DOLNÝ KUBÍN. Na Orave pribúda dovezených áut, a to nielen osobných, ale aj nákladných.
K najčastejším dôvodom pre kúpu auta v zahraničí patrí lepšia cena, technický stav a zachovanosť.
Ani jedno kradnuté
Približne tisíc áut do roka prejde cez kontrolu originality v Oravskom Podzámku, jedinú v Dolnokubínskom okrese. „Mal to byť veľký boom, no opak je pravdou,“ hovorí pracovník Martin Holubčík. „Nikde na svete to neexistuje, iba na Slovensku a v Maďarsku. Je to len divadlo, aj tak nezistíme nič. Dali sme dva milióny korún za technológiu, ktorá má dnes hodnotu tisíc eur. Keby sme neboli vo svojich priestoroch a nerobili popri tom niečo iné, dávno by sme skončili.“
Až na tri-štyri výnimky do roka bývajú všetky kontrolované autá v poriadku.
„Ani jedno zo štyroch oravských pracovísk originality nezistilo v roku 2013 kradnuté auto,“ povedal okresný policajný riaditeľ Ľubomír Lehotský.
Zachovanejšie
Slavomír Večerek zo Zákamenného pracuje v zahraničí. „Mám rád väčšie obsahy, takže Mustang, Hummer, Audi, nejaké Hyundaie, dodávky a motorku,“ menuje vozidlá kúpené vonku. „Po schválení registračného poplatku sa to už až tak neoplatí, no zahraničné autá sú určite viac zašanované. Majú servisné knižky, nie sú rozhegané a majú zachovaný interiér. Kupovať treba tam, kde sú dobré cesty a kde málo sneží.“
Najnovším prírastkom v Zákamenčanovej garáži je Audi Q7 z Nemecka. „Potreboval som bezpečné auto pre manželku, ja jazdím na Berlingách.“
Servis je servis
Najviac áut dovezú Oravci z Nemecka, občas z Belgicka a Rakúska. „Audi a Volkswagen, najčastejšie Passat, Golf, Sharan, sem-tam Touareg,“ spresňuje Martin Holubčík obľúbené značky. „Autá z Talianska chodia zničené, s tapacírmi v dezolátnom stave. Nemecké autá sú dobré, je to zásluhou lepších ciest, ale aj starostlivosti. Keď má človek Volkswagen, chodí do volkswageňáckeho servisu aj po skončení záruky. U nás si hľadá garáž, kde by mu to urobili lacnejšie.“
Nálepka nie je štítok
Kupovať jazdené auto je vždy risk. „Dobrá cena nie je zárukou dobrého auta,“ tvrdí odborník. „Najdôležitejšie je, aby malo všetky identifikátory, ktoré má mať. Niekedy ľudia prídu natešení, no odchádzajú sklamaní, pretože kúpené auto nemá výrobný štítok. Nevedia, ako má vyzerať, ani kde má byť. Namiesto neho mi ukazujú nejakú nálepku. A je problém. Ani cena nie je vždy smerodajná. Ak je rovnako staré auto o 1500 eur lacnejšie, no nemá vymenené rozvody alebo brzdové platničky, v konečnom dôsledku, ak ho chceme mať v poriadku, zaplatíme viac, ako keby sme si priplatili hneď.“
V Nemecku od Nemcov
Majiteľ taxislužby a autoservisu Vladimír Kuteš z Dolného Kubína má s kupovaním áut v cudzine rôzne skúsenosti.
„Už sa mi stalo, že som sa zbytočne previezol do Hamburgu, pretože auto nebolo také, aké malo byť. Hovorí sa, že všetky autá z Nemecka majú postáčané tachometre, takže je to v konečnom dôsledku jedno. Je jednoduchšie kúpiť si auto na Slovensku. A keď už z Nemecka, tak od Nemcov, nie od Turkov, Rusov alebo Poliakov.“
To isté odporúča Dolnokubínčan, ktorý chce ostať v anonymite.
„Určite od Nemca alebo z nemeckého servisu, aj keď sú drahšie. Stalo sa, že Slováci kúpili auto od Turka. Po sto kilometroch sa pokazilo, tak sa vrátili. Turek tvrdil, že u neho žiadne auto nekupovali. Keď sa pozreli na zmluvu, zistili, že je tam úplne iné meno. Kúpa je aj o šťastí, no niektoré veci vidno voľným okom. Napríklad špáry medzi dverami a blatníkom.“
Kubínčan dováža z Nemecka na Oravu hlavne Octavie. „Oravci chcú škodovky, pre tradíciu a lacnú údržbu.“
Ako nové
V roku 2013 doviezli Oravčania zo zahraničia približne 1500 áut, z toho päťdesiat nákladných, najmä ťahačov a návesov.
„Šesťdesiat percent do okresu Námestovo, zvyšok si zhruba narovnako delia Dolný Kubín a Tvrdošín,“ povedal Ľubomír Záň z odboru dopravy Okresného úradu v Dolnom Kubíne. Volkswagen, Škoda, Ford, Peugeot, Renault, Citroën, Honda, Hyundai a Mitsubischi, tieto značky úrad eviduje najčastejšie. Priemerný vek dovezených vozidiel je štyri-päť rokov. „Dovoz má stúpajúcu tendenciu, pretože ojazdené autá sú v zahraničí lacnejšie ako u nás. Ak sú navyše zo štátov, kde v zime nepoužívajú soľ, štyri- až päťročné autá sú ako nové.“