Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Pre kanalizáciu sa ľuďom chce aj plakať

Dedinčanom tečú nervy. Pre blato zabudli na smrad. Viac ako špina starostov trápia zničené cesty. Pýtajú sa, kto a kedy ich dá do poriadku.

Nižšia rýchlosť sa zniesť dá, s blatom je to horšie.Nižšia rýchlosť sa zniesť dá, s blatom je to horšie. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

NOVOŤ/ZÁKAMENNÉ. Ľudia si na obecných úradoch podávajú kľučky. Skúška trpezlivosti v podobe blata a obmedzenej dopravy dáva viac ako ôsmim tisíckam obyvateľov zabrať. Druhú etapu odkanalizovania Oravy odštartovala Oravská vodárenská spoločnosť (OVS) vlani na jeseň v Novoti a v Zákamennom v réžii českej firmy OHL ŽS Brno.

Treba vydržať

„Stačí, že zaprší,“ hovorí starosta František Poleta. „Blato je všade - na ceste, v škole, v kostole aj na úradoch. Ulicou, po ktorej sme jazdili osobnými autami, neprešla ani tatra.“

SkryťVypnúť reklamu

Jeden pracovník obecného úradu robí sprostredkovateľa medzi Novoťanmi a stavebníkmi. „Nadávajú jemu aj mne,“ povedal starosta. „O jedenástej večer mi volá šofér autobusu, či má stáť na červenej do rána. Trúbi pred úradom, aby ma informoval, že má v autobuse neporiadok. Má pravdu, ale nedá sa nič robiť. Keď nebola kanalizácia, nadávali, že všade smrdí. Teraz nadávajú na neporiadok. Nedá sa tomu vyhnúť. Keď sa stavia dom, tiež je neporiadok. Keď sa uprace, je to lepšie. Musíme len vydržať.“

Cesta nie je zjazdná

V Zákamennom dokončujú posledné metre 4,5-kilometrového míľnika číslo 1 na ceste tretej triedy do Novote.

„Presun dopravy z dvoch do jedného jazdného pruhu zapríčinil, že cesta je v tomto úseku zničená,“ hovorí starosta Milan Vrábeľ. „Mali sme niekoľko rokovaní, ako to dať do poriadku. Uvidíme, čo mimo projektu zaplatí dodávateľ, čo správa ciest a čo investor.“

SkryťVypnúť reklamu

Cesta nebola vo výbornom stave, ale bola zjazdná. Obec má o tom kompletnú fotodokumentáciu.

„Dnes zjazdná nie je. Majiteľom je Žilinský samosprávny kraj, ktorý do nej neinvestoval preto, lebo vedel, že ju pri budovaní kanalizácie rozkopú. Uvidíme, či teraz poskytne peniaze, ktoré roky nedával a dobehne zameškané.“

V tejto obci ešte ostáva postaviť 23 kilometrov. Starosta netají obavy z podobného vývoja. Za kritických považuje hlavne 4,5 kilometra komunikácie tretej triedy popri novom kostole a 2,5 kilometra mimoriadne vyťaženej cesty druhej triedy smerom na Oravskú Lesnú.

Nie je za čo kúpiť lopatu

Obidve obce bojujú za to, aby nový asfalt pokryl čo najširšiu časť rozkopanej vozovky.

„Na rozdiel od cesty prvej triedy, kde sa asfaltuje celá šírka, v tretej triede závisí asfaltovanie od rôznych faktorov,“ vysvetľuje projektový manažér OVS Marcel Bakoš. „Ak kopeme iba v jednom jazdnom pruhu, asfaltujeme iba jeho šírku.“

SkryťVypnúť reklamu

Stredajší kontrolný deň preto patril obchôdzke poškodených úsekov.

„Nafotili sme ich a premerali. Po spracovaní údajov rozhodneme, kde sú potrebné úpravy.“

Novotský starosta František Poleta hneď po vyhlásení výsledkov súťaže na dodávateľa stavby kritizoval nízku výslednú cenu.

„Zo 72 miliónov sme zišli na 40. Načo posielame peniaze späť do Bruselu? Ide sa na najnižšiu cenu a potom nie je, obrazne povedané, za čo kúpiť lopatu. Keby bolo viac peňazí, nemuseli by sme dnes riešiť asfalt.“

Zástupca vodární na margo ceny povedal, že pri súťaži postupovali podľa zákona.

Šesť subdodávateľov

„Nervozita občanov vrcholí, ale väčšina to berie s pochopením,“ hovorí zákamenský starosta.

„Občas sa nám chcelo plakať,“ povedala Lanka Polťáková, ktorú sme stretli na ulici, ako pozerá do výkopu pár metrov od jej domu. „Špinavá voda tiekla rovno do dvora. Deti chodili domov zablatené po zadok. Nám aj susedovi pretrhli prípojku vody, ďalšiemu susedovi kanalizáciu, napriek tomu, že sme im povedali, kadiaľ vedú. Ale stále sa tu menili partie.“

Starosta potvrdil, že v Zákamennom na rozdiel od Novote pracovalo naraz až šesť subdodávateľov. „Pri každej podobnej stavbe sa niečo poškodí. Je to daň za to, že niečo robíme. Obecný vodovod máme presne zameraný a napriek tomu ho dvakrát pretrhli. Veľa ľudí presne nevedelo, kadiaľ ich prípojky vedú. Dôležité je, ako rýchlo dá firma veci do poriadku.“

490kanalizacia1.jpg

V rámci druhej etapy odkanalizuje Oravská vodárenská spoločnosť ďalších sedem oravských obcí. Foto: MARTIN PAVELEK

Treba to prežuť a prežiť

Od marca očakávajú robotníkov aj Hruštínčania. „Od Vasiľova už kopú kanalizačný privádzač,“ povedal starosta František Škapec. „Kontaktovala ma firma z Považskej Bystrice, ktorá má robiť štátnu cestu trojku, jednotku smerom na Príslop a ulice za mostom. Spoločnosť, ktorá bude robiť zvyšok dediny, sa ešte neohlásila.“

Ako prvé majú byť hotové záhrady. „Aby si ľudia mohli posadiť zemiaky,“ vysvetľuje starosta. „Harmonogram nám zatiaľ nedali, ale chceme, aby pri kopaní ulíc vždy ostal vstup aspoň jednej strany.“

Škapec považuje výstavbu kanalizácie za krížovú cestu a životnú nutnosť zároveň.

„Treba to prežuť a prežiť. Ľudí sme informovali na verejnom hovore aj prostredníctvom novín. Pre čakanie na kanalizáciu sme od roku 2003 ulice iba látali. Som rád, že ich budeme môcť konečne asfaltovať.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 479
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 912
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 274
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 364
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 331
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 756
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 499
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Ľubomír Maretta: Riadenie
  3. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  6. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  7. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 471
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 473
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 055
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 454
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 222
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Domáci futbalisti si zápas zbytočne skomplikovali.


18 h
Turistov je tento rok menej.

Tohtoročné leto sa s predchádzajúcimi nedá ani porovnať.


5. aug
Svadby po pandémii sú uvoľnenejšie.

Svadobné fotografie by aj po rokoch mali vyvolať zimomriavky.


5. aug
Opitý vodič skončil v rukách polície.

Jazdu 47-ročného muža ukončila policajná hliadka.


5. aug

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Ľubomír Maretta: Riadenie
  3. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  6. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  7. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 471
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 473
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 055
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 454
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 222
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu