Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Partia z Dolného Kubína si splnila cyklistický sen

Členovia výpravy šliapali do pedálov pri teplote klesajúcej k nule, zablúdili, jedli z panvice holými rukami, no mali aj policajný sprievod do reštaurácie.

Oddych vo výške 2200 m.n.m. po prejazde Collada de Triador v desiatej etape.Oddych vo výške 2200 m.n.m. po prejazde Collada de Triador v desiatej etape. (Zdroj: ARCHÍV ŠB)

DOLNÝ KUBÍN. Svet už zažil množstvo slávnejších, náročnejších a nebezpečnejších expedícií, na akú sa podujal dolnokubínsky klub Jurassic Bike Team. Cyklistický prechod Pyrenejí od Atlantického oceánu k Stredozemnému moru na horských bicykloch bol však pre jeho členov vrcholom doterajších športových aktivít.

Na všetky výjazdy si vozia žinčicu

Po 38 hodinách jazdy mikrobusom z Dolného Kubína až do San Sabestianu privítalo oravskú partiu príjemné počasie. „Dokonca aj Antantik bol teplý, tak sme sa vykúpali,“ hovorí Štefan Belvončík. „Stratenú energiu sme doplnili typicky oravsky chlebom, slaninou, cibuľou a neodmysliteľnou žinčicou, ktorú si vozíme na všetky výjazdy.“ Potom už všetci nasadli na bicykle a išli zdolať prvé z tisícky kilometrov Pyrenejského sna. Prvá etapa mala zahrievací charakter. Kopce mali maximálne 700 metrov. „Náročnejšie bolo večer rozložiť tábor v kempe, postaviť stany, navariť a nájsť veci vo vozíku,“ hovorí Vladimír Adamec. „Každý deň sme si preto vyžrebovali jedného ako vodiča, alebo sa prihlásil sám, ktorý nás čakal v mieste ďalšieho cieľa. Pripravil teplú večeru, nakúpil a všetko rozložil. Ani raz počas expedície sa nestalo, že by niekto nenašiel nasledujúci kemp.“

SkryťVypnúť reklamu

Policajti ich sprevádzali do reštaurácie

Na nasledujúcich etapách čakali na Oravcov okrem kopcov aj zážitky, na ktoré budú spomínať celý život. Hneď na druhý deň prechádzali dedinkou Orbaiceta, ukrytou hlboko v horách. Pri prejazde cez sedlo fúkal ostrý studený vietor, teplota klesla prudko k nule a objavili sa aj snehové vločky. „Po dojazde do kempu sme jedli holými rukami z horúcej pánvice, len aby sme rýchlo dostali do seba niečo teplé,“ hovorí Belvončík. „Obrovskú radosť nám urobila taká obyčajná vec ako teplá sáčková polievka a sprcha.“ Príjemnejšie spomienky čakali na výpravu ďalší deň. Pri prechode cez stredoveké mesto Hecho dostali chuť na tamojšiu stravu. „Hľadali sme reštauráciu, ale nedarilo sa nám. Pomohli nám potom mestskí policajti, ktorí urobili sprievod až pred vchod reštaurácie.“

SkryťVypnúť reklamu

Na štvrtú etapu do Sabiňániga nebude v najlepšom spomínať Peter Lieskovan. Pri páde si odrel predlaktie a bok. Pokračoval bez vážnejších následkov. Smolu mal aj Eduard Grácik, roztrhlo mu plášť. Do najbližšej dediny došiel pešo a počkal na sprievodné vozidlo s náhradnými vecami. Oravčania zaznamenali v Pyrenejách až tridsať defektov.

Desiatu etapu dokončili autom

Prvý raz zablúdila výprava z Dolného Kubína až v piatej etape. Pri sledovaní nádherných kaňonov, priezračných riék a strmých útesov sa dostala do opustenej dedinky. „Mysleli sme si, že tam budeme nocovať,“ hovorí Belvončík. „Zachránila nás miestna osadníčka, ktorá nám ukázala koziu cestu a za pár minút sme boli v kempe.“

V desiatej etape poriadne skomplikovalo plány počasie. Cyklisti tímu Jurassic Bike vyšli iba na najbližší kopec. Búrka a dážd neprestávali ani v poobedňajších hodinách, do Andorry la Vella preto museli autom. Na ďalší deň sa počasie umúdrilo a tour pokračovala. Na Oravcov čakal najvyšší bod expedície, chata Estanys de la Pera vo výške 2357 m. Aj ďalšia etapa patrila medzi náročné, no vo vzduchu už bolo cítiť Stredozemné more. Cesta k nemu si však pripravila nejednu prekážku. Tesne pred vrcholom jedného stúpania si Vladimír Adamec roztrhol reťaz. Štefanovi Belvončíkovi zas praskli dve špajchle na zadnom kolese. Všetko dobre dopadlo a obaja technické problémy odstránili. Retiazku opravili na mieste a špajchle v najbližšom meste v servise.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí si splnili sen

V záverečných dvoch etapách sa terén postupne vyrovnával a všetci si užívali posledné kilometre. V zdraví celá osemčlenná výprava dorazila do prístavného mesta Roses. „Možno sme prví Slováci,“ hovorí Belvončík. „Vieme, že chalani zo Slovenska to zvládli po asfalte a na cestných bicykloch. Ale nevieme, či to prešiel niekto zo Slovenska po hrebeňoch a údoliach horskými cestami, po šotoline a kozích cestách na MTB bicykloch. Aj keby sme neboli prví, zažili sme nádherné a neopakovateľné dobrodružstvo. Mnohí z nás si splnili sen, získali sme množstvo nových zážitkov, upevnili sme spoločné priateľstvo a v mnohom sme získali nový pohľad na svet okolo nás. Pyreneje nám krásou takmer vyrazili dych. Nie sú to len tak nejaké kopčeky. Neležia v centre, ale takmer na kraji Európy. Nie je tu cítiť biznis a peniaze tak ako v Alpách. Pyreneje nás však presvedčili, že i v Európe existujú ešte miesta, ktoré chutia a voňajú divokou krásou a oplatí sa ich spoznať.“

Podbrobné mapy a GPS sú nevyhnutné

Celá tour mala nakoniec 12 etáp. Denne prešli oravskí cyklisti 55 až 110 kilometrov s maximálnym prevýšením 2 800 m a celkovo 1100 kilometrov. Pri pripravovaní etáp, ktoré mali za úlohu Ján Kubina a Vladimír Adamec, im výborne poslúžila kniha Veľký prechod Pyrenejí na MTB bicykloch. Zo Španielska ju poslal Martin Paľa zo Zuberca, žijúci v San Sebastiane. „Bez podrobných máp a GPS navigácie by sme sa v tých hlbokých údoliach a roklinách stratili,“ hovorí Vladimír Adamec. „Prípravy celej expedície trvali priblížne dva mesiace, každý člen dostal úlohy. Všetko muselo fungovať, inak by sme nemohli byť úspešní.“

Cyklistický prechod Pyrenejami od Biskajského zálivu ku Stredozemnému moru absolvovala osemčlenná výprava - Ján Kubina, Peter Maretta, Štefan Belvončík, Eduard Grácik, Peter Lieskovan, Vladimír Adamec a dvaja externí členovia Filip Kubina a Ján Jankola. Cestovali namiesto stálych členov klubu, Jána Benku a Šimona Škvarku

S horskou cyklistikou majú bohaté skúsenosti

Jurassic Bike Team tvoria priatelia vo veku nad 50 rokov, pre ktorých je horský bicykel životným štýlom. Okrem každoročnej expedície či zájazdu do zahraničia klub poriada jednodňovú akciu Okolo Tatier. Množstvo víkendov trávia členovia na MTB bicykloch v slovenských, českých a poľských horách. Zúčastňujú sa cyklomaratónov, 24-hodinových pretekov, duatlonov, horských časoviek a podobných akcií. Jazdia spolu už od roku 2001. „Prvýkrát sme vyrazili do talianských Dolomitov a na Lago di Garda,“ hovorí Štefan Belvončík. „Odvtedy sme absolvovali každoročne množstvo výjazdov do švajčiarských, rakúskych a francúzských Álp.

Jazdili sme v tieni horských velikánov Eiger, Jungfrau Materhorn, Mont Blanc a vyšliapali na najslávnejšie a najvyššie alpské priesmyky.“ V roku 2003 zdolal oravský klub aj kopec Mt. Chaberton, ktorému sa zvykne hovoriť Everest bajkerov. Je to vojenská pevnosť dostupná po horskej, vojenskej, šotolinovej ceste až na vrchol vo výške 3131 m. n. m. Okrem Álp prešlá táto partia chlapov aj Apeniny, krásnu Korziku a veľké dobrodružstvo si dopriala v Macedónsku a Albánsku. „S horskou cyklistikou už máme bohaté skúsenosti a tak sme si trúfli aj na úplný prejazd Pyrenejí horskými priesmykmi, údoliami od hladiny Atlantického oceánu až k Stredozemnému moru.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  2. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  3. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  4. Aké typy cukrovky poznáme?
  5. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  6. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  7. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  8. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 097
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 128
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 653
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 848
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 646
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 645
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 400
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 185

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  2. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 7.časť
  4. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  5. Jan Pražák: Černá ovce rodiny
  6. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  7. Martin Greguš: Ako plní Matúš Vallo volebné sľuby v Bratislave? Po budovaní záchytných parkovísk je dostavba električky ďalší "prúser" .
  8. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 24 021
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 746
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 487
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 451
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 759
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 274
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 024
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 056
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Najlepší si zmerajú sily aj na celorepublikovej úrovni.


26m
Biele sdce za mimoriadny prínos získala Helena Gondárová Vyhničková (s kyticou).

Starala sa o ľudí na pomedzí života a smrti.


20 h

Boli sme si pozrieť zápas Nižnej a Oravskej Jasenice.


18 h

PR článok


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cesta je obojsmerne uzavretá.


a 1 ďalší 18. máj

Suma odmien by pokryla ročnú starostlivosť o tatranské chodníky.


21 h

Žilinský samosprávny kraj zaplatí za opravu vozovky v záručnej dobe z vlastných zdrojov sedemstotisíc eur.


18. máj

Hazard neprinesie do obce len príjem.


23 h

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  2. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 7.časť
  4. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  5. Jan Pražák: Černá ovce rodiny
  6. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  7. Martin Greguš: Ako plní Matúš Vallo volebné sľuby v Bratislave? Po budovaní záchytných parkovísk je dostavba električky ďalší "prúser" .
  8. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 24 021
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 746
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 487
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 451
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 759
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 274
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 024
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 056
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu