ORAVSKÁ JASENICA. E-Government tvrdo porušuje zákon o osobných údajoch, tvrdí starosta Karol Graňák. Ak to bude nevyhnutné, je rozhodnutý domáhať sa pravdy na súde.
Slovensko.sk
Cieľom e-Governmentu, ktorý parlament schválil vlani na jeseň, je zjednodušiť komunikáciu obyvateľov s úradmi. Jej papierová podoba má byť do troch rokov minulosťou. Vybavovanie úradných záležitostí bude fungovať cez ústredný portál verejnej správy Slovensko.sk. Jeho súčasťou je elektronická schránka obce.
Starosta, alebo ním delegovaná osoba, ju obsluhuje prostredníctvom nového čipového občianskeho preukazu so zaručeným elektronickým podpisom. Rovnaký doklad musí mať každý, kto chce komunikovať s úradmi cez web.
Meno s funkciou musí stačiť
Karol Graňák si nový občiansky zatiaľ nevybavil.
„Ako starosta som povinný reagovať na podnet v elektronickej schránke. Ak mi pošlete otázku cez e-Government, v odpovedi uvidíte moje meno, rodné číslo aj adresu. Je to choré. Kde sa na to pýtam, všade krčia plecami. Vraj je to daň za to, že som starosta. Aká daň? Prečo by som mal kadekomu poskytovať osobné údaje? Veď dennodenne čítame o ich zneužívaní. Zákon o ochrane osobných údajov u starostov neplatí?“
Deň pred našim stretnutím prišli starostovi mailom tri žiadosti o informácie. Dve súviseli s diplomovou prácou, predmetom tretej bol zoznam investičných akcií v dedine za konkrétne obdobie.
„Zatiaľ prichádzajú mailom. Ak prídu cez eGovernment, v odpovedi opäť pošlem osobné údaje. Myslím si, že Karol Graňák, starosta Oravskej Jasenice, musí stačiť.“
Nie je odpoveď ako odpoveď
Úrad vlády, ktorý prevádzkuje ústredný portál verejnej správy, sa s podobnou sťažnosťou zatiaľ nestretol.
„Pri prístupe do elektronickej schránky obce nedochádza k žiadnemu prenosu osobných údajov,“ píše v odpovedi. „V prípade autorizácie odchádzajúcich dokumentov, tá nesúvisí s elektronickou schránkou, ale s funkcionalitou prístupového bodu, ktorá umožní vytvoriť a odoslať správu, je potrebné rozlišovať, o aký druh dokumentu ide a či má vyvolať právne účinky.“
Zaručený certifikovaný podpis musí starosta použiť pri rozhodnutiach úradu v menej obce.
„Certifikát obsahuje rodné číslo, ale neobsahuje adresu. V prípade, že podanie nemá vyvolať právne účinky, čo je prípad odpovede na otázky ohľadom diplomovej práce, alebo bežnej mailovej agendy medzi štatutárom a občanmi, nie je potrebné podpisovať sa zaručeným elektronickým podpisom. V tomto prípade nedochádza k prenosu osobných údajov, a teda rodné číslo sa nebude zobrazovať.“
Budú to riešiť
Úrad vlády tvrdí, že sa pri prevádzkovaní portálu riadi príslušnými zákonmi. Preskúmanie podozrenia z prípadného nesúladu so zákonom o ochrane osobných údajov je v kompetencii Úradu na ochranu osobných údajov.
„Aj na základe vašej otázky, ako aj z vlastnej iniciatívy, sme začali komunikovať s gestorom zákona v tejto veci, ktorým je ministerstvo financií,“ napísala hovorkyňa úradu Lucia Kopná.
Podnet bude riešiť aj Združenie miest a obcí Slovenska. „Starostovia a primátori prezentovali spomínanú informáciu na posledných rokovaniach, určite sa tým budeme zaoberať v rámci legislatívneho procesu, do ktorého aktívne vstupujeme,“ povedala hovorkyňa združenia Marta Bujňáková.