NÁMESTOVO/DOLNÝ KUBÍN. Samosprávy sa obávajú, že nízky počet koordinátorov spôsobí v menších obecných službách chaos. Úrady práce ubezpečujú, že robia všetko preto, aby sa tak nestalo.
Povinnosť odpracovať si základnú dávku v hmotnej núdzi vstúpi do platnosti najskôr v júli. Podmienkou pre jej získanie je odrobiť mesačne 32 hodín v rámci menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti, za predpokladu, že nezamestnanému prácu niekto ponúkne. Či je novela zákona, ktorý zmenu prináša, v súlade s ústavou, v súčasnosti preveruje ústavný súd. Fungovanie novinky v praxi bolo jednou z tém ostatného rokovania Združenia miest a obcí Bielej Oravy začiatkom februára.
Nikto nevie, koľko ich bude
Starostovia sa zhodujú v tom, že roboty je v každej dedine dosť. „Otázka je, ako to dokážeme zmanažovať,“ povedal starosta Zákamenného Milan Vrábeľ. V najväčšej oravskej obci by sa do menších obecných prác malo zapojiť 126 ľudí. Starosta si myslí, že ich bude menej. „Samo ministerstvo priznalo, že nemá presné čísla. Zo zoznamu určite vypadnú ľudia zaradení v šedej ekonomike, čiže v tejto chvíli nikto nevie, koľko ich nakoniec bude.“
Vrábeľ je presvedčený o tom, že koordinátorov, ktorí majú nezamestnaných riadiť, je málo. „Osem pre celý okres, pričom jeden má mať na starosti 200 až 220 ľudí. Nemá šancu to zúradovať. Keď to prepočítame na naše podmienky, je to 126 ľudí. Pôvodne mali robiť jeden deň v týždni na osem hodín, potom sa to zmenilo na dvakrát do týždňa po štyri hodiny. Čiže 126 ľudí príde na úrad dva dni v týždni. Väčšina z nich stratila pracovné návyky. Treba spísať dochádzku, zaradiť ich, skontrolovať, pozbierať náradie. Či chceme alebo nechceme, musíme do toho vstúpiť. Ako obec môžeme požiadať o pomocného koordinátora, ale to je už trošku o inom. Nehovorme preto o tom, že štát má systém a obce len ponúknu prácu, obce do projektu vstúpia.“
Problémy vyriešia za pochodu
Námestovský úrad práce predpokladá, že v okresoch Námestovo a Tvrdošín sa do projektu zapojí približne 1500 ľudí. „Presný počet bude závisieť aj od ochoty občanov prijať ponúkané práce v záujme získania pracovných návykov a obnovenia sociálnych vzťahov,“ hovorí riaditeľ Miroslav Gabara. Úrad aktuálne komunikuje najmä s obcami. „Budú prevažnými poskytovateľmi prác pre svojich obyvateľov, bez nich je zákon o hmotnej núdzi nerealizovateľný. Odozva je vcelku pozitívna, problémy budeme riešiť operatívne. Zatiaľ boli vytypované činnosti, ktoré by mohli poberatelia dávok robiť, spomeniem starostlivosť o zeleň a čistotu verejných priestranstiev, separovanie odpadu, starostlivosť o starších a chorých, činnosť v oblasti kultúry a iné, ktoré vyplynú z potrieb poskytovateľov.“
Aktivačné činnosti bude koordinovať deväť ľudí zamestnaných na plný úväzok. „Z toho osem priamo v teréne,“ spresnil riaditeľ. „Po dohode s obcami predpokladáme využívanie aj iných nástrojov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce.“
Nielen manuálna práca
Na zmenu sa od decembra pripravuje aj Dolnokubínsky okres. „Okrem mesta a obcí sme oslovili rozpočtové a príspevkové organizácie miest a obcí a Žilinského samosprávneho kraja a tiež občianske združenia a nadácie, poskytujúce všeobecne prospešné služby,“ povedala riaditeľka Zuzana Kršková. „Mohli by zabezpečiť prácu pre 70 ľudí. Na základe spolupráce so všetkými partnermi vieme k dnešnému dňu ponúknuť činnosť pre ďalších 480 poberateľov dávky v hmotnej núdzi.“
Okrem hľadania nových poskytovateľov práce úrad komunikuje aj s ľuďmi, ktorí ich budú vykonávať. „Spresňujeme údaje, aby sme ich vedeli adekvátne zaradiť na určitý druh aktivačnej činnosti, od najjednoduchšej až po špecializovanú.“
Nemusí ísť iba o manuálnu prácu v rámci čistenia a skrášľovania verejných priestranstiev, dôležité je, aby bola verejne prospešná. Napríklad poriadkový dozor v škole, pomoc pri vykonávaní verenej zbierky, v knižnici či pri výučbe prvej pomoci.
Aktivačné centrum
Dolnokubínsky úrad práce pripravuje priestor, vybavenie a personál aktivačného centra, ktoré bude samostatným útvarom v rámci úradu. „Bude tam pracovať hlavný koordinátor a päť koordinátorov,“ spresňuje riaditeľka. „Pomocní koordinátori z radov uchádzačov o zamestnanie by mali mať trvalý pobyt v príslušnom meste či obci. Rokujeme so samosprávami, aby sme vedeli presne zadefinovať potrebu a požiadavky na pomocných koordinátorov. Záleží nám na tom, aby sme sa maximálne pripravili na koordináciu tejto činnosti.“
Aktivačné práce formou menších obecných služieb dnes v Dolnokubínskom okrese robí 205 ľudí. Ďalších pätnásť nezamestnaných vykonáva dobrovoľnícku činnosť.