DOLNÝ KUBÍN. Na Slovensku je približne 40-tisíc registrovaných výťahov, na Orave zhruba štyristo. Väčšina z nich má už po dobe životnosti udávanej výrobcom, ale svoju úlohu stále plnia.
Staré stroje možno prežijú nové
Obyvatelia bytoviek Na Sihoti, Športovcov a na Aleji slobody v Dolnom Kubíne využívajú výťahy, ktoré patria medzi najstaršie na Orave. „Na niektorých motoroch nájdete štítok s dátumom výroby 1964,“ hovorí Michal Molnár, spolumajiteľ firmy Elvys, ktorá sa stará o viac ako 150 výťahov. „Ale ak sa o ne majitelia starajú, robia pravidelnú údržbu, idú spoľahlivo a ticho.“
Jeho spoločník Stanislav Laštík upozornil, že na veku až tak nezáleží, aj keď väčšina výrobcov udáva životnosť 20 až 25 rokov. „Staré stroje možno prežijú nové. Výrobca kedysi všetko predimenzoval. Materiálom sa nešetrilo. Bola to poctivá práca. Teraz je všetko vyrátané tak, aby to vydržalo, ale nedajú tam nič naviac.“
Na tomto stroji je štítok s rokom výroby 1987.
Výhodou starých strojov je možnosť opraviť či vymeniť aj malú súčiastku. „V nových sa všetko mení v blokoch, čo opravu predražuje,“ hovorí Molnár. „Podľa údajov výrobcu niektoré staré už dožívajú svoj druhý život, ale stále sa dá na ne spoľahnúť.“
Šachty ako koše
Počas dvadsaťročnej praxe výťahára sa Stanislav Laštík stretol s kadečím. „Nápisy sú síce neestetické, ale bezpečnosť neohrozia. Horšie sú neoprávnené manipulácie s ovládacím panelom či bezpečnostnými poistkami.“
Osobitnou kapitolou sú výťahové šachty. Našli v nich odpad najrôznejšieho druhu. Najkurióznejší prípad riešili v Tvrdošíne Medvedzí. „V trinásťposchodovej bytovke sme v šachte našli železnú posteľ. Vyzerala primerane pádu z vyššieho poschodia."
Zasekol som sa!
V zaseknutej kabíne znervóznie takmer každý.
Dobrú spomienku nemá na taký prípad čašník z istého hotela. Po šichte sa viezol nákladným výťahom do podkrovia. Kabína sa zasekla, ostal v nej do rána. Vonku mrzlo, dnu takmer tiež.
Výrobcom udávaná nosnosť má vždy rezervu, takže pretrhnutie lana či preborenie podlahy nehrozí. S preťažením sa spájajú iné nepríjemnosti. Výťah pri pohybe nadol nedokáže zabrzdiť v pásme otvárania dverí a zasekne sa. Vedela by o tom hovoriť partia siedmich mladých ľudí z Tvrdošína. Natisli sa do kabíny pre tri osoby. Po vyslobodení išli do susednej bytovky a situácia sa opakovala. „Keď ich náš spolupracovník druhýkrát dostal von, takmer ho zbili.“
Partia budúcich medikov znefunkčnila výťah v dolnokubínskej nemocnici. Dvanásť ich čakalo na pomoc. „Nechápem, ako môžete študovať vysokú školu, keď neviete čítať,“ čudoval sa dozorca výťahu. „Veď je tu jasne napísané maximálny počet osôb šesť a nosnosť 500 kilogramov.“
Nie vždy je na vine pasažier. Aj Stanislav Laštík sa niekoľkokrát zasekol. Mal výhodu, že vedel, čo má robiť. „Raz mi pomohla gramofónová platňa, ktorou som odistil dvere, druhý raz starý občiansky.“
Rozvodná skriňa je mozgom výťahu.
Nocľaháreň a toalety pre bezdomovcov
V zime býva vyhriata kabína v bytovke veľkým lákadlom. Stanislav Laštík opisuje jednu z mnohých príhod. „Niekoľko dní po sebe mi každé ráno volali z bytovky na Bysterci, že im nejde výťah. Vždy, keď som prišiel, fungoval. Nakoniec sme zistili, že bezdomovec využíval kabínu veľkého výťahu ako spálňu. Večer do nej vliezol, vyviezol sa na najvyššie medziposchodie, stlačil tlačidlo stop, otvoril vnútorné dvere a spokojne spal do rána. Keď ho zobudili nadávky, zbalil sa a kým som prišiel, ušiel.“
Nepríjemné skúsenosti majú s bezdomovcami v dolnokubínskej nemocnici. Majú šestnásť výťahov, z toho štrnásť funkčných. Niektoré sa dajú použiť len s kľúčom, ale bezdomovci skrinku rozobrali a spojili drôty.
„Výťahy sú náročný priestor pre upratovačky. Ľudia v nich nielenže kreslia nezmývateľnými farbami, ale aj vykonávajú potrebu.“
Na výstrahu aj na zasmiatie
Nové výťahy už musia mať nielen vnútorné dvere, ale aj telefón a núdzové osvetlenie. Pri starých stačí, ak spĺňajú normu z doby, kedy ich dali do prevádzky.
„Výťah má obrovskú silu,“ upozorňuje Michal Molnár. „Ak sa vám medzi dvere a kabínu dostane ruka, či noha, môžete o ňu prísť.“ Pozor aj na šály a psov na vodítku.