „Je to nový prvok, no volení predstavitelia by sa mali snažiť, aby škola väčšmi prispôsobovala výchovné programy potrebám komunity.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 589
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 941
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 649
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 196
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 330
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 485
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 732
  8. Štefánka by Pulitzer 4 609
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 770
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 916

Téma: Samospráva


Hlavné správy z MY Orava

Odkaz z námestia v Námestove: Nebudem sa báť

Čo sa udialo pred rokom a čo sa deje dnes. Nad tým sa zamyslelo zhruba tristo ľudí pod sochou Hviezdoslava na námestí v Námestovo.

Spomienka na Jána a Marinu v Námestove.

V Dolnom Kubíne spomínali na Jána a Martinu

Robert Gonos: „Niektoré veci sa zmenili, ale ešte dlho potrvá, kým budeme žiť v normálnom demokratickom štáte.“

Dolný Kubín nezabudne.

V Dolnom Kubíne spomínali na Jána a Martinu

Robert Gonos: „Niektoré veci sa zmenili, ale ešte dlho potrvá, kým budeme žiť v normálnom demokratickom štáte.“

Dolný Kubín nezabudne.

Rozhodca Bystrík Nemček sa preladil na iný spôsob života

Podľa slov Oravčana začnú rozhodcovia s tréningami na systém VAR aj na Slovensku.

Bystrík Nemček (v strede) je od minulého roka profesionálnym rozhodcom.

Oba poháre mohli ostať v Tvrdošíne

Zuberčania ovládli turnaj mladších i starších žiakov.

Zubercu vychytala víťazstvo dievčina Táňa Šišková.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

V Trenčíne na výročie vraždy Jána a Martiny odhalia pamätník

Organizátori zverejnili podrobný program zajtrajšej spomienky na Jána a Martinu.

Vybrali SME

Už ste čítali?