ORAVSKÝ PODZÁMOK. V celom organe bolo pôvodne 526 píšťal, z toho 183 drevených. Zachovalo sa 77 percent. Kovové píšťaly sú vyrobené zo zliatiny cínu a olova, drevené hlavne zo smrekového dreva.
Odložený v sklade
Úlohou zreštaurovať veľmi poškodený hudobný nástroj poverili Vladimíra Gazdíka. Organom sa venuje od roku 1982. S oravským prežil viac ako päť rokov. Do roku 1993 sa nachádzal v kaplnke sv. Michala. Potom ho v rámci rekonštrukčných prác v kaplnke demontovali a uložili v priestoroch hradu. V čase začatia reštaurovania odpočíval v sklade už takmer 15 rokov.
Organ ležal v takomto stave odložený v sklade 15 rokov.
„Bol vo veľmi zlom stave. Najnecitlivejším zásahom sa ukázala prestavba v 70. rokoch 20. storočia. Našli sme znečistené, popraskané a polámané časti. V najhoršom stave však boli píšťaly.“
Na rekonštrukcii sa podieľal aj akademický sochár Michal Staudt, ktorý mal na starosti organovú skriňu. Základnou myšlienkou bolo postaviť organ do pôvodnej podoby s pôvodnými časťami a rekonštruovať pôvodný zvuk.
Zničené píšťaly
V 70. rokoch minulého storočia odstránili drevenú emporu aj jeden klinový mech. Zostávajúci umiestnili na druhý bok skrine a hrací stôl na bok organovej skrine. Do drevenej výplne vyrezali otvor pre kanál.
Časť z poškodených píšťal.
„Najväčšou výzvou bola oprava pôvodných píšťal. Museli sme ich vyrovnávať a predlžovať, pretože niektoré skrátili aj päťnásobne.“
Pri prieskumných prácach využili moderné metódy. „Pre určenie pomeru cínu a olova pri výrobe zliatiny pre kovové píšťaly som použil výsledky meraní optickou mikroskopiou. Pri prieskume píšťalníc pomohla roentgenová analýza.“
Chýbajúce píšťaly museli vyrobiť, niektoré časti zachovaných doplniť. Najkratšia píšťalka má dĺžku štyri centimetre, najdlhšia dva a pol metra. V kaplnke v zimných mesiacoch teplota klesala až na mínus osem stupňov Celsia, preto mohli pracovať len v teplejšom období.
Číňania kúpili všetku kožu
Pôvodnú poškodenú kožu mechu nemohli použiť. „Potreboval som väčšiu plochu hrubšej ovčej kože, s ktorou býva problém, pretože staré ovce sa už nechovajú. Zhodou okolností mi dodávateľ z Nemecka poslal list, v ktorom ma informoval, že Číňania skúpili všetku ovčiu kožu z celého sveta. Napriek tomu mi ju v Nemecku zohnali.“
Druhý klinový mech vyrobili podľa prvého. Vyrobili aj ochrannú skriňu okolo mechov, hrací stôl opäť postavili pred organ.
Hore pohľad na prospekt, dole jeho rentgenový snímok.
Ladenie
Potom prišlo na rad ladenie. V minulosti sa používal iný typ ladenia ako dnes. V starom ladení znejú niektoré stupnice mäkšie, niektoré znejú rozladene. Toto využívali skladatelia na vytvorenie zvláštnej atmosféry vo svojich skladbách. „Pri ladení v kaplnke na Oravskom hrade som použil jedno z takýchto dobových ladení. Zvláštnosťou oproti súčasným zvyklostiam je, že píšťaly sú skrátené presne na výšku tónu, čím sa menej rozladia.“
Jedinečné dielo
„Panstvo na Oravskom hrade muselo mať rado hudbu, keď sa rozhodlo vybudovať v kaplnke organ tejto veľkosti aj s emporou, zaberajúcou tretinu kaplnky. Napriek tomu sa jedenástimi registrami radí skôr k menším nástrojom.“
Má viacero zaujímavostí. Klaviatúra – manuál, v hlbokej oktáve neobsahuje štyri najhlbšie poltóny, čím ušetrili veľa materiálu, peňazí a miesta. Povrch kláves celých tónov je z moreného dreva tmavej farby, poltóny sú bledé s tenkým tmavým pásikom v strede. Dnes sú celé tóny biele a poltóny čierne. Chýba pedál, ktorý je zastúpený v manuáli hlbokoznejúcim registrom. Má zvukovú hračku Tympanum - dve hlbokoznejúce drevené píšťaly, ktoré pri hraní pripomínajú zvuk bubnov. Hrací stôl je postavený pred organom a organista sedí čelom k oltáru. Drevená organová skriňa je bez povrchovej úpravy.
Zreštaurovaný organ na Oravskom hrade v plnej kráse.
Nová minulosť
História organu v kaplnke sv. Michala zatiaľ nie je celkom objasnená. Najstaršou časťou je organová skriňa, ktorá pochádza z druhej polovice18. storočia. Vnútorná časť je pravdepodobne o čosi mladšia, pochádza z prelomu 18. a 19. storočia. Od 29. septembra začal písať novú históriu. Vtedy sa na Oravskom hrade v kaplnke sv. Michala uskutočnil záverečný koncert projektu Muzika pod Tatrami, ktorý bol zároveň jeho inauguračným koncertom.