Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Oravci si zvonku vozia volkswageny a škodovky

S kúpou áut v cudzine majú Oravčania rôzne skúsenosti. Napriek tomu sa zahraničné autá stále tešia veľkej obľube, a to najmä v Námestovskom okrese.

DOLNÝ KUBÍN. Na Orave pribúda dovezených áut, a to nielen osobných, ale aj nákladných.

K najčastejším dôvodom pre kúpu auta v zahraničí patrí lepšia cena, technický stav a zachovanosť.

Ani jedno kradnuté

Približne tisíc áut do roka prejde cez kontrolu originality v Oravskom Podzámku, jedinú v Dolnokubínskom okrese. „Mal to byť veľký boom, no opak je pravdou,“ hovorí pracovník Martin Holubčík. „Nikde na svete to neexistuje, iba na Slovensku a v Maďarsku. Je to len divadlo, aj tak nezistíme nič. Dali sme dva milióny korún za technológiu, ktorá má dnes hodnotu tisíc eur. Keby sme neboli vo svojich priestoroch a nerobili popri tom niečo iné, dávno by sme skončili.“

Skryť Vypnúť reklamu

Až na tri-štyri výnimky do roka bývajú všetky kontrolované autá v poriadku.

„Ani jedno zo štyroch oravských pracovísk originality nezistilo v roku 2013 kradnuté auto,“ povedal okresný policajný riaditeľ Ľubomír Lehotský.

Zachovanejšie

Slavomír Večerek zo Zákamenného pracuje v zahraničí. „Mám rád väčšie obsahy, takže Mustang, Hummer, Audi, nejaké Hyundaie, dodávky a motorku,“ menuje vozidlá kúpené vonku. „Po schválení registračného poplatku sa to už až tak neoplatí, no zahraničné autá sú určite viac zašanované. Majú servisné knižky, nie sú rozhegané a majú zachovaný interiér. Kupovať treba tam, kde sú dobré cesty a kde málo sneží.“

Najnovším prírastkom v Zákamenčanovej garáži je Audi Q7 z Nemecka. „Potreboval som bezpečné auto pre manželku, ja jazdím na Berlingách.“

Skryť Vypnúť reklamu

Servis je servis

Najviac áut dovezú Oravci z Nemecka, občas z Belgicka a Rakúska. „Audi a Volkswagen, najčastejšie Passat, Golf, Sharan, sem-tam Touareg,“ spresňuje Martin Holubčík obľúbené značky. „Autá z Talianska chodia zničené, s tapacírmi v dezolátnom stave. Nemecké autá sú dobré, je to zásluhou lepších ciest, ale aj starostlivosti. Keď má človek Volkswagen, chodí do volkswageňáckeho servisu aj po skončení záruky. U nás si hľadá garáž, kde by mu to urobili lacnejšie.“

Nálepka nie je štítok

Kupovať jazdené auto je vždy risk. „Dobrá cena nie je zárukou dobrého auta,“ tvrdí odborník. „Najdôležitejšie je, aby malo všetky identifikátory, ktoré má mať. Niekedy ľudia prídu natešení, no odchádzajú sklamaní, pretože kúpené auto nemá výrobný štítok. Nevedia, ako má vyzerať, ani kde má byť. Namiesto neho mi ukazujú nejakú nálepku. A je problém. Ani cena nie je vždy smerodajná. Ak je rovnako staré auto o 1500 eur lacnejšie, no nemá vymenené rozvody alebo brzdové platničky, v konečnom dôsledku, ak ho chceme mať v poriadku, zaplatíme viac, ako keby sme si priplatili hneď.“

Skryť Vypnúť reklamu

V Nemecku od Nemcov

Majiteľ taxislužby a autoservisu Vladimír Kuteš z Dolného Kubína má s kupovaním áut v cudzine rôzne skúsenosti.

„Už sa mi stalo, že som sa zbytočne previezol do Hamburgu, pretože auto nebolo také, aké malo byť. Hovorí sa, že všetky autá z Nemecka majú postáčané tachometre, takže je to v konečnom dôsledku jedno. Je jednoduchšie kúpiť si auto na Slovensku. A keď už z Nemecka, tak od Nemcov, nie od Turkov, Rusov alebo Poliakov.“

To isté odporúča Dolnokubínčan, ktorý chce ostať v anonymite.

„Určite od Nemca alebo z nemeckého servisu, aj keď sú drahšie. Stalo sa, že Slováci kúpili auto od Turka. Po sto kilometroch sa pokazilo, tak sa vrátili. Turek tvrdil, že u neho žiadne auto nekupovali. Keď sa pozreli na zmluvu, zistili, že je tam úplne iné meno. Kúpa je aj o šťastí, no niektoré veci vidno voľným okom. Napríklad špáry medzi dverami a blatníkom.“

Kubínčan dováža z Nemecka na Oravu hlavne Octavie. „Oravci chcú škodovky, pre tradíciu a lacnú údržbu.“

Ako nové

V roku 2013 doviezli Oravčania zo zahraničia približne 1500 áut, z toho päťdesiat nákladných, najmä ťahačov a návesov.

„Šesťdesiat percent do okresu Námestovo, zvyšok si zhruba narovnako delia Dolný Kubín a Tvrdošín,“ povedal Ľubomír Záň z odboru dopravy Okresného úradu v Dolnom Kubíne. Volkswagen, Škoda, Ford, Peugeot, Renault, Citroën, Honda, Hyundai a Mitsubischi, tieto značky úrad eviduje najčastejšie. Priemerný vek dovezených vozidiel je štyri-päť rokov. „Dovoz má stúpajúcu tendenciu, pretože ojazdené autá sú v zahraničí lacnejšie ako u nás. Ak sú navyše zo štátov, kde v zime nepoužívajú soľ, štyri- až päťročné autá sú ako nové.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 976
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 328
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 356
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 254
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 798
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 311
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 173
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 863
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 347
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 512
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami.

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Chceme, aby mali mladí futbalisti pamiatku

Po skvelých odozvách z minulých rokov sme sa opäť rozhodli spustiť obľúbenú rubriku Predstavujeme futbalové nádeje.

Ukážka z minulých rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Už ste čítali?