Sobota, 23. marec, 2019 | Meniny má Adrián

Údržba ciest na Orave je náročnejšia

Starosta Mútneho tvrdí, že cesty sú v katastrofálnom stave.

Infražiarič cestárom umožňuje opravovať výtlky aj v chladnom počasí.Infražiarič cestárom umožňuje opravovať výtlky aj v chladnom počasí.(Zdroj: MARTIN PAVELEK)

MÚTNE. „Cestujem veľa po Liptove, Kysuciach, Turci aj okolo Žiliny, a preto si môžem dovoliť tvrdiť, že zo Žilinského kraja sú na Orave cesty najhoršie,“ hovorí starosta Mútneho Marián Murín.

Zbytočná robota

„Tam niečo zalepím, tam niečo prilepím,“ opisuje starosta prácu cestárov. „Volám ich buchtári. Pred pár dňami ma tiež rozčúlili. Výtlk len trochu vymietli, natreli penetrákom a chceli dať asfalt. Zobral som motyčku a vyhrabal niekoľko centimetrov špiny. Veď keď na to dajú asfalt, tak prvé auto to vytlačí. Je to zbytočná práca.“

Starosta poukazuje aj na výkonnosť cestárov. „Je slabá. Vyrátal som ju na približne šesť metrov štvorcových na deň. Keď si zrátate náklady na ľudí, plyn a prepravu techniky, vyšlo mi, že meter štvorcový stojí sto eur.“

Peniaze, peniaze

Za kritický považuje úsek medzi Brezou, Mútnym a Oravskou Jasenicou. „Diera na diere. Na Slovenskej správe ciest tvrdia, že nemajú peniaze. Túto vetu využíva v tomto štáte každý. Kam dáva Žilinský samosprávny kraj peniaze?“

Poukázal na to, že aj obce majú obmedzený rozpočet. „V Mútnom ale zvládame povinné náklady na mzdy, školu, zimnú a letnú údržbu ciest. Približne polovicu rozpočtu venujeme na investície, teda aj na vlastné cesty. Vo žilinskej župe aj v štáte stále rozprávajú, že nie sú peniaze. Nerád to hovorím, ale poslední sa o cesty nielen v Mútnom, ale aj na Orave a Slovensku, starali komunisti.“

Jozef Orušliak, riaditeľ Správy ciest ŽSK, závod Orava, uznal, že niektoré úseky ciest sú v zlom stave, ale upozornil, že sa starajú o 465 kilometrov ciest, čo je najviac v žilinskej župe. „Ich údržba spolu s piatimi hraničnými a šiestimi horskými priechodmi si vyžaduje vyššie nároky ako v iných častiach kraja.“

Vzorom je Poľsko

Starosta dáva za vzor severných susedov. „Nedávno som s kolegom, ktorý vyštudoval výstavbu ciest, prešiel v Poľsku tristo kilometrov po cestách druhej, prvej a možno aj tretej triedy. Skonštatoval, že za posledné roky Poliaci investovali obrovské peniaze do ciest. Sú rovné ako zrkadlo. Aj po piatich až desiatich rokoch sú kvalitné. Prišli sme na obchvat Trstenej. Má tri či štyri roky a cesta vyzerá ako 15-ročná. Rovnako je na tom obchvat Oravského Podzámku. Nájazdy na mosty ohrozujú vodičov. Prečo firmy, ktoré ich stavali, v rámci záruky chyby neodstraňujú? Zaujíma ma, kde končia peniaze za mýto. Prečo za ne neopravujú cesty?“

Stanovisko správy ciest

„Desať kilometrov dlhá cesta tretej triedy medzi Mútnym a Brezou má pomerne nízku intenzitu dopravy,“ hovorí Jozef Oršuliak. „Sú na nej dva nevyhovujúce úseky v dĺžke po dva kilometre s celkovým rozpadom vozovky a potrebnou rekonštrukciou povrchu.“

Cestári začali s opravou už počas zimného obdobia pomocou infražiariča. Vzhľadom na poveternostné podmienky a kapacitné možnosti zariadenia opravili len nebezpečné výtlky. Po zlepšení počasia začali s opravami pomocou teplej recyklovanej zmesi. Práce veľmi komplikoval sieťový rozpad a slabé podložie cesty. Kvalitu a rýchlosť opráv ovplyvňuje, že na Orave doteraz nepracujú obaľovacie súpravy, ktoré vyrábajú asfaltový povrch na cesty.

„V súčasnosti sú na ceste vyspravené všetky výtlky a nerovnosti sa snažíme zmierniť a vyspraviť ešte studenou dýzovou technológiou za pomoci Turba. Sme si vedomí, že vykonané práce sú len dočasným riešením, preto sme spomínané úseky zaradili do plánu súvislých opráv. Potrebujeme na ne takmer tristotisíc eur. V súčasnosti tam prebieha meranie únosnosti vozovky. Po jeho ukončení prijmeme opatrenia,“ dodal riaditeľ.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 495
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 045
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 683
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 089
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 260
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 511
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 318
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 392
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 773
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 211

Hlavné správy z MY Orava

Školákov k zakázaným veciam priťahuje zvedavosť

Už trinásťročné deti majú skúsenosti s cigaretami aj alkoholom, tretina z opýtaných si myslí, že je ľahké zohnať marihuanu.

Žiaci vypĺňajúci dotazníky v protidrogovom vlaku.

Vavrečka ostáva pred jarnou časťou opatrná

Piate mužstvo po jeseni trápi najviac častá fluktuácia hráčov za prácou.

Vavrečka mieri v 1. kole do Švošova. Súperi má čo odplácať.

Kabínu Nižnej opustil najskúsenejší hráč

Zverenci Stanislava Drbiaka doplatili v príprave na slabú kondíciu.

Nižná sa bude musieť zaobísť bez stopéra Jaroslava Daňu (s číslom 25 na hrudi).

Adam Brenkus: Na gól proti Anglicku budem stále spomínať

Ďalší oravský futbalista dostal šancu v slovenskej Fortuna lige.

Adam Brenkus (vpravo) bol súčasťou reprezentácie od U16 do U19.

Jozef Vavrečan: Nerobíme tlak na postup

Tréner nemusel cez zimu riešiť žiadne odchody.

Jozef Vavrečan odvádza v Chlebniciach dobrú prácu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rimavskosobotský okres zamorila nebezpečná droga

Polícii rozviazal ruky fakt, že sa herba dostala do zoznamu zakázaných drog.

Dve obrovské tragédie vo Svrčinovci, pri jednej dieťatko zrazil vlastný dedko

Obyvatelia Svrčinovca neveriacky krútia hlavami. V jeden deň sa v obci odohrali dve tragické udalosti.

Po údere mal mladík vážne poranenia, polícia žiada o pomoc

Policajti z Prievidze žiadajú o pomoc pri stotožnení svedkov ublíženia na zdraví a výtržníctva.

Zebra, ktorá ušla z cirkusu na nitrianskom sídlisku, poškodila auto

Zebru hľadali s poníkom. Cirkus sľúbil, že vzniknutú škodu zaplatí.

Vybrali SME

Už ste čítali?