DOLNÝ KUBÍN. Desať mŕtvych, 16 ťažko zranených, 96 ľahko. Taká je bilancia prvého polroka na oravských cestách. Nárast počtu nehôd, zo 124 na 130, je mierny. O deväť viac mŕtvych v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka radí Oravu k najhorším regiónom na Slovensku.
Najhoršie je na tom Námestovo
„Nedarí sa nám predchádzať nehodám s najtragickejšími následkami,“ priznal na minulotýždňovej tlačovej besede Jozef Tabačák, zástupca okresného policajného riaditeľa. „Možno by pomohlo, keby na mieste každej smrteľnej nehody mohol ostať vrak.“
Okrem mŕtvych pribudlo aj ľahko zranených. Celkovú hmotnú škodu polícia vyčíslila na bezmála 464-tisíc eur. Hoci najviac nehôd eviduje v Dolnokubínskom okrese, najhoršia situácia je v Námestovsku, kde zomrelo až sedem ľudí. Havárií pribudlo aj v Tvrdošínskom okrese. „Jednou z príčin je prudký zjazd na vetve R3 smerom z Trstenej do Tvrdošína, kde je neúmerne dlho, od augusta minulého roka, pripravovaná zmena a doplnenie trvalého dopravného značenia,“ povedal Štefan Dlugoš, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Dolnom Kubíne.
Za štvrtinu nehôd môžu mladí vodiči
Väčšinu nehôd zavinili šoféri, z toho pätnásť pod vplyvom alkoholu. „Porušenie povinností vodiča, porušenie povinností účastníka cestnej premávky a rýchlosť,“ menuje Dlugoš najčastejšie príčiny. V Poliakoch, na ktorých sa oravskí vodiči často sťažujú, polícia problém nevidí. Jazdia rýchlo, ale bezpečne. Najnehodovejším dňom bola sobota. Z hľadiska miesta dominujú obce a cesty prvej triedy.
V rámci dohľadu nad premávkou policajti odpracovali v teréne 7800 hodín. „Ani nasadenie maximálneho možného počtu ľudí nevedie k zlepšeniu situácie,“ hovorí Jozef Tabačák. „Myslím si, že by sa mala prehodnotiť celospoločensky. Od výchovy motoristickej verejnosti až po stav dopravnej infraštruktúry.“
Počas leta, kedy je na cestách rušnejšie, sa bude polícia zameriavať na zisťovanie priestupkov, požívanie alkoholu, osvetlenie účastníkov cestnej premávky, chodcov a cyklistov, pohybujúcich sa na cestách za zníženej viditeľnosti a večer, a tiež vodičov do 25 rokov, ktorí zavinili štvrtinu dopravných nehôd.
Smrteľné nehody
2. januára, 16.25 h, medzi Trstenou a Ústím. Pri havárii Renaultu Thalia zomrel 20-ročný spolujazdec z Tvrdošína. Príčina: rýchlosť.
7. januára, 8.05 h, Kraľovany. Pri havárii poľského kamióna a Felicie zomrela 39-ročná vodička osobného auta zo Sučian. Príčina: nesprávne predchádzanie.
9. januára, 12.50 h, medzi Rabčou a Rabčicami. Čelne sa zrazili Opel Vectra a Škoda Felicia. Mladí manželia v škodovke nehodu neprežili. Príčina: rýchlosť.
18. apríla, 13.50 h, Mútne. Na parkovisku pri cúvaní zrazil vodič chodkyňu, zomrela v nemocnici.
22. apríla, 22.35 h, Oravská Polhora. Po zrážke zomrel motocyklista a chodec.
26. mája, 14.30 h, medzi Dolným Kubínom a Kňažou. Vodič Suzuki prešiel do protismeru, kde sa zrazil s nákladiakom. Nehodu neprežil.
7. júna, 5.05 h, Námestovo. Zrazili sa oproti sebe idúce autá, neprežil vinník nehody, 19-ročný vodič Peugeota. Príčina: rýchlosť.
25. júna, 13.40 h, Hruštín. V dedine sa zrazili cyklisti. Žena, mala 61 rokov, podľahla zraneniam na mieste.
lš