Ak vás niekedy oslovil obecný alebo mestský úrad, čo by ste v dedine či meste vylepšili, čo chýba, čo je zbytočné, zrejme vás chcel zapojiť do tvorby programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce. Ak ste sa na dovolenke stretli v hoteli či penzióne s daňou za ubytovanie, jej určovanie tiež patrí ku kompetenciám samosprávy.
Obce formujú región
Podpora regionálneho rozvoja je jednou z mnohých úloh samosprávy. Rovnako aj rozvoj cestovného ruchu.
V prvej oblasti majú obce na starosti plnenie stratégie regionálneho rozvoja, tvorbu programov hospodárskeho a sociálneho rozvoja a koordinovanie spolupráce podnikateľov pri vypracúvaní programov rozvoja obcí. V druhej musia vypracúvať programy cestovného ruchu a tiež koordinovať spoluprácu právnických osôb vo veciach cestovného ruchu.
Spomenuté kompetencie patria medzi prenesené. Povinnosť starať sa o svoje územie a obyvateľov je rozdelená medzi štát, vyššie územné celky a miestnu samosprávu.
Všetky úrovne sa riadia zákonom o podpore regionálneho rozvoja a zákonom o podpore cestovného ruchu.
Zákon o podpore regionálneho rozvoja chce zabezpečiť vyvážený hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj Slovenska, odstrániť alebo zmierniť rozdiely medzi regiónmi, rovnako má brániť vzniku nových oblastí s nízkou ekonomickou výkonnosťou a životnou úrovňou obyvateľov. Cieľom je tiež trvalo udržať hospodársky a sociálny rast regiónov. Neodmysliteľnú úlohu v tom zohráva rozvoj cestovného ruchu.
Nie všetky obce plánujú
Z analýz v jednotlivých regiónoch vyplýva, že niektoré samosprávy nemajú spracovaný územný plán, ktorý je nevyhnutný pre vypracovanie programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce či mesta a náväzne pre spracovanie programov rozvoja cestovného ruchu. Na druhej strane však nájdeme mnohých starostov a primátorov, ktorí si na komplexnom spracovaní aj problematiky rozvoja cestovného ruchu dali záležať.
V súčasnosti na celoštátnej úrovni ovplyvňuje rozvoj cestovného ruchu najmä parlament a vláda, pretože vytvárajú rámec na podnikanie, použitie verejných financií, rozvoj infraštruktúry, ochranu prírodných a kultúrnych zdrojov a mnoho iných podporných aktivít.
Spájať sa oplatí
Prvé systémové riešenie podpory a rozvoja cestovného ruchu na Slovensku prijal parlament až v roku 2011. Je postavené na motivačnom princípe pri zachovaní dobrovoľnosti združovania.
Plnenie úloh v cestovnom ruchu zabezpečuje ministerstvo kultúry a cestovného ruchu, vyššie územné celky, obce a mestá, príspevková agentúra zriadená ministerstvom, krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu.
Zákon vytvára rámcové podmienky, aby sa samosprávy, podnikateľské a iné subjekty, ktoré sa podieľajú na rozvoji cestovného ruchu v konkrétnej oblasti, mohli združovať a tak koordinovane spolupodieľať na riadení destinácie, zvyšovaní jej atraktivity a konkurencieschopnosti.
Zákon tiež spresnil zdroje financovania organizácií cestovného ruchu. Tými sú okrem doterajších zdrojov aj nenávratné finančné príspevky z domácich a zahraničných zdrojov, vrátane príspevkov z prostriedkov Európskej únie, a ostatné príjmy.
Oblastná organizácia cestovného ruchu môže po novom dostať napríklad dotáciu vo výške súhrnnej hodnoty vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie, pričom maximálna výška dotácie bude obmedzená na 90 percent súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí oblastnej organizácie.