BRATISLAVA/ŽAŠKOV. Slovenský motocyklista Štefan Svitko po návrate z 35. ročníka Rely Dakar realisticky priznal, že s konečným 9. miestom je spokojný. Jeho prvé reakcie priamo z cieľa neboli presne v tomto duchu, skôr hovorili o miernom sklamaní. „Na Dakare som bol už piaty, Ivan Jakeš bol minulý rok štvrtý, takže opäť som chcel byť najlepším Slovákom,“ povedal žaškovský jazdec. „Deviate miesto nič nerieši, lebo výsledkovo som sa neposunul vyššie.“
Tvrdé podmienky
Pri hodnotení jednotlivých úsekov priznal päťnásobný účastník Rely Dakar, že prvých päť etáp bolo mimoriadne náročných. Organizátori najmä v Argentíne pripravili poriadne tvrdé podmienky.
V tretej etape sa šplhali jazdci do výšky až 4300 metrov nad morom, kde už mali problémy nie iba motorky, ale aj jazdci. „Našťastie, ja som prišiel na tohtoročný Dakar veľmi dobre kondične pripravený,“ povedal oravský motocyklista. „Vo veľkých nadmorských výškach som sa síce musel aj dvakrát nadýchnuť, aby som v riedkom vzduchu chytil správny rytmus. Fungovala im aj motorka, ktorá tento rok šťastne absolvovala druhý Dakar.“
Nie všetci však mali také šťastie. Veľmi veľa motocyklistov v horách predčasne skončilo a z vrtuľníkov im museli zhadzovať drevo, aby v horskom sedle, kde pre technické problémy uviazli, vydržali cez noc. Až na druhý deň ich odtiaľ organizátori sťahovali. Nebolo to nič príjemné. Ale aj taký je Dakar.
Jednu etapu odjazdil s hendikepom
Rodák z Oravy pri rekapitulácii diania na Rely Dakar 2014 zdôraznil, že Damoklov meč predčasného konca nad ním visel už v úvode súťaže, keď nešťastne prerazil prednú aj zadnú pneumatiku, ale predovšetkým v dvoch maratónskych etapách, keď po nepríjemnom páde pokrivil riadidlá a bolestivo si narazil bok. „Nechcel som ich nasilu naprávať, aby som ich náhodou nezlomil, čo by znamenalo predčasný koniec.“ Jednu etapu tak Štefan Svitko absolvoval s technickým handicapom. Pre pokrivené riadidlá nemohol na motorke počas jazdy ani sedieť, ani stáť. Nevýhodou maratónskych etáp je predovšetkým to, že počas dvoch dní jazdec nemôže prijať pomoc technikov, so všetkými problémami si musí poradiť sám.
Najťažší ročník Rely Dakar
Podľa Svitka bol práve tohoročný Dakar pre jazdcov na motocykloch najťažší. Dôkazom jeho slov bola aj skutočnosť, že zo 191 motocyklistov, ktorí sa 5. januára postavili na štart v Argentíne, do cieľa v Čile šťastne dorazilo iba 78. „Na Dakare si môžete povedať, že ho máte šťastne za sebou, až naozaj v cieli záverečnej etapy.“
Prvých štyridsať motocyklistov sú svetová elita, pričom prvých šesť až sedem jazdcov, pokiaľ ide o technické zabezpečenie, je úplne inde. Aj tento rok továrenskí jazdci testovali úplne nové prototypy motoriek. „Oni spávali v klimatizovaných špičkových karavanoch, my ostatní v stanoch,“ povedal rodák zo Žaškova. „Aj preto si veľmi vážim to, čo som na Dakare dosiahol. Veď som dokázal držať krok s jazdcami, ktorí majú okolo seba špičkové podporné tímy, ktorí sú mechanickým zabezpečením i finančným zázemím od nás ostatných na míle vzdialení. Už sa teším na ďalší ročník.“