DOLNÝ KUBÍN. Pred niekoľkými mesiacmi sme priniesli informáciu o zatvorení železničnej zastávky na dolnokubínskom sídlisku Bysterec. Dôvodom bola nerentabilná prevádzka.
Štát kontra súkromník
Predaj lístkov v pokladni zabezpečovala Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK).
„Pri porovnaní tržieb a nákladov vykazoval tento tarifný bod už dlhší čas nepriaznivú nákladovosť,“ povedala Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ŽSSK. Potvrdila, že ak o predaj lístkov prejaví záujem súkromník, budú s ním rokovať.
Našťastie pre cestujúcich, netrvalo dlho a za okienkom pokladne sa objavila Dana Floreková.
„Bývam v budove čakárne na poschodí. Priateľ ma nahovoril, aby som to skúsila s predajom lístkov. Začala som 1. novembra. Práve počas sviatkov som mala najväčšie tržby. Dobré sú aj nedele a pondelky, keď cestujú študenti do škôl.“
Výhodou obnoveného predaja je, že cestujúci si môže kúpiť lístok aj niekoľko dní dopredu, prípadne zvoliť ľubovoľnú stanicu, odkiaľ bude cestovať.
Vlaková zastávka na Bysterci.
Lepšie v teple ako v zime
Ďalšou výhodou je otvorená čakáreň. Budovu vlastnia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré ju po zrušení predaja lístkov zatvorili. Dôvody uviedol Ľubomír Mitas z Odboru komunikácie ŽSR. „V prípade, že zastávka nie je obsadená a nie je pod kontrolou, dochádza k poškodzovaniu zariadenia, celej budovy a okolia. Ak ŽSSK obnoví predaj cestovných lístkov v tomto tarifnom bode, čiže otvorí osobnú pokladňu a budova bude pod kontrolou, otvoríme aj čakáreň pre cestujúcich.“ Sľub splnili.
„Veľmi dobre, že čakáreň aj pokladňu otvorili,“ povedala Oľga Rošťáková z Dolného Kubína. „Chodím do práce vlakom každý deň.“
Dušan Tabačák z Kraľovian patrí medzi príležitostných cestujúcich. Vlak využíva, keď ide navštíviť sestru, prípadne vybaviť niečo na úradoch v Dolnom Kubíne. „Keď prší a fúka, vždy je lepšie byť vnútri ako von. Už mám staré kosti a prievan im škodí.“
Klienti železníc sa môžu tešiť na ďalšiu službu. „Chcem predávať aj nápoje a malé občerstvenie,“ povedala Dana Floreková.