NÁMESTOVO. Prerokovanie schválených kapitálových výdavkov - rekonštrukcie ulíc. Hlavná téma rokovania minulotýždňového rokovania mestského zastupiteľstva, ktoré zvolal primátor na žiadosť siedmich poslancov. Nespokojnosť s postupom prác a povrchom chodníkov prišli obyvatelia Slanickej a Ružovej vyjadriť osobne.
Trochu silná káva
Rozsah rekonštrukcie prerokovávali poslanci viackrát. „Boli sme tam osobne,“ povedal zástupca primátora Anton Ťapák. „Rozhodli sme sa nechať, čo je dobré.“
Ľudia si myslia, že samospráva ich pri rozhodovaní obišla. S cieľom vyriešiť vstupy k jednotlivým domom ich zvolala na úrad až pred Veľkou nocou.
„Povedali nám, že za 60-tisíc eur sa viac urobiť nedá,“ povedal František Bolek. „Dohodli sme sa, že si treba sadnúť s poslancami a urobiť iba toľko metrov, koľko vyjde, ale poriadne, nech je to na tridsať rokov. Namiesto rokovania sa týždeň po sviatkoch v najväčšej búrke striekal penetrák na cestu. A to je už trochu silná káva. Celý problém vznikol pre fušerskú robotu, nikto vehementne netrval na zámkovej dlažbe.“
Opravovať ulicu za plnej premávky bez upozornenia na stavebné práce je podľa neho chybou. „Oni znepríjemňujú život ľuďom, ľudia im znepríjemňujú robotu. Na čo je to dobré?“
Každý by mal skloniť hlavu
Práce rozladili aj Anton Vorčáka. „Sú to šlendriáni, ktorí nevedia spojiť cestu. Už na druhý deň bola krivá.“
Na margo komunikácie s ľuďmi navrhol magistrátu osvedčený spôsob. „Zvolajte ľudí cez mestský rozhlas na konkrétnu hodinu po pracovnej dobe. Prídu.“
Námestovčan navrhol prijať uznesenie, aby všetky chodníky v meste boli z dlažby. Poslanec Peter Bolek oponoval, že mesto už uznesenie ohľadom chodníkov má – centrum a spojnice dlažba, zvyšok asfalt. Na zmenu, v rámci prebiehajúcej rekonštrukcie, je aj tak neskoro.
„Platí nový zákon, rozsah diela nie je možné rozširovať ani zužovať prostredníctvom dodatkov,“ upozornil Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby na mestskom úrade. „Firma, s ktorou sme podpísali zmluvu, musí urobiť asfaltové chodníky.“
Pán Vorčák komentoval aj priebeh rokovania a neustále prieky medzi úradníkmi a poslancami. „Radšej choďte do krčmy a dajte si po papuli. Zamyslite sa nad sebou. Každý by mal skloniť hlavu.“
Cesta je dobrá
Vedúci odboru výstavby Vladimír Natšin je s prácou Cestných stavieb spokojný. „Nie je mi to jedno, veď tadiaľ jazdím. Nová cesta sa robí ináč. Pri oprave starej a hrúbke asfaltu, na ktorú sme vyčlenili peniaze, sa absolútna rovnosť dosiahnuť nedá.“
Natšin si myslí, že obmedziť premávku počas rekonštrukcie by nebolo správne. „Život beží, aj keď sa opravuje cesta. Nemôžeme ľudí odstaviť od domov. Pri dobrej vôli sa to dá zvládnuť.“
Vysvetlenie má aj pre asfaltovanie vozovky popri zaparkovanom aute. „Nebola to konečná vrstva, ale hrubé vyrovnávanie kvôli dvihnutiu poklopov. Bol by nezmysel nechať čakať šestnásť ľudí tri hodiny, kým nájdeme majiteľa. Nesúhlasím ani s názorom, že sa mal povrch odfrézovať. Odfrézovanú vrstvu predsa musíme niečím nahradiť, a to niečo stojí peniaze. Tá cesta je dobrá. A ak si niekto myslí opak, nech to urobí lepšie.“
Jednoznačné kritériá
Architektka Danica Hollá, ktorá je členkou stavebnej komisie pri mestskom zastupiteľstve, opäť pripomenula, že pri schvaľovaní opráv v rozpočte treba určiť jednoznačné kritériá, a to šírku a dĺžku vozovky ohraničenú číslami domov.
„Je to kontrolovateľnejšie ako dnes uvádzané metre štvorcové,“ zdôvodnila architektka. „Vyhli by sme sa mnohým problémom, ktoré sme dnes museli riešiť.“