Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Údržba ciest na Orave je náročnejšia

Starosta Mútneho tvrdí, že cesty sú v katastrofálnom stave.

Infražiarič cestárom umožňuje opravovať výtlky aj v chladnom počasí.Infražiarič cestárom umožňuje opravovať výtlky aj v chladnom počasí. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

MÚTNE. „Cestujem veľa po Liptove, Kysuciach, Turci aj okolo Žiliny, a preto si môžem dovoliť tvrdiť, že zo Žilinského kraja sú na Orave cesty najhoršie,“ hovorí starosta Mútneho Marián Murín.

Zbytočná robota

„Tam niečo zalepím, tam niečo prilepím,“ opisuje starosta prácu cestárov. „Volám ich buchtári. Pred pár dňami ma tiež rozčúlili. Výtlk len trochu vymietli, natreli penetrákom a chceli dať asfalt. Zobral som motyčku a vyhrabal niekoľko centimetrov špiny. Veď keď na to dajú asfalt, tak prvé auto to vytlačí. Je to zbytočná práca.“

Skryť Vypnúť reklamu

Starosta poukazuje aj na výkonnosť cestárov. „Je slabá. Vyrátal som ju na približne šesť metrov štvorcových na deň. Keď si zrátate náklady na ľudí, plyn a prepravu techniky, vyšlo mi, že meter štvorcový stojí sto eur.“

Peniaze, peniaze

Za kritický považuje úsek medzi Brezou, Mútnym a Oravskou Jasenicou. „Diera na diere. Na Slovenskej správe ciest tvrdia, že nemajú peniaze. Túto vetu využíva v tomto štáte každý. Kam dáva Žilinský samosprávny kraj peniaze?“

Poukázal na to, že aj obce majú obmedzený rozpočet. „V Mútnom ale zvládame povinné náklady na mzdy, školu, zimnú a letnú údržbu ciest. Približne polovicu rozpočtu venujeme na investície, teda aj na vlastné cesty. Vo žilinskej župe aj v štáte stále rozprávajú, že nie sú peniaze. Nerád to hovorím, ale poslední sa o cesty nielen v Mútnom, ale aj na Orave a Slovensku, starali komunisti.“

Skryť Vypnúť reklamu

Jozef Orušliak, riaditeľ Správy ciest ŽSK, závod Orava, uznal, že niektoré úseky ciest sú v zlom stave, ale upozornil, že sa starajú o 465 kilometrov ciest, čo je najviac v žilinskej župe. „Ich údržba spolu s piatimi hraničnými a šiestimi horskými priechodmi si vyžaduje vyššie nároky ako v iných častiach kraja.“

Vzorom je Poľsko

Starosta dáva za vzor severných susedov. „Nedávno som s kolegom, ktorý vyštudoval výstavbu ciest, prešiel v Poľsku tristo kilometrov po cestách druhej, prvej a možno aj tretej triedy. Skonštatoval, že za posledné roky Poliaci investovali obrovské peniaze do ciest. Sú rovné ako zrkadlo. Aj po piatich až desiatich rokoch sú kvalitné. Prišli sme na obchvat Trstenej. Má tri či štyri roky a cesta vyzerá ako 15-ročná. Rovnako je na tom obchvat Oravského Podzámku. Nájazdy na mosty ohrozujú vodičov. Prečo firmy, ktoré ich stavali, v rámci záruky chyby neodstraňujú? Zaujíma ma, kde končia peniaze za mýto. Prečo za ne neopravujú cesty?“

Skryť Vypnúť reklamu

Stanovisko správy ciest

„Desať kilometrov dlhá cesta tretej triedy medzi Mútnym a Brezou má pomerne nízku intenzitu dopravy,“ hovorí Jozef Oršuliak. „Sú na nej dva nevyhovujúce úseky v dĺžke po dva kilometre s celkovým rozpadom vozovky a potrebnou rekonštrukciou povrchu.“

Cestári začali s opravou už počas zimného obdobia pomocou infražiariča. Vzhľadom na poveternostné podmienky a kapacitné možnosti zariadenia opravili len nebezpečné výtlky. Po zlepšení počasia začali s opravami pomocou teplej recyklovanej zmesi. Práce veľmi komplikoval sieťový rozpad a slabé podložie cesty. Kvalitu a rýchlosť opráv ovplyvňuje, že na Orave doteraz nepracujú obaľovacie súpravy, ktoré vyrábajú asfaltový povrch na cesty.

„V súčasnosti sú na ceste vyspravené všetky výtlky a nerovnosti sa snažíme zmierniť a vyspraviť ešte studenou dýzovou technológiou za pomoci Turba. Sme si vedomí, že vykonané práce sú len dočasným riešením, preto sme spomínané úseky zaradili do plánu súvislých opráv. Potrebujeme na ne takmer tristotisíc eur. V súčasnosti tam prebieha meranie únosnosti vozovky. Po jeho ukončení prijmeme opatrenia,“ dodal riaditeľ.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 484
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 17 675
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 300
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 114
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 642
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 516
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 503
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 701
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 451
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Ulice a námestia stíchli.

Futbalisti Brezovice sa na jeseň bavili futbalom

Oravský Podzámok zimoval vlani na prvom mieste siedmej ligy. V aktuálnej sezóne sa nachádza na desiatom mieste.

Futbalisti Brezovice predvádzali na jeseň výborné výkony.

Dohrávať počas zimy je na Orave takmer nemožné

Názory klubov sa líšia. Umelú trávu však veľmi nepreferujú.

Na Orave máme dve ihriská s umelou trávou.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?